Permalänk
Medlem

Människor ska väl ha rätten till att veta vad som planeras introduceras i deras kroppar utan att vi ska börja kalla varandra fula öknamn?
Vad tillför det diskussionen och problemet vi har?

För mig personligen kan jag ta AZ vaccin men då är jag inte heller kvinna under 60 år och även om jag skulle vara det är risken så otroligt låg att det skulle vara värre att vara utan vaccin och bli smittad.
Trots detta vill jag i förväg veta vilket vaccin jag kommer att få insprutat i mig.

Vill man undvika situationer där personer nekar sprutan vid bokat tillfälle får man också se till att det inte är möjligt att hamna i den situationen?

Vilken typ av samhälle vill vi ha?
Jag lever hellre i ett samhälle där transparens och egna val har stor betydelse än ett samhälle där staten bestämmer vad som är bäst för dess invånare och där transparens endast är viktigt när det passar staten.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nej. Det ska man inte få göra. Om man inte vill va en del av lösningen så ska man banne mig vänta till sist också, och ta konsekvenserna av sin feghet.

Fast det vill de väl, de vill bara inte ha en blodpropp. De vill t.o.m. ha en bättre lösning kan man säga, att man får veta vilket vaccin det blir när man bokar eller helst välja själv.

Vid den andra dosen får man väl likadant vaccin som vid första tillfället eller hur fungerar det? Kan man lösa logistiken då borde det gå bra vid det första skottet också kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Fast det vill de väl, de vill bara inte ha en blodpropp.

... vilket 99.99% av de som vaccinerar sig inte lär få, åtminstone inte den potentiellt dödliga varianten.
Man överdriver kraftigt sin otur om det är enda anledningen, något som rapporteringen säkerligen har bidragit till.

Permalänk
Medlem

Tycker det är jävligt synd att inte media mm informerar och visar hur många som blir riktigt sjuka i Covid/Corona får blodproppar/strokar, Det är otroligt vanligt. Nästan alla som kommer in på IVA får blodförtunnande för att hindra blodproppar, Fast man får det får många det ändå.. Att folk får den rädslan att få den biverkningen är löjlig, Den är minimal risaken är lika stor att du ska få en stroke fast du inte tar vaccinen, tex.. 2019 drabbades ungefär 25 700 personer och 5 800 avled av en stroke

alltså.. 2019 dog det 5800 personen av en stroke!!! Och då var det ingen vaccin eller corona som påverkade dödstalen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jeppe109:

Människor ska väl ha rätten till att veta vad som planeras introduceras i deras kroppar utan att vi ska börja kalla varandra fula öknamn?
Vad tillför det diskussionen och problemet vi har?

För mig personligen kan jag ta AZ vaccin men då är jag inte heller kvinna under 60 år och även om jag skulle vara det är risken så otroligt låg att det skulle vara värre att vara utan vaccin och bli smittad.
Trots detta vill jag i förväg veta vilket vaccin jag kommer att få insprutat i mig.

Vill man undvika situationer där personer nekar sprutan vid bokat tillfälle får man också se till att det inte är möjligt att hamna i den situationen?

Vilken typ av samhälle vill vi ha?
Jag lever hellre i ett samhälle där transparens och egna val har stor betydelse än ett samhälle där staten bestämmer vad som är bäst för dess invånare och där transparens endast är viktigt när det passar staten.

Det erbjuds vaccin, och det framgår extremt tydligt vilka som finns. Är man inte redo att ta alla vacciner som erbjuds så ska man ej göra sig besvär att slösa andras tid.

Är man inte villig att ta alla vaccin som erbjuds och solidariskt vara en del av lösningen så ska man inte heller boka en tid. Då bör man egentligen hamna per automatik tvärsist i kön om man tackar nej, och erbjudas ny vaccination först efter att alla andra fått sitt. Oavsett vilken fas man är i.

En fas 5 för alla nej tackare borde införas, så kan de välja och vraka bland brödsmulorna som blev kvar. Då kan de även känna sig trygga med att det testats på andra först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

En fas 5 för alla nej tackare borde införas, så kan de välja och vraka bland brödsmulorna som blev kvar. Då kan de även känna sig trygga med att det testats på andra först.

Då kommer det inte behövas, för då har vi uppnått flock-immunitet och problemet är ändå ur världen. Vet inte om det är panik, rädsla eller vad det är som gör att ni reagerar så hårt på detta. Var väl typ 0.5% som hade backat ur när de väl skulle vaccinera sig. Det är ju inte som att varannan som går därifrån direkt.

