Hur formatera (Ubuntu)USB-minne i Ubuntu?

Permalänk
Medlem

Hur formatera (Ubuntu)USB-minne i Ubuntu?

När jag installerade Ubuntu så använde jag ett USB-minne.
Nu vill jag formatera minnet så att det går att använda som vanligt igen
Minnet dyker upp i datorn som två separata minnen en med Ubuntu på oh en som är skrivbar med resterande plats som minnet hade. Om jag högerklikar på ett minne så finns förslaget "formatera" men när jag trycker där så händer inget alls.
Om jag går in under "Diskar" så får jag följande error när jag försöker formatera:
"Fel vid formastering an volymen"
(Udisk-error-quark,11)

Känns lite segt att mitt USB-minne inte går att återställa efter att jag använt det som Ubuntu Live CD

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan göra nåt med https://gparted.org/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Det som brukar funka bäst för mig är att köra detta
wipefs -a /dev/sdX
parted --script /dev/sdX mklabel gpt
parted -a optimal /dev/sdX mkpart primary fat32 0% 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Kolla om du kan göra nåt med https://gparted.org/

Tack ska kolla den länken

Skrivet av nikwad:

Det som brukar funka bäst för mig är att köra detta
wipefs -a /dev/sdX
parted --script /dev/sdX mklabel gpt
parted -a optimal /dev/sdX mkpart primary fat32 0% 100%

Hej eh..tank för ditt svar. Tyvärr är jag nog lite för mycket av en nybörjare på Ubuntu för att förstå vad du har skrivit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Hej eh..tank för ditt svar. Tyvärr är jag nog lite för mycket av en nybörjare på Ubuntu för att förstå vad du har skrivit

Bör tilläggas att du behöver köra samtliga dessa kommandon med sudo (eftersom det är systemförändringar). Dvs:

sudo wipefs -a /dev/sdX

Innan vi kikar på kommandona är det viktigt att veta att i princip alla terminalbaserade (CLI)-program så kallar man först på programmet, sedan skjuter man in parametrar så programmet gör det man önskar. Så om vi börjar med första kommandot:

wipefs -a /dev/sdX

wipefs är ett program som i princip gör vad den heter. Den tar bort ett filsystem från en lagringsenhet (ssd, hdd, usb). En disk är rå innan ett filsystem installeras på den, så med wipefs river man bort filsystemlagret och får en rå diskenhet att arbeta med.

-a är en parameter, eller flagga som står för -all, dvs wipea bort alla filsystem som hittas på disken.

/dev/sdX är en specifk disk i din maskin. Det är väldigt viktigt att identifiera din USB-enhet innan du kör dessa kommandon, annars kan du göra din systemdisk korrupt. Det stora X är det vi behöver ta reda på. Linux namnger alla diskenheter med sd och sen en bokstav, börjar på a, så; /dev/sda, /dev/sdb, /dev/sdc osv. Beroende på typ av disk kan dem heta olika, tex i vissa distar heter NVMe-diskar /dev/nvme0 /dev/nvme1 osv. Partitioner på diskarna betecknas med ett p och en siffra.

Med kommandot:

lsblk

Som står för list block devices kan du få en överblick på alla diskar och partitioner och monteringspunkter på din maskin.

sagan ~ $ lsblk NAME MAJ:MIN RM SIZE RO TYPE MOUNTPOINT sda 8:0 0 931.5G 0 disk ├─sda1 8:1 0 931.5G 0 part └─sda9 8:9 0 8M 0 part sdb 8:16 0 931.5G 0 disk ├─sdb1 8:17 0 931.5G 0 part └─sdb9 8:25 0 8M 0 part nvme0n1 259:0 0 931.5G 0 disk ├─nvme0n1p1 259:1 0 977M 0 part /boot/efi ├─nvme0n1p2 259:2 0 7.6G 0 part [SWAP] ├─nvme0n1p3 259:3 0 61.1G 0 part / └─nvme0n1p4 259:4 0 861.9G 0 part /home

Så ser det ut på min maskin. (Jag borde ha använt LVM...)
Du kan se att mitt root-filsystem ( / ) är installerat på nvme0n1p3 tex.
Kör lsblk och identifiera din USB-sticka. Sedan kan du använda ovanstående kommandon för att formatera och ta bort filsystemet från USBn.

Nu har du ett USB-minne med inget filsystem med rå blocklagring. Nästa steg är att skapa en bootbar partitionstabell på USB-enheten. Det gör vi med nästa verktyg, parted.

