Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoe:

Civilingenjörsstudent inom teknisk design och sommarjobbar för 31500kr i månaden på ett IT-företag i Göteborg med 3 somrars arbetserfarenhet. Tar examen i januari. Ska bli spännande att se hur arbetsmarknaden ser ut då.

Har nu tagit civilingenjörsexamen och börjar mitt första heltidsjobb efter några somrar med relevanta arbetsuppgifter.

Titel: UX Designer
Arbetsgivare: Konsultbolag
Ingångslön: 39000kr /mån
Förmåner: 4000kr friskvård per år, dator, telefon

Började söka jobb i oktober och skickade även ut portfolio och CV till företag som inte sökte någon för tillfället. Fick 3 konkreta jobberbjudanden. Känner mig nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Brutto alltså.

Korrigerat 👍 blandade ihop uttrycken

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Det är före skatt

Mer rimligt! Grattis och lycka till med jobbet.

Permalänk
Skrivet av Choffe:

Kul, grattis!

Tack! Bodde (bor fortfarande, 10 dagar kvar!) i Greensboro, North Carolina! Liten stad, mysig på så sätt, men ska jag vara helt ärlig är det på tok för varmt för mig här. Såg inte framemot en sommar till med många dagar som når upp i 35 grader C och uppåt, så det känns tämligen lätt att åka hem.

Klara fördelar som jag kommer sakna är att skytte är oerhört lättåtkomligt, även som visum-arbetare får man äga vapen efter Sheriff-godkännande. Bensinpriset är även en klar fördel, ca. 30% av priset i Sverige. Men det går ihop med att det är ett galet resursslöseri som pågår här. Lönenivån är också trevlig, hade jag stannat kvar hade det varit tämligen enkelt att köpa hus, men samtidigt har man i stort sett ingen anställningssäkerhet. Tämligen billigt kött sett till kvalitén, och att det (innan Covid) var oerhört lätt att resa i USA och se nya saker när man bor här. Läget hade kanske varit ett annat om inte Covid hände, men många av fördelarna har jag inte ens nästan kunnat nyttja sen April förra året, så överlag ser jag framemot att komma hem. Med nuvarande dollarkurs, och inräknade pensionsavsättningar, så är det en förhållandevis liten ersättningsskillnad mellan jobb här och det jag ska ta mig an i Sverige. Så överlag ser jag framemot att komma hem, och dessutom ta ett steg i rätt riktning både karriärmässigt, och som jag tror, livskvalitetmässigt!

Eller ok, jag kom på vad jag kommer sakna mest: Det fantastiska utbudet av craft beer. Systembolagets mantra om att "kvaliten på utbudet kommer gå ner om vi inte har monopol" är den värsta lögnen som existerar. Min lokala på-hörnet-butik, som förvisso har ett oerhört bra utbud, har ett bättre ölutbud än vad valfri Systembolagetbutik i Sverige. Hey, ho, Systembolaget got to go!

Intressant. Rörande skjutandet, lär man sig gilla det där? Framstår som att nästan alla på mellanstora och små ställen i usa skjuter från morgon till kväll.
Craftbeer ja. Kan tänka mig att de försöker få gammal lagstiftning att lira med nya förutsättningar.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

Intressant. Rörande skjutandet, lär man sig gilla det där? Framstår som att nästan alla på mellanstora och små ställen i usa skjuter från morgon till kväll.
Craftbeer ja. Kan tänka mig att de försöker få gammal lagstiftning att lira med nya förutsättningar.

