2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naslin:

Ja värdelöst.
Där alla ingångar visas, gå längst till höger och gå in under något som heter i stil med "universal kontroll" eller liknande.
Där väljer du delete på din ps5.

pillade runt i menyn och nu verkar det ha löst sig men fråga mig inte vad jag gjorde...eller har det att göra med uppdateringen jag gjorde?

Permalänk
Medlem

Har för ca en månad sen köpt en Sony 65" XH95. Frågan är om jag ska behålla den?

Kommer från plasma senaste 10-15 åren. Gillade aldrig LCD på den tiden. Senaste TV jag hade var en Samsung PS59D7005 från 2011 som dessvärre gick sönder för ett tag sen. Kollar runt lite och varit väldigt sugen på en Oled. Men budget satte begränsningar, kunde sträcka mig till 15.000:- som jag fick Sony TV:n för. Efter mycket efterforskningar så verkar det som att LCD har utvecklats en hel del senaste 10 åren.

Kan börja med att jag generellt är väldigt nöjd med bilden på nya TV:n. Känns som en klar uppgradering på alla plan. Skarpare bild, bättre färger och även svärtan bättre. Oroade mig lite för rörelsehantering som alltid var ett problem förr men även där har jag inget att klaga på.

TV:n används mestadels till olika playtjänster, både tv-program och filmer. En del PS4 spelade också (främst Fifa).
OS på TV och fjärr kvittar då jag mest använder en Shield TV samt Harmony remote.

Så vad är problemet?
Svar: "Blooming"!
Har läst en del klagomål på det i både recensioner och i diverse forum. Visste inte hur mycket det skulle störa mig, om jag ens skulle märka det då jag aldrig sitter i ett helt becksvart rum. Även om det är ganska mörkt på kvällarna.
I de flesta fall så är det inget man märker. Men när man kollar på material i HDR så stör det. Jag som alltid kollar på serier/filmer med textning så är det ett problem.

Så står nu och velar om man ska lämna tillbaka denna TV eller behålla den.
- Ena sekunden velar jag över om jag ska försöka skrapa ihop till en Oled (Är väl LG CX som är aktuell då under 20k)
- Andra att bara köpa en billigare LCD under 10k som "duger" tills vidare.

Nackdelarna som brukar nämnas i samband med Oled är lägre ljusstyrka samt risk för inbränningar. Vilket inte borde vara ett problem för mig. Då ljusstyrkan ändå lär va bättre än min gamla plasma som jag var nöjd med.

Vet inte om mitt inlägg är en fråga eller om jag bara söker stöd i TV-djungeln

Permalänk
Medlem

Sony har fokuserat på detaljer i bilden och får därför lite blooming. Samsung med Q80 och Q90 kan vara ett alternativ för dig. Samsung har fokuserat på att minska blooming typ helt men missar därför även lite detaljer i bilden. Tveksamt att du lägger märke till det utan att ha en xh95 och en Q80 bredvid varandra. Så det skulle kunna vara ett alternativ annat än oled.

Samsung är just nu grymt billiga på benify om du har tillgång till det

Skrivet av danne79:

Har för ca en månad sen köpt en Sony 65" XH95. Frågan är om jag ska behålla den?

Kommer från plasma senaste 10-15 åren. Gillade aldrig LCD på den tiden. Senaste TV jag hade var en Samsung PS59D7005 från 2011 som dessvärre gick sönder för ett tag sen. Kollar runt lite och varit väldigt sugen på en Oled. Men budget satte begränsningar, kunde sträcka mig till 15.000:- som jag fick Sony TV:n för. Efter mycket efterforskningar så verkar det som att LCD har utvecklats en hel del senaste 10 åren.

Kan börja med att jag generellt är väldigt nöjd med bilden på nya TV:n. Känns som en klar uppgradering på alla plan. Skarpare bild, bättre färger och även svärtan bättre. Oroade mig lite för rörelsehantering som alltid var ett problem förr men även där har jag inget att klaga på.

