Fritt val av jobb-laptop. Vilka är bästa alternativen?

Permalänk
Medlem

Fritt val av jobb-laptop. Vilka är bästa alternativen?

Ska byta jobb senare i vår och har muntligen fått berättat för mig att man får välja dator helt själv. Återstår att se om det finns några beloppsgränser, men det låter inte som det Så om man får välja fritt från marknaden de kommande 1-2 månaderna, vad finns det att titta på? Jobbet kräver bara massor av CPU och RAM - ingen GPU (den används i så fall på fritiden ). Den behöver inte vara ultra-tunn, men ska heller inte vara en massiv kloss. Och skärmstorlek omkring 14-16" känns rimligt för att få ner den i en väska. Det ska heller inte vara en RGB-best utan se så neutral ut som möjligt. Så de största gaming-varianterna går helt enkelt bort av flera skäl.

Jag är överlag väldigt dåligt insatt i laptop-marknaden så jag har ingen koll på vad som är nytt och på gång. Jag läser Wikipedias två artiklar som bara listar varenda AMD- och CPU-processor och kollar i avsnittet för mobila modeller för att få ett hum om vilka de kraftfullaste modellerna är Det enda jag vet om valet av CPU är att jag vill att den ska vara så kraftfull som möjligt - jag är inte ute efter någon strömsnål stackare på 15W. Så 8 kärnor från senaste generationen känns väl som en lagom utgångspunkt tänker jag.

På AMD-sidan antar jag att det är Zen 3 jag vill fokusera på? I så fall verkar det vara Ryzen 7 5800-serien och Ryzen 9 5900-serien som bör vara av intresse. Hos Intel verkar deras motsvarande 8-kärniga modeller vara Core i7-10870H och 10875H. Jag är ingen fanboy och kör både Intel och Nvidia i min stationära dator, men tycker väl i all enkelhet att det vore roligt att stötta AMD med ett köp så länge det inte är ett dåligt val.

Jag har gjort några snabba sökningar på Prisjakt baserat på de här olika CPU-serierna och förvånas över hur samtliga AMD-modeller verkar vara rena gaming-laptops (ASUS ROG, ASUS TUF, Lenovo Legion, etc.). På Intel-sidan finns det alla möjliga modeller som är mer gjorda för en arbetsplats även om de inkluderar fläskiga grafikkort så som MSI Creator och ASUS Zenbook. Har jag missat något eller är det så marknaden ser ut? Det känns liksom bättre med en MSI Creator än en ASUS ROG Strix med RGB över hela brädet.

Gällande GPU så verkar det inte finnas någonting alls från AMD, utan det är Nvidia GeForce eller Quadro som gäller. Och Quadro ser ut att användas till CAD och beräkningar, så det känns bättre för mig att ha GeForce-grafik. Då ser det ut att bli RTX 3000-serien.

På Ryzen-sidan har jag egentligen bara hittat följande som ser ut att matcha mina kriterier kring framförallt formfaktor och utseende samtidigt som prestandan uppfylls:

På Intel-sidan är det lite mer blandat och där hoppas jag att någon har bra koll på vilka märken/modeller som kanske anses vara bättre eller sämre I Prisjakt ser jag bland annat

• Razer Blade

• MSI Creator

• MSI Stealth

• MSI Raider

• ASUS ZenBook Pro Duo

• Lenovo Legion

• ASUS ROG Strix

Ser jag ut att vara på rätt spår i största allmänhet? Finns det i så fall några särskilda ytterligare val att göra eller är det bara att plocka vilken som helst? Jag förlitar mig ju blint på att Prisjakt listar varenda aktuell modell med korrekta specifikationer. Men det kanske till exempel finns kommande modeller som inte är lika sökbara än?

Permalänk

Lenovo Workstations känns det som alla kör med för liknande uppgifter. Jag är inte precis helnöjd med dessa, det hänger ihop med att man ej får den kvalite man vill i förhållande till pris. Hade du inte skrivit massor av ram så hade Apple varit ett annat alternativ.
Men Lenoos P15
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/p-series/ThinkP...
Sedan stoppar du i lite mer ram och ssd, även väljer en bättre cpu än grundmodellen. Datorn säljs på fler ställen som dustin och komplett.

Till dessa Lenovos finns det orginaldockor som enligt teorin borde vara superbra testade och problemfria. Det känns dock som om han/hon som gör testningen har blivit pappa/mamma ledig det senaste. Men, det är nog bättre än de där random universal som man kan köpa.

