Bli av med UAC prompts på spel?

Permalänk
Medlem

Bli av med UAC prompts på spel?

På min systemdisk så har jag en mapp i roten C:/games där jag installerar alla spel. Av någon anledning så får jag (på vissa spel) alltid en UAC prompt av windows att tillåta att spelet får köras. Vad finns det för lösningar på det problemet? Klart man kan stänga av UAC helt men jag vill helst ha det påslaget för säkerheten. Men finns det någon whitelist eller liknande? Ska jag partionera min SSD så att det för Windows inte ser ut att vara systemdisk:en kanske?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Keeper of the Bamse

Normalt sett behöver inte spel admin-privilegier. Admin behövs endast om man ska göra systemändringar. Om det är piratspel så gamblar du redan rätt friskt.

Om det är gamla spel som ändå är legit, så kan admin-rutan ploppa upp när du kör i kompatibilitetsläge eller liknande. Är det så jobbigt att trycka på "yes" en gång?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är för att du installerat i en custom folder som inte är skyddad korrekt såsom program files. Installera i program files, eller justera rättigheterna på gaming mappen

Permalänk
Medlem

Testa lägga till spelet som en (start a program) task i task scheduler och kryssa i run with highest privileges. Och sen startar du tasken med en genväg på valfritt ställe. Det borde funka fint.

Visa signatur

9800X3D | Gigabyte 4090 Gaming OC | 2x16GB 6000 MHz
Gigabyte X870 AORUS ELITE WIFI7 ICE
Fractal Torrent | KC3000 4TB + 2TB | RM1000X | NH-D15 G2
LG 38GN950 | Logitech G502X Plus + G915X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Normalt sett behöver inte spel admin-privilegier. Admin behövs endast om man ska göra systemändringar. Om det är piratspel så gamblar du redan rätt friskt.

Om det är gamla spel som ändå är legit, så kan admin-rutan ploppa upp när du kör i kompatibilitetsläge eller liknande. Är det så jobbigt att trycka på "yes" en gång?

Det händer med Steam och även GoG rätt ofta. Att klicka yes när man streamar till tvn och enbart har handkontroll är det rätt segt tyvärr då det inte går att klicka med handkontrollen.

Skrivet av Ernesto:

Det är för att du installerat i en custom folder som inte är skyddad korrekt såsom program files. Installera i program files, eller justera rättigheterna på gaming mappen

Tack, ska testa detta!

Visa signatur

Citera för svar