Kan väl hålla med om att det är onödigt, men berätta för folk innan de kommer dit då, så slipper vi i all fall slösa bort doser.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Då kommer det inte behövas, för då har vi uppnått flock-immunitet och problemet är ändå ur världen. Vet inte om det är panik, rädsla eller vad det är som gör att ni reagerar så hårt på detta. Var väl typ 0.5% som hade backat ur när de väl skulle vaccinera sig. Det är ju inte som att varannan som går därifrån direkt.

Kan väl hålla med om att det är onödigt, men berätta för folk innan de kommer dit då, så slipper vi i all fall slösa bort doser.

Så kan det absolut vara, en extra sådan fas är i det närmaste en symbolhandling. Hur ska man berätta? Redan nu tar vaccineringen enorma resurser. Det skulle förvärra det problemet rejält. Det finns folk som tackar nej, men det lär inte vara tillräckligt för att motivera att ta kontakt med alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vi kommer aldrig att nå nån flockimmunitet. Vaccinen är inte tillräckligt effektiva för det. Viruset kommer att finnas kvar i spridning i många, många år framöver. "Normalt liv" kommer inte tillbaks. Detta är nåt vi måste leva med och anpassa oss till under överskådlig framtid.

Det enda hoppet är att det uppstår en virusvariant som både är extremt mycket mer smittsam, samtidigt som den bara ger milda symtom, likt övriga vanliga förkylningar. Då är det över på riktigt.

Förväxla inte borttagande av restriktioner och rekommendationer med att faran är över. Det handlar mest om ekonomiska överväganden. Restriktionerna kommer man nog tyvärr att plocka bort redan i slutet av sommaren, vilket är oerhört olyckligt med tanke på att kanske 30-40 procent av befolkningen då fortsatt riskerar att bli smittade och sjuka. Men så kommer det att bli.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Så kan det absolut vara, en extra sådan fas är i det närmaste en symbolhandling. Hur ska man berätta? Redan nu tar vaccineringen enorma resurser. Det skulle förvärra det problemet rejält. Det finns folk som tackar nej, men det lär inte vara tillräckligt för att motivera att ta kontakt med alla.

Släng upp en disclaimer vid bokning då om det är så svårt att dagen innan när man bokar sin tid berätta vilket vaccin man har i kylskåpet: "Tänker du backa ur om du erbjuds AstraZenecas vaccin så kan du backa ur redan nu". Vad som helst är väl bättre än att tro att lösningen är att bespotta medmänniskor, folk tillåts ju vara irrationella hela tiden, de kör bil, dricker alkohol, äter socker, sover för lite, stressar för mycket o.s.v. ...så förväntar vi oss att alla ska vara superrationella mitt i allt, kom igen...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det bästa och absolut enklaste vore att slopa detta tramset med bokade tider. Genomför all vaccinering genom "drop in" i stället. Nästan varje tätort har ett torg eller liknande öppen plats. Smäll upp partytält eller motsvarande och sätt igen med vaccinering i massvis utomhus. Först till kvarn. Så kan man sätta upp en skylt där det står vilket/vilka vaccin som erbjuds just för stunden. Den som inte vill ha ett visst vaccin kan gå och återkomma en annan dag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Släng upp en disclaimer vid bokning då om det är så svårt att dagen innan när man bokar sin tid berätta vilket vaccin man har i kylskåpet: "Tänker du backa ur om du erbjuds AstraZenecas vaccin så kan du backa ur redan nu". Vad som helst är väl bättre än att tro att lösningen är att bespotta medmänniskor, folk tillåts ju vara irrationella hela tiden, de kör bil, dricker alkohol, äter socker, sover för lite, stressar för mycket o.s.v. ...så förväntar vi oss att alla ska vara superrationella mitt i allt, kom igen...

Absolut helt för det med. Vadå menar du att folk inte bespottas för de sakerna du precis skrev?

Sen är det kanske lite skillnad på en pandemi där 3 miljoner avlidit och att sova lite och stressa för mycket. Vissa beteenden är det värt att trycka ned och bygga upp ett förakt mot och andra inte.

Permalänk
Medlem

https://www.svd.se/hemligt-vilket-vaccin-som-ges-i-stockholm/...