Jag är väl tämligen partisk i målet då jag skjutit sen luftgeväret var klart längre än jag själv, och varit rätt flitig SM-deltagare på senare år. Så jag tycker såklart att skytte är världens bästa sport! Den generelle amerikanen skjuter väl dock... "hellre än bra", om man säger så. Men ja, åtminstone i NC är det populärt! Men tillgång till träningsmöjligheter var en förutsättning för att jag skulle flytta över, sen visade det sig väl på plats att även som icke-permanent visumarbetare är det lättare att få köpa vapen i USA än vad det är som medborgare i Sverige. Men det är ett sidospår som inte har med lön att göra, bara att PM:a om man är nyfiken på mer om det hela!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Sötast

Jobbar med IT-drift, Infrastruktur i Malmö med <1 års erfarenhet av just drift, men flera års erfarenhet av generell IT.

Har idag 26k i lön då jag varit för länge på samma företag i ett dåligt löneläge.
Blivit lovad 30k i nästarevision(april) men blev samtidigt blev kontaktad av ett annat bolag som erbjöd 33k
Sa upp mig och blev erbjuden 36k för att stanna.
Tackade nej till nya jobbet och blev då erbjuden 37k för att gå över.

Sa upp mig igen och går över till en den nya tjänsten vilken är en liknande inom IT-drift, dock mer varierad (yay!) med en löneökning på ~43.5% (37k)

Permalänk
Medlem

Reservdelar och däckhotell för en större biltillverkare, premiummärke.

25.000, ingen erfarenhet eller utbildning i det området.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jobbar med IT-drift, Infrastruktur i Malmö med <1 års erfarenhet av just drift, men flera års erfarenhet av generell IT.

Har idag 26k i lön då jag varit för länge på samma företag i ett dåligt löneläge.
Blivit lovad 30k, blev kontaktad av ett annat bolag som erbjöd 33k
Sa upp mig och blev erbjuden 36k för att stanna.
Tackade nej till nya jobbet och blev då erbjuden 37k för att gå över.

Sa upp mig igen och går över till en den nya tjänsten vilken är en liknande inom IT-drift, dock mer varierad (yay!) med en löneökning på ~43.5% (37k)

Om man som bussförare ändå kunde göra så men hela branschen har samma lönetrappa så byta arbetsgivare ger inget, snarare tvärtom.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

28 år, arbetar som IT-säkerhetsanalytiker med ca 2 års erfarenhet inom säkerhet, tjänar 45500kr och får 2.9% löneök i år.

Har iofs jobbat inom IT-drift i åtta år nu, men klättrat i tjänst med några års mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jobbar med IT-drift, Infrastruktur i Malmö med <1 års erfarenhet av just drift, men flera års erfarenhet av generell IT.

Har idag 26k i lön då jag varit för länge på samma företag i ett dåligt löneläge.
Blivit lovad 30k i nästarevision(april) men blev samtidigt blev kontaktad av ett annat bolag som erbjöd 33k
Sa upp mig och blev erbjuden 36k för att stanna.
Tackade nej till nya jobbet och blev då erbjuden 37k för att gå över.

Sa upp mig igen och går över till en den nya tjänsten vilken är en liknande inom IT-drift, dock mer varierad (yay!) med en löneökning på ~43.5% (37k)

Det här visar ju vad som är fel i företagskulturen och har typ alltid varit så..
Företag är villiga att betala nästan hur mycket som helst för att anställa en ny person som inte kan rutiner, kollegor, företagsspecifika programvaror. Men sen erbjuder man befintlig, lojal personal 2-4% löneökning.

Jag har alltid varit lojal person och de flesta av mina jobb har jag stannat 3-5 år på och där lärt mig från grunden och arbetat mig uppåt. Nu senast sen jag skolade om mig så jämför jag mig med mina klasskamrater som bytt jobb 1-2 ggr på senaste 4-5 åren så har dom mellan 10-20k mer i månaden än mig. Likvärdiga kunskaper och tjänster.
Enda skillnaden är att de bytt företag..

Skrivet av Wenro:

Reservdelar och däckhotell för en större biltillverkare, premiummärke.

25.000, ingen erfarenhet eller utbildning i det området.

