SweClockers drop!

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Nu börjar vi snacka! Leasing på runt 900-1000kr/mån är ju som hittat och helt perfekt för en andra bil eller primär stadsbil.

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joabor:

Jag är en av dom som köpte Enyaq och jag kan hålla med om att den stora, plastiga svarta grillen är hemsk, men annars tycker jag den är snyggare än ID.4 (jag gillar att den kantiga designen). Faktum är att jag skulle precis beställa en ID.4 1:st edition (satt bokstavligen med fingret på musknappen) när jag såg att Enyaq fanns tillgänglig och valde den mycket pga. att den gick att konfigurera som jag ville.

Jo jag håller med. Enyaq ser mer ut som en vanlig bil, ID4 är lite medvetet konstig för att liksom visa att det är en elbil. Det kan funka som strategi, BMW i3 exempelvis har ju en speciell charm även om den är rätt ful, men det är något med ID4 som inte riktigt funkar i mina ögon.

Citat:

Har ställt frågan tidigare men vilken färg skulle ni välja? Har just nu valt Quartz Grey men gillar även Race Blue och Silver.

Race Blue ser rätt nice ut tycker jag. Synd att de inte har någon grön, typ British Racing Green, det är ju Skodas färg.

Permalänk
Medlem

Sökt lite i tråden men börjar bli tungrott nu när det är 100++ sidor.

Söker laddare till elbil, typ 2.
Förutsättningarna jag har är 10a uppsäkrat(tror jag), sitter idag 2st 6a automatsäkringar i motorvärmaruttagen.
Ska hit med en elektriker men fått indikationer på att en laddare vill kosta 20tkr plus installation av elektrikern, kände spontant att de va lite dyrt efter att ha läst mig till att de består av typ reläer och ett chassi att linda upp sladden på.

Några bra tips på laddare som inte sticker iväg i pris för mkt?

Permalänk
Medlem

20.000 låter väääldigt dyrt.

Easee laddare med kabel kostar typ 10.000
En ganska omfattande installation 10.000

Med 50% rot blir det ändå 10.000

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av laukan82:

Sökt lite i tråden men börjar bli tungrott nu när det är 100++ sidor.

Söker laddare till elbil, typ 2.
Förutsättningarna jag har är 10a uppsäkrat(tror jag), sitter idag 2st 6a automatsäkringar i motorvärmaruttagen.
Ska hit med en elektriker men fått indikationer på att en laddare vill kosta 20tkr plus installation av elektrikern, kände spontant att de va lite dyrt efter att ha läst mig till att de består av typ reläer och ett chassi att linda upp sladden på.

Några bra tips på laddare som inte sticker iväg i pris för mkt?

Hur snabbt behöver du kunna ladda? Några 20 000 kronor kostar inte de flesta väggboxarna, snarare runt 6 000-10 000 kronor. Med skattereduktion finns det kompletta lösningar med installation för runt 9 000 kronor om det inte krävs stora insatser vad gäller eldragning. Exempelvis EV connect har en komplett tjänst med laddbox och installation. Jag köpte en Tesla-box, en billig jordfelsbrytare typ B och installation av lokal elektriker. Det landade på runt 5 000 efter bidraget.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Wiinis:

Jag som precis lärt mig att man inte ska använda schuko (?) pga brandrisk hur är det med tre-fasladdning och den kabel du köpt?
Gissar att det är säkrare, men någon som kan svara på det?

Edit:
Grattis till bilen!:)

Ja, CEE-uttagen som används är dimensionerade för kontinuerlig effekt på ett annat sätt än Schuko. Dock gäller som vanligt att se över övriga elinstallationen då en gammal kabel med gamla halvlösa anslutningar ändå kan gå varm om du börjar dra 16A under lång tid. Likaså bör man tänka på att inte ha tunga boxar hängandes i uttaget, utan hellre ha en liten hylla eller liknande.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Medlem

i Frankrike kan man hyra Dacia Spring Ev för 5€/dagen snacka om billigaste bilen man kan ha.
https://alltomelbil.se/i-frankrike-kan-hyra-elbilen-dacia-spr...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ja, CEE-uttagen som används är dimensionerade för kontinuerlig effekt på ett annat sätt än Schuko. Dock gäller som vanligt att se över övriga elinstallationen då en gammal kabel med gamla halvlösa anslutningar ändå kan gå varm om du börjar dra 16A under lång tid. Likaså bör man tänka på att inte ha tunga boxar hängandes i uttaget, utan hellre ha en liten hylla eller liknande.

I mitt fall så är kabelsträckan från inkommande matning till 16A handske ca 30 cm med dedikerade säkringar. Efter 3 timmar laddning på 11kw så var kabeln/handske rumstemperatur. Allt är draget speciellt för att ladda bilen med.
Så länge du har 2.5 mm2 per ledare då ska du vara ok så länge som du inte har 30 meters kabel från säkring till uttag.
Problem uppstår när hemmasnickrare säkrar upp sina 10A uttag till 16 A utan att byta ut sina 1.5mm2 kablar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

@stgr såg precis en video med Björn Nyland där han körde med en merca eqc 1000 km och kom att tänka på dig.
Hur går det med bilen? 🙂

Det går bra.
När det var en värmeperiod och runt 15 grader på dagen, så hade jag en uppskattad räckvidd på 379km vid 100% laddning.

Har avverkat 13786 km med bilen på ca 6 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det går bra.
När det var en värmeperiod och runt 15 grader på dagen, så hade jag en uppskattad räckvidd på 379km vid 100% laddning.

Har avverkat 13786 km med bilen på ca 6 månader.

Vad kul!
Har räckviddsångesten lagt sig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Vad kul!
Har räckviddsångesten lagt sig?

Delvis, men måste ändå åka 2x2 mil för att ladda på, eftersom bostadsbolaget bara är miljö"medvetna" på pappret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Delvis, men måste ändå åka 2x2 mil för att ladda på, eftersom bostadsbolaget bara är miljö"medvetna" på pappret.

Var bor du i Stockholm om du har 2 mil till närmaste laddstolpe? Tycker det kryllar av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Hur snabbt behöver du kunna ladda? Några 20 000 kronor kostar inte de flesta väggboxarna, snarare runt 6 000-10 000 kronor. Med skattereduktion finns det kompletta lösningar med installation för runt 9 000 kronor om det inte krävs stora insatser vad gäller eldragning. Exempelvis EV connect har en komplett tjänst med laddbox och installation. Jag köpte en Tesla-box, en billig jordfelsbrytare typ B och installation av lokal elektriker. Det landade på runt 5 000 efter bidraget.

Vi är en liten förening, har 4st värmarestolpar med vardera 2st uttag och varsin automatiskt säkring på 6a, antar med det att det förmodligen är 10a eller 16a draget.

Flera i områden har börjat prata om plugin hybrid eller elbilar.

Laddfarten är nog inte den mer avgörande, hinner man dra upp till fullt över natten så är det nog gångbart.
Har ju just börjat kika lite själv så är så att säga 100% nollställd.

Vill bara anta att även en typ Tesla ska kunna laddas fullt från en 10a säkring/vanligt uttag på typ 10h... Vad säger ni som har koll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Vill bara anta att även en typ Tesla ska kunna laddas fullt från en 10a säkring/vanligt uttag på typ 10h... Vad säger ni som har koll?

Det beror ju på vilken bil och från vilken nivå du börjar. Det är ju laddning till ca 90% som är mest relevant för det är det är ju dit man max laddar i vardagen. De största batterierna ligger kring 98 kWh och de minsta kring 50 kW. 10A ger ju dryg 2 kW efter förluster så ca 20 kWh på 10h så det är allt från 20-40%. Räcker dock mer än väl skulle jag säga.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Aktsu:

Det beror ju på vilken bil och från vilken nivå du börjar. Det är ju laddning till ca 90% som är mest relevant för det är det är ju dit man max laddar i vardagen. De största batterierna ligger kring 98 kWh och de minsta kring 50 kW. 10A ger ju dryg 2 kW efter förluster så ca 20 kWh på 10h så det är allt från 20-40%. Räcker dock mer än väl skulle jag säga.

