Ultrabook beslutsångest - XPS 13, Matebook X eller något helt annat?

Permalänk
Medlem

Ultrabook beslutsångest - XPS 13, Matebook X eller något helt annat?

Tjena,

Jag är mitt uppe i att köpa en ny ultrabook som jag planerar att ha för fem års civilingenjörsutbildning i höst och skulle uppskatta er input enormt. Byggkvaliteten är mycket viktig för mig och jag ser gärna att datorn är tillverkad i metall. Det perfekta vore mer eller mindre en Macbook men utan MacOS. Mac är tyvärr inget alternativ, och jag vill helst inte göra nån Frankenstein-mix o köra Windows på en mac heller. Processor behöver jag en i7 eller motsvarande Ryzen. De datorer jag har tittat på är:
- Dell XPS 13
- Surface Laptop 3
- Huawei matebook X
Jag är väldigt sugen på XPS 13 och har sett många bra recensioner av den, men problemet är att den inte går att få tag på från svenska återförsäljare med mer än en i5:a om man vill ha 11:th gen intelprocessor. Jag har hört att Dell ibland har problem med sin QC och vill därav helst ha en fysisk butik att gå till om något skulle skita sig. Surface laptop verkar som ett bra, men dyrt, alternativ och Matebook X har schysst byggkvalitet men verkar gå varm vad jag hört.

Har någon av er några erfarenheter av dessa datorer eller finns det någon annan som jag inte har tittat på ännu som ni skulle rekommendera? All input uppskattas!

Mvh

Permalänk
Medlem

En detalj hos Matebook som gör att den går bort för mig är placeringen av webbkameran.

Under pandemin, och säkerligen även efter den, så är det mycket videomöten. Med Matebook så ser de andra mötesdeltagarna i princip endast din dubbelhaka och dina fingrar om du skriver. Hittade en en bild från en recension som visar hur det kan se ut.

Permalänk
Medlem

Har jobbat med xps 13 och 15 i några år och älskar den. Ta med touchskärm om du sitter på buss/tåg och läser dokument, har man börjat scrolla på skärmen kan man inte sluta 😂 väl hemma eller på kontor funkar den fint att docka med usb-c och köra fler skärmar. Se bara till att ha 130w nätdelen till dockan, inte 95w.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Ang xps så hade jag inte brytt mig om det var 10 eller 11th gen på cpu. Hade kollegor som satt med äldre i7 och dom kompilerade kod lika bra.
Real Life !== Benchmarks

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

xps har gammal 16:9 display, tycker då att HP x360 Spectre 14 är mer intressant med 3:2

MEN, attans bra pris på XPS precis just nu

// LZ

Permalänk
Medlem

Dom har fått in den här igen nu efter flera månader "slut i lager". Köpte i november och är helnöjd. Mycket för pengarna.
https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2H6C1E...

För femtusen till så finns den med oled.
https://www.inet.se/produkt/1965580/hp-envy-x360-15-6-i7-16gb...

Permalänk
Medlem

Jag går och väntar på att Lenovos nya Yoga Slim 7 Pro skall komma ut: Ryzen 7 5800H, 512/16 GB och 2880x1800 px. Den presenterades i början av mars men har ännu inte dykt upp i Lenovos egen webshop. Enda stället som prissatt den än är Proshop som vill ha 11600 kr.

https://psref.lenovo.com/Detail/Yoga/Yoga_Slim_7_Pro_14ACH5?M...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Precis som @zarkov har jag också ögonen på Lenovo Yoga Slim 7 Pro. Förhoppningsvis dyker den upp i lager under maj eller juni.

Skrivet av Tea42BBS:

xps har gammal 16:9 display, tycker då att HP x360 Spectre 14 är mer intressant med 3:2

MEN, attans bra pris på XPS precis just nu

// LZ

Nya XPS har 16:10.

Skulle rekommendera XPS direkt från Dell.com. De inkluderar s.k. "Premium Support och service på plats". Vet att det känns tryggare att ha en butik att gå till om något strular men det hjälper inte nödvändigtvis. De kommer skicka iväg datorn för undersökning och reparation till en tredje part ändå.

Kan även tipsa om att Dell just nu har 10% studentrabatt på samtliga XPS modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CogByte:

Precis som @zarkov har jag också ögonen på Lenovo Yoga Slim 7 Pro. Förhoppningsvis dyker den upp i lager under maj eller juni.

Nya XPS har 16:10.

Skulle rekommendera XPS direkt från Dell.com. De inkluderar s.k. "Premium Support och service på plats". Vet att det känns tryggare att ha en butik att gå till om något strular men det hjälper inte nödvändigtvis. De kommer skicka iväg datorn för undersökning och reparation till en tredje part ändå.

Kan även tipsa om att Dell just nu har 10% studentrabatt på samtliga XPS modeller.

Hm ja det är precis tryggheten av en butik jag är ute efter. Har du någon erfarenhet av Dells onsite service? Hur den fungerar etc? Det vore ju ett alternativ om det var smidigt och enkelt.

Mvh

Permalänk
Medlem

Razer blade stealth 13.