Sony kan komma att låsa upp expansion av Playstation 5-lagring till sommaren

Permalänk
Melding Plague

Sony kan komma att låsa upp expansion av Playstation 5-lagring till sommaren

Utökad lagringskapacitet och högre prestanda kan få konsekvenser i form av högre ljudnivå.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Trots att de fysiska förutsättningarna finns på plats har användningen av expansionsplatsen hittills varit låst i firmware, då Sony uttryckt en vilja att utvärdera vilka enheter som uppfyller konsolens högt ställda prestandakrav.

Låter mer som att den tillverkare som betalar mest får använda sin nvme på ps5.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

konsol sida mer pc tack bara med tanke på undersökningen ni gjorde även om detta är lite intressant för de som inköpt en ps

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Ja tack! Har redan fyllt min med spel jag aldrig spelar, så behöver mer lagring att fylla ut med ytterligare spel jag troligtvis inte heller kommer att spela.

Permalänk
Medlem

vilken tur att man slutat köpa konsoler, min sista var nintendo switch, håller mig till retro nintendo konsoler + pc

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ase:

konsol sida mer pc tack

Nu sitter inte redaktionen och skriver artiklar för just dig, vi är många som väntar på att stödet släpps.

Permalänk
Medlem

Synd bara att Sony klantade sig med minneskylningen på PS5. Kan vara lite därför dom ökar fläkthastigheten också?

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu sitter inte redaktionen och skriver artiklar för just dig, vi är många som väntar på att stödet släpps.

Finns andra dedikerade konsolsidor FZ tex (även om de skriver en del om pc oxå.)Nä att de inte skriver artiklar just för mig e en sak men undersökningen var väl vad de borde skriva mer om & mindre om (konsoler tex)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Ska bara skaffa ett PS5 till min ssd.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonasT:

Ja tack! Har redan fyllt min med spel jag aldrig spelar, så behöver mer lagring att fylla ut med ytterligare spel jag troligtvis inte heller kommer att spela.

Då kan du skaffa många nvme diskar och fulla upp dom, sen är det bara att byta så fort du ska spela ett annat spel.

Lite synd att man inte kan koppla PS5 med en NAS och har spelen där.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Lagring till sommarn och då överhettning på köpet? Jag längtar fram till nästa generation av konsoler, grafik-kort med mera. Det känns som denna är förlorad i tillverkningsproblem, minneschipsbrist, designfel osv. Pappers-releaser då tillgången visar sig vara obefintlig. Vad har vi för tidsrymd innan de fått ordning på tillverkning, värmeproblem osv? Om 2 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Låter mer som att den tillverkare som betalar mest får använda sin nvme på ps5.

Nej finns bara två SSDer som stödjer PCIe 4.0 -hastigheter vilket är Samsung 980 PRO och WD SN850. Den senare lanserades med texten ”PS5 Compatible” men som de senare tog bort, förmodligen pga Sonys firmware inte är klar

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Självklart är ju lagring en kostnadsfråga för tillverkarna. Men varför har man så lite lagring fortfarande? Släng i 2tb från början istället. Eller minimum 1tb lagring som faktiskt kan utnyttjas.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av Ase:

konsol sida mer pc tack bara med tanke på undersökningen ni gjorde även om detta är lite intressant för de som inköpt en ps

Man överklockar ju genom att sätta mer utrymme

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Lagring till sommarn och då överhettning på köpet? Jag längtar fram till nästa generation av konsoler, grafik-kort med mera. Det känns som denna är förlorad i tillverkningsproblem, minneschipsbrist, designfel osv. Pappers-releaser då tillgången visar sig vara obefintlig. Vad har vi för tidsrymd innan de fått ordning på tillverkning, värmeproblem osv? Om 2 år?

PS4 var ju inte ens lanserad i hela världen vid denna tidpunkt i dess release, trots avsaknad av samma problem som 2020 gav oss, så det du säger om denna generations lansering låter lite överdrivet när man jämför med hur det varit tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Självklart är ju lagring en kostnadsfråga för tillverkarna. Men varför har man så lite lagring fortfarande? Släng i 2tb från början istället. Eller minimum 1tb lagring som faktiskt kan utnyttjas.