Det är värt att titta på hur långt de boende generellt sett kör. 20 kWh ger ju ungefär 10-15 mils räckvidd. Snittbilen i Sverige rullar runt fem mil om dagen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Var bor du i Stockholm om du har 2 mil till närmaste laddstolpe? Tycker det kryllar av dem.

Tumba, och närmsta ionity finns i södertälje, men en är på väg upp i kungens kurva på nya cirkle k.
Ladda i tumba centrum, för det första, skitseg laddning, om de uttagen inte var trasiga jämt.
Ladda på ikea, skitsakta där också, inte så mycket val.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Det är värt att titta på hur långt de boende generellt sett kör. 20 kWh ger ju ungefär 10-15 mils räckvidd. Snittbilen i Sverige rullar runt fem mil om dagen.

Inte för att vara petig men många elbilar drar ju mer än 2 kWh per mil. Å andra sidan så rullar snittbilen bara 1200 mil per år och det inkluderar taxibilar som i snitt går 6700 mil ungefär. Så de flesta privatpersoner hade klarat vardagen ganska lätt på 20 kWh tror jag.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av snajk:

Inte för att vara petig men många elbilar drar ju mer än 2 kWh per mil. Å andra sidan så rullar snittbilen bara 1200 mil per år och det inkluderar taxibilar som i snitt går 6700 mil ungefär. Så de flesta privatpersoner hade klarat vardagen ganska lätt på 20 kWh tror jag.

På årsbas tror jag inte att många elbilar drar mer än 2kWh i snitt. Tänker du på högförbrukare som E-tron, eller vad? Jag låg på strax över 2 kWh per mil med Model 3 vintertid i norra Norrbotten, betydligt lägre sommartid. Jag tror att jag hade precis under 2,0 kWh i snitt på 5000 mil, och då med mycket dåligt plogade vägar och betydligt kallare klimat än merparten av svenskarna.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

På årsbas tror jag inte att många elbilar drar mer än 2kWh i snitt. Tänker du på högförbrukare som E-tron, eller vad? Jag låg på strax över 2 kWh per mil med Model 3 vintertid i norra Norrbotten, betydligt lägre sommartid. Jag tror att jag hade precis under 2,0 kWh i snitt på 5000 mil, och då med mycket dåligt plogade vägar och betydligt kallare klimat än merparten av svenskarna.

Nja, småbilar drar inte så mycket riktigt och Tesla är ju väldigt effektiva, men många har ju över 2 kWh per mil i deklarerad förbrukning och verkligheten brukar ju vara värre än deklarerat. XC40 drog exempelvis 2,6 i ett test (dock vinter) i senaste numret av Elbilen och Opel Corsa E drog 2,2, övriga drog mindre men de var också mindre bilar. Mach E drog 2,2-2,6 och det var i alla fall plusgrader. E-tron GT hamnar runt 1,8 enligt WLTP. Mercedes EQV är visserligen en minibuss men drog i alla fall 3,1 i test. Peugeot e 2008 drog 1,8 men den är ju rätt klen. Överlag är det ändå bättre än min uppfattning, men med tanke på SUV-trenden och den höga effekt som elbilar ofta har så tror jag absolut att snittet kan komma en bit över 2 kWh, men jag vet heller inte riktigt fördelningen. Leaf, Zoe och liknande är ju rätt vanliga och de drar ju mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min Tesla Model S brukar snitta 1,79kWh/mil om jag inte ligger på motorväg och trycker på. Men det är inte så ofta...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ser det Om att man löpande kan underhålla batteriet då.
Ex. Vid ny se till att ladda upp den på en station sedan plugga in när väl bilen står för dagen, blir ca 13h från kväll till morgonen som den kan ladda, ca 3mil körning på vardagarna, mindre på helgerna nu under Corona.