Är det fast månadslön eller går du på timme (och det är i snitt vad du får ut med OB och ÖT)?
För det känns ändå helt ok för att vara ny i branschen om det är en fast månadslön.
Jag jobbade under en period (när jag var nyinflyttad till sthlm och behövde jobb) som däckmontör, kundmottagare och säljare av däck på en verkstad. Hade ca 140kr/h då mot slutet. Detta var iofs 2008-2009.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Sötast
Skrivet av SunQ:

Det här visar ju vad som är fel i företagskulturen och har typ alltid varit så..
Företag är villiga att betala nästan hur mycket som helst för att anställa en ny person som inte kan rutiner, kollegor, företagsspecifika programvaror. Men sen erbjuder man befintlig, lojal personal 2-4% löneökning.

Jag har alltid varit lojal person och de flesta av mina jobb har jag stannat 3-5 år på och där lärt mig från grunden och arbetat mig uppåt. Nu senast sen jag skolade om mig så jämför jag mig med mina klasskamrater som bytt jobb 1-2 ggr på senaste 4-5 åren så har dom mellan 10-20k mer i månaden än mig. Likvärdiga kunskaper och tjänster.
Enda skillnaden är att de bytt företag..

Jag hör definitivt vad du säger. Jag håller med fullständigt och anser att det är en stor anledning till att folk rör sig så mycket.
Om företaget man är på hade lagt ner lika mycket tid, kärlek och plånbok på den befintliga personalen som på de ersättarna de tar för att folk missnöjeslämnar så hade cirkeln kanske kunnat brytas.

Såklart finns det många anledningar till att lämna, men det är inte sällan som folk är missnöjda på grund av denna känsla du beskriver.

Jag och en vän arbetade på samma företag för 4 år sedan, hon har sedan dess bytt jobb....4 eller 5 gånger och hon gjorde en ökning i snitt på 2500 per byte. Det är en trist situation.

Permalänk
Medlem

Lojalitet är inte värt ett skit i de flesta fall. Eller rättare sagt, lojal personal utnyttjas i högre grad.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag hör definitivt vad du säger. Jag håller med fullständigt och anser att det är en stor anledning till att folk rör sig så mycket.
Om företaget man är på hade lagt ner lika mycket tid, kärlek och plånbok på den befintliga personalen som på de ersättarna de tar för att folk missnöjeslämnar så hade cirkeln kanske kunnat brytas.

Såklart finns det många anledningar till att lämna, men det är inte sällan som folk är missnöjda på grund av denna känsla du beskriver.

Jag och en vän arbetade på samma företag för 4 år sedan, hon har sedan dess bytt jobb....4 eller 5 gånger och hon gjorde en ökning i snitt på 2500 per byte. Det är en trist situation.

Ja, riktigt tråkigt. Men självklart finns det fall där man lämnar pga annat än lön.
Men många gånger, åtminstone bland folk mellan 25-45 års ålder så är det lönen som är styrande.

Flera kompisar och kollegor som väljer att byta pga lön trots de trivs väldigt bra med arbetsuppgifter och kollegor.

Men men, man ska inte vara så lojal, handlar ju om ens egna framtid Iofs trivs jag riktigt bra med min utveckling och kollegor så blir till att stanna ett tag till trots att lönen inte hängt med

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag hör definitivt vad du säger. Jag håller med fullständigt och anser att det är en stor anledning till att folk rör sig så mycket.
Om företaget man är på hade lagt ner lika mycket tid, kärlek och plånbok på den befintliga personalen som på de ersättarna de tar för att folk missnöjeslämnar så hade cirkeln kanske kunnat brytas.

Såklart finns det många anledningar till att lämna, men det är inte sällan som folk är missnöjda på grund av denna känsla du beskriver.

Jag och en vän arbetade på samma företag för 4 år sedan, hon har sedan dess bytt jobb....4 eller 5 gånger och hon gjorde en ökning i snitt på 2500 per byte. Det är en trist situation.