Därför folk överlag inte kan tänka sig betala mer en 5k för en konsol.Men berädda betala 10k för en telefon där emot.
Jag där emot skulle vilja ha konsol för runt 25k. Som man kan ha i 5-7 år och slippa köpa dyra grafikkort för 10-15k flera
gånger under dessa 5-7 år.Skulle vilja ha E-sport tävlings konsol för simulator spel som F1 och liknande och spela med
3 skärmar tex.Det vore något. Men som det är idag är ingen av konsolerna intressant även fast man äntligen har grafik
som är bra. Men det har jag väntat på sedan tidigt 90 tal. tog alltså nära 30 år komma hit. Helt galet långsamt.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis fixar dom alla dessa barnsjukdomar inom något år!?
Köper ingen konsol förrns den finns i svart och Gran Turismo 7 finns tillgängligt, vilket ser ut att dröja till 2022.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Det där snabba ssd minnena finns i ps5, sådan brist på sådana minnen att de inte kan slänga dem på en m2 sticka och sälja vid sidan av?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Självklart är ju lagring en kostnadsfråga för tillverkarna. Men varför har man så lite lagring fortfarande? Släng i 2tb från början istället. Eller minimum 1tb lagring som faktiskt kan utnyttjas.

Jag tycker att utökning via M.2 verkar vara en acceptabel lösning.
Säg exempelvis som förr när Apples datorer var uppgraderingsbara och om man köpte med standard mängd och senare uppgraderade själv istället så kunde man spara tusenlappar.

Kan jag få något som är lika bra, men som kostar någon/några tusenlappar mindre är det helt okej för mig.

Däremot så verkar M.2 platsen på nuvarande PS5 vara mindre bra.
De skulle designat den på ett sätt att det hade gått att få dit en SSD med en rejäl kylfläns om man vill. Samt att den är placerad på ett sånt sätt att det är hyfsat bra luftflöde som passerar.
Och att det inte tar ett halvår eller mer efter konsolen har lanserats innan uppgraderingen kan användas.

Så principen med uppgraderingsbar lagring på konsol tycker jag inte är fel.
Däremot är utförandet i nuvarande utgåva av PS5 tveksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tellion:

Det där snabba ssd minnena finns i ps5, sådan brist på sådana minnen att de inte kan slänga dem på en m2 sticka och sälja vid sidan av?

Har för mig att samsungs 980 pro är snabbare & de är ju vanliga m.2

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Finns andra dedikerade konsolsidor FZ tex (även om de skriver en del om pc oxå.)Nä att de inte skriver artiklar just för mig e en sak men undersökningen var väl vad de borde skriva mer om & mindre om (konsoler tex)

Mindre betyder ju inte *inget*.
De sa ju själva att de kollar statistik för artiklar och ämnen så gillar du inte något ämne så är det ju som tur är inte obligatoriskt - läs inte artikeln och kommentera inte så gör du din röst hörd.

on topic:
Antar att de kommer att gå ut med explicit stöd för vissa enheter och övriga blockeras i firmwareuppdateringen.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Självklart är ju lagring en kostnadsfråga för tillverkarna. Men varför har man så lite lagring fortfarande? Släng i 2tb från början istället. Eller minimum 1tb lagring som faktiskt kan utnyttjas.

825GB skulle jag hävda är en rätt rimlig mängd. Väldigt stor andel spelare som bara spelar några enstaka spel, onödigt att pröjsa där också. Sedan hade man kunnat föreslå att de har olika storlekar i sitt sortiment, lite som Playstation 3 (med dess 9 olika storlekar). Min gissning är att de väntar med det tills efterfrågan har sjunkit något från nuvarande situation.

Är mycket mer för att de har en hygglig mängd från början men expanderbart gentemot "mycket" från början och inte expanderbart. Hade de kört med 2TB utan expansionsbarhet så hade det varit super trist om man vill ha mer än det. Med en generisk M.2 så kommer man kunna ha enormt mycket mer ifall det behövs, eller inte lika mycket om det inte behövs. Blir väldigt mycket mer flexibelt. Visserligen rätt långsam men vi har ju redan idag 8TB M.2 NVMe, de lär även hinna bli större innan konsolens livscykel är över. (Poängen är att det kommer inom snar framtid finnas lättillgängligt mycket mer än vad de kan skicka med.)

