Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

SSD går att uppgradera men inte ram på just dell xps 13 9310

Okej, kollade på denna, men den är 2-in-1
https://www.notebookcheck.net/Dell-XPS-13-9310-2-in-1-gets-re...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D3str0yer:

Fan, jag kan leva med 512 gb SSD, det finns så många sätt att kringå det (moln,extern etc)... Men så surt att både Minnet och Wifi-kortet inte går att byta :/

Aja det är fortfarande en helt otrolig dator till detta pris.

Jo, hade personligen accepterat 256GB och 16GB RAM istället. 8GB känns lite halvtight. Stort SDminne om man vill bygga ut, molnlösningar och extern lagring som du också nämner. Lite tveksamt med WiFi med, Killer har ju inget vidare rykte historiskt, men är väl lika mycket Intel som Intels egna idag då de äger dessa?

Jo, för bra för att låta förbli oköpt hehe. Skärmen ser riktigt fin ut, missade att det var 16:10 först då jag var rätt säker på att det var vanlig 1920x1200. 120 extra pixlar vertikalt gör väldigt mycket i mitt tycke.

Skrivet av D3str0yer:

Dock väldigt trevligt med dubbla Thunderbolt 4-portar Så man är lite framtidssäkrad i alla fall.

Verkligen, går att expandera den rätt bra med. Blir nog att snegla på ett enklare eGPU-chassi att köra ett oanvänt 1070 i. Sedan har jag en Asus XG17 för att köra dubbla skärmar på språng. Sedan någon Thunderbolt dockningsstation vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jo, hade personligen accepterat 256GB och 16GB RAM istället. 8GB känns lite halvtight. Stort SDminne om man vill bygga ut, molnlösningar och extern lagring som du också nämner. Lite tveksamt med WiFi med, Killer har ju inget vidare rykte historiskt, men är väl lika mycket Intel som Intels egna idag då de äger dessa?

Jo, för bra för att låta förbli oköpt hehe. Skärmen ser riktigt fin ut, missade att det var 16:10 först då jag var rätt säker på att det var vanlig 1920x1200. 120 extra pixlar vertikalt gör väldigt mycket i mitt tycke.

Verkligen, går att expandera den rätt bra med. Blir nog att snegla på ett enklare eGPU-chassi att köra ett oanvänt 1070 i. Sedan har jag en Asus XG17 för att köra dubbla skärmar på språng. Sedan någon Thunderbolt dockningsstation vid behov.

Ja, det mesta kan man lösa med externa tillbehör... men är lite orolig över att 8gb RAM kommer att bottlenecka så fort du vill göra något krävande :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Produkt: Jabra Elite 75t WLC trådlösa hörlurar
Länk: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/horlurar/truewireless/j...
Kategori: Ljud
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5425124
Pris: 1190kr

Tittar man på Prisjakt finns det WLC för 1190kr och 'vanliga' för 1695kr. Är det någon skillnad på dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Tittar man på Prisjakt finns det WLC för 1190kr och 'vanliga' för 1695kr. Är det någon skillnad på dessa?

Undrar också detta. 1190 är billigare än "vanliga" 75t någonsin legat på enligt prishistoriken i alla fall. Annonseras inte heller som nedsatt pris hos varken Webhallen eller Power. Känns konstigt att de är billigare om det är samma lurar + trådlös laddning och ingen annan skillnad.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Inaktiv

Jävlar vad fort 3070 försvann för 8499kr. Är ju inget budget kort direkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D3str0yer:

Ja, det mesta kan man lösa med externa tillbehör... men är lite orolig över att 8gb RAM kommer att bottlenecka så fort du vill göra något krävande :/

Jo, risken är nog rätt stor. Kört 32GB RAM i mina datorer som används för spel sedan 2016 och innan dess 16GB så även med eGPU är ju frågan hur mycket man nu skulle flaskas bara av minnet. Dockningsstationerna som finns att köpa är rätt dyra med, ingen verkar använda Thunderbolt 4 ännu. Kanske blir något att titta på senare. Tanken var aldrig att spela något tungt på den, men möjlighet att spela lite vill jag ju gärna ha.

Min skickades nu ikväll, står att den levereras om 5-7 dagar och skickas från Danmark så får se hur det nu blir.

Permalänk
Medlem

Att köpa en laptop med bara 8GB RAM 2021 känns ju lite sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Håller med, kanske inte det vettigaste, särskild med single channel.

Jag personligen tänkte det skulle perfekt för min äldre mamma - liten, lätt, smidigt, och piggare än hennes gamla Acer från ca 7 år bak. Dock missade jag första vågen runt kl 10 då tipsen kom. Och lyckas inte lägga det i varukorgen sen dess, testar med jämna mellanrum. Även trotts visa säger den är tillbaka i lager så står det slutsåld för mig. Synd

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Inaktiv

8GB räcker för 95% av användarna skulle jag tro.
(Notera: 95% av användarna, inte 95% av användarna på Sweclockers.)

