Permalänk
Medlem

Är det nån som har sett uppskattningar på mörkertalen? Vi har ca 9% svenskar som har testat positivt, men hur många fler tror man har haft det utan att testa sig? Har ett exempel i min närhet som hade det, men utan symptom som hade påkallat testning i normalfallet.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Moderator
Forumledare

@S.Shooter: Jag kan tycka att det är ganska respektlöst av dig att i dessa tider när folk förlorat nära och kära, be folk äta vitaminer, (medvetet?) presentera falska siffror som fakta osv osv.

Nu har du kanske inte befunnit sig i den situationen men själv har jag förlorat 2 släktingar, 1 god vän samt har för närvarande en vän som försöker återhämta sig efter att ha varit nedsövd i 5 veckor.

Har du inget vettigt att komma med så kan du ju iaf försöka vara nåt sånär trevlig?

Är du snäll och skärper dig, tack?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av S.Shooter:

Har aldrig sett så många människor vara rädda för att få en influensa.
Media påstår att 13.788 har dött av den. Vi var 10.379.295 vid årsskiftet.
13788/10379295 = 0,0013%

Gamla och folk med dåligt immunförsvar har alltid dött av influensan, varje år.
Trots det så går friska unga människor runt med en mask och tror att den ska hjälpa, förutom att de andas in samma skit som är meningen att andas ut. Ni vet, det lungorna är till för.
Och folk radar upp sig för att ta ett experimentellt mRna-vaccin, med betydliga hälsorisker i sig självt.

Det finns ett skäl till att tusentals läkare världen över, miste sina licenser, fick sluta jobba och blev censurerade från Youtube, Twitter och andra plattformar förra året. För de sa som det var.

Se till att boosta era immunförsvar istället.
5000ie vitamin d3, 50mg zink, 1000mg Vitamin C om dagen gör susen. Har flera läkare sagt.
Och gå ut i solen nu när våren är här. Vem får influensan på sommaren? När kroppen är full av D-vitamin.

Åk till ett jävla sjukhus och kolla hur det ser ut istället, eller folk som har bra immunförsvar har reagerat. Det är inte så jävla svartvit som en del av er verkar tro.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@S.Shooter: Jag kan tycka att det är ganska respektlöst av dig att i dessa tider när folk förlorat nära och kära, be folk äta vitaminer, (medvetet?) presentera falska siffror som fakta osv osv.

Nu har du kanske inte befunnit sig i den situationen men själv har jag förlorat 2 släktingar, 1 god vän samt har för närvarande en vän som försöker återhämta sig efter att ha varit nedsövd i 5 veckor.

Har du inget vettigt att komma med så kan du ju iaf försöka vara nåt sånär trevlig?

Är du snäll och skärper dig, tack?

Räkna inte med det.
Har ingen släkting eller nära som har dött, men som varit nära och jag själv har precis blivit Frisk (Av med karantän, fortfarande långt ifrån återställd) Dom flesta som tror att detta är en jävla dans på rosor säger att vitaminer kommer rädda oss alla och dom flesta jag känner som fått skiten och som varit riktigt dåliga är folk som smäller i sig vitaminer och tränar och där har det ju inte funkat då :/

Jag hoppas att din vän återhämtar sig snabbt och att ni får träffas snart.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S.Shooter:

Hmm, vad är det som är skitsnack?
Att 0.0013% av befolkningen har dött av ett förkylningsvirus? På över ett år nu.
Eller att folk dör av influensan varje år?

Att masker inte fungerar? Mot droppsmitta, visst. Alltså hostningar och nysningar. Ett coronavirus är mellan 80-120nm stort. Tror du en tygbit framför munnen hjälper? Förutom att förstöra din syreupptagningsförmåga.
Det är som att installera ett vanligt rutnätsstängsel till trädgården och tro att det inte kommer in myggor.

Och att kroppen behöver vitaminer för att fungera optimalt, trodde jag de flesta kände till.

Berätta för mig så jag vet vad jag har för fel i mitt påstående.

