Valheim når sex miljoner sålda exemplar – ny stor uppdatering på ingång

Permalänk
Medlem

Älskar spelet! Uppe i snart 130h nu.
Som många säger så är det extremt viktigt att tänka på att inte höja/sänka marken för mkt (terraforming).
Våran by som vi har, ligger jag nog 15-20FPS i på många ställen pga all terraforming, samt båthus, arena, lager och 10-tals byggnader.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Ni som kör med polare, hur har ni löst server hosting? Tar gärna emot tips

Permalänk

Ifall någon vill haka på så kör vi på en egen server med hög svårighetsnivå och tillägg som Epic loot där man ibland kan hitta rare/epic/legendary items som är förbättrade på olika sätt. Vi kör inte för hög drop rate på dem utan det ska även kunna vara värt att mina och crafta items själv. Alla fiender har 1 stjärna eller mer (upp till 5) och bossar har 1 stjärna. Valheim+ används samt Equipment and Quick Slots. Skicka PM om någon vill haka på

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Skrivet av Zoegas22:

Ni som kör med polare, hur har ni löst server hosting? Tar gärna emot tips

Det är rätt lätt fixat faktiskt. Följ valfri guide som t.ex. denna om "dedicated server". Det kan gå så snabbt som några minuter att sätta upp och köra igång beroende på datorvana. Även om man aldrig satt upp en spelserver tidigare kan man följa stegen i en guide. Det vissa kan tycka är knepigt tänker jag är att öppna port i router, men då kan man söka en guide för det med.

Jag har en HTPC/dator vid TVn där jag lägger upp spelserver eftersom den datorn knappt drar någon ström och alltid är igång. Det går även att köra utan server. Att när ni spelar kör en igång och låter spelet vara öppet för alla (med lösenord) och då kan alla polare ansluta. Om ni alltid kör tillsammans fungerar det. Annars måste save filen skickas mellan varje vända om ni kör själva nu och då. Så då är en dedikerad server bättre.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoegas22:

Ni som kör med polare, hur har ni löst server hosting? Tar gärna emot tips

Kör den på min dator i bakgrunden bara.

Guide:
https://www.fz.se/guide/285885-guide-sa-startar-du-en-dediker...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Lite offtopic, får verkligen Embracer Group ta del av Iron Gates vinst ? Vissa tänker att Embracer Groups aktier stiger pga Valheim bland annat. Någon som är påläst på ämnet ?

Jag hoppas dom själva får den största kakan och Embracer/Coffee Stain får endast någon liten publiceringsbonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Spelet är gjort av en person till stora delar och de är väl just nu fyra personer anställda på företaget. Att kräva att spelet ska vara i stil med RDR2 eller Cyberpunk är bara löjligt. Kolla listan på medverkande i RDR2 exempelvis, jag tror den radade upp namn i närmare 15-20 minuter när man var färdig med storyn (Ja, jag kollade på hela) Visst att det säkerligen var personer som bara gjort ett kort inhopp såsom en röst till en specifik roll i spelet men han var med i texten. Tror det var 20 personer som bara hade hand om hästar och rörelser för detta, samma sak med väder osv osv. Här har vi en person som gjort allt detta själv och i mina ögon sett lyckats helt jävla otroligt och dessutom med väldigt få buggar.

Oj, är det såpass? Då är det förlåtligt att det inte är optimerat. Sedan som andra sagt så är det ganska många nya saker inblandade i den gamla grafiken såsom reflektioner, men det borde gå att stänga av för att få mer prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoegas22:

Ni som kör med polare, hur har ni löst server hosting? Tar gärna emot tips

Hoster den på min ESXI server, nu har min kompis sin egen HyperV baserade server, men vi har körd på min på detta spelet. Tar i princip inga resurser alls.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Oj, är det såpass? Då är det förlåtligt att det inte är optimerat. Sedan som andra sagt så är det ganska många nya saker inblandade i den gamla grafiken såsom reflektioner, men det borde gå att stänga av för att få mer prestanda.

Fattar inte riktigt klagandet på ej optimerad, min speldator är gammal nu (i sign) och även i 3440x1440 flyter det på i 70-80fps max grafik inställninger. Vad är det för HW ni egentligen kör på? Du kan inte förvänta få 300fps med en Chromebook.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Fattar inte riktigt klagandet på ej optimerad, min speldator är gammal nu (i sign) och även i 3440x1440 flyter det på i 70-80fps max grafik inställninger. Vad är det för HW ni egentligen kör på? Du kan inte förvänta få 300fps med en Chromebook.

Har redan skrivit det i tråden. Men jag säger det igen, en Intel HD 4000 och jag är mest besviken över att jag inte kan köra ett spel som detta nu när allt är som det är med corona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Har redan skrivit det i tråden. Men jag säger det igen, en Intel HD 4000 och jag är mest besviken över att jag inte kan köra ett spel som detta nu när allt är som det är med corona.

HD4000? Ja vad ska man säga.. Fast kan forstå att du kan vara besviken i dessa tider. Utan att vara någon expert på ämnet har jag svårt för att tro att den någon gång kommer att flyta på riktigt bra på den där. Spara ihop några kronor och köp ett beggagnat kort kanske vore bra?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoegas22:

Ni som kör med polare, hur har ni löst server hosting? Tar gärna emot tips

Har en dedikerad server som står i en serverhall så jag installerar bara upp en ny VM som kör valheim dedicated server.

Lite problem har vi haft med prestanda. Hade mycket problem med delay men löste det med långship modd.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasualGamer:

Nja min ö är byggd i en havsvik mellan Plains och Forest med Swamp djupare in i viken, så kanske 90 grader är öppet hav. Taktiskt läge med tanke på råvaror, och första parkett när trollen slåss mot fulingarna. Byggde en fin swimming pool åt ett troll som kom lite nära, han verkar trivas bra där.

Det vore intressant att veta vad exakt det är som gör er värsta plats så resurssugande, så att vi andra lär oss vad man inte ska göra.

Den värsta platsen i basen är där vi har alla reinforced chests. Andra våning i kåken som i övrigt nästan är tom. =P
Sedan kan det ske ganska sköna drops om man har massa smelters, furnace etc igång.
Vi upptäckte en ganska trevlig bugg att ibland när någon använde en portal så kunde hela servern lagga till så alla smelters spottade ut hela sin "stack" i ett svep utan att den faktiskt förbrukades.
Så höll vi exempelvis på att smälta 40 ore så kunde vi få 40 bars "gratis" då samtliga smelters var fortsatt fullt laddade. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch