Fritt val av jobb-laptop. Vilka är bästa alternativen?
Ska byta jobb senare i vår och har muntligen fått berättat för mig att man får välja dator helt själv. Återstår att se om det finns några beloppsgränser, men det låter inte som det Så om man får välja fritt från marknaden de kommande 1-2 månaderna, vad finns det att titta på? Jobbet kräver bara massor av CPU och RAM - ingen GPU (den används i så fall på fritiden ). Den behöver inte vara ultra-tunn, men ska heller inte vara en massiv kloss. Och skärmstorlek omkring 14-16" känns rimligt för att få ner den i en väska. Det ska heller inte vara en RGB-best utan se så neutral ut som möjligt. Så de största gaming-varianterna går helt enkelt bort av flera skäl.
Jag är överlag väldigt dåligt insatt i laptop-marknaden så jag har ingen koll på vad som är nytt och på gång. Jag läser Wikipedias två artiklar som bara listar varenda AMD- och CPU-processor och kollar i avsnittet för mobila modeller för att få ett hum om vilka de kraftfullaste modellerna är Det enda jag vet om valet av CPU är att jag vill att den ska vara så kraftfull som möjligt - jag är inte ute efter någon strömsnål stackare på 15W. Så 8 kärnor från senaste generationen känns väl som en lagom utgångspunkt tänker jag.
På AMD-sidan antar jag att det är Zen 3 jag vill fokusera på? I så fall verkar det vara Ryzen 7 5800-serien och Ryzen 9 5900-serien som bör vara av intresse. Hos Intel verkar deras motsvarande 8-kärniga modeller vara Core i7-10870H och 10875H. Jag är ingen fanboy och kör både Intel och Nvidia i min stationära dator, men tycker väl i all enkelhet att det vore roligt att stötta AMD med ett köp så länge det inte är ett dåligt val.
Jag har gjort några snabba sökningar på Prisjakt baserat på de här olika CPU-serierna och förvånas över hur samtliga AMD-modeller verkar vara rena gaming-laptops (ASUS ROG, ASUS TUF, Lenovo Legion, etc.). På Intel-sidan finns det alla möjliga modeller som är mer gjorda för en arbetsplats även om de inkluderar fläskiga grafikkort så som MSI Creator och ASUS Zenbook. Har jag missat något eller är det så marknaden ser ut? Det känns liksom bättre med en MSI Creator än en ASUS ROG Strix med RGB över hela brädet.
Gällande GPU så verkar det inte finnas någonting alls från AMD, utan det är Nvidia GeForce eller Quadro som gäller. Och Quadro ser ut att användas till CAD och beräkningar, så det känns bättre för mig att ha GeForce-grafik. Då ser det ut att bli RTX 3000-serien.
På Ryzen-sidan har jag egentligen bara hittat följande som ser ut att matcha mina kriterier kring framförallt formfaktor och utseende samtidigt som prestandan uppfylls:
På Intel-sidan är det lite mer blandat och där hoppas jag att någon har bra koll på vilka märken/modeller som kanske anses vara bättre eller sämre I Prisjakt ser jag bland annat
Razer Blade
MSI Creator
MSI Stealth
MSI Raider
ASUS ZenBook Pro Duo
Lenovo Legion
ASUS ROG Strix
Ser jag ut att vara på rätt spår i största allmänhet? Finns det i så fall några särskilda ytterligare val att göra eller är det bara att plocka vilken som helst? Jag förlitar mig ju blint på att Prisjakt listar varenda aktuell modell med korrekta specifikationer. Men det kanske till exempel finns kommande modeller som inte är lika sökbara än?