Samma för mig, mina stora hopp har gjorts vid jobbyte eller matchning.

2015 : 28000 (ny i yrket)
2016 : 30000
2017 : 40000 (lönematchad då en konkurrent ville ha mig)
2018 : 43000
2019 : 55000 (bytte från konsult till in-house, gick till kund helt enkelt)
2020 : 57000
2021 : 59300

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Är det fast månadslön eller går du på timme (och det är i snitt vad du får ut med OB och ÖT)?
För det känns ändå helt ok för att vara ny i branschen om det är en fast månadslön.
Jag jobbade under en period (när jag var nyinflyttad till sthlm och behövde jobb) som däckmontör, kundmottagare och säljare av däck på en verkstad. Hade ca 140kr/h då mot slutet. Detta var iofs 2008-2009.

Det är fast. Jobbar emellanåt längre dagar (12h) och plockar ut kanske 3-5k extra på månaden också. Kan bli knegiga säsonger med 360+ uppsättningar hjul.

Var ett kortare tag på en däckfirma som skiftare innan detta men det har inte påverkat något. Men helt klart att man hade med sig kunskap, iallafall.

Jag är inte så insatt hur lönerna har sett ut då jag som sagt aldriv varit i svängarna här. Men det har nog rört på sig en del sen -08, -09.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Eller ok, jag kom på vad jag kommer sakna mest: Det fantastiska utbudet av craft beer. Systembolagets mantra om att "kvaliten på utbudet kommer gå ner om vi inte har monopol" är den värsta lögnen som existerar. Min lokala på-hörnet-butik, som förvisso har ett oerhört bra utbud, har ett bättre ölutbud än vad valfri Systembolagetbutik i Sverige. Hey, ho, Systembolaget got to go!

När var du på ett Systembolag senast? Visserligen är mitt lokala det med bäst sortiment i Sverige, men det har ~800 sorter i lager vilket jag tror är rätt mkt mer än din lokala butik på hörnet och med ett sortiment, imho, i världsklass. Vilket är rätt bra med tanke på hur litet Sverige är och att det är ett monopol. Även ett dassigt SB nuförtiden har minst ett femtiotal skapliga mikroöler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

När var du på ett Systembolag senast? Visserligen är mitt lokala det med bäst sortiment i Sverige, men det har ~800 sorter i lager vilket jag tror är rätt mkt mer än din lokala butik på hörnet och med ett sortiment, imho, i världsklass. Vilket är rätt bra med tanke på hur litet Sverige är och att det är ett monopol. Även ett dassigt SB nuförtiden har minst ett femtiotal skapliga mikroöler.

Sen har ju också Systembolaget ett ansvar att faktiskt importera det man vill ha då det är monopol.
Så man kan få tag på det mesta, bara man är villig att betala lite fraktkostnader alternativt att man behöver köpa en hel platta av något.

Jag gillar systembolaget, dock skulle de gärna få ha öppet på söndagar också. Det känns lite begränsande.. Men i övrigt är det bra!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Sen har ju också Systembolaget ett ansvar att faktiskt importera det man vill ha då det är monopol.
Så man kan få tag på det mesta, bara man är villig att betala lite fraktkostnader alternativt att man behöver köpa en hel platta av något.

Jag gillar systembolaget, dock skulle de gärna få ha öppet på söndagar också. Det känns lite begränsande.. Men i övrigt är det bra!

Ja, öppettiderna är rätt gammaldags och motsägelsefulla (mindre öppet = folk dricker mindre). Jag gillar också SB i och med att de känns som att de blir mer och mer moderna, har hyfsade/bra priser på mikroöl (70 spänn för en 3 Fonteinen Oude Geuze är i princip så billigt det kan bli, och kostar det tredubbla i USA) och generellt sett god kunskap hos personalen. Det var inte lika roligt att handla där för ~10 år sedan däremot. Det jag inte gillar däremot är deras internetsläpp, speciellt de som är väldigt limiterade där det finns ett par hundra flaskor men ändå tillåter man folk att köpa mer än en flaska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

När var du på ett Systembolag senast? Visserligen är mitt lokala det med bäst sortiment i Sverige, men det har ~800 sorter i lager vilket jag tror är rätt mkt mer än din lokala butik på hörnet och med ett sortiment, imho, i världsklass. Vilket är rätt bra med tanke på hur litet Sverige är och att det är ett monopol. Även ett dassigt SB nuförtiden har minst ett femtiotal skapliga mikroöler.