Ergo, det är inte alls så att man inte vet i en del fall, men man får generella mörkläggningsinstruktioner i Stockholm. I Södermanland säger vaccinsamordnaren istället angående generell "munkavle" "att han tror att transparens ökar viljan att bli vaccinerad, samt att det minskar risken att personer tackar nej i sista stund.".

Så olika det kan vara...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Det bästa och absolut enklaste vore att slopa detta tramset med bokade tider. Genomför all vaccinering genom "drop in" i stället. Nästan varje tätort har ett torg eller liknande öppen plats. Smäll upp partytält eller motsvarande och sätt igen med vaccinering i massvis utomhus. Först till kvarn. Så kan man sätta upp en skylt där det står vilket/vilka vaccin som erbjuds just för stunden. Den som inte vill ha ett visst vaccin kan gå och återkomma en annan dag.

De regioner som kör drop in har ju tyvärr blivit ett exempel på varför det absolut inte bör genomföras över hela landet (t ex Stockholm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur ska du få ihop "drop-in" med okontrollerat flöde när t ex Uppsala kommun samtidigt inför förbud mot att vistas i en del parker kring sista april/valborg för att man inte vill ha "trängsel"? Något som förvisso lär leda till mer festande inomhus där smittan sprids bättre, men det är väl lite som Sundbybergaren i Yrrol... Sedan kan man förstås notera att andra arrangemang för andra året i rad är inställda, vilket överhuvudtaget minskar dragningskraften jämfört med ett normalår.

På det temat är jag rätt nyfiken på vad "att allmänheten inte får vistas vid och omkring Ekonomikumparken, Observatorieparken och Stadsträdgården"* ska innebära. Vet man hur det ser ut på dessa platser, särskilt de två förstnämnda ter det sig tämligen spännande. Något annat lär jag ju inte ha för mig dessa dagar, så jag funderar allvarligt på att åka förbi och se om de har skickat ut halva Uppsalapolisen för att kontrollera att ingen behagar uppehålla sig på gatumarken omkring. Får man vara i bostäderna som i stort sett ligger i Ekonomikumparken, eller blir de boende avhysta eller förbjuds att gå ut eller in? En konstapel utanför varje byggnad som kontrollerar att de boendes gångtakt är tillräckligt hög?

* https://www.uppsala.se/kommun-och-politik/nyheter-och-pressme...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

De regioner som kör drop in har ju tyvärr blivit ett exempel på varför det absolut inte bör genomföras över hela landet (t ex Stockholm).

Hur menar du då? Har det verkligen genomförts på det sätt jag beskriver?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Absolut helt för det med. Vadå menar du att folk inte bespottas för de sakerna du precis skrev?

Sen är det kanske lite skillnad på en pandemi där 3 miljoner avlidit och att sova lite och stressa för mycket. Vissa beteenden är det värt att trycka ned och bygga upp ett förakt mot och andra inte.

Det tycker jag inte nej, det finns betydligt värre saker här i världen att jaga upp sig över.

Tror fler har dött till följd av de saker jag räknade upp än av corona också rent krasst, hjärtinfarkter är fortfarande en av de främsta dödarna här i världen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Hur ska du få ihop "drop-in" med okontrollerat flöde när t ex Uppsala kommun samtidigt inför förbud mot att vistas i en del parker kring sista april/valborg för att man inte vill ha "trängsel"? Något som förvisso lär leda till mer festande inomhus där smittan sprids bättre, men det är väl lite som Sundbybergaren i Yrrol... Sedan kan man förstås notera att andra arrangemang för andra året i rad är inställda, vilket överhuvudtaget minskar dragningskraften jämfört med ett normalår.

På det temat är jag rätt nyfiken på vad "att allmänheten inte får vistas vid och omkring Ekonomikumparken, Observatorieparken och Stadsträdgården"* ska innebära. Vet man hur det ser ut på dessa platser, särskilt de två förstnämnda ter det sig tämligen spännande. Något annat lär jag ju inte ha för mig dessa dagar, så jag funderar allvarligt på att åka förbi och se om de har skickat ut halva Uppsalapolisen för att kontrollera att ingen behagar uppehålla sig på gatumarken omkring. Får man vara i bostäderna som i stort sett ligger i Ekonomikumparken, eller blir de boende avhysta eller förbjuds att gå ut eller in? En konstapel utanför varje byggnad som kontrollerar att de boendes gångtakt är tillräckligt hög?

* https://www.uppsala.se/kommun-och-politik/nyheter-och-pressme...