Så min poäng är jag rekommenderar Lenovos Workstatios, inte för att de är felfria. Utan för att jag tror de ändå ligger bra till och det är typ det de flesta som jag känner kör med.

Permalänk
Medlem

Mitt tips, köp en "företagsmaskin" som jobbdator inte någon hemmamaskin som IT-avdelningen måste hålla på att uppgradera för att få att fungera med företagets tjänster.

Så kolla Dell, HP och Lenovo och välj företag på deras sida så håller du dig väl med IT-avdelningen...och det är alltid bra

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Mitt tips, köp en "företagsmaskin" som jobbdator inte någon hemmamaskin som IT-avdelningen måste hålla på att uppgradera för att få att fungera med företagets tjänster.

Så kolla Dell, HP och Lenovo och välj företag på deras sida så håller du dig väl med IT-avdelningen...och det är alltid bra

Tänkte lite samma. Många företag har en policy att alla arbetare måste ha samma typ av dator. och det beror av flera anledningar som att de ska kunna göra en installation som de deployar ner till alla.

Men om man jobbar på ett litet företag så blir det en annan policy. Sedan kan man jobba på ett stort företag, men man själv jobbar med något som få gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tänkte lite samma. Många företag har en policy att alla arbetare måste ha samma typ av dator. och det beror av flera anledningar som att de ska kunna göra en installation som de deployar ner till alla.

Men om man jobbar på ett litet företag så blir det en annan policy. Sedan kan man jobba på ett stort företag, men man själv jobbar med något som få gör.

Sant, men saker många ofta glömmer bort att företagsmaskiner KAN ha är...

* På platsen support i 3 år (vissa har det som standard) med utbyte av delar dagen efter du anmält fel.
* Windows PRO licens eller högre för att kunna domänansluta maskinen
* Löpande uppdatering av drivrutiner
* Verktyg för att kunna hantera maskiner och programvara (bios osv)
* Support från tillverkaren
* Anpassade tillbehör såsom dockor

Finns säkert mkt mer att ta upp men jag vill verkligen rekommendera att du köper en företagsmaskin från en av dom större tillverkarna, det gynnar sannolikt dig som ska använda den samt gör livet lättare för IT avdelningen.

Permalänk
Medlem

Jobbar man på ett sådant ställe där "IT-avdelningen" är iblandad för att underhålla utvecklarnas datorer så är det arbetsgivaren och dess infrastruktur det är fel på, inte datorn. Den kategorin av företag låter hur som helst inte utvecklarna välja dator fritt.

Dell XPS och Lenovo (framför allt P-serien om man är nöjd med "släpbart") är de givna alternativen. De fixar Linux om man är lagd åt det hållet.

Beroende på vad man ska jobba med så kanske en M1 är ett alternativ? Problemet där just nu är väl att de bara finns som 13" (?) och antalet skärmar man kan ansluta...

Permalänk
Medlem

Jag hoppas snart vara i samma situation. Det kommer bli en Lenovo pga deras ypperliga stöd för Linux och bra support. Det blir en av dessa:

Sannolikt en X1 eller X1 Extreme (om den senare släppts med Intel 11* CPU).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Lenovo Workstations känns det som alla kör med för liknande uppgifter. Jag är inte precis helnöjd med dessa, det hänger ihop med att man ej får den kvalite man vill i förhållande till pris. Hade du inte skrivit massor av ram så hade Apple varit ett annat alternativ.
Men Lenoos P15
Sedan stoppar du i lite mer ram och ssd, även väljer en bättre cpu än grundmodellen. Datorn säljs på fler ställen som dustin och komplett.

Till dessa Lenovos finns det orginaldockor som enligt teorin borde vara superbra testade och problemfria. Det känns dock som om han/hon som gör testningen har blivit pappa/mamma ledig det senaste. Men, det är nog bättre än de där random universal som man kan köpa.

Så min poäng är jag rekommenderar Lenovos Workstatios, inte för att de är felfria. Utan för att jag tror de ändå ligger bra till och det är typ det de flesta som jag känner kör med.

Jag håller med, Lenovo sätter bara en hög prislapp för att de kan för företag. De jag haft har varit väldigt plastiga åbäken men högljudda fläktar, buggiga thunderbolt kontakter, breda bezels etc.