TV:n används mestadels till olika playtjänster, både tv-program och filmer. En del PS4 spelade också (främst Fifa).
OS på TV och fjärr kvittar då jag mest använder en Shield TV samt Harmony remote.

Så vad är problemet?
Svar: "Blooming"!
Har läst en del klagomål på det i både recensioner och i diverse forum. Visste inte hur mycket det skulle störa mig, om jag ens skulle märka det då jag aldrig sitter i ett helt becksvart rum. Även om det är ganska mörkt på kvällarna.
I de flesta fall så är det inget man märker. Men när man kollar på material i HDR så stör det. Jag som alltid kollar på serier/filmer med textning så är det ett problem.

Så står nu och velar om man ska lämna tillbaka denna TV eller behålla den.
- Ena sekunden velar jag över om jag ska försöka skrapa ihop till en Oled (Är väl LG CX som är aktuell då under 20k)
- Andra att bara köpa en billigare LCD under 10k som "duger" tills vidare.

Nackdelarna som brukar nämnas i samband med Oled är lägre ljusstyrka samt risk för inbränningar. Vilket inte borde vara ett problem för mig. Då ljusstyrkan ändå lär va bättre än min gamla plasma som jag var nöjd med.

Vet inte om mitt inlägg är en fråga eller om jag bara söker stöd i TV-djungeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlHelmer:

Sony har fokuserat på detaljer i bilden och får därför lite blooming. Samsung med Q80 och Q90 kan vara ett alternativ för dig. Samsung har fokuserat på att minska blooming typ helt men missar därför även lite detaljer i bilden. Tveksamt att du lägger märke till det utan att ha en xh95 och en Q80 bredvid varandra. Så det skulle kunna vara ett alternativ annat än oled.

Samsung är just nu grymt billiga på benify om du har tillgång till det

Av det jag har sett har Samsung liknande blooming problem. Det är väl oundvikligt med den tekniken. Avsaknad av Dolby Vision är en dealbreaker där också.

Slog faktiskt till på en LG CX igår, den ska levereras imorgon bitti. Så ska bli spännande att se hur den är.
Har fortfarande 10 dagar kvar innan jag behöver returnera Sonyn, så kan jämföra lite (även om jag får svårt att få plats med dom bredvid varandra)

Permalänk
Medlem

Vilken tv ska man ta idag med en budget på ~8000 kronor? Främst linjär tv via boxen och SVTplay. Dock ibland Netflix.

Kan TCL matcha deras 2021 uppställning med övriga 2020 modellerna i marknaden som är idag nedsatta i pris?

Går från en Samsung s7005 från ~2011

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk

Plockade en TCL x10 från Elgiganten outlet för 9000. Känns som ett bra köp för pengarna. Galen skillnad mot min gamla tcl 50" budget HD tv

Någon som äger en här som har lite tips på vilka inställningar jag borde se över?

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem

Tips till tråden, LG OLED 77" för 29.990:- Club Deal på Media Markt i helgen, droppad 10k mot BF.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad skillnaden är mellan samsungs QE65Q90TATXXC och SAMQE65Q90TN?
Jag kan bland annat se att energimärkningen är olika (och i olika skala) på modellerna.
Enligt laxpuddings tv-guide från 2018 så verkar slutet ”TN” betyda att det är en nordamerikansk modell. Kan det vara problem i Sverige?
Netonnet och hifiklubben är det som säljer de olika modellerna, nu nedsatt till 15kkr.

Permalänk
Medlem

Hitachi 65" 4K
Köpte den TVn för 4990:- på kampanj
Hade en 50" plasma innan
Den fungerar perfekt med Apple TV4k. Tunna kanter fina färger. Egentligen inget negativt som jag kan säga. Väldigt nöjd.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ricpet:

Är det någon som vet vad skillnaden är mellan samsungs QE65Q90TATXXC och SAMQE65Q90TN?
Jag kan bland annat se att energimärkningen är olika (och i olika skala) på modellerna.
Enligt laxpuddings tv-guide från 2018 så verkar slutet ”TN” betyda att det är en nordamerikansk modell. Kan det vara problem i Sverige?
Netonnet och hifiklubben är det som säljer de olika modellerna, nu nedsatt till 15kkr.