Nästa kommando:

parted --script /dev/sdX mklabel gpt

parted är ett enkelt program för att hantera partitioner. Ovan så kallar vi på det programmet med följande flaggor:
--script = Kommandot körs utan att fråga dig om saker
/dev/sdX = disken vi vill partitionerna
mklabel = skapar en label på partitionen för att identifera för mjukvara vad för partition det är
gpt = partitionstabellen som vi applicerar, i detta fallet gpt som stödjer UEFI boot.

Nu har vi partitionstabellen redo, men inget filsystem, så nästa steg blir att installera ett filsystem på vår USB.

Nästa kommando:

parted -a optimal /dev/sdX mkpart primary fat32 0% 100%

-a = alignment type, i princip beskriver man hur filsystemet ska appliceras på disken, rent fysiskt, eftersom olika diskar har olika sector-storlekar och kan bara hålla en viss mängd data. Man vill att blocken som håller data ska matcha sector-storleken på sin diskenhet, men även andra saker. Med denna metoden att använda procent slipper man det.*
optimal = typen av alignment type, den optimala
mkpart = skapar en partition
primary = specificerar typen av partition, antingen primary eller logisk, i vårt fall primary
fat32 = filsystemet som vi vill ska installeras på vår disk, fat32
0% = använd uttrymmet från början av disken
100% = till slutet av disken (dvs, använd hela diskens utrymme, detta gör att du inte behöver tänka på sector alignment)

Vill ge dig en eloge för att du kände dig obekväm med att köra kommandon som du inte var säker på vad dem gjorde, det är helt rätt. Ett tips är att använda man-sidorna i Linux. De absolut flesta kommandon/program så finns det en man-sida som förklarar det mesta.

Tex, för att få fram "manualen" för parted så skriver du i terminalen:

man parted

Sen stänger du ner läsaren (per default less) med q. Även less är en applikation med en man-sida för övrigt.

Om du känner dig osäker så bara fråga här så hjälper vi dig!

Lycka till!

* För mer info om alignment, sector storlekar och olika diskar, läs här.
Det är faktiskt väldigt bra kunskap att ha med sig än idag.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Enklast om man inte är van är att köra "partitionmanager"
Det är ett grafiskt program, när det startar upp frågar det efter lösenord
(för att kunna göra sudo).
När det startat ser man på vänster sida de hårddiskar och USB som finns i systemet.
Det finns under menyn "Tools/Refrech..." möjlighet att uppdatera antalet diskar som syns.

När din disk är med/dyker upp väljer/pekar du på den.
Du ser då storleken (kolla att det stämmer) så det är rätt disk/usb.
den kommer att ha flera delar (två då det är en installationsskiva på den nu.)
Alla delar på usb ska bort så vi kan använda hela och skapa en ny partition på usb-pinnen.

Vissa system monterar automatisk det vi soppar in i maskinen så för att göra "Delete" på dessa två kan de först behöva monteras av. (högerklicka då och välj "unmount" på båda på USB:n)

Sen klickar du på det tomma fältet och väljer "New" under filesystem väljer du "Fat-32" (eller ntfs) om du vill det. Skriv in namnet på usb-pinnen under "label" ex. 16G (om den är 16Gb stor).Klicka sedan på knappen "Apply" och sedan i fönstret "Apply Pending Operations"

Så ska den formateras till GPT/Fat-32 och funka som usb mellan Windows och Linux.
(hittar du inte "partitionmanager" så kan det installeras från terminalen med:

  • sudo apt install partitionmanager

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Bör tilläggas att du behöver köra samtliga dessa kommandon med sudo (eftersom det är systemförändringar). Dvs:

sudo wipefs -a /dev/sdX

Innan vi kikar på kommandona är det viktigt att veta att i princip alla terminalbaserade (CLI)-program så kallar man först på programmet, sedan skjuter man in parametrar så programmet gör det man önskar. Så om vi börjar med första kommandot:

wipefs -a /dev/sdX

wipefs är ett program som i princip gör vad den heter. Den tar bort ett filsystem från en lagringsenhet (ssd, hdd, usb). En disk är rå innan ett filsystem installeras på den, så med wipefs river man bort filsystemlagret och får en rå diskenhet att arbeta med.

-a är en parameter, eller flagga som står för -all, dvs wipea bort alla filsystem som hittas på disken.