Min mamma klarar sig bra på 4GB fortfarande.

Permalänk
Medlem

Kör en linuxdist på maskinen och använd den för lättare arbete / studier så har du en otroligt kapabel maskin med ett av de bästa tangentborden och chassi på marknaden.

Det är ju absolut ingen gamermaskin eller så.
Med det sagt... jag köpte ingen för jag har ingen nytta.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Datorns största begränsning. Ska finnas en SKU av XPS 13 med 32GB RAM enligt dokumentationen men den är inte köpbar.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kör en linuxdist på maskinen och använd den för lättare arbete / studier så har du en otroligt kapabel maskin med ett av de bästa tangentborden och chassi på marknaden.

Det är ju absolut ingen gamermaskin eller så.
Med det sagt... jag köpte ingen för jag har ingen nytta.

Med Thunderbolt 4-portarna kan den bli lite vad som helst, men 8GB RAM och möjligen sekundärt CPU kommer begränsa rejält. Och man lär dessutom ha mindre än 8GB användbart då grafikkretsen troligen använder RAM för VRAM.

Men jag kör inte Chrome, kommer inte CAD'a på den, virtualisera datorer eller spela exempelvis Cyberpunk 2077. Borde nog fungera rätt hyffsat ändå, men vi får se hehe.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Datorns största begränsning. Ska finnas en SKU av XPS 13 med 32GB RAM enligt dokumentationen men den är inte köpbar.

Med Thunderbolt 4-portarna kan den bli lite vad som helst, men 8GB RAM och möjligen sekundärt CPU kommer begränsa rejält. Och man lär dessutom ha mindre än 8GB användbart då grafikkretsen troligen använder RAM för VRAM.

Men jag kör inte Chrome, kommer inte CAD'a på den, virtualisera datorer eller spela exempelvis Cyberpunk 2077. Borde nog fungera rätt hyffsat ändå, men vi får se hehe.

Det är ju en dator som är rätt fokuserad på att vara tunn och lätt, så det är väl inte tänkt att man ska köra hundra Docker containers direkt. Jag hade absolut föredragit 16GB men 8 räcker gott och väl för surf, Office, programmering och så. Däremot om man tänkt sig spela med ett externt grafikkort eller liknande så är det lite väl snålt. Och förstås om man ska köra en massa virtuella maskiner eller så.

Permalänk
Medlem

Jag klickade hem en Dell Inspiron 13 5000 igår morse för 3823 kr.

Har kikat efter en laptop under någon veckas tid och gick in på Dells hemsida och såg denna, detta var runt kl 07:30 och innan det stod något om den i Dagens Fynd. Riktigt bra rabatt och när jag klickade mig in på den modellen stod det att det gick att fylla i en kod för 20% rabatt. Jag provade och det fungerade även på det redan nedsatta priset. Jag har fått beställningsbekräftelse och den står som skickad så jag räknar med att få den.

Det var typ 7 år sedan som jag köpte en laptop, då för 5000 kr, så jag förstod inte riktigt vilken bra deal detta var förrän efteråt. 🙂

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Aene:

Skrivet av fragande:

Undrar också detta. 1190 är billigare än "vanliga" 75t någonsin legat på enligt prishistoriken i alla fall. Annonseras inte heller som nedsatt pris hos varken Webhallen eller Power. Känns konstigt att de är billigare om det är samma lurar + trådlös laddning och ingen annan skillnad.

Oklart detta.

Elite 75T WLC är ca 1 år nyare än Elite 75 och verkar endast säljas av några få återförsäljare. Men det kan vara fler som säljer den, Prisjakt har mappat fel på ex Elgiganten. Kolla på 75T Active tex där WLC varianten normalt kostar 500kr mer på Elgiganten. 75T Active WLC verkar dessutom vara Elgiganten exklusiv för närvarande.

Elite 75T WLC har haft högre intopris än Elite 75 men finns inte som modell på Jabras hemsida men denna text finns "Elite 75t finns också tillgängliga i en variant som är förberedd för trådlös laddning och kan användas med Qi-förberedda trådlösa laddningsplattor.
Det är bara att lägga fodralet på laddaren. Inga sladdar, inget trassel."

Verkar som Elite 75T WLC är en Elite 75T men med trådlöst laddningsetui.
och
Elite 75T Active WLC är en Elite Active 75T men med trådlöst laddningsetui.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Det är ju en dator som är rätt fokuserad på att vara tunn och lätt, så det är väl inte tänkt att man ska köra hundra Docker containers direkt. Jag hade absolut föredragit 16GB men 8 räcker gott och väl för surf, Office, programmering och så. Däremot om man tänkt sig spela med ett externt grafikkort eller liknande så är det lite väl snålt. Och förstås om man ska köra en massa virtuella maskiner eller så.