Nordamerikanska modeller säljs inte här. Fel sorts strömförsörjning och fel sorts TV-mottagare. Modellen heter Q90T och allt annat kan lika vara vad varje butik medvetet eller omedvetet kallar den.

Permalänk

65" TV

Tjena!
Tänkte i samband med en flytt i maj/juni köpa ny tv, och tänkte väl runt en 65". Den kommer mest användas för film-/serietittande, men även stundtals för sport och spel. Hade inte tänkt lägga mer än 15.000kr.
Kommer det hinna komma något nytt intressant tills dess eller nära inpå, eller är det dagens utbud man bör gå efter? Är det även värt att hålla ut och invänta BF?

Permalänk
Skrivet av ajsjoberg:

Tjena!
Tänkte i samband med en flytt i maj/juni köpa ny tv, och tänkte väl runt en 65". Den kommer mest användas för film-/serietittande, men även stundtals för sport och spel. Hade inte tänkt lägga mer än 15.000kr.
Kommer det hinna komma något nytt intressant tills dess eller nära inpå, eller är det dagens utbud man bör gå efter? Är det även värt att hålla ut och invänta BF?

Samsungs 65Q90T ligger ju precis inom din budget nu och är ett klart vettigt val för de pengarna.

Visa signatur

"?"

Permalänk

TV 50-55 tum för cirka 6000, vad ska man kika på?
Försöka hitta en billig Q60?

Permalänk
Medlem

Tänkte slå till på en ny 65" tv veckan och allra helst skulle jag vilja ha en LG CX men då den kommer hänga i vårt nya vardagsrum som badar i fönster från golv till tak har jag förstått att det kanske är en dum idé. Är då en Samsung Q95T det bästa valet ifall jag vill hålla mig under 20´?

Vad jag lyckats läsa mig till så ska Q95T inte längre ha problem att fungera tillsammans med en Sonos ARC, någon som kan bekräfta?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alive:

Tänkte slå till på en ny 65" tv veckan och allra helst skulle jag vilja ha en LG CX men då den kommer hänga i vårt nya vardagsrum som badar i fönster från golv till tak har jag förstått att det kanske är en dum idé. Är då en Samsung Q95T det bästa valet ifall jag vill hålla mig under 20´?

Vad jag lyckats läsa mig till så ska Q95T inte längre ha problem att fungera tillsammans med en Sonos ARC, någon som kan bekräfta?

Tacksam för svar!

Ta LG CX alla dar i veckan. Du vinner inget på en Q95 mot den, solljus eller inte. Gå och titta på skärmarna så kan du bilda dig en uppfattning, dom kommer dock stå på butiks/skrikläge om du inte hittar till en bra handlare. Dock, man kan enkelt se artefakter från bildbehandlingen på det viset. Alla apparater har dom, det gäller bara att hitta nån som man inte stör sig på...

Där Q95 vinner är priset, eller om du har småbarn och är rädd att dom ska sabba skärmen.

Förtydligande
Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem
Skrivet av alive:

Tänkte slå till på en ny 65" tv veckan och allra helst skulle jag vilja ha en LG CX men då den kommer hänga i vårt nya vardagsrum som badar i fönster från golv till tak har jag förstått att det kanske är en dum idé. Är då en Samsung Q95T det bästa valet ifall jag vill hålla mig under 20´?

Vad jag lyckats läsa mig till så ska Q95T inte längre ha problem att fungera tillsammans med en Sonos ARC, någon som kan bekräfta?