Du behöver nog lämna källaren du bor i och få lite information om hur det är i riktiga världen.

Alla corona-vägrare borde bli tvingade att arbeta med att ta hand om kroppar som avlidit till följd av corona. Skulle de i alla fall ha någon slags nytta här i världen

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av S.Shooter:

13788/10379295 = 0,0013%

Gamla och folk med dåligt immunförsvar har alltid dött av influensan, varje år.
Trots det så går friska unga människor runt med en mask och tror att den ska hjälpa, förutom att de andas in samma skit som är meningen att andas ut. Ni vet, det lungorna är till för.
Och folk radar upp sig för att ta ett experimentellt mRna-vaccin, med betydliga hälsorisker i sig självt.

Det finns ett skäl till att tusentals läkare världen över, miste sina licenser, fick sluta jobba och blev censurerade från Youtube, Twitter och andra plattformar förra året. För de sa som det var.

Se till att boosta era immunförsvar istället.
5000ie vitamin d3, 50mg zink, 1000mg Vitamin C om dagen gör susen. Har flera läkare sagt.
Och gå ut i solen nu när våren är här. Vem får influensan på sommaren? När kroppen är full av D-vitamin.

Jävlar vad osympatisk du lyckas framställa dig själv som - grattis! Om jag skall extrapolera något ur ditt inlägg så torde det betyda att du ej blivit drabbad i något sammanhang, och i så fall återigen grattis.

Du kanske skulle jämföra lite andra siffror (förutom att räkna rätt)? Exvis hur många som varit i behov av intensivvård. Du vet, för att överleva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Är det nån som har sett uppskattningar på mörkertalen? Vi har ca 9% svenskar som har testat positivt, men hur många fler tror man har haft det utan att testa sig? Har ett exempel i min närhet som hade det, men utan symptom som hade påkallat testning i normalfallet.

Vi har varit väldigt dåliga på att studera det där i Sverige. Senaste antikroppsstudien som publicerats av Folkhälsomyndigheten gällde prover insamlade 23 november till 4 december förra året. Då var det ungefär 7,9% på riksnivå. Det var ju innan andra vågen hade satt fart ordentligt, och med tanke på hur det har sett ut får man väl troligen mer än dubbla det, säg runt 20%? Väldigt grovt såklart, men linjerar då någorlunda även med dödsfallen och förväntad dödlighet.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Man behöver inte åka till ett sjukhus. Agnes Wold har tagit upp det här, redan innan covid-19. Här är ett tweet från 18 januari 2018 (https://twitter.com/agneswold/status/953919293237886976)

Poängen var mer att du kommer nog inte ut från sjukhuset i samma tillstånd som du kom in
Men annars mycket bra länk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Vi har varit väldigt dåliga på att studera det där i Sverige. Senaste antikroppsstudien som publicerats av Folkhälsomyndigheten gällde prover insamlade 23 november till 4 december förra året. Då var det ungefär 7,9% på riksnivå. Det var ju innan andra vågen hade satt fart ordentligt, och med tanke på hur det har sett ut får man väl troligen mer än dubbla det, säg runt 20%? Väldigt grovt såklart, men linjerar då någorlunda även med dödsfallen och förväntad dödlighet.

Borde vara mer intressant tycker jag, de med väldigt små symptom (som inte fattar att de är sjuka) är nog en stor anledning till att vi inte får stopp på smittspridningen:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0K8vlA/masslarm-fran-sko...

...de tycker att lärare borde prioriteras i vaccinering, glömmer alla bort att skolbarnen har familjer som de svårligen kan undvika/hålla avstånd till?! Jag blev smittad den vägen, sonen hade symptom, men inget som vi kopplade till corona förrän jag blev sjuk. Sen tycker jag nog att det är rätt att vi prioriterar deras utbildning, men t.ex. snabbtestning o.s.v. som börjat diskuterats är nog inte dålig ide för att få ner smittspridning.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

En överläkare vars åsikt jag delar att vi kan inte alla bli vaccinexperter utan måste ha en tilltro experter och forskare.
Bedrövligt att de har varit tvungna att slänga vaccin. FHM har inte lyckats med att hålla människor lugna.

