Quiz: Legendarisk kringutrustning

Permalänk
Medlem

Kul test! Har faktiskt en ospräckt svart Icemat i glas och en original mx518, musen använder jag än idag. Kvalitet som håller!

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ska erkänna att jag har dem än idag.
Folk brukar tycka det är sjukt när de är över på besök. Men har aldrig känt behovet av att uppgradera dem.

Hade ett par Z5000 men de började komma oljud från elektriciteten så åkte in på gymmet och ersattes med Logitech Z906 som inte nådde upp till samma djupa mullrande. Sedan blev det en Samsung HW K-960 men buggiga och till slut köpte jag upp min till senaste QR96 men samma där. Basen ett skämt om man jämför med föregångaren. I alla fall är den inte buggig. Ställer mig dock frågan varför innovation leder till sämre bas?

PS svarade fel på näst sista två frågorna.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

9/10. Fel på sista frågan.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Hela 5/10. Har ett sidewinder x4 i något skåp. Köpte det som hastigast när jag hade börjat spela ett MMO och lyckades spilla ut dricka på mitt gamla tangentbord. Kommer ihåg att layouten var lite konstig men att det var trevligt att spela på när man vant sig. Gick över till mekaniskt sen. Bra backup att ha kanske.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Lika mycket som många minns datorkomponenter från förr finns kringutrustning som gjort avtryck i nördarnas historiebok.

Läs hela artikeln här

Första svaret ska väl vara Icemat Siberia eftersom Steelseries slog ihop företagen 2007?

Permalänk

Jag ägde det headsetet

Skrivet av macmann1:

Ja, jag skulle också vilja hävda att detta är Icemat. Eventuellt att man kan sträcka sig till v1 eftersom det mig veterligen var samma headset. Men v2? Nä nog kom dom senare.[/spoiler]

skulle också hävda att det handlar om v1
snarare än v2 då jag ägde v1 ett tag runt 2006 nånstans och v2 som hade den inskjutbara flexibla micken kom ganska långt senare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

9/10 inte illa för att vara jag, när jag hade svarat fel på den ensamma så insåg jag att det visste jag egentligen men det var i en del av hårddisken som inte optimerats på länge.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv

8/10, borde vart 9/10 (skämskudde)

Permalänk
99:e percentilen

8/10 utan gissningar – ez.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Om någon är intresserad av en spirituell uppföljare av IceMat så har vi danska företaget Skypad som tillverkar dem.

https://skypad-gaming.com/

Helt otroligt bra musmatta, äger personligen en XL Black

Tack för tipset. Kör fortfarande med IceMat.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Haha, ett av få quiz jag fick bra på. Flera av sakerna har jag dessutom ägt själv (och äger fortfarande). Kommer fortfarande ihåg Microsoft sidewinder, riktigt mycket bang får de buck på den tiden.

Permalänk
Medlem

Boomslang gav fina flashbacks. Kom i en praktisk kakburk i plåt vill jag minnas.

Dessvärre gick jag på nitlotten att köpa en hård musmatta till, som slipade ner både glidfötter och undersida på stackars slang.
Jag hann förbruka två exemplar innan jag bytte till optisk mus.

Permalänk
Medlem

9/10, gick bet på sista.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Första frågan var rolig för de är Steelseries Siberia V2 som jag använder till datorn

Permalänk
Medlem

Sitter och jobbar hemifrån med ett sidwinder x4 tangentbord.
Ärvda prylar från grabben som funkar men man bör inte använda det på skypemöten då det är högljutt....

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem

10/10

Fick gissa på sista frågan men när den hette "Combo" så var det väl bara ett svar som passa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Grym musmatta. Kasserade min för kanske ett år sen. Den måste hängt med i runt 20 år.

Använder fortfarande min, inköpt cirka 2004. Kanske det mest prisvärda jag någonsin köpt, sett till hur mycket användning jag fått ut av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Använder faktiskt fortfarande Microsoft SideWinder X4 till min primära dator. Funkar bra

8/10 för övrigt!