/dev/sdX är en specifk disk i din maskin. Det är väldigt viktigt att identifiera din USB-enhet innan du kör dessa kommandon, annars kan du göra din systemdisk korrupt. Det stora X är det vi behöver ta reda på. Linux namnger alla diskenheter med sd och sen en bokstav, börjar på a, så; /dev/sda, /dev/sdb, /dev/sdc osv. Beroende på typ av disk kan dem heta olika, tex i vissa distar heter NVMe-diskar /dev/nvme0 /dev/nvme1 osv. Partitioner på diskarna betecknas med ett p och en siffra.

Med kommandot:

lsblk

Som står för list block devices kan du få en överblick på alla diskar och partitioner och monteringspunkter på din maskin.

sagan ~ $ lsblk NAME MAJ:MIN RM SIZE RO TYPE MOUNTPOINT sda 8:0 0 931.5G 0 disk ├─sda1 8:1 0 931.5G 0 part └─sda9 8:9 0 8M 0 part sdb 8:16 0 931.5G 0 disk ├─sdb1 8:17 0 931.5G 0 part └─sdb9 8:25 0 8M 0 part nvme0n1 259:0 0 931.5G 0 disk ├─nvme0n1p1 259:1 0 977M 0 part /boot/efi ├─nvme0n1p2 259:2 0 7.6G 0 part [SWAP] ├─nvme0n1p3 259:3 0 61.1G 0 part / └─nvme0n1p4 259:4 0 861.9G 0 part /home

Så ser det ut på min maskin. (Jag borde ha använt LVM...)
Du kan se att mitt root-filsystem ( / ) är installerat på nvme0n1p3 tex.
Kör lsblk och identifiera din USB-sticka. Sedan kan du använda ovanstående kommandon för att formatera och ta bort filsystemet från USBn.

Nu har du ett USB-minne med inget filsystem med rå blocklagring. Nästa steg är att skapa en bootbar partitionstabell på USB-enheten. Det gör vi med nästa verktyg, parted.

Nästa kommando:

parted --script /dev/sdX mklabel gpt

parted är ett enkelt program för att hantera partitioner. Ovan så kallar vi på det programmet med följande flaggor:
--script = Kommandot körs utan att fråga dig om saker
/dev/sdX = disken vi vill partitionerna
mklabel = skapar en label på partitionen för att identifera för mjukvara vad för partition det är
gpt = partitionstabellen som vi applicerar, i detta fallet gpt som stödjer UEFI boot.

Nu har vi partitionstabellen redo, men inget filsystem, så nästa steg blir att installera ett filsystem på vår USB.

Nästa kommando:

parted -a optimal /dev/sdX mkpart primary fat32 0% 100%

-a = alignment type, i princip beskriver man hur filsystemet ska appliceras på disken, rent fysiskt, eftersom olika diskar har olika sector-storlekar och kan bara hålla en viss mängd data. Man vill att blocken som håller data ska matcha sector-storleken på sin diskenhet, men även andra saker. Med denna metoden att använda procent slipper man det.*
optimal = typen av alignment type, den optimala
mkpart = skapar en partition
primary = specificerar typen av partition, antingen primary eller logisk, i vårt fall primary
fat32 = filsystemet som vi vill ska installeras på vår disk, fat32
0% = använd uttrymmet från början av disken
100% = till slutet av disken (dvs, använd hela diskens utrymme, detta gör att du inte behöver tänka på sector alignment)

Vill ge dig en eloge för att du kände dig obekväm med att köra kommandon som du inte var säker på vad dem gjorde, det är helt rätt. Ett tips är att använda man-sidorna i Linux. De absolut flesta kommandon/program så finns det en man-sida som förklarar det mesta.

Tex, för att få fram "manualen" för parted så skriver du i terminalen:

man parted

Sen stänger du ner läsaren (per default less) med q. Även less är en applikation med en man-sida för övrigt.

Om du känner dig osäker så bara fråga här så hjälper vi dig!

Lycka till!

* För mer info om alignment, sector storlekar och olika diskar, läs här.
Det är faktiskt väldigt bra kunskap att ha med sig än idag.

Kan vi alla bara stanna en stund och uppskatta hur fantasiskt detta inlägg är?
Detta är vad man vill se så man förstår exakt alla kommandon man kör. hade personligen inte koll på exakt allt i detta!

Permalänk
Avstängd

Jag håller med. Det är allt för sällan man får se denna kvalitén på svar i svenska forum. Hatten av för Cloudstone.

// wuseman

Permalänk

Om du kör några av dessa kommandon, ska du vara jättenoga med att kontrollera att du skriver in rätt. Är det en bokstav fel kanske du förstör allt som finns på hårddisken istället.

Tillägg: Äh, det var visst någon som kommenterade en gammal tråd som därför dök upp på förstasidan, så det är nog inte relevant längre.