– Är man över 65 år så är risken för att bli allvarligt sjuk så extremt liten, säger Johan Styrud i Morgonstudion.

– Här kan inte var och en bli en vaccinexpert. Vi måste lita på Folkhälsomyndigheten.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/overlakaren-skrammande-att...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Att du bär mask skyddar inte dig, det skyddar andra från dig.

God nyhet, man har faktisk sett att det fungerar åt båda hållen. Visst det är inte 100% men bättre än inget.
- Källa: Anthony Fauci

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

God nyhet, man har faktisk sett att det fungerar åt båda hållen. Visst det är inte 100% men bättre än inget.
- Källa: Anthony Fauci

Det är mer än vad jag hade koll på.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Borde vara mer intressant tycker jag, de med väldigt små symptom (som inte fattar att de är sjuka) är nog en stor anledning till att vi inte får stopp på smittspridningen:

Frågan är om det inte finns en hel del med små symptom som vägrar inse att det kan vara Covid, lite som att jag har en vän som hade indikationer på att vara gravid, men som inte ville vara gravid och inte ville hantera allt kring det, så nej hon testade sig inte, för hon var ju inte gravid så det måste ju vara nånting annat...

Jag upplever att den del bekanta verkar resonera liknande kring Covid, "det är inte Covid, jag mår ju bra", "det är bara lite snuva", etc. En del har dock vett att hålla sig isolerade, medan andra inte har det. Jag undrar om förnekelsen beror på att det finns något stigma associerat med att få Covid.

Appopå detta så kan jag berätta att åtminstone på vissa ställen så finns det ett stigma associerat Covid. En kompis till mig som jobbar i en klädesaffär i Thailand berättade att dom hade haft nån smittad kund i affären och att hon nu skulle testas för att se om hon smittats och att hon var orolig. Givetvis försökte jag tona ner det lite, hon är ju ung och frisk och att det nog mest skulle vara som en förkylning. Det visade sig att det var inte Covid hon var orolig för, utan det faktum att om hon var smittad så skulle hon bli avskedad på fläcken för det ser ju inte bra ut om en firma har anställda som har haft Covid.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Hur är det med spridningen bland barn. Jag har läst att barn kommer drabbas hårdare i höst?

Permalänk
Skrivet av torbjorn_75:

Om du vill ha procentsatsen måste du multiplicera kvoten med 100 annars blir det galet.
13788 / 10379295 ≈ 0,0013 = 0,13 %
Mattecentrum

Där hade jag lite för bråttom, tack för korrigeringen!
Poängen kvarstår, folk radar upp sig för ett vaccin till en sjukdom där 99.87% (i Sverige) antingen, 1: inte blir smittade, 2: blir smittade och tillfrisknar.
Ska vi ta vaccin mot alla sjukdomar som finns, eller enbart den här?

Och nej, inte skiter jag på nån som mist en anhörig. Äldre och folk med dåligt immunförsvar och andra underliggande sjukdomar får ofta komplikationer av influensan. Det är ju tyvärr så det ser ut.

Covid-19 har jag inte ens nämnt, jag pratar om coronavirus.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Frågan är om det inte finns en hel del med små symptom som vägrar inse att det kan vara Covid, lite som att jag har en vän som hade indikationer på att vara gravid, men som inte ville vara gravid och inte ville hantera allt kring det, så nej hon testade sig inte, för hon var ju inte gravid så det måste ju vara nånting annat...

Kanske, men framförallt de diffusa symptom vi haft runt oss som sedan bekräftats med prov. Inget som fick oss att tänka corona och då är jag ändå lite intresserad av ämnet, tror vi har många svensson som är betydligt mer ointresserade. Tror de flesta utgår ifrån att det är lite mer klassiska symptom som kräver test: feber, hosta, ont i halsen o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av S.Shooter:

Covid-19 har jag inte ens nämnt, jag pratar om coronavirus.

