Vilka språk kan du och vilka skulle du vilja kunna?

Permalänk
Medlem

Vilka språk kan du och vilka skulle du vilja kunna?

Kan:
Svenska (Tror jag iallafall )
Engelska.

Skulle vilja kunna:
Tyska. Gick på tyskalektioner en månad i högstadiet. Enda vi gjorde var att räkna till 30 varenda gång. Bytte till Teknik efter ett tag, dumhuvud som jag var!
Franska. Vet inte varför. Ibland tycker jag det är ett vackert "läte" om franska och ibland inte.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Kan:
Svenska (Tror jag iallafall )
Engelska.

Skulle vilja kunna:
Tyska. Gick på tyskalektioner en månad i högstadiet. Enda vi gjorde var att räkna till 30 varenda gång. Bytte till Teknik efter ett tag, dumhuvud som jag var!
Franska. Vet inte varför. