SweClockers drop!

Etherium Mining - Långsam MH/s på RTX 2070 SUPER

Permalänk

Etherium Mining - Långsam MH/s på RTX 2070 SUPER

Tjabba alla goa!

Hoppas att jag hittat till rätt forum för att ställa denna frågan, peka mig gärna i rätt riktning annars!

Jag sitter idag på ett MSI GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING X TRIO som jag nyttjar med Phoenix Miner för att mina Etherium.

Jag ligger dock endast på 29MH/s vilket jag finner väldigt udda då detta skall vara ett rätt så "pimpat" 2070 jämfört med mängden.
Är det någon här inne som har någon koll på varför jag ligger såpass lågt?
Aktivitetshanteraren säger 100% användning av kortet, men det ligger endast på 65 grader och fläktarna rullar väldigt lite.

Tips & Trix mottages tacksamt!

Länk till kortet: https://www.inet.se/produkt/5410300/msi-geforce-rtx-2070-supe...

Kör även senaste drivarn: 461.92

Toodles!

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem.

Du laddar hem DDU från Guru3D och låter den ta bort alla dina skärmar, GPU och drivrutiner.
Sen installerar du senaste från Nvidia. Drt bör lösa ditt problem.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Skrivet av Asyvan:

Har haft samma problem.

Du laddar hem DDU från Guru3D och låter den ta bort alla dina skärmar, GPU och drivrutiner.
Sen installerar du senaste från Nvidia. Drt bör lösa ditt problem.

Hmm! Jag testade och nu rör den sig iallafall i 32MH/s. Men känns ju fortfarande som långt ifrån väntat resultat.

Hur mycket ligger du på efteråt? Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TabzTheCreator:

Hmm! Jag testade och nu rör den sig iallafall i 32MH/s. Men känns ju fortfarande som långt ifrån väntat resultat.

Hur mycket ligger du på efteråt? Tack!

Körde runt 40MH/s på 2070 Super.
Har du sänkt core clock och dragit upp memory clock ordentligt?

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Kan ingenting om Phoenix Miner men det här såg ju inte bra ut:

https://www.nicehash.com/blog/post/stop-using-phoenix-miner-i...

De rekommenderar alla att genast sluta använda Phoenix Miner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Kan ingenting om Phoenix Miner men det här såg ju inte bra ut:

https://www.nicehash.com/blog/post/stop-using-phoenix-miner-i...

De rekommenderar alla att genast sluta använda Phoenix Miner.

Det som hände var att MEGA-kontot för Phoenixminer togs bort av MEGA. Nicehash kräver att Phoenixminer devs signerar Phoenixminer. Detta vill inte utvecklarna eftersom de vill behålla sin personliga integritet med argument att krypto ska vara anonymt och då vill de därmed också förbli anonyma. Nicehash anklagar dem då för att hålla på med botnet.. Ironiskt.

Mer om vad som hände här:

https://bitcointalk.org/index.php?topic=2647654.msg56526051#msg56526051

Men testa T-rex miner. Den är gjord för Nvidia-kort. Vad är din OC på kortet?

Permalänk
Skrivet av 9inety9ine:

Det som hände var att MEGA-kontot för Phoenixminer togs bort av MEGA. Nicehash kräver att Phoenixminer devs signerar Phoenixminer. Detta vill inte utvecklarna eftersom de vill behålla sin personliga integritet med argument att krypto ska vara anonymt och då vill de därmed också förbli anonyma. Nicehash anklagar dem då för att hålla på med botnet.. Ironiskt.

Mer om vad som hände här:

https://bitcointalk.org/index.php?topic=2647654.msg56526051#msg56526051

Men testa T-rex miner. Den är gjord för Nvidia-kort. Vad är din OC på kortet?

Jag skall absolut testa T-rex! Jag kör just nu med denna klockningen:
Core: -502
Mem: +1500
Power: 55%

Tempen på kort: 52
Tempen på minnen: 67

Permalänk

Noterade dessutom att när jag kollar på GPU-Z så ligger:

GPU Load: 100%
Memory Controller Load 77%

Permalänk
Medlem

Har du testat fram power-limiten eller bara följt färdig guide? Det som händer av limiten är att den pressar ner din core clock, så testa att höja till 100% och se om hash-raten ökar. Om den gör det, dra ner power limit i steg om 5% tills du märker att hash-raten droppar.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

På tal om det här. Jag har ett 1080ti och jag snittar omkring 30-32 MH. Är det här att förvänta sig eller bör jag kunna få mer?

Använder NiceHash och laddat ner ETH pill separat då jag inte fick ETH att funka i NiceHash.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Får du högre hash rate om du höjer PL till 75?

Skrivet av AldrigJa:

På tal om det här. Jag har ett 1080ti och jag snittar omkring 30-32 MH. Är det här att förvänta sig eller bör jag kunna få mer?

Använder NiceHash och laddat ner ETH pill separat då jag inte fick ETH att funka i NiceHash.

Vad är din OC?

Permalänk
Medlem

notis: En coreclock för låg hämmar hashrate. (Jag kan sänka till ca -200 innan jag tappar hashrate, testa högre.)
En memory clock för hög ger dig stale shares. (jag kan maxa med mitt 3080, inget märks på rak arm. men för ökad andel stale)
Power: om du följt en guide så kan ditt kort bete sig annorlunda mot deras, kolla så det inte stryps även här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Får du högre hash rate om du höjer PL till 75?

Vad är din OC?

Jag kör inte med någon OC atm.
Jag har ett Asus 1080ti Turbo och de är ganska varma.

Tror du det kommer bli en stor skillnad med OC?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

Verkar lite lågt för 1080ti, jag får lite över 32 MH på 1080. Jag kör T-rex miner, de har en inställning för timings som är bra för 1080 och 1080 ti. Som Eth pill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

1080ti Turbo var det kort jag började testa mining med lite snabbt. 43 - 47 låg jag på.

minnet till 5500 och core clock till 2000 minns jag att jag fick klocka den till,. drog kring 170w.
Körde dock vattenblock på mitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

1080ti Turbo var det kort jag började testa mining med lite snabbt. 43 - 47 låg jag på.

minnet till 5500 och core clock till 2000 minns jag att jag fick klocka den till,. drog kring 170w.
Körde dock vattenblock på mitt.

Så här har jag det nu.
https://i.gyazo.com/27ea089ea800b4ed46eae2ea6d6b6850.png

Vad skulle du rekommendera ?

Visa signatur

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

Så här har jag det nu.
https://i.gyazo.com/27ea089ea800b4ed46eae2ea6d6b6850.png

Vad skulle du rekommendera ?

vill minnas att 5500 (11000 enligt ditt program) är typ stock på minnet.. och core 150+ men jag kan inte tala före vad som är stabilt för dig. minns inte riktigt om jag flashat annat bios som gav en annan klockprofil.

Men du måste lite testa dig fram till vad som fungerar för dig, när det blir för varmt, när du börjar tappa hashrate vs när du får högre

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

vill minnas att 5500 (11000 enligt ditt program) är typ stock på minnet.. och core 150+ men jag kan inte tala före vad som är stabilt för dig. minns inte riktigt om jag flashat annat bios som gav en annan klockprofil.

Men du måste lite testa dig fram till vad som fungerar för dig, när det blir för varmt, när du börjar tappa hashrate vs när du får högre

Okej tack för tipsen. En sista fråga innan jag slutar störa.

Hur vet jag om ETH pill fungerar?

Visa signatur

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

Okej tack för tipsen. En sista fråga innan jag slutar störa.

Hur vet jag om ETH pill fungerar?

Du får högre hashrate om den fungerar.
Dock: vet inte varför den togs bort från github, är osäker på den nya om den är safe...

sedan kan det bli strul med clockspeeds i ditt överklockningsprogram. Ditt kort kommer klocka och bete sig olika om du kör med "pillret" igång eller av. Så det blir väl lite mer att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

Testa med +500 på minnet och 70-75% PL. I T-rex miner .bat-filen, prova att lägga till "--mt <n>" t.ex. --mt 3. Det ska ha nästan samma effekt som ETH pill eftersom man ändar memory timings. Skalan är 0-5, 0 = inaktiverad. Börja med 1 och fortsätt tills det inte längre är stabilt.