Permalänk
Medlem

Macbook Air M1

Går i tankarna att införskaffa mig en MacBook Air (den nya varianten) med m1 processorn. Mest för jobb och så. Men även för att ha en smidig dator att ta med för lan. Hur skulle den stå sig till lättare titlar som wow, lol och cs?

Aldrig ägt en macbook så därför jag frågar

Visa signatur

Asus z170 PRO GAMING - Intel Core i7 6700k - Corsair Vengeance CL16 DDR4 3333MHz 16 GB - Be Quiet! Shadow Rock 2 - Asus GTX 1080 ROG Strix DC3 Gaming - Samsung 960 EVO 500GB - EVGA Supernova G2 650W

Asus ROG Strix G731GT 17,3"

Permalänk

Disclaimer: jag äger inte en sån här dator, så jag kanske pratar helt i nattmössan.

Om du inte prioriterar lätthet och smidighet över allt annat är nog (tyvärr) en Mac generellt sett inte ett prisvärt alternativ för spel. Det finns en del benchmarks där ute och vad jag kan se borde en M1-mac funka fint för casual gaming, men jag skulle oroa mig för vad som händer med spelprestandan efter de första tio minuterna eller så, när man mättat kylplåten. Specifikt MBAir känns mer som en dator som funkar jättebra till det mesta av "vanlig" användning med bursts av högre aktivitet, så länge du inte har behov av att köra saker som kräver maxprestanda under lång tid i vilket fall prestandan verkar strypas med ca 10%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Disclaimer: jag äger inte en sån här dator, så jag kanske pratar helt i nattmössan.

Om du inte prioriterar lätthet och smidighet över allt annat är nog (tyvärr) en Mac generellt sett inte ett prisvärt alternativ för spel. Det finns en del benchmarks där ute och vad jag kan se borde en M1-mac funka fint för casual gaming, men jag skulle oroa mig för vad som händer med spelprestandan efter de första tio minuterna eller så, när man mättat kylplåten. Specifikt MBAir känns mer som en dator som funkar jättebra till det mesta av "vanlig" användning med bursts av högre aktivitet, så länge du inte har behov av att köra saker som kräver maxprestanda under lång tid i vilket fall prestandan verkar strypas med ca 10%.

Okok, tänkte nu när Classic TBC kommer och jag inte orkar gå ner och starta upp hela riggen för att spela typ 1-2 timmar kan det va smidigt att sitta i soffan. Men kanske får tänka om, bara det att jag gillar retina skärmen och just det att den väger typ 1 kg. Men en razer blade kanske med kan va något

Visa signatur

Asus z170 PRO GAMING - Intel Core i7 6700k - Corsair Vengeance CL16 DDR4 3333MHz 16 GB - Be Quiet! Shadow Rock 2 - Asus GTX 1080 ROG Strix DC3 Gaming - Samsung 960 EVO 500GB - EVGA Supernova G2 650W

Asus ROG Strix G731GT 17,3"

Permalänk

Kolla noga att spelen/programmen finns till macOS. Wow och lol tror jag finns. Cs är jag osäker på. Nya mackar med M1 kan inte köra Windows (än iaf) nämligen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Kolla noga att spelen/programmen finns till macOS. Wow och lol tror jag finns. Cs är jag osäker på. Nya mackar med M1 kan inte köra Windows (än iaf) nämligen.

Jodå, jag kör Windows 10 på min M1 Mac Mini. Mer specifikt använder jag Parallels Preview och kör Windows on ARM. Har inte prövat så många program på detta sätt, men Poker Night 2 fungerar bra och flyter på i min Windows VM!

Så, för att svara på TS fråga: Enklare spel fungerar fint på Apples M1-datorer, men det är tyvärr inte många spel som finns till Mac och vissa av dem, som CS:GO, fungerar dåligt eller inte alls på M1:orna. Just WOW har dock en M1-version och enligt tester jag sett fungerar spelet bra. Övriga spel du nämner har jag ej lirat. Dock, kan säga att Euro Truck Simulator 2, Minecraft, Binding of Isaac Rebirth, Civilization V, Disco Elysium, och Into the Breach fungerar bra!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Skrivet av H4tten:

Jodå, jag kör Windows 10 på min M1 Mac Mini. Mer specifikt använder jag Parallels Preview och kör Windows on ARM. Har inte prövat så många program på detta sätt, men Poker Night 2 fungerar bra och flyter på i min Windows VM!

Så, för att svara på TS fråga: Enklare spel fungerar fint på Apples M1-datorer, men det är tyvärr inte många spel som finns till Mac och vissa av dem, som CS:GO, fungerar dåligt eller inte alls på M1:orna. Just WOW har dock en M1-version och enligt tester jag sett fungerar spelet bra. Övriga spel du nämner har jag ej lirat. Dock, kan säga att Euro Truck Simulator 2, Minecraft, Binding of Isaac Rebirth, Civilization V, Disco Elysium, och Into the Breach fungerar bra!

Sak samma självklart syftade jag på x86 Windows. CS funkar väl inte direkt bra på Windows ARM heller, eller hur? 😋

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Sak samma självklart syftade jag på x86 Windows. CS funkar väl inte direkt bra på Windows ARM heller, eller hur? 😋

Aha, ja men x86 Windows går tekniskt sätt att köra det också. Dock, i dagsläget är emuleringen rätt långsam. Finns en video på detta här: https://www.youtube.com/watch?v=qUmb3rG2xkk

Angående CS:GO så tror jag man kan få det att köras okej med hjälp av CrossOver, TF2 fungerar på detta sätt iaf. Problemet jag får med MacOS-versionen av CS:GO är att så fort man skjuter med ett vapen så händer något med siktet (det går inte att flytta). Tydligen ska spelet fungera med rätt bra framerate om man kör på extern skärm dock, eller trixar lite med startup-options: https://www.youtube.com/watch?v=bmuFl-SlV20

I Windows On ARM fick jag inte CS:GO att fungera alls, men det beror med all sannolikhet på VM:ns grafikdrivrutiner. CS:GO fungerar nämligen rätt felfritt på Surface Pro X, som kör Windows On ARM: https://www.youtube.com/watch?v=1faAyevBa_Y

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Skrivet av H4tten:

Aha, ja men x86 Windows går tekniskt sätt att köra det också. Dock, i dagsläget är emuleringen rätt långsam. Finns en video på detta här: https://www.youtube.com/watch?v=qUmb3rG2xkk

Angående CS:GO så tror jag man kan få det att köras okej med hjälp av CrossOver, TF2 fungerar på detta sätt iaf. Problemet jag får med MacOS-versionen av CS:GO är att så fort man skjuter med ett vapen så händer något med siktet (det går inte att flytta). Tydligen ska spelet fungera med rätt bra framerate om man kör på extern skärm dock, eller trixar lite med startup-options: https://www.youtube.com/watch?v=bmuFl-SlV20

I Windows On ARM fick jag inte CS:GO att fungera alls, men det beror med all sannolikhet på VM:ns grafikdrivrutiner. CS:GO fungerar nämligen rätt felfritt på Surface Pro X, som kör Windows On ARM: https://www.youtube.com/watch?v=1faAyevBa_Y

Jo jag vet allt det du skriver men i praktiken funkar inte Windows, speciellt inte för spel som har några som helst krav. Vilket är vad TS efterfrågade.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jo jag vet allt det du skriver men i praktiken funkar inte Windows, speciellt inte för spel som har några som helst krav. Vilket är vad TS efterfrågade.

I och med att detta är ett forum delar jag med mig om det jag vet för allas skull, så även om du redan vet detta kan det finns andra som uppskattar informationen jag delar.

Att Windows inte skulle fungera "för spel som har några som helst krav" håller jag helt enkelt inte med om, i och med att folk fått Witcher 3 och TF2 att fungera via CrossOver (som förvisso är ett kompatibilitetslager, men poängen kvarstår), samt i och med att jag själv fått åtminstone Poker Night 2 att fungera bra i en VM. TS frågade dessutom efter lättdrivna spel där WOW, LOL och CS nämndes, vilka alla bevisligen går att köra på M1-datorerna, så jag tycker detta är värdefullt att nämna.

Video med Witcher 3 på M1 MBA: https://www.youtube.com/watch?v=G2f-uQ4NzSw

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Skrivet av H4tten:

I och med att detta är ett forum delar jag med mig om det jag vet för allas skull, så även om du redan vet detta kan det finns andra som uppskattar informationen jag delar.

Att Windows inte skulle fungera "för spel som har några som helst krav" håller jag helt enkelt inte med om, i och med att folk fått Witcher 3 och TF2 att fungera via CrossOver (som förvisso är ett kompatibilitetslager, men poängen kvarstår), samt i och med att jag själv fått åtminstone Poker Night 2 att fungera bra i en VM. TS frågade dessutom efter lättdrivna spel där WOW, LOL och CS nämndes, vilka alla bevisligen går att köra på M1-datorerna, så jag tycker detta är värdefullt att nämna.

Video med Witcher 3 på M1 MBA: https://www.youtube.com/watch?v=G2f-uQ4NzSw

Okej upplevde det som att du dividerade semantik i om Windows gick att köra eller ej. Men bra det var iaf lite relevant för frågeställningen, att det bevisligen går att köra spel som är lite krävande. Då får TS bedöma om det är värt att köra en preview version av Windows ARM eller med ett kompatibilitetslager som Crossover för att kunna spela t.ex CS. Personligen hade jag tyckt att det var krångligt för att kunna spela de spel jag vill spela som inte finns native.

