MSI GP66 eller vänta på Lenovo Legion 5 Pro med 5800H?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farenheit:

https://i.imgur.com/tjQQoGr.jpg

Fick äntligen min... Precis satt in en

https://i.imgur.com/yEEep0h.jpg

Allt fungerar bra, inga jobbiga "high pitch" ljud från fläktarna på full blås.
Smidigt att kunna växla mellan de tre olika "performance modes" med Fn+Q.

Jag satte in en WD Black 1Tb samt 32GB Ram i min

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Farenheit:

https://i.imgur.com/tjQQoGr.jpg

Fick äntligen min... Precis satt in en

https://i.imgur.com/yEEep0h.jpg

Allt fungerar bra, inga jobbiga "high pitch" ljud från fläktarna på full blås.
Smidigt att kunna växla mellan de tre olika "performance modes" med Fn+Q.

Jag tycker den är förvånansvärt tyst på full flås, jag var lite orolig för att den skulle leva rövare. Var den meckig att öppna?, tänket ochså slänga in en till NVMe sticka.

Jag är toknöjd än så länge, skärmen gör ju halva datorn tycker jag.

Och WIFI 6 blev ett rejält lyft här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farenheit:

Fick äntligen min...

Nice! Damn vad fin den är.
Nice med uppgraderingen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Jag satte in en WD Black 1Tb samt 32GB Ram i min

Nice!

Vilket ram köpte du?

Hade också tänkt uppgradera... antingen till 32 eller 64GB (den verkar ju stödja det, även om det inte står i tillverkarens specs - eller bör man vara försiktig av nån anledning?). Håller på en del med video, därför överväger 64GB, om man nu ändå ska köpa mer ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scaleo86:

Nice!

Vilket ram köpte du?

Hade också tänkt uppgradera... antingen till 32 eller 64GB (den verkar ju stödja det, även om det inte står i tillverkarens specs - eller bör man vara försiktig av nån anledning?). Håller på en del med video, därför överväger 64GB, om man nu ändå ska köpa mer ram.

Kingston DDR4 16GB 3,200MHz DDR4 SDRAM SO DIMM 260-pin x 2 : Från Dustin då dom ska var dual rank enligt sidan.

Vad jag läst står det 32GB som max men kan ju fungera ändå vem vet

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Kingston DDR4 16GB 3,200MHz DDR4 SDRAM SO DIMM 260-pin x 2 : Från Dustin då dom ska var dual rank enligt sidan.

Vad jag läst står det 32GB som max men kan ju fungera ändå vem vet

Ahh, allright!! Tack!

Jo jag såg för nån vecka sedan att det var någon på.. tror det måste ha varit på Reddit.. som testade installera 64GB och det verkade funka.

Men man undrar ju varför Lenovo då listat 32GB som max. Undrar om nåt kan gå fel? Antar man lär höra om det med tiden isåfall.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av scaleo86:

Nice!

Vilket ram köpte du?

Om eller när du köper, kan du länka här till minnet som du valt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farenheit:

Om eller när du köper, kan du länka här till minnet som du valt.

Absolut, självklart! Men jag kommer förmodligen vänta lite och testa lite först en tid.

Permalänk
Medlem

Till er som redan fått er 5 Pro, får jag fråga... Gjorde ni en ren installation av Windows när ni fick den? Såg på Reddit lite samtal om folk som gjorde det för att undvika eventuell bloatware. Hur ser ni på det? Har ni märkt av nå bloatware? Har ingen erfarenhet av Lenovo pc’s sen innan.

Permalänk
Medlem

Nä jag kör den som den kom och inte märkt av något märkbart

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av scaleo86:

Till er som redan fått er 5 Pro, får jag fråga... Gjorde ni en ren installation av Windows när ni fick den? Såg på Reddit lite samtal om folk som gjorde det för att undvika eventuell bloatware. Hur ser ni på det? Har ni märkt av nå bloatware? Har ingen erfarenhet av Lenovo pc’s sen innan.

Hej, jag gick i tankarna att forma om efter jag satte in den nya disken. Men beslöt mig i slutändan för att inte göra det. Det är inte mycket bloatware, det jag har hittat från Lenovo är:

X-rote Color assist.
Lenovo Vantage.

Bägge hade jag nog lagt in iaf.