Tacksam för svar!

bättre o ta en q90t istället för 2tusen billigare imo. Om inte oneconnect-box är viktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulfuß:

Ta LG CX alla dar i veckan. Du vinner inget på en Q95 mot den, solljus eller inte. Gå och titta på skärmarna så kan du bilda dig en uppfattning, dom kommer dock stå på butiks/skrikläge om du inte hittar till en bra handlare. Dock, man kan enkelt se artefakter från bildbehandlingen på det viset. Alla apparater har dom, det gäller bara att hitta nån som man inte stör sig på...

Där Q95 vinner är priset, eller om du har småbarn och är rädd att dom ska sabba skärmen.

Tack för ditt svar. Jag vill ju välja CX:en, men alla säljare säger att i ett ljust rum med fönster på motsatt sida är det fel val. Kanske får vänta tills vi flyttat in och köpa hem den för att testa på plats. Jag funderar enbart på Q95T pga att den ska hantera ett ljust rum bättre enligt uppgift..

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

bättre o ta en q90t istället för 2tusen billigare imo. Om inte oneconnect-box är viktigt

Jag tänker att gömma sladdar alltid är viktigt. Att slippa dra upp alla HDMI kablar till tvn låter lockande. Sen med enbart 4 HDMI ingångar så är det lite meckigt ifall man behöver dra ut en kabel med de alla devicen som behövs idag. Sonos ARC, PS4, ATV, digital box. Känns smidigt ifall man kan jacka i ur en kabel i skåpet under tvn istället..

Permalänk
Medlem
Skrivet av alive:

Jag tänker att gömma sladdar alltid är viktigt. Att slippa dra upp alla HDMI kablar till tvn låter lockande. Sen med enbart 4 HDMI ingångar så är det lite meckigt ifall man behöver dra ut en kabel med de alla devicen som behövs idag. Sonos ARC, PS4, ATV, digital box. Känns smidigt ifall man kan jacka i ur en kabel i skåpet under tvn istället..

Ahh, jag har bara en dold HDMI 2.1-kabel till min TV plus nätverks och strömsladd. Det är infräst i väggen tillsammans med extra HDMI-kablar till ett Xbox Series X, en PS5:a och nått mer. Allt annat 1080P-bös går igenom min feta Denon-receiver. Ska väl uppgradera den, men det tar vi nån dag framöver. Det sitter ett dolt doslock bakom TVn där jag kan dra fram fler sladdar om och när dom behövs. Skulle gärna ha en motsvarande one connect-box, men dom OLED som har/hade det var lite för dyra för att det skulle vara värt det.

Men, kollar man på själva bilden så finns det ingen anledning att snegla på något annat än OLED av dom tekniker vi har idag. Surt att köpa en dyr LCD och alltid veta att om man inte varit dumsnål hade man kunna få bättre bild...

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

Enkel 43 tum

Hej!

Är på jakt efter en enklare 43-tummare till min morfar för ca 5000 kr men har blivit rådvill. Inga större krav annat än kunna se på SVT Play och Netflix. Sen får gärna ljusstyrka och ljud vara någorlunda ok (givet prisklassen).

Har spanat in följande fyra modeller:

  • Samsung UE43TU8505 (nedsatt till 4422 på Elgiganten Outlet)

  • LG 43UN7100

  • Philips 43PUS8105

  • Philips 43PUS7555

Jämförelse Pricerunner

Är det någon av dem (eller annan i prisklassen) som är särskilt köpvärd?

Permalänk
Medlem

Letar efter ny tv som ska ersätta min gamla samsung 55".
Finns för mycket att välja mellan och vet att jag blir nöjd bara jag byter till något bättre, men vill ändå ha det bästa.
Har ingen fast budget men håller mig mer än gärna under 25 000:-.
TV kommer vara placerad i ett stort rum med lagom ljusinsläpp som eventuellt går att mörklägga och TV är ca 3m från soffa.