Min poäng kvarstår väl dock i att det nog är bra att kolla upp att de spel du vill kunna spela faktiskt fungerar på M1 Macar då det är inte är självklart som på tidigare modeller med Intel chip.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Okej upplevde det som att du dividerade semantik i om Windows gick att köra eller ej. Men bra det var iaf lite relevant för frågeställningen, att det bevisligen går att köra spel som är lite krävande. Då får TS bedöma om det är värt att köra en preview version av Windows ARM med ett kompatibilitetslager som Crossover för att kunna spela t.ex CS. Personligen hade jag tyckt att det var krångligt för att kunna spela de spel jag vill spela som inte finns native.

Min poäng kvarstår väl dock i att det nog är bra att kolla upp att de spel du vill kunna spela faktiskt fungerar på M1 Macar då det är inte är självklart som på tidigare modeller med Intel chip.

Det är nog värt att klargöra att CrossOver är en programvara baserad på Wine som du installerar i MacOS, och har vad jag vet inget med Windows on ARM att göra, utan är ett kompatibilitetslager som gör att man kan köra Windows-mjukvara i MacOS. Programvaran kostar dock pengar, men jag är rätt säker på att det finns liknande gratisalternativ (Wine är ju Open Source).

Vidare fungerar CS:GO rätt upp och ner i MacOS som demonstrerades i en video jag länkade tidigare, men det kräver att man anger några startup-options i Steam eller använder extern skärm. Samtliga spel TS nämner (WOW, LOL, CS:GO) ska därför fungera rätt bra på M1-datorer, utöver de spel jag nämnde i mitt första inlägg.

När det kommer till andra spel så kan man titta på t.ex. https://doesitarm.com/ där man kan kolla om både spel och annan mjukvara fungerar på M1-datorerna.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk

Nu kan jag inte säga något om hur MacBook Air klarar allt men jag har en MacBook Pro med M1.

Och även om man nu inte kan cranka upp grafiken på max. Men jag kan absolut spela WoW och LoL som en vanlig "Casual Gamer"

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro 13.3" 2020 M1
Casual: Mac Mini 2020 M1
Workstation: HP Z6 G4

Permalänk
Medlem

Kollade på lite youtube om gaming på Mac m1
Lol 70-80 fps över Rosetta.
WoW shadowlands 60fps native med vsync då.
CS:GO ehh vill man verkligen spela det på en 60hz skärm?

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Skrivet av cchriss:

CS:GO ehh vill man verkligen spela det på en 60hz skärm?

Förutom att högre uppdateringsfrekvens får rörelse att verka mjukare (vilket gäller alla spel, inte bara CS) är jag ärligt talat väldigt tveksam till om det gör skillnad i spelbarhet: 60 hz motsvarar en fördröjning på edit: i värsta fall16 ms - hälften av det eller 8 ms i genomsnitt. För en rörelse du inte är beredd på kommer din reaktionsförmåga vara 20 gånger längre än worst case-fördröjningen pga skärmomritning. 8 ms (best-case-skillnaden mellan 60 och 120 hz) är kort nog att de flesta inte stör dig på det om två musiker spelar en låt med den sortens fördröjning mellan sina instrument.

Därmed inte sagt att det inte vore trevligare för ögonen med snabbare skärmuppdatering, men att det skulle utgöra mer än en placebo i faktisk vinstchans skulle jag vilja se reella siffror på.

Edit2:Uppenbarligen gör uppdateringsfrekvens mycket mer än jag trodde.

Rättade till matten lite när jag tänkt efter
Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Förutom att högre uppdateringsfrekvens får rörelse att verka mjukare (vilket gäller alla spel, inte bara CS) är jag ärligt talat väldigt tveksam till om det gör skillnad i spelbarhet: 60 hz motsvarar en fördröjning på edit: i värsta fall16 ms - hälften av det eller 8 ms i genomsnitt. För en rörelse du inte är beredd på kommer din reaktionsförmåga vara 20 gånger längre. 8 ms (best-case-skillnaden mellan 60 och 120 hz) är kort nog att de flesta inte stör dig på det om två musiker spelar en låt med den sortens fördröjning mellan sina instrument.

Därmed inte sagt att det inte vore trevligare för ögonen med snabbare skärmuppdatering, men att det skulle utgöra mer än en placebo i faktisk vinstchans skulle jag vilja se reella siffror på.

https://youtu.be/OX31kZbAXsA

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Cool, tack! I stand corrected.