Asus och HP hade jag inte rört med tång tyvärr.

Jag hade kollat på Dell XPS om jag vore ts, tyvärr finns de inte med Ryzen dock.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Ska byta jobb senare i vår och har muntligen fått berättat för mig att man får välja dator helt själv. Återstår att se om det finns några beloppsgränser, men det låter inte som det Så om man får välja fritt från marknaden de kommande 1-2 månaderna, vad finns det att titta på? Jobbet kräver bara massor av CPU och RAM - ingen GPU (den används i så fall på fritiden ). Den behöver inte vara ultra-tunn, men ska heller inte vara en massiv kloss. Och skärmstorlek omkring 14-16" känns rimligt för att få ner den i en väska. Det ska heller inte vara en RGB-best utan se så neutral ut som möjligt. Så de största gaming-varianterna går helt enkelt bort av flera skäl.

Jag är överlag väldigt dåligt insatt i laptop-marknaden så jag har ingen koll på vad som är nytt och på gång. Jag läser Wikipedias två artiklar som bara listar varenda AMD- och CPU-processor och kollar i avsnittet för mobila modeller för att få ett hum om vilka de kraftfullaste modellerna är Det enda jag vet om valet av CPU är att jag vill att den ska vara så kraftfull som möjligt - jag är inte ute efter någon strömsnål stackare på 15W. Så 8 kärnor från senaste generationen känns väl som en lagom utgångspunkt tänker jag.

På AMD-sidan antar jag att det är Zen 3 jag vill fokusera på? I så fall verkar det vara Ryzen 7 5800-serien och Ryzen 9 5900-serien som bör vara av intresse. Hos Intel verkar deras motsvarande 8-kärniga modeller vara Core i7-10870H och 10875H. Jag är ingen fanboy och kör både Intel och Nvidia i min stationära dator, men tycker väl i all enkelhet att det vore roligt att stötta AMD med ett köp så länge det inte är ett dåligt val.

Jag har gjort några snabba sökningar på Prisjakt baserat på de här olika CPU-serierna och förvånas över hur samtliga AMD-modeller verkar vara rena gaming-laptops (ASUS ROG, ASUS TUF, Lenovo Legion, etc.). På Intel-sidan finns det alla möjliga modeller som är mer gjorda för en arbetsplats även om de inkluderar fläskiga grafikkort så som MSI Creator och ASUS Zenbook. Har jag missat något eller är det så marknaden ser ut? Det känns liksom bättre med en MSI Creator än en ASUS ROG Strix med RGB över hela brädet.

Gällande GPU så verkar det inte finnas någonting alls från AMD, utan det är Nvidia GeForce eller Quadro som gäller. Och Quadro ser ut att användas till CAD och beräkningar, så det känns bättre för mig att ha GeForce-grafik. Då ser det ut att bli RTX 3000-serien.

På Ryzen-sidan har jag egentligen bara hittat följande som ser ut att matcha mina kriterier kring framförallt formfaktor och utseende samtidigt som prestandan uppfylls:

På Intel-sidan är det lite mer blandat och där hoppas jag att någon har bra koll på vilka märken/modeller som kanske anses vara bättre eller sämre I Prisjakt ser jag bland annat

• Razer Blade

• MSI Creator

• MSI Stealth

• MSI Raider

• ASUS ZenBook Pro Duo

• Lenovo Legion

• ASUS ROG Strix

Ser jag ut att vara på rätt spår i största allmänhet? Finns det i så fall några särskilda ytterligare val att göra eller är det bara att plocka vilken som helst? Jag förlitar mig ju blint på att Prisjakt listar varenda aktuell modell med korrekta specifikationer. Men det kanske till exempel finns kommande modeller som inte är lika sökbara än?

Apple MacBook Pro?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jobbar man på ett sådant ställe där "IT-avdelningen" är iblandad för att underhålla utvecklarnas datorer så är det arbetsgivaren och dess infrastruktur det är fel på, inte datorn. Den kategorin av företag låter hur som helst inte utvecklarna välja dator fritt.

Dell XPS och Lenovo (framför allt P-serien om man är nöjd med "släpbart") är de givna alternativen. De fixar Linux om man är lagd åt det hållet.

Beroende på vad man ska jobba med så kanske en M1 är ett alternativ? Problemet där just nu är väl att de bara finns som 13" (?) och antalet skärmar man kan ansluta...