Tidigare konsoler löste ju detta genom att man kunde byta ut hela primärlagringen, vilket var en bra lösning när HDD användes.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

825GB skulle jag hävda är en rätt rimlig mängd. Väldigt stor andel spelare som bara spelar några enstaka spel, onödigt att pröjsa där också. Sedan hade man kunnat föreslå att de har olika storlekar i sitt sortiment, lite som Playstation 3 (med dess 9 olika storlekar). Min gissning är att de väntar med det tills efterfrågan har sjunkit något från nuvarande situation.

Är mycket mer för att de har en hygglig mängd från början men expanderbart gentemot "mycket" från början och inte expanderbart. Hade de kört med 2TB utan expansionsbarhet så hade det varit super trist om man vill ha mer än det. Med en generisk M.2 så kommer man kunna ha enormt mycket mer ifall det behövs, eller inte lika mycket om det inte behövs. Blir väldigt mycket mer flexibelt. Visserligen rätt långsam men vi har ju redan idag 8TB M.2 NVMe, de lär även hinna bli större innan konsolens livscykel är över. (Poängen är att det kommer inom snar framtid finnas lättillgängligt mycket mer än vad de kan skicka med.)

Tidigare konsoler löste ju detta genom att man kunde byta ut hela primärlagringen, vilket var en bra lösning när HDD användes.

Ja, 2tb va kanske att ta i lite Men av dom där 825gb så har du enbart 667gb att använda. Och ta bara nya cod spelen, dom är ju sinnesjukt stora. Jag tycker iaf att 1tb borde vara standard. För sen kommer vi till att köpa en ny m.2 till den. Och dom kommer ju ha höga krav, så som en Samsung 980 pro typ och det är absolut inte gratis. Men ja, det är ju ett eget val man får göra då om man vill ha mer utrymme. Och det är ju också bra såklart.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Har inte heller fyllt min PS5 än... men då kör jag PS4 spel från extern hdd. Hade jag satt dem internt hade den varit full dag 1.

Blir nog en dyr historia det här. Tänker mig en 2+ TB.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Hur många spel spelar folk samtidigt? =/ Hoppar i mellan ett singeplayer och ett multiplayer. Kan förstå folk med slöa internetuppkopplingar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Lagring till sommarn och då överhettning på köpet? Jag längtar fram till nästa generation av konsoler, grafik-kort med mera. Det känns som denna är förlorad i tillverkningsproblem, minneschipsbrist, designfel osv. Pappers-releaser då tillgången visar sig vara obefintlig. Vad har vi för tidsrymd innan de fått ordning på tillverkning, värmeproblem osv? Om 2 år?

Det är ju som det alltid varit sedan PS3, första revisionen kommer med barnsjukdomar som exempelvis temperaturproblem och så revideras den och/eller en slim modell släpps där problemen åtgärdats.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tellion:

Det där snabba ssd minnena finns i ps5, sådan brist på sådana minnen att de inte kan slänga dem på en m2 sticka och sälja vid sidan av?

De NAND-moduler PS5 använder är inte speciellt snabba. Snabbheten kommer av att använder 12 kanaler (och att resten av kedjan, efter SSDn, är designad för höga datahastigheter)

Permalänk
Medlem

Verkar lite bökigt att utöka minnet dock då uttaget inte är så lättillgängligt, på Xbox är det hur smidigt som helst då uttaget sitter öppet på baksidan och man behöver inte öppna upp konsolen för att fixa mer minne. Tack microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Verkar lite bökigt att utöka minnet dock då uttaget inte är så lättillgängligt, på Xbox är det hur smidigt som helst då uttaget sitter öppet på baksidan och man behöver inte öppna upp konsolen för att fixa mer minne. Tack microsoft.

Ja Microsoft är nog nöjda med sin proprietära lösning...

Personligen tycker jag bättre om att man på sikt kan ploppa in mer eller mindre valfri M.2 sticka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Verkar lite bökigt att utöka minnet dock då uttaget inte är så lättillgängligt, på Xbox är det hur smidigt som helst då uttaget sitter öppet på baksidan och man behöver inte öppna upp konsolen för att fixa mer minne. Tack microsoft.

Problems med microsofts lösning är däremot att det är en propriatary format som är svin dyrt och kosta nästan lika mycket som series s.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/