Antar att det beror på vad man gillar, som så mycket annat. Belgare tror jag definitivt att de är fantastiska på, rolig IPA, klart ovanligare. Där jag varit i Stockholm (Karlstad ska vi tyvärr inte prata på...) går det rätt fort att testa alla jag vill testa. Här har jag, efter 18 månader med kanske onödigt hög ölkonsumption (jobba, träna, öl är väl det roliga man har under en pandemi) knappt skrapat på ytan. Naturligtvis finns det ju beställningssortiment på SB.

Nu har jag inte räknat antalet öl på "mitt" ställe på förekommen anledning, men här är en del av ena väggen (plus att det står öl i mittgången, och på hyllan på andra sidan): https://weddingmapper.s3.amazonaws.com/photos/3/0/5/1/4/0/305... Sen finns det ett gäng andra butiker i staden med annat utbud. Systembolaget fyller såklart ett syfte och kan för all del finnas kvar, men att de ska få ha fortsatt monopol övergår mitt förstånd. Man kan för all del vara nöjd med deras utbud, men det betyder inte på något sätt att det skulle vara tillräckligt bra.

Men, inte heller det här har med lönenivåer att göra, så önskas det diskuteras vidare rekommenderar jag tråd eller PM!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoe:

Har nu tagit civilingenjörsexamen och börjar mitt första heltidsjobb efter några somrar med relevanta arbetsuppgifter.

Titel: UX Designer
Arbetsgivare: Konsultbolag
Ingångslön: 39000kr /mån
Förmåner: 4000kr friskvård per år, dator, telefon

Började söka jobb i oktober och skickade även ut portfolio och CV till företag som inte sökte någon för tillfället. Fick 3 konkreta jobberbjudanden. Känner mig nöjd!

Grattis! Men vilka konsultbolag har titlar som är så specifika, eller är det någon kreativ omskrivning av "frontendutvecklare"?

Permalänk
Medlem

Jobbar som styrman.
Min tarifflönutveckling sedan 2016 ser ut så här.
2016 35454
2017 36234
2018 36959
2019 37809
2020 38943
Utöver detta får jag även en kostersättning på 148kr per fridag.
Friskvård bidrag på 2000kr
Ingen semester, ob eller övertid.
Kan köpa billig alkohol innan varje hemgång.
Får hytten städad och sängen bädad varje dag.
Jobbar 21 veckor per år.

Ombord får vi 3 lagade måltider per dag. Utöver det finns det frukt, mackor, pålägg, mjölk, juice, läsk och mycket mer man kan föräta sig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeraphin:

Jobbar som styrman.
Min tarifflönutveckling sedan 2016 ser ut så här.
2016 35454
2017 36234
2018 36959
2019 37809
2020 38943
Utöver detta får jag även en kostersättning på 148kr per fridag.
Friskvård bidrag på 2000kr
Ingen semester, ob eller övertid.
Kan köpa billig alkohol innan varje hemgång.
Får hytten städad och sängen bädad varje dag.
Jobbar 21 veckor per år.

Ombord får vi 3 lagade måltider per dag. Utöver det finns det frukt, mackor, pålägg, mjölk, juice, läsk och mycket mer man kan föräta sig på.

