Permalänk

AM4 moderkort

Hej!

Så jag har suttit och kollat på 6st moderkort, alla AM4 och alla har samma problem, allting startar upp och kör igång men ingen bild.

Alla korten är x470 och x570 och CPUn jag använde för att kolla är Ryzen 5 2600.

Någon som kanske vet vad det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikJKatten:

Hej!

Så jag har suttit och kollat på 6st moderkort, alla AM4 och alla har samma problem, allting startar upp och kör igång men ingen bild.

Alla korten är x470 och x570 och CPUn jag använde för att kolla är Ryzen 5 2600.

Kopplar du in i GPU:n? För ryzen 2600 har ingen inbyggd och kan inte visa någon bild även om det finns portar i moderkortet.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Skrivet av Paontuus:

Kopplar du in i GPU:n? För ryzen 2600 har ingen inbyggd och kan inte visa någon bild även om det finns portar i moderkortet.

Jag använder ett grafikkort och dubbelkollat att alla delar funkar med en Intel 1151 moderkort förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikJKatten:

Jag använder ett grafikkort och dubbelkollat att alla delar funkar med en Intel 1151 moderkort förut.

Vet du om din cpu/ram funkar? Kan anta att du inte får någon bild om cpu är kaputt, med tanke på att du testa 6 olika moderkort.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Postar datorn eller ser du någon postkod eller liknande på moderkortet? Att 6st random moderkort skulle ha problem låter inte troligt. Om GPU'n är ok har du kollat om du har en skadad CPU?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikJKatten:

Hej!

Om du har samma fel på alla 6moderkort så kanske du skall kolla om CPUn verkligen fungerar? Kan ju vara så att det är den som är problemet om du får samma fel på 6st moderkort, alt att minnena inte är kompatibla, men tycker det borde posta ändå.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk

Så CPUn är helt ny, och jag vet att rammet fungerar. Något bra sätt att kolla ifall det är fel på CPU?

Permalänk
Medlem

Hade problem en gång på en dator jag byggde åt en kollega att jag inte fick en bild. Det var ett b550 och en ryzen 3100, men allt kopplades ihop och ingen bild, allt annat snurrade hade inga debug-led så kunde inte se om där va något fel. Men datorn höll sig igång och allt såg ut att fungera precis som vanligt förutom att det inte blev någon bild.
Kopplade ut grafikkortet och in igen 2 gånger sen var där bild, fungerat utmärkt sen dess.
Kanske kan vara till någon sorts hjälp.

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz 32GB | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Ducky Aura MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikJKatten:

Så CPUn är helt ny, och jag vet att rammet fungerar. Något bra sätt att kolla ifall det är fel på CPU?

Det kan inte vara så att alla moderkorten har stöd för Ryzen 5000 och att det är som när Ryzen 3000, Flashade man moderkort till stöd för 3000serien som förlorade man stöd för 1000serien (Inte helt säker, men har för mig att jag läst detta och tänker då om detta kan vara fallet för dig just nu)

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikJKatten:

Hej!

Mer info behövs:
Vad är det för GPU?
Vad är det för koppling, DP eller HDMI?

Är HD helt ren eller ligger det kvar äldre drivrutiner?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Hedersmedlem

En helt ny CPU kan också vara trasig. Om det inte är så att du gör något fel när du kopplar in (glömmer CPU- eller GPU-ström t.ex.) och uteslutit fel med nätaggregat, RAM, och GPU så finns det inte så mycket mer som kan vara fel...

Permalänk
Skrivet av Izenoz:

Mer info behövs:
Vad är det för GPU?
Vad är det för koppling, DP eller HDMI?

Är HD helt ren eller ligger det kvar äldre drivrutiner?

GTX 1050TI för att testa, använder DP, Hårdisken har använt annat CPU förut så den är ej ren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikJKatten:

GTX 1050TI för att testa, använder DP, Hårdisken har använt annat CPU förut så den är ej ren.

Vad för nätagg har du, vad för cpu har du använt tidigare har du kört med Intel innan med den hårddisken du använder nu? Vill du ha hjälp måste du ange alla komponenter du har i din dator, vi kan ju inte sitta och gissa oss till vilka dina komponenter är eller hur?

Permalänk
Medlem

Hur länge låter du snurra det innan du "avbrutar"? undra om det kan vara så att den kör RAM/Memory training. för det kan tar en stund innan den gå vidare ifrån det.
testa du bara top pcie slotten eller även dem andra?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Rekordmedlem

Vet du om/att moderkortets biosversion har stöd för cpun du försöker använda ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okej, så komponenter jag använder är

CPU: Ryzen 5 2600
Moderkort: Gigabyte X570 I AORUS Pro
PCU: Corsair TX750M, 750W PSU
Ram: Corsair Vengenace LPX DDR4 2666MHz 8GB

Det andra CPU från intel jag använde var en äldre Intel® Core™ i5-4670K Processor

Jag testade flera olika PCI-E slots på korten, smart jag byte över till Intel och då funkade allting.

Permalänk
Medlem

vet att am4 mobos kan ta en stund o posta första gången så du inte bara har för bråttom

Permalänk
Medlem

vet att am4 mobos kan ta en stund o posta första gången så du inte bara har för bråttom

Permalänk
Skrivet av Lauge:

Hade den körande i 60 minuter för att prova den teorin.

Permalänk
Medlem

det kortet har Q-Flash Plus update BIOS without installing CPU

https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/X570-I-AORUS-PRO-WIFI...

ladda om bios till den utan cpu:n i om det är så att det kom med en currupt bios flas , står i manualen hur du gör med

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Har du provat att köra med enbart hdmi kabel istället för DP?

Om inte så prova, vanligt problem att det kan knasa pga olika anledningar

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet du om/att moderkortets biosversion har stöd för cpun du försöker använda ?

Tänker lite som ovanstående, om än nu du testat flertalet moderkort. https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100

saknade pins på cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikJKatten:

Okej, så komponenter jag använder är

CPU: Ryzen 5 2600
Moderkort: Gigabyte X570 I AORUS Pro
PCU: Corsair TX750M, 750W PSU
Ram: Corsair Vengenace LPX DDR4 2666MHz 8GB

Det andra CPU från intel jag använde var en äldre Intel® Core™ i5-4670K Processor

Jag testade flera olika PCI-E slots på korten, smart jag byte över till Intel och då funkade allting.

Du kan ju inte ta en hårddisk där du har en installation av windows gjord på en intel dator och sedan bara flytta hårddisken till en AMD plattform och tro att den datorn kommer att starta utan bekymmer. Du får således ta en hårddisk och göra en ny installation av windows på AMD plattformen...

Permalänk
Skrivet av Jtok:

Tänker lite som ovanstående, om än nu du testat flertalet moderkort. https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100

saknade pins på cpu?

Inga saknade pins, ska prova köra Q flash när jag kommer hem.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Du kan ju inte ta en hårddisk där du har en installation av windows gjord på en intel dator och sedan bara flytta hårddisken till en AMD plattform och tro att den datorn kommer att starta utan bekymmer. Du får således ta en hårddisk och göra en ny installation av windows på AMD plattformen...

Detta du beskriver inte funkar ovan har funkat för mig förut ett flertal gånger.

Har inte haft bekymmer med byte av AMD och Intel processors.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Datorn bör dock fortfarande boota, då några drivers inte har initierats så passtidigt.

Visa signatur

Main

Spare/kontor

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikJKatten:

Inga saknade pins, ska prova köra Q flash när jag kommer hem.

Har det löst sig

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0