Ja, dessa vistelseförbud är oerhört korkade. Här har tyvärr regeringen fallit offer för popularitetsjakten och drivit igenom populistiska och till synes strama åtgärder, som totalt saknar verkan eller sans. Det är ju väldigt mycket bättre att de som tänker samlas dessa dagar gör det utomhus, i stället för inomhus som nu kommer att bli fallet i stället.

Rent principiellt är jag också starkt emot alla former av inskränkningar i människors rörelsefrihet utomhus, undantaget privat tomtmark.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vi kommer aldrig att nå nån flockimmunitet. Vaccinen är inte tillräckligt effektiva för det. Viruset kommer att finnas kvar i spridning i många, många år framöver. "Normalt liv" kommer inte tillbaks. Detta är nåt vi måste leva med och anpassa oss till under överskådlig framtid.

Varför tror du det?

Jag är tämligen säker på att vi uppnår flockimmunitet med de vaccin vi har. Däremot kommer det troligtvis komma varianter (några finns väl redan) som inte dagens vaccin skyddar mot och därför kommer vi behöva nya vaccin för att hantera dom.

"Normalt" liv kommer att komma tillbaka, men vissa ändringar kommer att bestå, troligtvis kommer arbete hemifrån bli vanligare och vi kommer behöva vaccineras årligen i några år.

Skrivet av cyklonen:

Förväxla inte borttagande av restriktioner och rekommendationer med att faran är över. Det handlar mest om ekonomiska överväganden. Restriktionerna kommer man nog tyvärr att plocka bort redan i slutet av sommaren, vilket är oerhört olyckligt med tanke på att kanske 30-40 procent av befolkningen då fortsatt riskerar att bli smittade och sjuka. Men så kommer det att bli.

Restriktionerna kommer troligtvis att lätta under sommaren då spridningen troligtvis avtar då, dels pga av vaccineringarna och dels pga väderleken. Till hösten gissar jag att nya varianter sprids och vi kommer behöva nya vaccin och troligtvis också stärka upp restriktionerna igen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det kommer bli som svininfluensan, den finns också kvar och kommer emellanåt, men ingen bryr sig längre. Covid-19 kommer gå samma väg.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

https://www.svd.se/hemligt-vilket-vaccin-som-ges-i-stockholm/...

Ergo, det är inte alls så att man inte vet i en del fall, men man får generella mörkläggningsinstruktioner i Stockholm. I Södermanland säger vaccinsamordnaren istället angående generell "munkavle" "att han tror att transparens ökar viljan att bli vaccinerad, samt att det minskar risken att personer tackar nej i sista stund.".

Så olika det kan vara...

Nu anger dom ju skälet till "Dels är det så att det inte är säkert att man vet vilket vaccin man kan erbjuda förrän man ger vaccinationen", men det är ju dumt att dom inte vill kommentera. Jag tycker dom t.ex. kunde säga att "vi kan inte lova vad det är vi har när du kommer hit, men just nu idag vaccinerar vi med vaccin X".

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Har aldrig sett så många människor vara rädda för att få en influensa.
Media påstår att 13.788 har dött av den. Vi var 10.379.295 vid årsskiftet.
13788/10379295 = 0,0013%

Gamla och folk med dåligt immunförsvar har alltid dött av influensan, varje år.
Trots det så går friska unga människor runt med en mask och tror att den ska hjälpa, förutom att de andas in samma skit som är meningen att andas ut. Ni vet, det lungorna är till för.
Och folk radar upp sig för att ta ett experimentellt mRna-vaccin, med betydliga hälsorisker i sig självt.

Det finns ett skäl till att tusentals läkare världen över, miste sina licenser, fick sluta jobba och blev censurerade från Youtube, Twitter och andra plattformar förra året. För de sa som det var.

Se till att boosta era immunförsvar istället.
5000ie vitamin d3, 50mg zink, 1000mg Vitamin C om dagen gör susen. Har flera läkare sagt.
Och gå ut i solen nu när våren är här. Vem får influensan på sommaren? När kroppen är full av D-vitamin.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S.Shooter:

13788/10379295 = 0,0013%

Trots det så går friska unga människor runt med en mask och tror att den ska hjälpa, förutom att de andas in samma skit som är meningen att andas ut. Ni vet, det lungorna är till för.
Och folk radar upp sig för att ta ett experimentellt mRna-vaccin, med betydliga hälsorisker i sig självt.