Den stora frågan jag funderar på är storlek, ska ha minst 65" men funderar ifall jag ska gå upp till 75" eller rent av 85".
I dagsläget använder jag mig av Audio pro addon t20 som ljudkälla och är relativt nöjd med denna.

Modellerna jag funderat på är;

Philips 2020 65" OLED+ 65OLED935 21 989 kr
Samsung 2020 85" QLED QE85Q70TATXXC 22 990 kr
LG CX 65" 16 000 kr

Fördelen med Philips är att den kommer med soundbar, men oklart om det väger upp priset mot LG CX + soundbar/högtalare för 5tkr. Samt vet jag inte om detta blir bättre än vad jag redan har i ljudväg.

Finns det andra modeller man bör kolla på istället för dessa? Jag använder tv till 50% serier och 50% film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ralle97:

Philips 2020 65" OLED+ 65OLED935 21 989 kr
Samsung 2020 85" QLED QE85Q70TATXXC 22 990 kr
LG CX 65" 16 000 kr

Finns det andra modeller man bör kolla på istället för dessa? Jag använder tv till 50% serier och 50% film.

Med din användning skulle jag kört på OLED och då är LG överlägsna i pris / prestanda samt byter skärmen vid inbränningar. Phillips är sämst i klass i support men har bra skärmar men skulle aldrig ge 6k extra för en inbyggd soundbar.

Vill du ha bättre ljud så satsa på de soundbars som det är utförsäljning på eller förstärkare + högtalare. Här är ett exempel på high-end soundbar för ungefär samma totalpris som Phillips:

Samsung : https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5439588
LG: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5393237

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Med din användning skulle jag kört på OLED och då är LG överlägsna i pris / prestanda samt byter skärmen vid inbränningar. Phillips är sämst i klass i support men har bra skärmar men skulle aldrig ge 6k extra för en inbyggd soundbar.

Vill du ha bättre ljud så satsa på de soundbars som det är utförsäljning på eller förstärkare + högtalare. Här är ett exempel på high-end soundbar för ungefär samma totalpris som Phillips:

Samsung : https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5439588
LG: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5393237

Det är ingen idé att kika på större skärmar då? Eller blir man mer nöjd med LG 65 än någon Samsung eller liknande 75

Permalänk
Medlem

Jag sitter i samma sits som du, jag kollar själv på https://www.komplett.se/product/1159000/tv-ljud-bild/tv-video...

Visst har OLED bättre bildkvalité men jag tror mer på att större tv ger en härligare upplevelse än att ha en mindre tv med bättre bildkvalité. Det finns ingen tv/panel som är perfekt och alla tekniker har sina för/nackdelar.

Skrivet av ralle97:

Letar efter ny tv som ska ersätta min gamla samsung 55".
Finns för mycket att välja mellan och vet att jag blir nöjd bara jag byter till något bättre, men vill ändå ha det bästa.
Har ingen fast budget men håller mig mer än gärna under 25 000:-.
TV kommer vara placerad i ett stort rum med lagom ljusinsläpp som eventuellt går att mörklägga och TV är ca 3m från soffa.

Den stora frågan jag funderar på är storlek, ska ha minst 65" men funderar ifall jag ska gå upp till 75" eller rent av 85".
I dagsläget använder jag mig av Audio pro addon t20 som ljudkälla och är relativt nöjd med denna.

Modellerna jag funderat på är;

Philips 2020 65" OLED+ 65OLED935 21 989 kr
Samsung 2020 85" QLED QE85Q70TATXXC 22 990 kr
LG CX 65" 16 000 kr

Fördelen med Philips är att den kommer med soundbar, men oklart om det väger upp priset mot LG CX + soundbar/högtalare för 5tkr. Samt vet jag inte om detta blir bättre än vad jag redan har i ljudväg.

Finns det andra modeller man bör kolla på istället för dessa? Jag använder tv till 50% serier och 50% film.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Hitachi 65" 4K
Köpte den TVn för 4990:- på kampanj
Hade en 50" plasma innan
Den fungerar perfekt med Apple TV4k. Tunna kanter fina färger. Egentligen inget negativt som jag kan säga. Väldigt nöjd.