Jag tycker inte att man kan generalisera som så att det är fel på arbetsgivaren och dess infrastruktur om man inte får välja dator fritt, det finns många parametrar att väga in, några skrev jag ovan.
Sen så är det ju så att IT-avdelningen är det första många vänder sig till för support, inte minst utvecklare. Då måste supporten kunna leverera kvalitativ support till användaren.

En annan aspekt är säkerheten, en IT-avdelning ansvarar ofta för den och därför är det bra om man väljer något som är i linje med vad dom kan supportera.

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Apple MacBook Pro?

Typ 1 år efter Apple har släppt sin nya Macbook Pro med Arm så är de helt klart intressanta. Sedan är jag skeptisk till hur de gör för de som kräver lite mer när det gäller ssd och ram. Men man får se och de är helt klart ett intressant alternativ för många.
De som idag väljer att köpa en x86a Apple, så skulle jag mer rekommendera folk som redan jobbar i MacOs och i panik inte kan vänta in att Apple släpper sina nya datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag hoppas snart vara i samma situation. Det kommer bli en Lenovo pga deras ypperliga stöd för Linux och bra support. Det blir en av dessa:

https://i.imgur.com/jkcYPma.png

Sannolikt en X1 eller X1 Extreme (om den senare släppts med Intel 11* CPU).

Lite snabb efterforskning senare blir det mycket riktigt en ThinkPad X1 Extreme. Förhoppningsvis släpps en Gen4 snart.

Dold text
Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

• Razer Blade

• MSI Creator

• MSI Stealth

• MSI Raider

• ASUS ZenBook Pro Duo

• Lenovo Legion

• ASUS ROG Strix

känns lite som att du hindrar dig själv lite iom att välja bort datorer med RGB. nu är det bara Asus som finns med AMD processor mer eller mindre typ en månad till. men även Strix och TUF serien är ändå ganska stilrena, RGB'n är det bara att stänga av juuh?

annars är jag själv totalt torsk på Lenovo om du kan vänta en månad, ända sedan IBM tiden så har dom ändå legat på framkant när det kommer till laptops (sen har alla tillverkare dåliga perioder/modeller) men sen är just Legion serien extremt prisvärda och väldigt stilrena (bara att stänga av RGB'n)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag är i samma sits. Sitter och funderar på om man skulle beställa något från Tyskland. Exmpelvis en Shenker (XMG).

Visa signatur

5800X3D, RX 7900 XTX, 32gb RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag tycker också att det är lite märkligt. På alla mina uppdrag har alla fått samma modell för det är lättare att underhålla. Sen sitter det alltid någon enstöring med Mac som får göra massa special inställningar just för den.

Off topic:
Just nu sitter jag enbart med VDIs. Oerhört smidigt för it avdelningen såklart men det är hemskt för användarna.
Developer image:en är 2 core, 8GB RAM, ingen GPU. Så normalt sett när man skriver så tar det 5 sekunder innan det laggar fram tecken på skärmen. Ingen är admin och man kan enbart installera program från en förvald butik där it pushar ut nya versioner. Rent helvete när man som utvecklare vill använda bra verktyg och dylikt men inte får installera det. Sen vid varje Windows feature update så blir hela ens image blåst så ALLA inställningar och filer försvinner var 6 månad eller så. Det är så oförklarligt frustrerande så det finns inget annat. Just nu så är en bugg någonstans i våra VDI där en updat fastnat och använder 50% av CPU:n och det går inte att avinstallera eller döda processen. La ett ärende hos it förra veckan, fick svar igår att de skulle börja titta på det.

Det tar så fruktansvärt mycket energi och tålamod att jag knappt orkar utföra mitt jobb.

🤦‍♂️

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Men Lenoos P15

Toppenbra tips! Ska definitivt kolla mer på det

Smart - hade inte tänkt på att man kan besöka tillverkarna som ett företag - det låter helt klart som en bra väg framåt.

Det är väldigt olika från företag till företag hur man hanterar hårvaruinköp. Vissa företag har som feature att medarbetaren får en årlig budget att köpa hårdvara för till exempel. Där jag sitter idag får man en ramavtalad laptop med en 2 år gammal Intel CPU på 15W och datorn går på knäna redan när den är ny :/

Skrivet av Dockland:

Apple MacBook Pro?

Undviker gärna Apple då jag inte lyckas bli sams med deras produkter