Skruva i väggen - ständig skräck för okända elledningar

Permalänk
Medlem

Skruva i väggen - ständig skräck för okända elledningar

Jag ska montera upp en gardinstång för att få ett draperi framför en öppning mellan hallen och köket.

Tyvärr är min lägenhet, precis som de flesta bostäder, utan en detaljerad ritning över hur alla ledningar är dragna i väggarna (nåt jag anser borde vara lag på att det alltid ska upprättas och lämnas till den som hyr/äger lägenheten). Och jag utgår från att man inte heller har stålrör runt ledningarna, som det borde vara. Så det är alltid rysk roulette när man ska sätta upp nåt. "Jag ber en bön varje gång!", som min farfar sa en gång när han skulle montera en hylla och borra i väggen.

Så, hur sannolikt är det att elektrikern har lagt en kabel intill väggskivan inom några centimeter från dörrkarmen?
Väggskivan är 15 mm tjock, och skruvarna är 20 mm, minus en millimeter för fästets tjocklek. Så jag har ca 4 mm vass skruv att penetrera kablarna med. Hur djupt kan kablarna tänkas ligga? Ligger de limmade mot väggen, eller är elektrikerna hyfsat smarta nog att lägga dem mer in mot mitten av väggen (ca 10 cm tjock)?

Fäste två ska sitta mitt på en vägg mellan köksöppningen och dörren in till badrummet.

Jag ska också tillägga att det inte finns några referenspunkter i form av vägguttag, strömbrytare eller doslock på väggen.

För 6-7 år sen skaffade jag en kabeldetektor, men den hittade aldrig nåt. Lämnade tillbaks och köpte en helt annan modell. Den hittade heller aldrig kablar eller reglar, så även den lämnade jag tillbaks och sen dess litar jag inte på den typen av apparater. Så det är ingen idé att föreslå det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Finns det inte verktyg för att kolla sånt här? Det låter verkligen som att du skulle införskaffa ett sådant, isf. Skulle spara dig mycket magont!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tänk på att kretsen måste vara sluten för att kabeldetektorn ska hitta något.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

De lägger ju kablarna i rör/slang(plast) där de kan röra sig mer än 4mm iaf(troligen).
När jag borrar på okänt "territorium" så märker man ju när man borrat igenom skivan och då taggar jag ner lite och petar med borret för att känna om det är något mer.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för material i väggen? Hur ser det ut med dosor runt väggen där du ska skruva?

Är det inte ett jättegammalt hus ligger kablarna i vprör eller slang av plast. De brukar flytta på sig om man inte träffar precis mitt på och de sitter fast hårt.

Risken att träffa en ledning med en skruv är liten om man inte börjar skruva på uppenbart dumma ställen. Exempelvis nära en dosa i samma riktning som det går kablar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

En mycket snarlik var en av de två jag testade. Gav aldrig utslag, inte ens på en lös kabel till en tänd golvlampa...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Väggen i detta fallet är gips eller spånskiva (oklart). Byggnaden är från 2004.

Jag borrar inte, utan skruvar in direkt, så om skruven penetrerar en kabel så är det ajöss direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

En mycket snarlik var en av de två jag testade. Gav aldrig utslag, inte ens på en lös kabel till en tänd golvlampa...

Kanske för tjock vägg?

Finns "bättre" att antingen köpa för dryga tusenlappen, eller så kan man hyra hos Clas Ohlson för 99:-/dygn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Kanske för tjock vägg?

Finns "bättre" att antingen köpa för dryga tusenlappen, eller så kan man hyra hos Clas Ohlson för 99:-/dygn.

Lös kabel till tänd lampa - ingen vägg alls, utan mätaren direkt mot sladden på golvet!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Jag borrar inte, utan skruvar in direkt, så om skruven penetrerar en kabel så är det ajöss direkt.

Skulle du mot all förmodan träffa en kabel löser förmodligen jordfelsbrytaren ut. Med andra ord ganska låg risk. Troligen större risk att slinta med skruvmejseln eller trilla ner från stol/pall.

Är det bara gips så kommer du behöva plugg (molly) istället för bara skruv.

Är det gips med spån bakom är der troligen 12mm spån och 13mm gips vilket är mer än dina skruvar.

Visa signatur

|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Man räknar att ett så kallat VP-rör bakom en gipsskiva ska ligga så pass löst att det kan glida undan om det kommer en skruv eller spik. Så det är väldigt liten risk att din skruv går igenom kabeln. Kablarna ligger ju inte löst utan i plaströr.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Lös kabel till tänd lampa - ingen vägg alls, utan mätaren direkt mot sladden på golvet!

Låter konstigt. Defekt mätare?
Annars vet jag att det är viktigt att dessa "kalibreras" genom att man håller in knappen för "sökning" på ett ställe där man vet att
det inte finns några kablar. Sedan gör den utslag för differensen som den upptäcker.

Min biltema gav t.om utslag för Ethernet-kablarna från fiberkonvertern i väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad menar du? Instrumentet visar var i väggen kabeln går, inte om det är spänning i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Skulle du mot all förmodan träffa en kabel löser förmodligen jordfelsbrytaren ut. Med andra ord ganska låg risk. Troligen större risk att slinta med skruvmejseln eller trilla ner från stol/pall.

Är det bara gips så kommer du behöva plugg (molly) istället för bara skruv.

Är det gips med spån bakom är der troligen 12mm spån och 13mm gips vilket är mer än dina skruvar.

JFB litar jag inte på. Jag hoppas ju den funkar, men inget jag litar på.

Väggen är 15 mm tjock. Har mätt med skjutmått i ett annat hål.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Vad menar du? Instrumentet visar var i väggen kabeln går, inte om det är spänning i den.

Absolut, men om den inte kan hitta en kabel i fritt tillstånd kan den knappast hitta en i väggen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Låter konstigt. Defekt mätare?
Annars vet jag att det är viktigt att dessa "kalibreras" genom att man håller in knappen för "sökning" på ett ställe där man vet att
det inte finns några kablar. Sedan gör den utslag för differensen som den upptäcker.

Min biltema gav t.om utslag för Ethernet-kablarna från fiberkonvertern i väggen.

Använde två olika (olika märken, olika butiker). Båda var totalt opålitliga.
'

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Man kan även stänga av strömmen medan man skruvar och sedan mäta om det finns någon spänning på skruven när man aktiverat strömmen igen.

Jag har all respekt för att man kan vara rädd, men då kanske man helt enkelt ska överlåta jobbet till någon som känner sig mer till freds med det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag har all respekt för att man kan vara rädd, men då kanske man helt enkelt ska överlåta jobbet till någon som känner sig mer till freds med det.

Och vem skulle jag vilja utsätta för den risken? En släkting?
Nä, ska nån utsättas för risk för min skull så är det förstås bara jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag brukar förborra med ett 3mm som är utmärkt med en bit tejp så jag vet när jag når djupet av gips+osb/plyfa och saktar då ner rejält innan borret går igenom, sedan är det bara ett peta lite lätt med en dyckert eller smal spik för att som det är motstånd bakom.

Om vi antar att du bara kan/får/bör skruva för hand så ser jag egentligen inte någon större risk då VP/Flexslang flyttar på sig innan du skruvat igenom.

Är det så att du tycker det fortfarande är hög risk så på med handskar och använd mejsel som är isolerad. Efter det är färdigskruvat så mäter du med multimeter mellan skruvskallen och uttag.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Och vem skulle jag vilja utsätta för den risken? En släkting?
Nä, ska nån utsättas för risk för min skull så är det förstås bara jag.

Jag menar så klart att du ska använda en hantverkare.

Och sedan är det också uppenbart att man bedömer risken på olika sätt. Man kan inte utsätta någon för en upplevd risk, man utsätter någon för en situation.

Jag vet att det finns ett par säkerhetsfunktioner här som mest troligt är på plats, så jag skulle säga att risken är mycket mycket låg att något skulle hända. Du gör en annan bedömning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag menar så klart att du ska använda en hantverkare.