Fin TV. Vet du om den har stöd för eARC? Jag har en gammal receiver som bara klarar 1080P via HDMI, så jag tänkte om det då går att koppla in enheter via teven istället. Eller om det då går att få ut ljudet via den inbyggda Chromecasten via receivern, trots att man kör 4k.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Fin TV. Vet du om den har stöd för eARC? Jag har en gammal receiver som bara klarar 1080P via HDMI, så jag tänkte om det då går att koppla in enheter via teven istället. Eller om det då går att få ut ljudet via den inbyggda Chromecasten via receivern, trots att man kör 4k.

eARC tror jag inte att den har. Enligt infon har följande stöd
ARC
CEC
High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP) 2.2

Jag kör med optik (toslink).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ralle97:

Det är ingen idé att kika på större skärmar då? Eller blir man mer nöjd med LG 65 än någon Samsung eller liknande 75

Är väl upp till var och en. Många verkar föredra en större skärm än "bästa" kvalite. Sony XH90 / XH95 eller Samsung Q80T / Q90T är väl de LCD som är någon ide att titta på. Är du intresserad av Sony och HDR behöver du gå upp hela vägen till XH95 (för SDR är de likvärdiga och lägre upplösningar än 4k löser XH95 bättre).

Permalänk
Medlem

Är det någon som har LG xxnano79 och är nöjd med den?

Skrivet av nDre:

eARC tror jag inte att den har. Enligt infon har följande stöd
ARC
CEC
High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP) 2.2

Jag kör med optik (toslink).

Tack för svar!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Har som tidigare nämnt bytt upp mig till en tcl x10
Är överlag väldigt nöjd, men vissa Netflix serier med HDR blir väldigt mörka i bilden, samtidigt som det inte går att höja ljusstyrkan när TVn spelar upp Dolby vision. Någon som känner igen sig och har förslag på en lösning?

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av trisse_123:

Har som tidigare nämnt bytt upp mig till en tcl x10
Är överlag väldigt nöjd, men vissa Netflix serier med HDR blir väldigt mörka i bilden, samtidigt som det inte går att höja ljusstyrkan när TVn spelar upp Dolby vision. Någon som känner igen sig och har förslag på en lösning?

Det är inte mer ljusstyrka du behöver ändra – och den lär stå på max redan. Du behöver ändra hur TV:n hanterar HDR.

Har inte så detaljerade anteckningar över vllka reglage som fungerar var hos X10. Att det är mörkt i HDR är för att med HDR kan skaparen styra exakt hur ljus bilden det ska vara i absoluta nivåer. Bilden är mörk för att den har skapats till att vara mörk.

Med det sagt kan det finnas serier vilka riskerar bli störande mörka vid HDR. Skulle räkna Netflix Marco Polo dit. Då är det upp till vilka inställningar man kan göra i TV:n. På TCL X10 bör du kunna påverka bilden via Gamma-reglaget för en ljusare eller mörkare karaktär. Även ändra på Dynamiskt bakgrundsljus och Lokal Dimming eftersom dessa styr hur Mini-LED-FALD:en ska arbeta.

Reglage som Dynamisk kontrast och Svart Stretch kan göra saker och ting värre. Ofta gör de mörkare nyanser ännu mörkare för att det ska bli "...mer kontrast...". Även andra bildlägen än Film-läget kan göra det ytterligare problematiskt då kan ge samma effekt.

Annars är en utväg att stänga av HDR ifall man märker att vissa titlar är problematiska. Detta går inte med inbyggda appar men fungerar med externa källor som AppleTV eller lämplig Androidbox likt Nvidia Shield. Fördelen med externa lösningar är att man tillfälligt kan ändra signal om man märker att HDR fungerar sämre för en specifik serie.