Permalänk
Medlem

EDIT: Helt allvarligt så kan det hjälpa om du vänder stickkontakten ett halvt varv åxå. Kan vara värt att testa! hmm???? va spelar de för roll? det är ju ändå 50Hz växelspänning! när du vänt kontakten så har de ju gått tillbaka till de som de va tidigare! jag bor i villa...den har några år på nacken och överallt sitter det ojordade uttag! hade så tråkigt en dag å tänkte dra jordat! i varje litet uttag låg det en lös kabel en röd...mätte upp det och det visade sig vara jord! och tro det eller ej (i anläggningen finns det både röd och grön/gul skyddsledare) så stäng av elförsörjning å tuta å kör känner du dig osäker så be nån om hjälp...god natt

Visa signatur

Johannes

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cHeLo
Som du säger alla uttag skulle vara bra att jorda men ja kan inte hålla me när du säger att en skärm skulle stråla 50 till 100 gånger mindre om man jordar den, för att strålning finns ju överallt och det går inte att förhindra,tänk bara alla kablar man har hemma alla strålar ju, strömmen kommer utanför kabel också, men när du säger att minska störningar på andra aparater då kan det va bra att jorda det aparaten som är så klart mest strömtörstig.

Folket allt strålar alla el-ledningar som hänger över våra huvudet strålar många gånger mer än en dator skärm och de är ju jordade också men strömen är sådan den bara sticker ut från ledningar, det är sånt som kan påverka oss väldigt mycket, inte nån datorskärm

Visst strålar det mesta, men det är skillnad från en kabel som kan ge lite elektromagnetisk strålning och en skärm i vilken det sitter en fet ELEKTRONKANON och skjuter elektroner mitt i näsan på dig.
Att kablar strålar är väl mest ett problem när man kommer upp i lite högre spänningar, tänker mest på högspänningsledningar.

Jag tycker det som pari sa var bra. Själv har jag dragit in jordat från köket. En fast installation eftersom jag har spikat fast kabeln. Via den jordar jag allt i mitt rum som kan jordas + stereon. Inte lagligt alls, det är jag medveten om, men inte direkt skadligt heller eftersom jag vet ungefär vad jag håller på med. Jag spenderar mycket tid framför min 19" CRT och därför vill jag att den ska stråla så lite som möjligt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Det är betydligt säkrare att köra en dator ojordat än att jorda en dator i ett rum med ojordade kontakter. Det kan bli livsfarligt.

Det finns en lag som säger att datorer anslutna till nätverk måste vara jordade. Dvs, alla ni som kör nätverk måste eg. ha jordade uttag i de rum där ni har datorer.
Om er hyresvärd erbjuder "bredband" via ethernet eller kabel-TV så ska de egentligen även se till att uttagen är jordaed.

Denna lag är dock inte alls lika viktig som att: Man får inte under några omständigheter jorda en dator i ett ojordat rum!!!

Kostnaden för att be en elektriker jorda ett rum bör ligga runt en tusenlapp.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donne
Tänkte bara passa på att fråga när det nu finns elektriker på tråden: om man har ett ojordat uttag...och vill ha datorn jordad:
om man då sätter ett jordat uttag i vägen och lägger nollan på jordkontakten...vad händer då...jag menar nolla och jord är ju samma från början(delar väl på sig i skåpet), och gammla trefas anslutningar hade ju bara 4 kablar 3 st fas och en gemensam nolla-jord...bara undrar...rent teoretiskt...

Det är när folk får "snilleblixtar" såsom den du just fått som de riktigt allvarliga elolyckorna sker.
Att koppla så som du beskriver är fullkomligt livsfarligt!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Det är betydligt säkrare att köra en dator ojordat än att jorda en dator i ett rum med ojordade kontakter. Det kan bli livsfarligt.

Det finns en lag som säger att datorer anslutna till nätverk måste vara jordade. Dvs, alla ni som kör nätverk måste eg. ha jordade uttag i de rum där ni har datorer.
Om er hyresvärd erbjuder "bredband" via ethernet eller kabel-TV så ska de egentligen även se till att uttagen är jordaed.

