Permalänk
Medlem

Tips på gaminglaptop?

Skulle behöva lite tips/råd om köp av gaminglaptop!
Köpte i förra veckan en Omen 15 som kommer åka tillbaka illa kvickt, jag var beredd på att den skulle låta en del men det är helt galet vad den brölar. Grafikkortet började även strula efter en windowsuppdatering så nä, pengarna tillbaka tack.

Prislappen låg på dryga 15.000 så däromkring ligger min budget. Stationär dator är tyvärr inget alternativ då jag inte har plats.
Dom enda spelen jag är intresserad av är Total War-serien, spelar inga FPS eller andra typer av spel(juat nu iaf, kan ju ändras framöver).

Hoppas att betydligt kunnigare personer än mig här kan ge mig lite tips på vilka tillverkare/modeller jag bör kika närmare på.

Tack på förhand!

Permalänk
Permalänk

Webhallen brukar ha sina egna laptops för en bra Pris:Värde ratio^
Har en själv därifrån som jag är ganska nöjd.

Permalänk
Medlem

Svårt att ge bra tips i dagens läge p.g.a att konsumenterna strävar efter tunna laptops som ska ha HÖG prestanda sen skriker de att datorerna blir varma och låter.

Men det bästa tipset jag kan ge är den här https://www.inet.se/produkt/1965907/acer-nitro-5-17-3-i7-16gb... och så köper du till en kylplatta.

Det jag har som riktmärke att datorn ska vara minst 2,5cm tjock för att den ska ge någorlunda bra kylning när man spelar på den och inte låta som ett jetplan.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Svårt att ge bra tips i dagens läge p.g.a att konsumenterna strävar efter tunna laptops som ska ha HÖG prestanda sen skriker de att datorerna blir varma och låter.

Men det bästa tipset jag kan ge är den här https://www.inet.se/produkt/1965907/acer-nitro-5-17-3-i7-16gb... och så köper du till en kylplatta.

Det jag har som riktmärke att datorn ska vara minst 2,5cm tjock för att den ska ge någorlunda bra kylning när man spelar på den och inte låta som ett jetplan.

Håller med. Jag har en gammal släptop idag som är (allt för) tung och över 4 cm tjock, men den har riktigt bra och tyst kylning iallafall!

Dock tror jag att Lenovo Legion 5 i antingen 15- eller 17" (Inet) har aningen bättre processor och skärm men med ett icke-strypt grafikkort (115+15W) för bara 13 tusen. Power har också en Legion 5 Pro med RTX3060 (115+15W) för 15,500 kr (på lager hos Elgiganten för 17 tusen). Den har bättre byggkvalité, 500nit 2K-skärm och verkar ha bra kylning.
Problemet med de nya Legion-modellerna är att man just nu verkar tvingas vänta ett tag innan leverans, tyvärr. Plus att jag kanske är lite partisk, har själv beställt en Legion 5 Pro med RTX3070 (140W).

Personligen så ser jag efter mest prestanda och kylning för pengarna, tunnheten för mig är heller inte så viktigt.
Om man skaffar ett icke-strypt grafikkort så har man ju möjligheten att använda det fullt ut vid behov (med hörlurar el.dyl om ljudnivån blir för hög). Sen om man är känslig för fläktljud så kan man alltid justera ner processor/grafikkort. De flesta laptops går att ställa in på "Tyst Läge" så att grafikkort och processor går svalare och därmed låter mindre.

Jag tänker lite att ju kraftfullare grafikkort/processor desto bättre kylning måste den ha, så kan man ju strypa den själv vid behov. Det är ju dock inte en indikator på hur effektiv/tyst kylningen är, så det är därför det är viktigt att kolla upp recensioner/tester.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Har inga problem med att datorn blir varm och låter men i fallet med min Omen så var det inte acceptabelt, ljudet från fläktarna hördes i hela lägenheten.
Att datorn är tung/tjock är inget problem heller då jag inte planerar att släpa runt den, kommer ha den på samma plats hela tiden.
Tack för tipsen, ska kolla upp Acern!

Permalänk
Medlem

min HP Omen med 4600H och ett 1660TI låter knappt någonting sett till laptops.
Hade du möjligtvis ett 3060 eller liknande?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Håller med. Jag har en gammal släptop idag som är (allt för) tung och över 4 cm tjock, men den har riktigt bra och tyst kylning iallafall!

Dock tror jag att Lenovo Legion 5 i antingen 15- eller 17" (Inet) har aningen bättre processor och skärm men med ett icke-strypt grafikkort (115+15W) för bara 13 tusen. Power har också en Legion 5 Pro med RTX3060 (115+15W) för 15,500 kr (på lager hos Elgiganten för 17 tusen). Den har bättre byggkvalité, 500nit 2K-skärm och verkar ha bra kylning.
Problemet med de nya Legion-modellerna är att man just nu verkar tvingas vänta ett tag innan leverans, tyvärr. Plus att jag kanske är lite partisk, har själv beställt en Legion 5 Pro med RTX3070 (140W).

Personligen så ser jag efter mest prestanda och kylning för pengarna, tunnheten för mig är heller inte så viktigt.
Om man skaffar ett icke-strypt grafikkort så har man ju möjligheten att använda det fullt ut vid behov (med hörlurar el.dyl om ljudnivån blir för hög). Sen om man är känslig för fläktljud så kan man alltid justera ner processor/grafikkort. De flesta laptops går att ställa in på "Tyst Läge" så att grafikkort och processor går svalare och därmed låter mindre.