Har du inte?

Skrivet av S.Shooter:

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur är det med spridningen bland barn. Jag har läst att barn kommer drabbas hårdare i höst?

Som bland alla andra skulle jag tro, de blir dock sällan särskilt sjuka. (däremot smittar de vuxna, som mig t.ex. ) De kommer inte drabbas hårdare i höst, det man antagligen menar är att vi kanske har smittspridning kvar bland dom i höst eftersom vi inte vaccinerar de under 18 år.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av S.Shooter:

Som det är nu erbjuds man att vaccineras mot stelkramp, Rotavirus, Difteri, Kikhosta, Polio, Hib, Pneumokocker, Mässling, Påssjuka, Röda hund, HPV och nu Covid-19

Vissa är såklart utspridda över åren

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Som bland alla andra skulle jag tro, de blir dock sällan särskilt sjuka. (däremot smittar de vuxna, som mig t.ex. ) De kommer inte drabbas hårdare i höst, det man antagligen menar är att vi kanske har smittspridning kvar bland dom i höst eftersom vi inte vaccinerar de under 18 år.

Jag har läst någon stans att många yngre vuxna vårdas på sjukhus just nu och att det är på väg ner i åldrarna.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av landahl:

Skrivet av landahl:

Jag har läst någon stans att många yngre vuxna vårdas på sjukhus just nu och att det är på väg ner i åldrarna.

Du råkar inte komma ihåg vart du läst detta?
Det är inget jag sett någonstans 🤔

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Du råkar inte komma ihåg vart du läst detta?
Det är inget jag sett någonstans 🤔

Ja har för mig att det var svt nyheter men jag kan ha fel.

Det är något i stil med detta jag har läst.unga vuxna covid

Permalänk
Medlem
Skrivet av S.Shooter:

Poängen kvarstår, folk radar upp sig för ett vaccin till en sjukdom där 99.87% (i Sverige) antingen, 1: inte blir smittade, 2: blir smittade och tillfrisknar.

Vi tar väl vaccin mot alla sjukdomar där ett säkert vaccin finns och där kostnaden anses försvarbar sett till nytta?

Även om dödsfallen är tragiska, särskilt omständigheterna kring vissa dödsfall är helt oförsvarbara i ett modernt samhälle, så är jag nog mest oroad för morbiditet vid det här laget. Ungefär 10% verkar det vara som får symptom > 3 månader. Troligen och förhoppningsvis så tillfrisknar de allra flesta utan större bestående men, men det riskerar ändå att gömma sig en smärre hälsokatastrof i de där siffrorna. Det får vi se helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av S.Shooter:

Mot alla som påverkar samhället i stort, absolut.
Är nog ganska onödigt att dela ut ebolavaccin i Sverige exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Hur ska du få ihop "drop-in" med okontrollerat flöde när t ex Uppsala kommun samtidigt inför förbud mot att vistas i en del parker kring sista april/valborg för att man inte vill ha "trängsel"? Något som förvisso lär leda till mer festande inomhus där smittan sprids bättre, men det är väl lite som Sundbybergaren i Yrrol... Sedan kan man förstås notera att andra arrangemang för andra året i rad är inställda, vilket överhuvudtaget minskar dragningskraften jämfört med ett normalår.

På det temat är jag rätt nyfiken på vad "att allmänheten inte får vistas vid och omkring Ekonomikumparken, Observatorieparken och Stadsträdgården"* ska innebära. Vet man hur det ser ut på dessa platser, särskilt de två förstnämnda ter det sig tämligen spännande. Något annat lär jag ju inte ha för mig dessa dagar, så jag funderar allvarligt på att åka förbi och se om de har skickat ut halva Uppsalapolisen för att kontrollera att ingen behagar uppehålla sig på gatumarken omkring. Får man vara i bostäderna som i stort sett ligger i Ekonomikumparken, eller blir de boende avhysta eller förbjuds att gå ut eller in? En konstapel utanför varje byggnad som kontrollerar att de boendes gångtakt är tillräckligt hög?