Denna lag är dock inte alls lika viktig som att: Man får inte under några omständigheter jorda en dator i ett ojordat rum!!!

Kostnaden för att be en elektriker jorda ett rum bör ligga runt en tusenlapp.

en tusenlapp?
hur fan kan det vara så billigt? i mitt hus är det betongväggar och kablarna är dragna invändigt, det borde ju vara ett rent helvete att styra kablar rätt osv... så det borde kosta mer än 1000:-

eller?

Fast iofs du sa "Kostnaden för att be en elektriker" så då återstår ju frågan vad kostar det då att få det gjort? om det kostar 1000:- att be honom

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Visst strålar det mesta, men det är skillnad från en kabel som kan ge lite elektromagnetisk strålning och en skärm i vilken det sitter en fet ELEKTRONKANON och skjuter elektroner mitt i näsan på dig.
Att kablar strålar är väl mest ett problem när man kommer upp i lite högre spänningar, tänker mest på högspänningsledningar.

Jag tycker det som pari sa var bra. Själv har jag dragit in jordat från köket. En fast installation eftersom jag har spikat fast kabeln. Via den jordar jag allt i mitt rum som kan jordas + stereon. Inte lagligt alls, det är jag medveten om, men inte direkt skadligt heller eftersom jag vet ungefär vad jag håller på med. Jag spenderar mycket tid framför min 19" CRT och därför vill jag att den ska stråla så lite som möjligt.

jag håller med dig, även om det inte är rätt så är det ju bättre än inget...

jag har iofs inte jordat tv, stereo, video, HTPC osv men alla datorer i rummet är jordade (utom HTPC)... och jag har typ 3-4 meter bort till tv och video och allt det är... så jag kan ju omöjligt komma åt skalet på datorn och videon samtidigt... om jag inte gör det med flit då.

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Varför? Det bara är så eller? Fan att alla bara ska hålla på att om och om igen säga att det är så farligt, så farligt. Tala istället om exakt VAD det är som är farligt. Vad som kan hända.

Jag är medveten om att om jag tar i chassit på min nu jordade dator, och samtidigt i en annan ojordad pryl som det är elfel i, då dör jag. Poff! Det är DET som är farligt. Inte att farbror gud tittar ner på en från sin himmel, muttrar något om att "du skall icke jorda" och krossar mig med sitt pekfinger.

Jag har som sagt jordat min dator, och allt annat omkring datorn är inkopplat på samma för att jag inte vill riskera att prylarna i närheten går på en annan fas än datorn, vilket kan vara farligt. Två saker går på rummets "ordinarie" eluttag; en klockradio och en sänglampa. Ingen av dessa når jag (om jag inte absolut vill) från datorn.

Förklara varför det är farligt istället för att bara säga "det är livsfarligt att jorda, ajjabajja" för annars är det ingen jävel som bryr sig.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Varför? Det bara är så eller? Fan att alla bara ska hålla på att om och om igen säga att det är så farligt, så farligt. Tala istället om exakt VAD det är som är farligt. Vad som kan hända.

Jag är medveten om att om jag tar i chassit på min nu jordade dator, och samtidigt i en annan ojordad pryl som det är elfel i, då dör jag. Poff! Det är DET som är farligt. Inte att farbror gud tittar ner på en från sin himmel, muttrar något om att "du skall icke jorda" och krossar mig med sitt pekfinger.

Jag har som sagt jordat min dator, och allt annat omkring datorn är inkopplat på samma för att jag inte vill riskera att prylarna i närheten går på en annan fas än datorn, vilket kan vara farligt. Två saker går på rummets "ordinarie" eluttag; en klockradio och en sänglampa. Ingen av dessa når jag (om jag inte absolut vill) från datorn.

Förklara varför det är farligt istället för att bara säga "det är livsfarligt att jorda, ajjabajja" för annars är det ingen jävel som bryr sig.

du säger ju själv varför det är farlig Om du tar i en jordad del och en ojordad som är trasig så går det ju väldigt hög ström genom dig och chanserna att strömmen går genom hjärtat är ganska stor.