Det finns ett skäl till att tusentals läkare världen över, miste sina licenser, fick sluta jobba och blev censurerade från Youtube, Twitter och andra plattformar förra året. För de sa som det var.

5000ie vitamin d3, 50mg zink, 1000mg Vitamin C om dagen gör susen. Har flera läkare sagt.
Och gå ut i solen nu när våren är här. Vem får influensan på sommaren? När kroppen är full av D-vitamin.

Snälla skärp dig!
Lägg ner det där jävla skitsnacket!

Åk till valfritt sjukhus och prata med personalen där och säg det du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S.Shooter:

13788/10379295 = 0,0013%

Skrivet av Wiinis:

Snälla skärp dig!

Man behöver inte åka till ett sjukhus. Agnes Wold har tagit upp det här, redan innan covid-19. Här är ett tweet från 18 januari 2018 (https://twitter.com/agneswold/status/953919293237886976)

Citat:

Agnes Wold @AgnesWold · 18 jan. 2018
Det finns EXAKT 2 sätt att "boosta immunförsvaret": 1) vaccination 2) naturlig infektion. Mvh immunolog

samt återigen för två veckor sedan i en intervju i Sveriges Radio:

Citat:

Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi, tar sig an samtidens hälsofrågor tillsammans med programledaren Christer Lundberg. Den här veckan: Därför hjälper inte c-vitamin mot förkylning. Agnes förklarar också varför du ska strunta i att ta febernedsättande och att det kan vara bra att bita på naglarna. Podden som avlivar myter och ger svar på dina frågor om coronavirus, tarmflora och riskerna med att bädda sängen.

Ladda ner (34 min, MP3)

Det är med c-vitaminer är en seg myt bland många. Man bör be de läkare som rekommenderar det komma med en hänvisning till en skriftlig källa.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Snälla skärp dig!

Hmm, vad är det som är skitsnack?
Att 0.0013% av befolkningen har dött av ett förkylningsvirus? På över ett år nu.
Eller att folk dör av influensan varje år?

Att masker inte fungerar? Mot droppsmitta, visst. Alltså hostningar och nysningar. Ett coronavirus är mellan 80-120nm stort. Tror du en tygbit framför munnen hjälper? Förutom att förstöra din syreupptagningsförmåga.
Det är som att installera ett vanligt rutnätsstängsel till trädgården och tro att det inte kommer in myggor.

Och att kroppen behöver vitaminer för att fungera optimalt, trodde jag de flesta kände till.

Berätta för mig så jag vet vad jag har för fel i mitt påstående.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av S.Shooter:

Tusentals läkare? Jo tjena, enligt anti 5G grupperna på facebook kanske. Källkritikens högnäste.

Vad är poängen med att boosta med 1000mg vitamin C på en dag, kroppen kan på sin höjd ta upp 100 mg haha.
Zink, ja 9 mg är det väl på tag. Varför 5 dubbla dosen?
Vitamin d3.. Ja, där är väl typ 1000ie max vad som är rekommenderat.

Skrivet av S.Shooter:

Ett coronavirus är mellan 80-120nm stort. Tror du en tygbit framför munnen hjälper? Förutom att förstöra din syreupptagningsförmåga.

Så vad du menar här, är alltså att ett coronavirus är mindre än syremolekyler med andra ord?

Försöker du slå världsrekord i struntprat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S.Shooter:

Det mesta av det du kläckte ur dig.

Skrivet av S.Shooter:

Att masker inte fungerar? Mot droppsmitta, visst. Alltså hostningar och nysningar. Ett coronavirus är mellan 80-120nm stort. Tror du en tygbit framför munnen hjälper? Förutom att förstöra din syreupptagningsförmåga.
Det är som att installera ett vanligt rutnätsstängsel till trädgården och tro att det inte kommer in myggor.

Att masker (näsa/munskydd) fungerar är väletablerat och därför används de i vården. Uppenbarligen har du inte förstått hur de fungerar. Att du bär mask skyddar inte dig, det skyddar andra från dig. Skyddseffekten i samhället i stort består av att de eventuella virus du andas ut inte sprids lika vitt omkring dig och därmed begränsas skadan du kan orsaka. Hur stor effekten är debatteras. I alla lägen ger dock fysiskt avstånd betydligt bättre skydd.

Skrivet av S.Shooter:

Och att kroppen behöver vitaminer för att fungera optimalt, trodde jag de flesta kände till.