Jag tänker lite att ju kraftfullare grafikkort/processor desto bättre kylning måste den ha, så kan man ju strypa den själv vid behov. Det är ju dock inte en indikator på hur effektiv/tyst kylningen är, så det är därför det är viktigt att kolla upp recensioner/tester.

Tunnheten är inte viktig för mig heller, tar gärna en "släptop" så länge den kyler bra och håller en rimlig ljudnivå. Hade en Acer för några år sen som vägde runt 4 kg och den lät inte ens i närheten lika högt som Omen så det kanske är en tjockis jag får sikta in mig på
Ställde även frågan till Inets support och fick några förslag(ingen fanns på lager dock) men nu har jag lite att gå på. Fläktplatta kanske är nåt att kolla på också.
Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

min HP Omen med 4600H och ett 1660TI låter knappt någonting sett till laptops.
Hade du möjligtvis ett 3060 eller liknande?

Gissar att det är grafikkortet du syftar på( är så kass på allt som har med datorer att göra). I så fall är det RTX 2060 jag har. Kan ju vara så att jag fick ett måndagsex...

Permalänk
Medlem

Hade en HP Omen förra året, det är en av de tystare gaminglaptopsen tyvärr.
Innan den tog jag hem en Acer Helios som åkte tillbaka pga ljudet, den lät betydligt värre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Nim1:

Har inga problem med att datorn blir varm och låter men i fallet med min Omen så var det inte acceptabelt, ljudet från fläktarna hördes i hela lägenheten.
Att datorn är tung/tjock är inget problem heller då jag inte planerar att släpa runt den, kommer ha den på samma plats hela tiden.
Tack för tipsen, ska kolla upp Acern!

Fast om du ändå ska ha den på samma ställe, så är ju en stationär bättre på alla sätt och vis? Eller är poängen att den lätt ska gå att stuva undan när platsen behövs till annat?

Jag har själv haft en sådan setup, och det slutade med att det var MER röra än att ha en stationär dator undanstoppad på bra plats.

Du kan sätta skärmen på ett väggfäste med arm, så den går att skjuta undan, trådlöst tangentbord och mus (finns riktigt bra nuförtiden, kör själv båda trådlöst) som bara stoppas ner i en låda när du inte ska ha nåt på platsen. Osv, osv.

Det jag menar är, att det måste finnas VÄLDIGT specifika skäl till en "stationär" gaminglaptop istället för en vanlig stationär dator; du kommer alltid ha sämre prestanda och kylning i en laptop jämfört med motsvarande stationär.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nim1:

Gissar att det är grafikkortet du syftar på( är så kass på allt som har med datorer att göra). I så fall är det RTX 2060 jag har. Kan ju vara så att jag fick ett måndagsex...

Ja, det är grafikkortet.
Jag hade en Asus tuf med ett 2060 och det lät som ett förbannat jetplan det också.
HP omen är i alla fall väldigt tysta,så jag kan tänka mig att en modell med ett kort utanför 20xx serien skulle falla dig mer i smaken.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Kör med en legion 5 17" med rtx2060. Bästa laptop jag har ägt någonsin. Fin skärm, design, tangentbord, och ljudet från fläktarna helt okej. Dock jag har 90w gpu (har inte flashat till 115w pga behövs inte den extra 4-5 fps och datorn låter mindre). Jobbar jag på den och surfar så den är helt tyst (fläktarna står stilla). Ingen coil whine eller annan missljud. Haft HP, Acer, msi, Asus men ingen av de kan man jämför med legion. Obs! Kollar man lite äldre legion modeller så undvik 120Hz skräm för att dessa är rent skräp. Bara 144Hz man ska kolla inget annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fast om du ändå ska ha den på samma ställe, så är ju en stationär bättre på alla sätt och vis? Eller är poängen att den lätt ska gå att stuva undan när platsen behövs till annat?

Jag har själv haft en sådan setup, och det slutade med att det var MER röra än att ha en stationär dator undanstoppad på bra plats.

Du kan sätta skärmen på ett väggfäste med arm, så den går att skjuta undan, trådlöst tangentbord och mus (finns riktigt bra nuförtiden, kör själv båda trådlöst) som bara stoppas ner i en låda när du inte ska ha nåt på platsen. Osv, osv.

Det jag menar är, att det måste finnas VÄLDIGT specifika skäl till en "stationär" gaminglaptop istället för en vanlig stationär dator; du kommer alltid ha sämre prestanda och kylning i en laptop jämfört med motsvarande stationär.

Hade jag haft plats för ett bord + stol så hade jag inte tvekat på en stationär men just nu har jag inte plats. Just nu är det matbordet eller soffan som gäller. Jag kanske får acceptera att en laptop kommer låta mycket oavsett vilken jag köper, man kan ju inte få allt
Hjälper en fläktplatta? Tänker att den också borde låta en del så det inte blir nån skillnad i ljudet, bara att den kyls bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Högst oklart men 90 minuters chatt med Nvidias support hjälpte inte, det var nåt med drivrutinen först och sen vart det nån "kod 43" varpå Nvidia sa "not good sign".
Man känner sig ganska hjälplös när dom inte kan lösa skiten och en annan inte vett ett smack om sånt.

Tack för tipset, fler som tipsat om Legion så det är nåt jag ska kolla upp!