Jag tror också att brandfaran är ganska stor utifall en jordad del och en ojordad kommer åt varandra kan skapa gnistor.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det är det jag menar. Informera om de egentliga farorna istället för att bara säga att det är livsfarligt att dra in jord. För det är inte livsfarligt om man vet vad man gör. Olagligt, javisst, men knappast farligt.

Säger man bara att det är farligt att dra in jord är det många som tänker "det är det ju inte alls" och sen drar in jord iaf. Om den personen inte är medveten om de verkliga farorna kan det sluta illa.

Jag tycker man ska informera, istället för att köra med nån form av skrämseltaktik. Tala om först och främst att det är olagligt och att man riskerar att bli utan ersättning från försäkringsbolaget ifall något går fel (behöver inte ens vara pga jordningen). Sen är det viktigt att jorda allt det som är i närheten av datorn, så att man inte ska kunna komma åt datorn och en annan ojordad grej samtidigt. Man ska även koppla in saker som inte kan jordas till samma uttag som datorn, för att inte riskera att saker i närheten av datorn går på en annan fas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som eaglespirit säger, du vet ju uppenbarligen själv varför det är farligt. Det som du beskriver är huvudanledningen till varför det är förbjudet.

Det finns andra saker också, som man kanske inte tänker på. Drar man ur proppen som det står "Vicotnik's sovrum" på så ska det rummet bli strömlöst. Kan vara väldigt viktigt i krissituationer. Det faktum att du vet om att ett antal apparater i ditt rum faktiskt går till köket räcker inte. Alla andra vet inte det.

Det är viktigt att det är ordning och reda i elsystemet. Inte en massa saker som är kopplade kors och tvärs. Det finns faktiskt även en lag som förbjuder överdrivet användande av skarvsladdar och förgreningsdosor.

Visa signatur

Permalänk

Heh... det sitter ett eluttag i hallen som går på samma propp som till eluttagen i vardagsrummet. Inte sådär helt jättebra, men absolut tvunget Så på tabellen över propparna i mitt proppskåp står det numera

4: belysning allrum + uttag allrum och hall.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det finns andra saker också, som man kanske inte tänker på. Drar man ur proppen som det står "Vicotnik's sovrum" på så ska det rummet bli strömlöst. Kan vara väldigt viktigt i krissituationer. Det faktum att du vet om att ett antal apparater i ditt rum faktiskt går till köket räcker inte. Alla andra vet inte det.

Det var en sak jag inte tänkt på. Inget som kommer att få mig att sluta köra jordat till datorn, men nyttig info. Tackar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Lag? Kan du hänvisa till vilken lag?

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Medlem

Jag är ganska bekymrad över elen i min studiecirkels lokal.
Vi har hälften på ett uttag fifrån köket och andra hälften ifrån de vanliga vägguttagen som är jordade.
Det är 10A för köksuttaget och 10A för de uttag som resten av datorerna använder.
Nyligen tog jag en titt på proppskåpet.

Såhär ser det ut:
1: 20A Spis
2: 10A Kyl & Frys
3: 10A Vg kortvägg m. Asea
4: 10A Vg ytterv + Lilla rum + Takbel do
5: 10A Takbel lysrör+vg vid dörr och bel i tak utanf r
6: 10A Vg vid spis vent agg
7: 10A Belvc kappr kök hall 2 st förråd

På grupp 3 & 4 sitter alla datorer och säkringarna går stup i kvarten.

Hur skall man lägga upp det hela?

Funderar på att kontakta en elektriker...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

en tusenlapp
Jag hörde mig för om detta för ngra månader sen. Rummet jag ville ha jordat har 3 uttag och ett i taket, det skulle kosta runt 3000.-

Permalänk

Om vi säger att en dator med utrustning drar 250W, ska man kunna ha 9 datorer per säkring. Varje dator kan ju också ha en skrivbordslampa. 60w kanske. Då kan man bara ha 7 datorer per säkring. Sen står det väl nån stereo, och ett par golvlampor kanske, så 5-6 datorer bör man kunna ha per säkring.

Sen så om allt går på en fas, så kan man oftast inte dra mer än 25A totalt. 5750W. Då är kylskåp och allt elektriskt inräknat.

Är det uppdelat på tre faser (som då oftast är säkrade till 16A) så kan man kräma ur 48A totalt. 11040W.