Jag har redan en jobbdator, Dell Latitude 7490 och den här lenovon följer med mig på resorna som ett bihang bara. Har precis installerat Doom (steam), Rage 2 (xbox game pass), Microsoft Fligh Simulator (xbox game pass) och Halo Master Cheif Collection.

Xbox game pass ingick, dock bara en månad.

Permalänk
Medlem

Nej, bara avinstallerat McAfee.

Permalänk
Medlem

Grymt, tack för alla svar! 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farenheit:

Har precis installerat Doom (steam), Rage 2 (xbox game pass), Microsoft Fligh Simulator (xbox game pass) och Halo Master Cheif Collection.

Så kul! Påtal om lirade jag precis klart Doom Eternal igår kväll (tips: den finns på Game Pass) på min typ 8 år gamla burk (jag tog en detour över till mac och gaming konsol-världen en tid). Ska bli väldigt spännande att se hur saker flyter på på den nya.

Permalänk
Skrivet av grimpe:

Nej, bara avinstallerat McAfee.

Ajuste, glömde det. McAfee togs bort omgående.

Permalänk
Medlem

Min kom idag. I like!

Permalänk

Börjar bli så fruktansvärt avis på alla er som får era laptops när man själv väntar på sin legion 7:a med över månaden bort och dagarna går sakta sakta haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husdjuret:

Börjar bli så fruktansvärt avis på alla er som får era laptops när man själv väntar på sin legion 7:a med över månaden bort och dagarna går sakta sakta haha.

Jag håller tummarna för att din ska magiskt dyka upp lite tidigare än så! Med tanke på hur datumen hoppat runt så är det ju faktiskt inte omöjligt

Permalänk
Skrivet av scaleo86:

Jag håller tummarna för att din ska magiskt dyka upp lite tidigare än så! Med tanke på hur datumen hoppat runt så är det ju faktiskt inte omöjligt

Det gör jag också, dubbelkollar varje dag i hopp om att datumet ändrats till det bättre

Hur är första intrycket på din?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husdjuret:

Det gör jag också, dubbelkollar varje dag i hopp om att datumet ändrats till det bättre

Hur är första intrycket på din?

Alltså, jag känner verkligen med dig. Jag kollade nog ärligt talat leveransinfo minst 5 ggr/dag för att se om det ändrats.

Väldigt fint första intryck tycker jag, känns hög kvalitet!

Ägnade faktiskt dom första typ 5-10 minuterna åt att bara ta in och njuta lite av designen. Tycker den är skitsnygg.

Tyckte själva formen av ”mercedes”-loggan gav fina reflektioner i motljus. Lol, vem bryr sig. Fint var det iaf tyckte jag. (Har jobbat som foto/videograf, är nördig)

Sen med skärmen uppfäld, också skitsnygg. Snyggt att den faktiska skärmen tar upp så stor plats av ”locket”. Mycket screen-space. Vissa datorer har ju en rätt bred rand där t.ex. loggan står & webcam finns.

Småsak, och egentligen oviktig, men: Jag blev lite glad att det inte stod Æ & Ø på ä & ö-tangenterna, som störst alltså (det står ju æ och ø lite mindre bredvid på respektive tangent). Tänkte väl att det skulle vara lite ologiskt att det skulle finnas mer än en variant av skandinaviskt tangentbord, men eftersom jag beställde från Proshop hade tanken nån gång slagit mig att ”tänk om Lenovo ändå erbjuder dansk layout för datorerna som Proshop säljer”. Egentligen borde det vara så kan jag tycka. Inte för att det egentligen spelar så stor roll, man tittar ju väldigt sällan på tangentbordet. Men tycker samtidigt lite synd då om alla norrmän och danskar som får dras med våra ä och ö.

Det här är min första laptop med numpad (vilket var ett kriterie när jag valde, väldigt användbart i vissa mjukvaror). Var först lite rädd att tangentbordet skulle kännas tight. Det är såklart tightare än ett standard desktop-tangentbord, men det kändes väldigt bra ändå nu när jag testat lite, tror det kommer funka kalas. Trevligt tangentbord i stort.