Hur många arbetstimmar blir det per år? Förmodar att de 21 veckorna inte direkt är 8-17 jobb och att du sen kliver av båten och går hem

Blev du strandad på haven som många väl blev när pandemin startade för att inga hamnar tog emot fartygen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hur många arbetstimmar blir det per år? Förmodar att de 21 veckorna inte direkt är 8-17 jobb och att du sen kliver av båten och går hem

Blev du strandad på haven som många väl blev när pandemin startade för att inga hamnar tog emot fartygen?

Vi befäl jobbar 12 timmar per dag, så ca 1764 timmar per år. Yep, när man gjort sin vecka är det bara att gå hem och vara ledig och inte tänka så mycket på jobb.
10 dagar per år kan vi bli tvungen att ställa upp och jobba extra om nån kollega är sjuk eller använda dem på kursdagar.

Då jag jobbar på färja som utgår från Sverige har inte jag eller mina kollegor blivit drabbade som tur är. Vi kör på som vanligt men alla ombord ska hålla avstånd osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Grattis! Men vilka konsultbolag har titlar som är så specifika, eller är det någon kreativ omskrivning av "frontendutvecklare"?

Tack ska du ha!
Två av de tre jobberbjudanden jag fick var från konsultbolag och det tredje var ett produktbolag där alla sökte efter specifikt en ux-designer. I tjänsten ingår det ingen programmering, så frontendutvecklare spelar i en annan liga. Jag sysslar mer med ux/ui design, produktdesign och industridesign där fokuset ligger på att ta fram produkter och tjänster som ger användaren en bra upplevelse, fysisk som digital.

Permalänk
Medlem

har postat i tråden tidigare, så ger kort uppdatering
nu över 5 år i mindre IT-bolag, riktat mot Microsofts dynamics. har hoppat runt i roller men titulerar mig väl "senior konsult" numera. dock inte så senior i åldern, 33 år gammal.

grundlön för året blir 47 500. ovanpå detta har företaget börjar dela ut andel av vinst kvartalsvis, och detta blev runt 14 000 brutto för Q4 2020 -- kom på lönen häromveckan som netto knappt 10 000. lägg därtill lite semester i januari och min netto lön senast blev för min del ett personligt bästa -- 45 000.

har haft det extremt bekvämt med frihet och arbete hemifrån under året -- och det ser ju ut att forsätta våren, kanske del av sommaren även i år.

helnöjd får man väl ändå lov att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Uppdatering

Examen: Civilingenjör Datateknik
Examensår: 2018
Relevant arbetslivserfarenhet: Ca 3 år heltid, varav 2 år som heltids-/tillsvidareanställd hos arbetsgivaren jag nu lämnar.

Jag lämnar livet som konsult och blir istället fastanställd hos den uppdragsgivare jag jobbat hos i ett år. Anledningen till att jag blir fastanställd är i mångt och mycket att "att vara konsult" inte var vad jag väntade mig. För mig har lockelsen med att bli konsult alltid varit att vara awesome på någonting och sedan gå från kund till kund och hjälpa dem med just det som jag är bra på. Förra uppdateringen var ett steg i den riktnigen (affärsområdesutveckling) men verkligheten har dock varit en annan. Jag har varit mest som vilken annan anställd som helst. Inget fel med det, men det är inte därför jag blev konsult. Efter ett år hos en uppdragsgivare som nu vill ge mig än mer ansvar, mer pengar, osv. ser jag ingen anledning att fortsätta vara konsult.

Min nya roll är som teamledare (~12 personer i två team) men jag har inget personalansvar(!) utan ansvarar för att leda teamens dagliga arbete, osv. Därtill är jag fortfarande utvecklare och SPOC för det mesta som rör teamets produkter. I praktiken kommer ingenting förändras från hur min vardag ser ut idag, men jag kommer vara anställd av ett nytt företag.

Går från 38 000 SEK -> 42 000 SEK per månad.

Förmåner i övrigt:

  • 38.75h arbetsvecka

  • Friskvård: 4 800 SEK/år

  • Mobiltelefon

  • Privat sjukförsäkring

  • Lunchbidrag på 12 000 SEK/år

  • sånt jag glömt

Uppdatering

Examen: Civilingenjör Datateknik
Examensår: 2018
Relevant arbetslivserfarenhet: 4 år

Nu har årets lönerevision påbörjats, men jag sa till chefen att jag inte var intresserad av ett vanligt lönesamtal utan istället ville få en konkret befordran (enligt mig: en korrigering av mitt anställningsavtal). Bakgrunden är att chefen -- när jag rekryterades -- sa att han ansåg att HR gett mig ett sämre bud än han ville ge mig. Chefen pratade med HR och de gick med på att se över mitt avtal. Jag är fortfarande inte helt nöjd med deras erbjudande och har sedan en tid tillbaka ändrat min status på LinkedIn från "inte ett dugg intresserad av att byta jobb" till "mottaglig för förslag". Det har resulterat i några intressanta erbjudanden och jag ska träffa några potentiella arbetsköpare i veckorna framöver.

Arbetsuppgifter
Jag är nu teamledare för tre team (20 personer) men har fortfarande inget personalansvar(!) utan ansvarar för att leda teamens dagliga arbete, osv. Jag har inte skrivit många rader kod senaste året, men har sedan nyår haft möjlighet att engagera mig mer i vårt integrationsarbete och jobbat nära vår designarkitekt. Det är kul att få pilla med det tekniska igen!

Kompensation
Pga pandemin uteblev 2020 års lönerevision och även om jag blev anställd under 2020 får jag del av en "back pay" på några tusenlappar. Trevlig bonus

Lönemässigt innebär befordran att jag går från 42 000 SEK -> 44 520 SEK per månad.

Jag har dessutom blivit utpekad som en nyckelresurs i projektet och får därför en extra kompensation i form av Long-term Variable Pay. Det innebär att jag får en årlig bonus (3 år framöver) baserad på företagets aktiekurs. Det är en fin gest från företaget, men om inte aktiekursen springer iväg väldigt mycket kommer det innebära ungefär 10% av min nuvarande årslön fördelat över tre år, så i konkreta pengar är det inte jättemycket.

Förmåner i övrigt:

  • 38.75h arbetsvecka

  • I stor utsträckning bestämmer jag själv över min övertid (flex eller ÖT-pengar)

  • Friskvård: 4 800 SEK/år

  • Förmånlig privat sjukförsäkring

  • Lunchbidrag på 12 000 SEK/år

  • sånt jag glömt

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

30 000 kr.

Jobbar med grc inom informationssäkerhet. 22 år gammal, första jobbet efter studierna, anställd via ett bemanningsföretag men kommer bli anställd direkt hos företaget när nuvarande kontrakt löper ut såtillvida att företaget inte går under (vilket det finns nästintill noll risk för).

Nöjd med lönen med tanke på att det är första jobbet efter studierna även om jag vet att min chef tycker att jag är relativt grovt underbetald. Förväntar mig en ganska rejäl höjning när jag överrekryteras.

Permalänk
Medlem

Yrke: Programmerare
Branch: Finans
Arbetslivserfarenhet: 5 år
Bruttolön: 46k
...med bonus/aktier: ~54k
Semester: 6 veckor

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Yrke: Fullstack utvecklare
Erfarenhet: 3 år
Lön: 31 500 kr
Ålder: under 30
Utbildning: Civilingenjör
Placering: mellanstor stad

Sysslar med produktutveckling inhouse, men lönen känns aningen låg, började på 28 500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leopard01:

Yrke: Fullstack utvecklare
Erfarenhet: 3 år
Lön: 31 500 kr
Ålder: under 30
Utbildning: Civilingenjör
Placering: mellanstor stad

Sysslar med produktutveckling inhouse, men lönen känns aningen låg, började på 28 500 kr.

Det där är extremt lågt, vad i helvete?