Min bågnade lite på mitten (har ej bankat på den, svär) innan farsan tog över den

edit: satte alla utom sista

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanBe:

1/10 Mitt reklamfilter i hjärnan är optimalt!

Fan också. Du slog mig. 2/10

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

6/10.

Förvånad att Microsoft Intellimouse 3.0 inte var med i quizet.
Har aldrig haft någon annan sedan 2005-2006 då jag bytte ut min mx518. Är inne på fjärde nu på 16 år. Ändå godkänt med tanke på hur mycket de använts.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Boomslang gav fina flashbacks. Kom i en praktisk kakburk i plåt vill jag minnas.

Dessvärre gick jag på nitlotten att köpa en hård musmatta till, som slipade ner både glidfötter och undersida på stackars slang.
Jag hann förbruka två exemplar innan jag bytte till optisk mus.

Ropade in en billigt 2012, 2007 versionen.
Började med diverse undanflykter om att paketet kommit tillbaka slutade med att säljaren påstod sig vara sin egen mamma och att han dött, såg att han postade på Google+ och fick tillslut efter påpekande av detta hem paketet i slutet av juli -13

Riktigt obekväma sidoknappar, man kanske vänjer sig men tog 7 månader innan jag fick hem den och kanske 20 minuter innan jag insåg att den inte var min tekopp.

Permalänk
Medlem

Eh, den här satt som handsken... Minnen från alla dessa prylar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Ropade in en billigt 2012, 2007 versionen.
Började med diverse undanflykter om att paketet kommit tillbaka slutade med att säljaren påstod sig vara sin egen mamma och att han dött, såg att han postade på Google+ och fick tillslut efter påpekande av detta hem paketet i slutet av juli -13

Riktigt obekväma sidoknappar, man kanske vänjer sig men tog 7 månader innan jag fick hem den och kanske 20 minuter innan jag insåg att den inte var min tekopp.

Tog det 7 minuter att upptäcka att den hade kula? Eller kom det nån ny variant med optisk läsare?

Permalänk
Medlem

9/10. Kommer ihåg dessa godingar. Det var tider det.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

4/10 skämmes tamef... Borde varit fem, lurade mig själv på boomslangen. Kände igen den men gissade på den med guld i namnet. Rookie mistake!

Rockar fortfarande mina Frost Blue Siberia V2!

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem

Har också ett X4 nånstans i en låda. Minns inte varför jag slutade använda det - tror det var då jag läste om mekaniska tangentbord och ville då ha ett.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

8/10 Korrekta svar!
Lika med i tillbehörssvängarna som Basshunter, bra jobbat!

Missade boomslang (aldrig ägt razer) samt sista.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Tog det 7 minuter att upptäcka att den hade kula? Eller kom det nån ny variant med optisk läsare?

2007 varianten hade optisk sensor enligt wikipedia.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Razer_products

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Ropade in en billigt 2012, 2007 versionen.
Började med diverse undanflykter om att paketet kommit tillbaka slutade med att säljaren påstod sig vara sin egen mamma och att han dött, såg att han postade på Google+ och fick tillslut efter påpekande av detta hem paketet i slutet av juli -13

Riktigt obekväma sidoknappar, man kanske vänjer sig men tog 7 månader innan jag fick hem den och kanske 20 minuter innan jag insåg att den inte var min tekopp.

Har inget minne av sidoknapparna faktiskt, men det var ju typ 20år sen så
Minns att jag uppskattade musen under användning, men blev så klart väldigt besviken när den gick sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Har inget minne av sidoknapparna faktiskt, men det var ju typ 20år sen så
Minns att jag uppskattade musen under användning, men blev så klart väldigt besviken när den gick sönder.

knapparna satt på bägge sidorna precis i "midjan" ingen höjdare ifall man har tendens till clawgrip vad jag minns.

Skrivet av Finkelzvin:

Tog det 7 minuter att upptäcka att den hade kula? Eller kom det nån ny variant med optisk läsare?

2007 LTD hade någonslags fancy metallfinnish och optisk sensor. samma udda form dock + lite case candy 10.000 ex numrerad mm.