Snabbtest: Corsair XC7 mot EK Quantum Velocity

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Det är när du vattenkyler grafikkort som det händer grejer, kyla både CPU och GPU är föredra. Bara vattenkyla CPU är tämligen onödigt som sagt!

Ja vill man ha ner ljudnivån så är det cpu och gpu block som gäller. Att ha en tyst cpu kylning hjälper inte mycket när GPU låter som en dammsugare!

Custom loop pesterar ganska mycket bättre än tornkylare när man kommer up till 2-300W på cpun. Då hänger inte tornkylarna med lika bra längre.

Men största fördelen i ljudnivå uppnår man ju genom att köra många stora fläktar på lågt rpm. Något man kan göra med custom loop, men inte med tornkylare.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Jag kör custom loop av två anledningar.
Främst ljudnivån, min dator är knappt hörbar under last och det finns ingen luftkyld CPU/GPU som låter lika lite under last.

Andra anledningen är ju att det är snyggt och roligt att hålla på med 😀.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem

Bykski CPU-RAY-ON-M AMD
Bykski CPU-FIRE-ON-I INTEL
Slår båda på fingrarna med lite bättre temp

TechN eller Optimus blockar annars om man vill ha det bästa på marknaden.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19001625" userid="324268" name="Siimuliize"]
Bykski CPU-RAY-ON-M AMD
Bykski CPU-FIRE-ON-I INTEL

Testade att köpa Bykski GPU block från kina för 7-8år sedan.
Nu kör jag all in Bykski cpu/gpu block i min Workstation, otroligt bra kvalitet på dessa block.
Ca 45c vid full belastning.
Rekommenderas starkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9SDP:

[quote postid="19001625" userid="324268" name="Siimuliize"]
Bykski CPU-RAY-ON-M AMD
Bykski CPU-FIRE-ON-I INTEL

Testade att köpa Bykski GPU block från kina för 7-8år sedan.
Nu kör jag all in Bykski cpu/gpu block i min Workstation, otroligt bra kvalitet på dessa block.
Ca 45c vid full belastning
Rekommenderas starkt.

Alla i mitt bekantskap som bygger byggen mm har gått över till bykski efter många år med ekwb jag inkluderad. Går inte jämföra bykski nu och för 7-8 år sedan. De har kommit enormt långt med sina produkter. Det enda jag kör från ekwb är deras quantum fittings, bara för deras utseende, annars bykski där med.

Något man ska tänka på är att beställa från aquatuning.se eller deras officiella bykski store. Mycket kopior på bykski ute på nätet. Speciellt på Aliexpress och Amazon.

Vilket bykski block kör du idag? Själv köpte jag ice dragon full acrylic men bestämde mig för att beställa hem "Bykski CPU-RAY-ON-M AMD" Så kommer skänka min ice dragon i köp och sälj när jag fått in den andra. Skänkte en Samsung 970 pro 512gb m.2 mm här om dagarna. Blev måtta populärt 👊😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Kul!

Jag kör med ett äldre Supremacy EVO som fick kompletteras med AMD-fäste. Bytte till det tjockaste jet-munstycket samt "insats#2". Har delta på ca 30c på 5600x (4,7 all-core).

Största vinsten med vattenkylning är att man har samma ljudnivå oavsett om man surfar swec eller lirar spel. Och man får meka lite Här struntas det i utseendet och det blir väldigt få räta linjer hehe.

Jag hade gärna tagit del av funderingar när det kommer till olika möjligheter med pump- och fläktstyrning - vilka biosinställningar, mjukvara men även hårdvara som kan stötta i det sammanhanget. Har själv lite småbekymmer just nu då det är väldigt få fläktanslutningar på mitt Asus-kort samtidigt som moderkortet och jag inte riktigt kommer överens om hur CPU_opt ska agera när det kommer till att koppla in fläktar och pump.

Kolla in Quadro från AquaComputer, bra och stabilt.
Fantastisk styrmjukvara som ingår vid köp, kanske bästa som finns.

Det bästa med EKWB är att man kan köpa direkt med bitcoins där.

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Jag hade gärna tagit del av funderingar när det kommer till olika möjligheter med pump- och fläktstyrning - vilka biosinställningar, mjukvara men även hårdvara som kan stötta i det sammanhanget. Har själv lite småbekymmer just nu då det är väldigt få fläktanslutningar på mitt Asus-kort samtidigt som moderkortet och jag inte riktigt kommer överens om hur CPU_opt ska agera när det kommer till att koppla in fläktar och pump.

Skrivet av BNEA02:

Kolla in Quadro från AquaComputer, bra och stabilt.
Fantastisk styrmjukvara som ingår vid köp, kanske bästa som finns.

Jag slår också ett slag för Aquacomputer Quadro/Octo, kör själv en Octo och Farbwerk 360 (ARGB kontroller) i min nuvarande rigg. Helt fantastisk fläktkontroller och mjukvara.

En annan fördel att de använder en halv intern USB kontakt (du kan ha två kontrollers på samma USB header) så ingenting behöver anslutas till moderkortets fläkt och RGB headers. Det blir väldigt rent inne i chassit när inga av moderkortets anslutningar för fläkt/belysning används

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av BNEA02:

Kolla in Quadro från AquaComputer, bra och stabilt.
Fantastisk styrmjukvara som ingår vid köp, kanske bästa som finns.

Det bästa med EKWB är att man kan köpa direkt med bitcoins där.

Skrivet av maniac:

Jag slår också ett slag för Aquacomputer Quadro/Octo, kör själv en Octo och Farbwerk 360 (ARGB kontroller) i min nuvarande rigg. Helt fantastisk fläktkontroller och mjukvara.

En annan fördel att de använder en halv intern USB kontakt (du kan ha två kontrollers på samma USB header) så ingenting behöver anslutas till moderkortets fläkt och RGB headers. Det blir väldigt rent inne i chassit när inga av moderkortets anslutningar för fläkt/belysning används

Det där såg ju superintressant ut. Tack!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Tycker det är himla trevlig att även se skribenter som är på samma nivå/kunskapsresa som än själv, får än och inte känns sig så dum 😅 blir på nått sätt som man testar och lär sig ihop.
Ibland annars när man läser artiklar där skribenten är expert, är det svårt att ta till sig och våga testa nya saker

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D SE / iCUE-RGB | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO | GPU ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB | CPU: Intel Core i7-11700KF | Internminnen: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair RM750X V2, 750W 80+ Gold | HDD: Samsung 980 Pro series SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

[quote postid="19001830" userid="324268" name="Siimuliize"]
Alla i mitt bekantskap som bygger byggen mm har gått över till bykski efter många år med ekwb jag inkluderad. Går inte jämföra bykski nu och för 7-8 år sedan. De har kommit enormt långt med sina

Vilket bykski block kör du idag?

Hej !
I min Workstation:
3st block för tesla K80 24GB
2st block för tesla k40 12GB
2st cpublock för intel xeon platinum
Fittings från Borrow.
Allt håller väldigt hög kvalitet.

Permalänk
Medlem

Mera artiklar generellt om custom loops och de olika komponenter man kan använda!

Håller på och sakta samlar ihop delar till min första custom loop som ska ha 2 rads (420x45 & 280x80) och kyla CPU, Vregs, GPU samt ha en Aquaero 3LT-kontroller för systemet.
Försöker lära mig så mycket som möjligt innan det är dags att börja bygga...

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Inaktiv

Varför väljer ni att sätta cpu blocket på högsta punkten i loopen? Istället för att ha radiatorn högst? För i övrigt riktigt bra att reservoaren ligger innan och över pumpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Varför väljer ni att sätta cpu blocket på högsta punkten i loopen? Istället för att ha radiatorn högst? För i övrigt riktigt bra att reservoaren ligger innan och över pumpen.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/92558?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvOTI1NTgiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjp7ImNhY2hlQnVzdGVyIjoiMjAyMDA0MDgifSwia2V5IjoiZTgxNTU5M2E0OWZmOWUxNWI2MmY1ODgyNzI5ZmNmYWEifQ%3D%3D

Det är helt orelevant för en custom-loop. All luft hamnar i reservoaren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasp:

Det är helt orelevant för en custom-loop. All luft hamnar i reservoaren.

Så erat val är helt baserat på estetik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Så erat val är helt baserat på estetik?

yes sir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Det är helt orelevant för en custom-loop. All luft hamnar i reservoaren.

Helt irrelevant är det inte, det kräver ju att att man regelbundet ser till att blöda bort bubblorna från alla höga punkter i loopen, eller se till att ha högt flöde så de blåser bort.

Oftast ingår ju detta i livscykeln och hanteringen av sådana system, men det går att slippa en del sånt extrajobb om man bygger loopen annorlunda.

Absolut är det ett mycket mindre problem med en reservoar i loopen, men helt meningslöst är det inte att påpeka tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Helt irrelevant är det inte, det kräver ju att att man regelbundet ser till att blöda bort bubblorna från alla höga punkter i loopen, eller se till att ha högt flöde så de blåser bort.

Oftast ingår ju detta i livscykeln och hanteringen av sådana system, men det går att slippa en del sånt extrajobb om man bygger loopen annorlunda.

Absolut är det ett mycket mindre problem med en reservoar i loopen, men helt meningslöst är det inte att påpeka tycker jag

bubblorna upplöses i vattnet. och gör dom inte det så förs dom med vattenflödet till reservoaren. Så nej, jag står fast vid att det inte spelar någon roll vid custombyggen

Det enda man får tänka på är att reservoaren matar pumpen, vilket underlättar vid fyllning av loopen något enormt

Permalänk
Medlem

Över lag bra artikel!

Det enda data jag saknar är vattentemperatur.
Ska man jämföra vattenblocks effektivitet sinsemellan är det egentligen bara temperaturskillnaden mellan CPU och (inkommande) vatten som är riktigt relevant.
Vill man sedan utöka testsviten kan man dels se effektiviteten vid olika vattentemperatur, och dels undersöka hur snabbt processorns temperatur ändras då man varierar belastningen mellan hög och låg samtidigt som vattentemperaturen hålls någorlunda konstant.