Val av universitet (juristprogrammet)
Hej!
Tänkte ställa en fråga som jag funderat på en längre tid, och var kan jag bättre ställa den än här på SweClockers? 😁
Jag har under en längre tid tänkt läsa juristprogrammet men jag vet inte vilket universitet man ska välja (bortsett från antagningen). Mässor och föreläsningar känns inte som att de gör mig klokare i mitt beslut. Det känns som att det ändå finns en del med akademisk bakgrund som kan ge mig lite mer sakliga svar. Huvudsakligen överväger jag att läsa i större städer, då det dels lockar mig mer och då det dels känns som ett gynnsamt steg för en framtida karriär inom juridiken. Å andra sidan är jag inte särskilt intresserad av det klassiska studentlivet och allt vad det innebär (festande, föreningsverksamhet, kollektiv m.m.) vilket verkar vara rätt intensivt på de större studieorterna. Dessutom föredrar jag i stor utsträckning ett individualiserat studieupplägg även om jag absolut inte har några problem med grupparbeten. Att föredra hade dessutom varit fler och mindre tentor än få och stora.
Det enda universitet som jag har svårt att tänka mig är Umeå då det inte lockar mig helt enkelt. Övriga universitet (Stockholm, Uppsala, Göteborg, Lund, Örebro och Karlstad) är alla intressanta fast några av dem är jag mer tveksam till. Stockholm vore nog ett självklart val om det inte vore för svårigheterna att få bostad, och då jag inte känner någon i området känns det rätt hopplöst. Uppsala, också svårt med bostad, men har ett väldigt gott rykte om just juristprogrammet. Dock har jag förstått att det är stora tentor och mycket grupparbeten på UU. Göteborg, ligger närmre min nuvarande hemstad och vet inte så mycket mer än att man verkar ha någon europeisk inriktning på programmet (?). Lund har ett bra rykte men alla traditioner/festivaler känns som ett elände. Hade det inte varit för det så hade nog Lund också varit ett klockrent val. Örebro och Karlstad vet jag inte så mycket om, mer än att det är rätt nya universitet.
Hoppas det finns någon som kan dela med sig av sina erfarenheter. Tack på förhand! 🙂