Hur det är med den saken kan man se innuti proppskåpet.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Jo, men lastar man säkringarna till max så kommer de att gå lite då och då.
Hett tips: se efter om det finns ett trefasuttag nånstans.
Om det gör det, köp en trefasadapter. Då får du tre vanliga jordade uttag som vardera klarar att driva 16A. Det brukar gå att koppla in i alla fall 40 datorer på en sån adapter.
En annan stor fördel med att använda en trefasadapter är att du då belastar alla tre faserna jämnt. Minskar belasningen på huvudsäkringarna och håller spänningen på rätt nivå. Snedbelastar man så kan en fas lätt få högre spänning medan en annan får lägre spänning osv.

Madmodder: om huset i fråga har elvärme brukar huvudsäkringarna ligga på 20-25A.

Visa signatur

Permalänk

Går 3 året på El linjen och det är inte dyrt att jorda uttagen räkna med kanske 250 per uttag!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joddla me Siv
Går 3 året på El linjen och det är inte dyrt att jorda uttagen räkna med kanske 250 per uttag!

ge mig namnet på ett företag som jordar mina uttag för runt 250kr/stycket e du snäll )
jag har bara hört summor som man blir skräckslagen av.

Visa signatur

[size="1"]För fri sprit och bredare trottoarer.[/size]

amd tb 1,40@1,52 Ghz (11x138) | asus a7v266 | asus Gf2 Gts 220/458 | 256mb pc2100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av effe
ge mig namnet på ett företag som jordar mina uttag för runt 250kr/stycket e du snäll )
jag har bara hört summor som man blir skräckslagen av.

han måste mena om man gör det själv.. men man vet aldrig finns säkert företag som gör det gratis

Permalänk
Medlem

haha, aa, det måste han nog )

Visa signatur

[size="1"]För fri sprit och bredare trottoarer.[/size]

amd tb 1,40@1,52 Ghz (11x138) | asus a7v266 | asus Gf2 Gts 220/458 | 256mb pc2100

Permalänk
Medlem

Nej, materialkostnaden för att byta till jordade uttag är typ 80:- / uttag.

Ring runt till lite olika elektriker och fråga efter pris. Det går absolut att få ett rum jordat för en tusenlapp.

Visa signatur

Permalänk

Jorda inte datorn i Elementet! Ett element är inte isolerat mot resten av vattensystemet, jag fattar inte hur man tänker när man kommer på nåt sånt!

Permalänk
Medlem

I alla andra trådar om samma sak så har jag hänvisat till elsäkerhetsverket men det har ju redan Jenza gjort så, alla känner en elektriker (granne, hans kompis etc). Prata med han, det är inte så dyrt som folk tror, speciellt inte om man känner han.
Att jorda ett rum via en elfirma rör sig om runt 1500-2500:- beroende på hur mycket jobb det behövs, var närmaste jordpunkt befinner sig etc. Man behöver _inte_ dra en ny kabel från elcentralen, om t.ex köket är närmare så går det utmärkt att koppla in sig på jorden där, allt ska givetvis vara fackmannamässigt gjort.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
I alla andra trådar om samma sak så har jag hänvisat till elsäkerhetsverket men det har ju redan Jenza gjort så, alla känner en elektriker (granne, hans kompis etc). Prata med han, det är inte så dyrt som folk tror, speciellt inte om man känner han.
Att jorda ett rum via en elfirma rör sig om runt 1500-2500:- beroende på hur mycket jobb det behövs, var närmaste jordpunkt befinner sig etc. Man behöver _inte_ dra en ny kabel från elcentralen, om t.ex köket är närmare så går det utmärkt att koppla in sig på jorden där, allt ska givetvis vara fackmannamässigt gjort.

Vanligtvis är det enklast att dra jordledningen från centralen eftersom köket troligtvis ligger på en annan säkring, och alltså finns det troligtvis ingen gemensam förgreningsdosa.

Att dra in en jordledare i rören och byta till jordade uttag är snabbt gjort för en elektriker. Ring runt lite och se efter vart man får bästa priset. Kan nog variera duktigt.

Visa signatur