Kanske är det dags att sälja bmwn och kika på en förvuxen radiobil.

Kunde köpt en Tesla model 3 standard range plus 2019 med 6500mil på mätaren för 360tkr.. jag avstod då den kändes lite "rackig" i kvalité.. något tips på en skön elbil i ca 300tkr klassen beggat som har lite bagage typ som en v60 eller liknande.

Kör max 1500mil/år, mest vanligt ca 2-3mil om dagen.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av snajk:

Nja, småbilar drar inte så mycket riktigt och Tesla är ju väldigt effektiva, men många har ju över 2 kWh per mil i deklarerad förbrukning och verkligheten brukar ju vara värre än deklarerat. XC40 drog exempelvis 2,6 i ett test (dock vinter) i senaste numret av Elbilen och Opel Corsa E drog 2,2, övriga drog mindre men de var också mindre bilar. Mach E drog 2,2-2,6 och det var i alla fall plusgrader. E-tron GT hamnar runt 1,8 enligt WLTP. Mercedes EQV är visserligen en minibuss men drog i alla fall 3,1 i test. Peugeot e 2008 drog 1,8 men den är ju rätt klen. Överlag är det ändå bättre än min uppfattning, men med tanke på SUV-trenden och den höga effekt som elbilar ofta har så tror jag absolut att snittet kan komma en bit över 2 kWh, men jag vet heller inte riktigt fördelningen. Leaf, Zoe och liknande är ju rätt vanliga och de drar ju mindre.

Det finns absolut elbilar som sticker ut med högre förbrukning, men samtidigt har de mest sålda modellerna i Sverige i nuläget (exempelvis Model 3, Id.3, Ioniq, Kona, E-Niro, Zoe, med flera) en förbrukning som definitivt går att snitta på under 2.0kWh per mil sett över hela året. Tittar man på ett motorvägstest i någorlunda hög fart så går det säkert att snitta högre än så, men då blir det heller inte riktigt representativt för hur en bil vanligtvis körs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min kia Eniro har jag inte lyckats komma över 2kwh per mil än. Dock så har vi inga 120km/h vägar här uppe i norr. Det är mer de som ligger över 2kwh/mil som sticker ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Det finns absolut elbilar som sticker ut med högre förbrukning, men samtidigt har de mest sålda modellerna i Sverige i nuläget (exempelvis Model 3, Id.3, Ioniq, Kona, E-Niro, Zoe, med flera) en förbrukning som definitivt går att snitta på under 2.0kWh per mil sett över hela året. Tittar man på ett motorvägstest i någorlunda hög fart så går det säkert att snitta högre än så, men då blir det heller inte riktigt representativt för hur en bil vanligtvis körs.

Skrivet av HenrikM:

Min kia Eniro har jag inte lyckats komma över 2kwh per mil än. Dock så har vi inga 120km/h vägar här uppe i norr. Det är mer de som ligger över 2kwh/mil som sticker ut.

Jo jag har nog blivit lite färgad av de recensioner jag läst, som mer berör bilar man vill ha snarare än bilar man faktiskt har råd med. Samtidigt är ju Kia/Hyundai och Tesla väldigt snåla jämfört med andra elbilar i liknande klasser. Ett problem är ju att elbilars förbrukning påverkas mycket mer av andra faktorer än en bensinbil, hur fort man kör, temperatur, extrautrustning och så. Se exempelvis denna artikel: https://teknikensvarld.se/test-provkorningar/test/sa-mycket-d...

En Kona och Mii Electric drar enligt artikeln 2,22 kWh i 110 km/h och de är inte direkt några stora eller snabba modeller. Zoe är ännu värre och drar 2,46 i 110. Men i lägre hastigheter drar de rätt mycket mindre och man kan förstås påverka mer genom att inte köra värmen eller genom att använda mer regenerering och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag har nog blivit lite färgad av de recensioner jag läst, som mer berör bilar man vill ha snarare än bilar man faktiskt har råd med. Samtidigt är ju Kia/Hyundai och Tesla väldigt snåla jämfört med andra elbilar i liknande klasser. Ett problem är ju att elbilars förbrukning påverkas mycket mer av andra faktorer än en bensinbil, hur fort man kör, temperatur, extrautrustning och så. Se exempelvis denna artikel: https://teknikensvarld.se/test-provkorningar/test/sa-mycket-d...