Att för mycket av många ämnen, inklusive vitaminer som A och D, är skadligt trodde jag de flesta kände till. Att ta 5000 IE (125ng) per dag är långt över rekommenderad dos. Den dos av Zinc som du rekommenderar är dubbelt upp mot vad anses vara högsta säkra dagliga intaget. Höga doser av vitamin C är nog ganska ofarligt, men kan orsaka rännskita och njursten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av S.Shooter:

13788/10379295 = 0,0013%

Skrivet av S.Shooter:

Om du vill ha procentsatsen måste du multiplicera kvoten med 100 annars blir det galet.

13788 / 10379295 ≈ 0,0013 = 0,13 %

Mattecentrum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S.Shooter:

Att 0.0013% av befolkningen har dött av ett förkylningsvirus? På över ett år nu.

Jag känner igen ditt till synes så kallade "Naturalistiska" synsätt - dvs., "allt finns i naturen så därför behöver man framförallt inga mediciner eller läkemedel. Ät, sov, träna, sola så behöver du ingen hjälp från den medicinska vetenskapen." Jag spekulerar också att du har en tendens att se "helheten framför detaljerna" vilket gör att du kan missa viktiga detaljer som kan förändra helheten enormt.

COVID-19 är en så kallad "mångorganssjukdom" då den kan drabba/spridas till många olika organ i människokroppen. Den tar sig främst via lungornas celler vilket är varför lungorganen och därmed "förkylningsvirus" är den vanligaste formen av det. Samtidigt har det angripit näsan, munnen, hjärnan, hjärtat, magen, med mera, via blodet. Antalet drabbade organ varierar mellan individer.

Masker fungerar för att skydda en från andra och om alla då bär masker så blir det som om "alla skyddas mot alla". Det sagt så kan jag meddela att jag inte bär masker av ekonomiska skäl samtidigt som jag undviker andra människor som om de vore "pesten" när jag är ute och gör mina få ärenden.

Syreatomer är mindre än COVID-19-virus sett till storlek. Och skulle dessa masker försämra syreupptagningsförmågan skulle inga kirurgiska operationer gå att genomföra - alla skulle ha dött av syrebrist inne i operationssalarna. Den största virushalten finns i det man hostar/nyser/pratspottar ut, inte det man andas ut.

Till sist: det som gör COVID-19 "farligare" än "vanlig influensa" är att COVID-19 sprids/smittas mycket lättare än influensa vilket gör att det får fler "slumpvisa tillfällen" att råka mutera sig vilket kan ge upphov till farligare varianter. Du har helt rätt att dödsandelen för COVID-19 är låg. 3M / 141M ~ 2% dödlighet. Influensa dödar 15,2 per 100 000 -> 15,2/100 000 = 0,000152 = 0,0152%. Ta 2% / 0,0152% ~ 131 dödligare är COVID-19 än influensa än så länge. Vid eventuell avslutad pandemi kan det jämföras mer exakt.

Kan mänskligheten dock inte tackla denna "lätta pandemiuppvärmning med vaccinering och fysiska avståndstagande" i och med pandemitröttheten och vaccinationstvivlet hos världsbefolkningen så har vi inte suck när en liknande pandemi med dödlighet som fågelinfluensa eller ebolaviruset inom en potentiell okänd framtid.

P.S. mRNA-vaccin har studerats sedan SARS-utbrottet vilket är varför en vaccintillverkare tog fram ett fungerande vaccin på bara två arbetsdagar. De 6 av 7 000 000(! - lägre än en per miljon) som fått blodproppar är från adenovirusvaccin och INTE mRNA-vaccin. Du löper större risk att dö utav "naturligt smittad COVID-19" (eller utveckla svåra men för livet) än det korta sjukdomsförloppet du utvecklar från ett vaccin. Kom ihåg: du dör oavsett. Varför inte välja den lägsta risken då?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S.Shooter:

13788/10379295 = 0,0013%

Visa gärna på lite statistik från när vården i hela landet gick på knäna under stora delar av ett helt år pga av säsongsinfluensan. Färre och färre dör för att man dels lär sig hantera och behandla viruset och dels för att man sen i dec börjat vaccinera de sköraste, det betyder inte nödvändigtvis att viruset är mindre farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S.Shooter:

Du tycker inte det är väl magstarkt att förminska ett virus som får vården att gå på knäna, att människor över 70 riskerar att dö och att många får kroniska eller åtminstone långvariga symtom.
Tycker du ska fundera på vad du skriver och vill få sagt.
Allt det andra har du redan fått svar på...