Min senaste laptop var en Macbook Pro, så jag är väl lite van vid en stor bra trackpad som ligger centrerad på ytan. På 5 Pro’n ligger den lite mer åt vänster. Inget problem, kändes bara inte kanske ”120% optimalt”. Inte riktigt lika ergonomiskt kanske. Efter 10 sekunder kändes det dock mycket mer som ”whatever” än vad sekund 1 kändes. Det är nog en non-issue. Man vänjer sig. Kanske är det till och med så att den här designen är trevligare med tiden (vs centrerad), vem vet. Annars tyckte jag trackpaden var trevlig att använda. Vissa laptops jag haft oturen att hamna framför har haft en så otroligt dålig trackpad jämfört med Macbook Pro. Inte den här, den här kändes bra. Personligen kommer jag ändå mest använda trådlös mus.

Okay, interna kvalitéer då, dator på:
(efter all installation och config är klart)

Windows startas upp jäkla fort. Datorn stängs också av jäkla fort. Den känns överlag väldigt hurtig och responsiv. Very nice.

Skärmen är fantastisk tycker jag. Fina djupa färger. Bra ljusstyrka.

Jämförde skärmen med en jobb-laptop som stod i närheten igår. Det är nån halvgammal typisk sån där kontor-som-inte-arbetar-med-grafik-Dell-laptop. Har den inte här nu så kan tyvärr inte kolla exakt. Men 16:9 monitor, gissar att den är 15.6”. Totalt icke-vetenskaplig jämförelse alltså, bara min känsla, men, skillnaden på monitor kvalité var som natt och dag. Man blev lite extra kär då när man sen tittade tillbaka på 5 pro’ns skärm. 16:10 känns som att det ger tydligt bättre ”immersion” tycker jag.

När man inte gör något speciellt krävande med datorn upplever jag den som väldigt tyst. Blev till och med lite överraskad att den inte lät mer. (Använde balanserat läge, har inte testat tyst läge, eller boost läge, än).

När man drar igång nåt mer krävande blir förstås fläktarna mer märkbara. Inget som störde direkt tycker jag. Testade spela lite spel igår kväll i vardagsrummet. Körde halva tiden utan lurar och halva tiden med. Hade tv-tittare bredvid i soffan. Kändes inte som det var nå problem.

Ljudkvalitén från datorn (musik och spel) är helt ok, såklart inte väldigt mycket bas i ljudet. Det är ju en laptop. Skulle beskriva det som helt ok/bra laptop ljud.

Vid spel märker man förstås att temperaturen på utblåset går upp en bra bit, men tycker ändå ytan på tangentbordet hölls på en behaglig nivå för fingrarna. Det är nice.

Testade ladda ner Zombie Army 4 & Battlefield V från Game Pass. Jag kollade faktiskt tyvärr inte ens inställningarna utan tog bara det datorn ställde in automatiskt. Såg riktigt nice ut och flöt på väldigt bra. Gjorde inga fps-mätningar eller så.

Haha, ja, det var la mina väldigt icke-vetenskapliga första intryck

Jag skulle vilja påstå att du har nåt kul att se fram emot!

Typo
Permalänk
Medlem

Nu verkar den finnas i lager på proshop, och ökat priset har dom också. Står leverans mellan 22-27/4 för mig.

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-Legion-5-Pro-16AC...

Permalänk

Udda fråga...

Skrivet av Dax:

Nä jag kör den som den kom och inte märkt av något märkbart

Dax, är det du som är "pyro-4644" på 3Dmarks sida?

Bara nyfiken...

Permalänk
Medlem

Nu blev min skickad ifrån proshop. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezGenesis:

Dax, är det du som är "pyro-4644" på 3Dmarks sida?

Bara nyfiken...

Nä det är inte jag.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

85C kommer jag upp i med allt maxat i The Outer Worlds på Ultra c:a 1h spelande. I performance mode.

Permalänk

Någon som köpt och fått hem ”standardmodellerna” på 15 eller 17 tum med 3070? Hur är skärmarna?

Permalänk
Medlem

Fick min Legion 5 pro 3070 ifrån proshop idag. Säger bara wow! Allt flyter så sjukt bra och skärmen är verkligen helt outstanding, 16:10 och 16" känns verkligen perfekt! Bara hunnit prova lite warzone och wow classic so far men aldrig upplevt sånt flyt i spel, antar att 165hz med gsync gör underverk! Rekommenderas starkt!

Permalänk
Medlem

Hur stor är laddaren? Nån som kan ta en bild och visa/mått?

Permalänk
Skrivet av Klubban:

Hur stor är laddaren? Nån som kan ta en bild och visa/mått?

Iphone measure app (LxBxH i CM): 19X9X3

Uppskattat vikt, mjölkpaket o lite till.