Jo precis. Användningsområdena du nämner, troligen inte programmering (då jag inte är en programmerare men likväl sugen på att börja) men trading kommer den nog bli fin för med. Troligen blir det att köra någon Linux-distro på den också, beror lite på om jag vill fortsätta betala för Office 365.

Skrivet av twk:

Har kikat efter en laptop under någon veckas tid och gick in på Dells hemsida och såg denna, detta var runt kl 07:30 och innan det stod något om den i Dagens Fynd. Riktigt bra rabatt och när jag klickade mig in på den modellen stod det att det gick att fylla i en kod för 20% rabatt. Jag provade och det fungerade även på det redan nedsatta priset. Jag har fått beställningsbekräftelse och den står som skickad så jag räknar med att få den.

Det var typ 7 år sedan som jag köpte en laptop, då för 5000 kr, så jag förstod inte riktigt vilken bra deal detta var förrän efteråt. 🙂

https://i.imgur.com/ByqyyRG.jpg

Grattis! Hade själv den i varukorgen från när den var nedsatt senast men då vid 11-tiden var den slutsåld. Utan extra rabatt dragen låg den på 4700kr eller något sådant. Den där för under 4000kr känns som ett riktigt kap!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

https://i.imgur.com/ByqyyRG.jpg

Och om man kan använda 10% studentrabatt så blir det ännu billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Produkt: Philips PUS8804 50" 4K Smart Ambilight-TV
Länk: https://www.dustinhome.se/product/5011141382/50pus8804-50-4k-...
Kategori: TV
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5035708
Pris: 5990 kr

Billigast hittills.

Vad tror folk om denna TV? Ska flytta till en större lägenhet och funderar på att uppgradera från min gamla 37" LG.
Har inga stora krav, har ingen konsol etc men verkar vara najs med inbyggd Chromecast och Ambilight.

Eller kanske denna som kom 2020 för samma peng? https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/46-50tum/philips-50p...

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Jag har försökt allt möjligt nu, men jag får bara upp att MEGA40 är en giltig kod, men att jag inte har giltiga produkter i korgen 🤔

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3090 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: Skoda Enyaq IV80 RS

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Jag har försökt allt möjligt nu, men jag får bara upp att MEGA40 är en giltig kod, men att jag inte har giltiga produkter i korgen 🤔

Står under specifik dator OM och isåfall vilken kod som gäller. MEGA20 MEGA25 eller MEGA40 tex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Står under specifik dator OM och isåfall vilken kod som gäller. MEGA20 MEGA25 eller MEGA40 tex.

Ah... Scheisse!

Visa signatur

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: Skoda Enyaq IV80 RS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Och om man kan använda 10% studentrabatt så blir det ännu billigare?

Haha, det hade varit något!

Koden som jag la in stod som sagt på sidan för just den datorn, så det är rimligt att den skulle fungera, men jag blev ändå överraskad 🙂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tomle:

Vad tror folk om denna TV? Ska flytta till en större lägenhet och funderar på att uppgradera från min gamla 37" LG.
Har inga stora krav, har ingen konsol etc men verkar vara najs med inbyggd Chromecast och Ambilight.

Eller kanske denna som kom 2020 för samma peng? https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/46-50tum/philips-50p...

Den är säkert bra, men fundera allvarligt på om du inte borde köpa större. Jag ångrar mig lite att jag bara gick upp till 65 tum när jag bytte TV senast, men mitt vardagsrum är hyfsat stort och fyrkantigt så avståndet blir ju ganska långt från soffa till TV liksom, typ tre meter. Kolla på planritningen och fundera hur du ska möblera innan du bestämmer dig.

Permalänk

Dell rabatten fungerar inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej, jag får inte heller den att fungera. Står bara att den är aktiv men ingen dator i min kundvagn är giltig för rabatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Skrivet av desp:

Nej, jag får inte heller den att fungera. Står bara att den är aktiv men ingen dator i min kundvagn är giltig för rabatten.

Står det på er dator att rabatten gäller just den konfigurationen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%A4rbara-dell-datorer/ny-...

hittar enbart denna som är märkt med MEGA25 rabattkod för tillfället, 5506kr

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Asus ROG Harpe Ace | GMMK Pro Olivia/Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Skrivet av desp:

Som jag fick till svar på mitt inlägg tidigare.... Se nedan!

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av antherz:

https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%A4rbara-dell-datorer/ny-...

hittar enbart denna som är märkt med MEGA25 rabattkod för tillfället, 5506kr

Är det ett bra pris?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nevada:

Är det ett bra pris?

Osäker, dock ser den ut att gå att byta RAM på, vilket Nya Inspiron 13 5000 och XPS 13 inte stödjer.
https://www.dell.com/support/manuals/sv-se/inspiron-14-5402-l...

Frågan är hur länge till Dell kommer plocka fram nya erbjudanden? Kan ju vara värt att invänta något annat annars.