Skicka fakturor till bostadsföretaget

Permalänk

Skicka fakturor till bostadsföretaget

Hur säkert är det att skicka fakturor till bostadsföretaget? Det är alltså inte bostadsfakturor utan elfakturor.

Är det någon personlig information som är känslig på elfakturorna? Jag vill inte göra någon PTS och Telia tabbe här.

Permalänk
Medlem

"Bostadsföretaget" säger inte så mycket här, du får förtydliga.
Är det din hyresvärd det gäller har de rimligtvis redan tillgång till den information som står att finna på elräkningen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

"Bostadsföretaget" säger inte så mycket här, du får förtydliga.
Är det din hyresvärd det gäller har de rimligtvis redan tillgång till den information som står att finna på elräkningen.

Hyresvärd. Jag kan av naturliga skäl inte skriva vilken hyresvärd det gäller. Hur ska de ha tillgång till elräkningen? Den ingår inte i hyran utan är tredjepart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hyresvärd. Jag kan av naturliga skäl inte skriva vilken hyresvärd det gäller. Hur ska de ha tillgång till elräkningen? Den ingår inte i hyran utan är tredjepart.

Har svårt att förstå varför hyresvärden ska ha elfaktura?
Om hyresgästen själv får betala för el så bryr inte hyresvärden någon om ens elräkning ?

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Avstängd

Varför ska du skicka fakturera elen på din hyresvärd?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Don Stroker:

Har svårt att förstå varför hyresvärden ska ha elfaktura?
Om hyresgästen själv får betala för el så bryr inte hyresvärden någon om ens elräkning ?

Skrivet av Lagerlöf:

Varför ska du skicka fakturera elen på din hyresvärd?

Det har egenligen inte med min fråga att göra. Låt säga att jag har för höga elnätsavgifter för att huset är byggt efter en högre säkringsstorlek. Bostadsvärden vill ha bevis för att jag betalar för mycket i elnätsavgift.

Kanske bra att skapa separat tråd om detta.

Permalänk
Medlem

Stryk över det som kan vara personligt och inte är relevant innan du skickar det så är det safe.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Det har egenligen inte med min fråga att göra. Låt säga att jag har för höga elnätsavgifter för att huset är byggt efter en högre säkringsstorlek. Bostadsvärden vill ha bevis för att jag betalar för mycket i elnätsavgift.

Kanske bra att skapa separat tråd om detta.

Så du ska bara visa din faktura i princip? Du ska inte fakturera dem?

Är väl bara att dra en kopia på fakturan och maila över den?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Varför skulle den information som står på elfakturan vara "personlig"? Rimligen så har ju redan din hyresvärd ditt namn och adress, annars är det lite konstigt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Stryk över det som kan vara personligt och inte är relevant innan du skickar det så är det safe.

Visst det kan jag göra iof.

Skrivet av Lagerlöf:

Så du ska bara visa din faktura i princip? Du ska inte fakturera dem?

Är väl bara att dra en kopia på fakturan och maila över den?

Se nedan.

Skrivet av killawife:

Varför skulle den information som står på elfakturan vara "personlig"? Rimligen så har ju redan din hyresvärd ditt namn och adress, annars är det lite konstigt.

Nej det är inte det jag är orolig över utan att det kommer på villovägar. Hur säkert är deras e-mail system?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Visst det kan jag göra iof.

Se nedan.

Nej det är inte det jag är orolig över utan att det kommer på villovägar. Hur säkert är deras e-mail system?

Vad tänker du ska hända? Någon kommer över din faktura och betalar den åt dig?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej det är inte det jag är orolig över utan att det kommer på villovägar. Hur säkert är deras e-mail system?

Är det ett kommunalt bostadsbolag så blir det offentliga handlingar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Skrivet av BengaBang:

Är det ett kommunalt bostadsbolag så blir det offentliga handlingar.

Så du tycker inte jag ska skicka dem? Förstår inte ens varför de vill ha elfakturorna från början. De borde ju själva veta att huset är säkrat med 20A, vilka priser som gäller och vad jag förbrukar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så du tycker inte jag ska skicka dem? Förstår inte ens varför de vill ha elfakturorna från början. De borde ju själva veta att huset är säkrat med 20A, vilka priser som gäller och vad jag förbrukar?

De struntar väl i vad du förbrukar om du har eget abonnemang. Någonstans sitter det en mätare och huvudsäkring(ar) till din lägenhet, men det är klart att de kan gå dit och titta vad det är för säkringar. Dock har jag haft en lägenhet där det satt 20A, men på fakturan stod det 16A. Hur det blivit så vet jag inte och det var inte bara min som hade 20A, men jag vet förstås inte vad det stod på andras fakturor.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

De struntar väl i vad du förbrukar om du har eget abonnemang. Någonstans sitter det en mätare och huvudsäkring(ar) till din lägenhet, men det är klart att de kan gå dit och titta vad det är för säkringar. Dock har jag haft en lägenhet där det satt 20A, men på fakturan stod det 16A. Hur det blivit så vet jag inte och det var inte bara min som hade 20A, men jag vet förstås inte vad det stod på andras fakturor.

Jag har 20A men det står 16A på fakturan. 16A upp till 8000kWh per år står det. Dock inte med lägenhetsrabatten man brukar få när man bor i lägenheter.

Permalänk
Inaktiv

jösses mannen, dra en kopia och maila iväg, done

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Visst det kan jag göra iof.

Se nedan.

Nej det är inte det jag är orolig över utan att det kommer på villovägar. Hur säkert är deras e-mail system?

Men vad är känsligt av den informationen som finns på elräkningen? Ditt namn? din adress? Din elförbrukning? Kostnaden?
Ingen vill ha den informationen och det mesta av det är lätt tillgängligt om man nu är intresserad.

Men de använder säkert outlook genom en POP,IMAP, SMTP server som de flesta företag. Det är inte supersäkert men som jag sa innan, ingen vill ha den informationen.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur säkert är deras e-mail system?

det är nog lika säkert som gemene mans e-mail system.

De flesta privatperson sitter med e-post system och använder servrar och användaravtal som godkänner att personuppgifter lagras både i USA, Ryssland och Kina.

så att uppgifterna ska hamna hos Lasse som ska justera elfakturan är nog ditt minsta problem

Permalänk
Medlem

Hej!

Om du förklarar i klartext vad du har för problem så får du mycket bättre svar.

Men om jag tolkar det rätt så har du inte fått rabatt på din faktura där det står att du har 16A men i verkligheten har 20A?
Eller vad är det för rabatt du är ute efter?