En Kona och Mii Electric drar enligt artikeln 2,22 kWh i 110 km/h och de är inte direkt några stora eller snabba modeller. Zoe är ännu värre och drar 2,46 i 110. Men i lägre hastigheter drar de rätt mycket mindre och man kan förstås påverka mer genom att inte köra värmen eller genom att använda mer regenerering och så.

Jag skulle inte dra så mycket slutsatser av teknikensvärlds tester.. Deras förbrukmingssiffror har flera gånger visat sig ligga långt över vad ägare av bilarna visar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

Jag skulle inte dra så mycket slutsatser av teknikensvärlds tester.. Deras förbrukmingssiffror har flera gånger visat sig ligga långt över vad ägare av bilarna visar.

Kanske det, samtidigt handlar denna artikel om konstant hastighet och uppmätt förbrukning så det borde stämma ganska bra. Sen vet jag förstås inte ifall de har kört med värme och liknande.

Generellt så brukar Teknikens Värld vara ganska sansade i mina ögon, de ligger liksom mellan fartdårarna på AMS och gnällgubbarna i Vi Bilägare, om man ska överdriva en aning. Evangelisterna på tidningen Elbilen finns också förstås.

Permalänk
Medlem

Behöver lite råd

Har idag en ICE suv och kommer i höst behöva en andra bil för att pendla till jobbet, sträckan är 4mil ToR. Jag hade helst köpt en elbil för att inte stå med två bensinare om ett par år (och alla andra fördelar som finns med elbil..). Har dock kollat på möjligheterna att köpa en elbil som andrabil, ex ZOE friköpt runt 170tkr men utifrån ekonomi verkar en dryg diesel/bensinare bli billigare. Har även tänkt på byta ut suven mot en elbil i högre prisklass (och köpa en billigare bensinbil som andrabil) men behöver dragkrok på den primära vilket också begränsar (eftersom vi inte badar i pengar).

Har kollat på elbilar som e-up etc men vill ha ganska stora marginaler vintertid då jag inte har laddningsmöjlighet på jobbet. Tacksam för input

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

På min ID.3 har jag lyckats komma under 2kWh/mil vid ett tillfälle. 😀

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tapaza80:

Behöver lite råd

Har idag en ICE suv och kommer i höst behöva en andra bil för att pendla till jobbet, sträckan är 4mil ToR. Jag hade helst köpt en elbil för att inte stå med två bensinare om ett par år (och alla andra fördelar som finns med elbil..). Har dock kollat på möjligheterna att köpa en elbil som andrabil, ex ZOE friköpt runt 170tkr men utifrån ekonomi verkar en dryg diesel/bensinare bli billigare. Har även tänkt på byta ut suven mot en elbil i högre prisklass (och köpa en billigare bensinbil som andrabil) men behöver dragkrok på den primära vilket också begränsar (eftersom vi inte badar i pengar).

Har kollat på elbilar som e-up etc men vill ha ganska stora marginaler vintertid då jag inte har laddningsmöjlighet på jobbet. Tacksam för input

Fiat 500 är rätt billig i elbilsversionen, som ny eller leasad (fanns att leasa ett tag för knappt 2000). Såg också en äldre variant av 500 elbil som var rätt billig på blocket, men den finns inte kvar nu och jag minns inte priset, mer än att det var under 100K som sökningen var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

På min ID.3 har jag lyckats komma under 2kWh/mil vid ett tillfälle. 😀

Stäng av AC och fläktsystemet så ska du se;)

Jag har en leon plug-in och kan komma ner till ~15kwh om jag kör lugnt. Har jag ACn igång ligger jag runt 22-25.