Permalänk
Medlem

Köra ett Quad NIC 4x på PCIe 1x

Köpte ett quad nic för att trycka in i servern. Men när jag öppnade lådan kom jag på att jag snålade på mobo och har bara en 16X och tre 1x. 16x används till ett LSI SAS kort så det är upptaget. Min tanke är att jag borde kunna stoppa in en 1x till 16x adapter och köra NICen därifrån.

I teorin borde detta funka då 1x slot klarar 985 MB/s och fyra Gbit/s portar borde bli ungefär 400 MB/s. Stämmer detta eller finns det någon bottleneck jag missat.

Visa signatur

Asus Prime B360M-A | i7-9600K | Asus ROG STRIX RX5700 XT | Corsair Vengeance LPX Black 2x8Gb 2666Mhz | Kingston A2000 M.2 1Tb | 2x Barracuda Q1 SSD 960Gb

Permalänk

Beror väl lite på om den behöver mer än 1x?
Om så, är dina slotar öppna bakpå?
I värsta fall så är den satt på 1x per NIC

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av _boriz:

Köpte ett quad nic för att trycka in i servern. Men när jag öppnade lådan kom jag på att jag snålade på mobo och har bara en 16X och tre 1x. 16x används till ett LSI SAS kort så det är upptaget. Min tanke är att jag borde kunna stoppa in en 1x till 16x adapter och köra NICen därifrån.

I teorin borde detta funka då 1x slot klarar 985 MB/s och fyra Gbit/s portar borde bli ungefär 400 MB/s. Stämmer detta eller finns det någon bottleneck jag missat.

Det bör fungera smärtfritt. 👍

Enda grejen att lägga en tanke på är generation av PCIe, "på båda sidor" (dvs moderkort samt NIC).
Men även om förhandling ner till 2:a generation görs (1:a som är långsammast är osannolik), så motsvarar det ~500 MB/s., så 4 st. Gbit ryms finfint även då. 🙂

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Om kortet är väldigt gammalt, så kan det vara PCIe 1.0 den kör på. Då är maxhastigheten 250MB/s per bana. Känns logiskt, då detta kräver två banor för att maxa nätverket, men av nån anledning så existerar inte PCIe x2 nånstans, utan man kör alltid på x4 om x1 inte räcker. Hade kortet kört på PCIe 2.0, så hade x1 räckt.

Eller så är det 2.0, men man körde på mer för säkerhets skull, och man var då som sagt "tvungen" att gå ända upp till x4. Eller så var 2.0 nytt på den tiden och man ville säkerställa max hastighet även med ett äldre moderkort.

Permalänk
Medlem

Tack för all svar. Hade dock glömt bort att kolla vilken version av PCIe kortet hade. Tyvärr kör kortet på 1.0a. Blir nog till att byta ut moderkortet.

Kanske han sälja det gamla på marknaden. Någon som är intresserad av ett ASUS PRIME B460M-A?

Nätverkskortet är för övrigt ett: HP nc364t

Visa signatur

Asus Prime B360M-A | i7-9600K | Asus ROG STRIX RX5700 XT | Corsair Vengeance LPX Black 2x8Gb 2666Mhz | Kingston A2000 M.2 1Tb | 2x Barracuda Q1 SSD 960Gb