Hyra in en hantverkare för flera tusen för att sätta upp en gardinstång, och dessutom i covid-tider?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Vad är det för vägg som är 15 mm? Består hela väggen av ett lager träskiva?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Du ska alltså skruva i en skruv i enkel gipsskiva? Om du nu är så orolig som det påstås, köp en skruv som är max 13/15mm lång.
Edit: Ska väl även tilläggas att den kommer rasa ner om de bara e gips o skruv.
/Elektriker

Visa signatur

AMD 7800X3D | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+/FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vad är det för vägg som är 15 mm? Består hela väggen av ett lager träskiva?

Skivan är 15 mm. Väggen är ca 10 cm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kerus3:

Du ska alltså skruva i en skruv i enkel gipsskiva? Om du nu är så orolig som det påstås, köp en skruv som är max 13/15mm lång.

/Elektriker

Har bara 20 mm skruv. Kan inte handla lösa skruvar nu i covid-tider - vågar inte gå in i butiker. Så jag måste använda det jag har.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Hyra in en hantverkare för flera tusen för att sätta upp en gardinstång, och dessutom i covid-tider?

Vad är priset för "peace of mind" då? Du är ju tydligen öppen för att köpa instrument för att testa tex.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Visst, man ska inte lita på att bli räddad av jordfelsbrytaren om man ska göra uppenbart dumma saker. Men i det här fallet agerar den skydd mot något som inte ska kunna hända. Sannolikheten att dra i en kort skruv så den går in i en kabel är försvinnande liten. Tänk på att rören är 16mm utvändigt och det är ganska gott om plats i dem så kablarna kan röra sig fritt utöver att även röret kan flytta på sig.

Om du mätt väggen på ett annat ställe borde du också kunna se hur den är uppbyggd. Är det en eller två skivor? Är det gips, spån, plyfa eller något annat i den?

Gips+spån blir tjockare än 15mm om man inte kör med 6mm gips ytterst då.. men även då känns det i tunnaste laget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag ska montera upp en gardinstång för att få ett draperi framför en öppning mellan hallen och köket.

Tyvärr är min lägenhet, precis som de flesta bostäder, utan en detaljerad ritning över hur alla ledningar är dragna i väggarna (nåt jag anser borde vara lag på att det alltid ska upprättas och lämnas till den som hyr/äger lägenheten). Och jag utgår från att man inte heller har stålrör runt ledningarna, som det borde vara. Så det är alltid rysk roulette när man ska sätta upp nåt. "Jag ber en bön varje gång!", som min farfar sa en gång när han skulle montera en hylla och borra i väggen.

Så, hur sannolikt är det att elektrikern har lagt en kabel intill väggskivan inom några centimeter från dörrkarmen?
Väggskivan är 15 mm tjock, och skruvarna är 20 mm, minus en millimeter för fästets tjocklek. Så jag har ca 4 mm vass skruv att penetrera kablarna med. Hur djupt kan kablarna tänkas ligga? Ligger de limmade mot väggen, eller är elektrikerna hyfsat smarta nog att lägga dem mer in mot mitten av väggen (ca 10 cm tjock)?

Fäste två ska sitta mitt på en vägg mellan köksöppningen och dörren in till badrummet.

Jag ska också tillägga att det inte finns några referenspunkter i form av vägguttag, strömbrytare eller doslock på väggen.

För 6-7 år sen skaffade jag en kabeldetektor, men den hittade aldrig nåt. Lämnade tillbaks och köpte en helt annan modell. Den hittade heller aldrig kablar eller reglar, så även den lämnade jag tillbaks och sen dess litar jag inte på den typen av apparater. Så det är ingen idé att föreslå det.

Mina vänner som är elektriker påstår att risken att du skadar en kabel med en skruv spik etc är mycket liten, och att risken för elstötar är änn mindre. Det du bör oroa dig för är vattenledningar, går de sönder så har du stoora problem.

Angående ritningar på hur elen är dragen så finns det ibland ett koplingschema, men att rita ut exakt hur kablarna är dragna är bara orimligt.

Stavfel
Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Om du mätt väggen på ett annat ställe borde du också kunna se hur den är uppbyggd. Är det en eller två skivor? Är det gips, spån, plyfa eller något annat i den?

Det är en skiva, 15 mm tjock, som sagt. Jag har ett hål men kan inte avgöra om det är gips eller spån. 50/50 vilket det är.

Visa signatur