* https://www.uppsala.se/kommun-och-politik/nyheter-och-pressme...

Jag bor i och är uppväxt Uppsala. Under ett normalår brukar det vara proppfullt med människor i Ekonomikumparken och Stadsparken under Valborg. Förra året var det helt tomt då kommunen, universitetet, polisen m.fl. gick ut med budskapet; Valborgsfirandet är inställt. Detta gav effekt!

Personer i min omgivning och även vad jag såg och hörde av andra så firade man inte Valborg. Detsamma kommer att hända i år. Jag tror inte att man istället kommer fira inomhus. Så var inte fallet förra året. Det finns självklart några enstaka grupperingar som ändå kommer ses inomhus, men det går inte att jämföra med hur det annars ser ut. Dessutom kommer inte folk från andra städer strömma till Uppsala under Valborg.

Det ligger inga bostäder i parkerna som nämns i texten ovan. Det finns bostäder en bit bort runt omkring, men det är inga samlingsplatser för firande. Det kommer sitta skyltar, samtidigt som några polispatruller kommer övervaka dessa områden. Inget konstigt med det. Polisnärvaron kommer säkert t.o.m. vara mindre än ett normalår på Valborg i Uppsala.

Jag tycker du ska köra förbi dessa områden på Valborg, så kommer du märka att det inte finns något märkvärdigt att se. Jag är övertygad om att det kommer skötas bra.

Visa signatur

🗄️: Asus Prime AP201 (vit) . . . . . . . . . . ⚡: Corsair RM850X V4
🈯: Asus Prime Z890M PLUS WiFi . . . . 🎞️: Corsair 32GB DDR5 6000Mhz CL30
🔲: Intel Core Ultra 7 265K 3.9Ghz . . . . 𖣘 : Corsair Nautilus 360 argb
💾: Corsair MP700 Pro 2TB M.2 Gen5 . .𖣘: Thermalright TR-M.2 HR-10 PRO M.2-kylare
🏴: Nvidia GeForce RTX 5080 FE . . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det är antagligen mest en effekt att betydligt fler blir smittade nu än tidigare. De äldre är ju redan vaccinerade så då är det inte så konstigt att de som vårdas nu är yngre än tidigare, de vaccinerade blir ju förstås inte sjuka. Så då sjunker medelåldern på de som behöver sjukhusvård och antalet som behöver sjukhusvård blir en följd av hur många som blivit smittade. (det är färre procentuellt i de yngre åldersgrupperna som blir svårt sjuka, ju yngre, ju mindre andel)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är antagligen mest en effekt att betydligt fler blir smittade nu än tidigare. De äldre är ju redan vaccinerade så då är det inte så konstigt att de som vårdas nu är yngre än tidigare, de vaccinerade blir ju förstås inte sjuka. Så då sjunker medelåldern på de som behöver sjukhusvård och antalet som behöver sjukhusvård blir en följd av hur många som blivit smittade. (det är färre procentuellt i de yngre åldersgrupperna som blir svårt sjuka, ju yngre, ju mindre andel)

Finns en del indikationer på att brittiska varianten är farligare, så kan vara en bidragande orsak också.

Nu har vi ju ändå börjat komma ner med vaccinen till de åldrarna där de flesta IVA-patienter finns, så förhoppningsvis finns det ju ett tag på det hela, även om det dröjer tills de är fullt vaccinerade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag var inne på Ica Supermarket häromdagen och det såg ut som att det var fler människor som använde munskydd än ickeanvändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-mad:

Jag bor i och är uppväxt Uppsala. Under ett normalår brukar det vara proppfullt med människor i Ekonomikumparken och Stadsparken under Valborg. Förra året var det helt tomt då kommunen, universitetet, polisen m.fl. gick ut med budskapet; Valborgsfirandet är inställt. Detta gav effekt!

Personer i min omgivning och även vad jag såg och hörde av andra så firade man inte Valborg. Detsamma kommer att hända i år. Jag tror inte att man istället kommer fira inomhus. Så var inte fallet förra året. Det finns självklart några enstaka grupperingar som ändå kommer ses inomhus, men det går inte att jämföra med hur det annars ser ut. Dessutom kommer inte folk från andra städer strömma till Uppsala under Valborg.

Det ligger inga bostäder i parkerna som nämns i texten ovan. Det finns bostäder en bit bort runt omkring, men det är inga samlingsplatser för firande. Det kommer sitta skyltar, samtidigt som några polispatruller kommer övervaka dessa områden. Inget konstigt med det. Polisnärvaron kommer säkert t.o.m. vara mindre än ett normalår på Valborg i Uppsala.

Jag tycker du ska köra förbi dessa områden på Valborg, så kommer du märka att det inte finns något märkvärdigt att se. Jag är övertygad om att det kommer skötas bra.

Jag ägde en bostadsrätt i Uppsala i runt tio år, som dessutom vid Valborg hade den tveksamma egenskapen att ligga i närheten av Ekonomikum... Det är alltså synnerligen bekant för mig hur det brukar se ut. Ett år när jag var i Uppsala surnade jag så mycket att jag åkte ut till Arlanda och satte mig och drack bärs och glodde på fotboll i Sky City. Då gillar jag egentligen inte ens fotboll.

Min poäng var att de som man tror sig förbjuda att festa inte kommer att låta bli för att man tar fram batongen och stänger av områden i centrala Uppsala. De kommer förstås att göra det ändå i så fall, medan det för andra inte blir någon skillnad. Och jag undrar fortfarande vad de menar med att man inte får vistas "omkring" med tanke på att Ekonomikum med tillhörande parkmark är omringat av vad som får betraktas som huvudgator. Sedan kan man förstås göra sig lustig över att det faktiskt inte står att man inte får vistas i parkerna i löptexten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag ägde en bostadsrätt i Uppsala i runt tio år, som dessutom vid Valborg hade den tveksamma egenskapen att ligga i närheten av Ekonomikum... Det är alltså synnerligen bekant för mig hur det brukar se ut. Ett år när jag var i Uppsala surnade jag så mycket att jag åkte ut till Arlanda och satte mig och drack bärs och glodde på fotboll i Sky City. Då gillar jag egentligen inte ens fotboll.

Min poäng var att de som man tror sig förbjuda att festa inte kommer att låta bli för att man tar fram batongen och stänger av områden i centrala Uppsala. De kommer förstås att göra det ändå i så fall, medan det för andra inte blir någon skillnad. Och jag undrar fortfarande vad de menar med att man inte får vistas "omkring" med tanke på att Ekonomikum med tillhörande parkmark är omringat av vad som får betraktas som huvudgator. Sedan kan man förstås göra sig lustig över att det faktiskt inte står att man inte får vistas i parkerna i löptexten.

Ibland formulerar man medvetet regler luddigt så man kan agera lite friare. D.v.s om en person rastar hunden och går förbi parken kommer polisen inte ingripa, ,men om ett gäng studenter sitter och spelar musik och dricker kommer dessa avvisas.

Huvudorsaken är nog ändå att man vill förmedla budskapet att firandet är inställt i år igen. Det kommer nog vara ett lugnt Valborg detta året också.

Visa signatur

🗄️: Asus Prime AP201 (vit) . . . . . . . . . . ⚡: Corsair RM850X V4
🈯: Asus Prime Z890M PLUS WiFi . . . . 🎞️: Corsair 32GB DDR5 6000Mhz CL30
🔲: Intel Core Ultra 7 265K 3.9Ghz . . . . 𖣘 : Corsair Nautilus 360 argb
💾: Corsair MP700 Pro 2TB M.2 Gen5 . .𖣘: Thermalright TR-M.2 HR-10 PRO M.2-kylare
🏴: Nvidia GeForce RTX 5080 FE . . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS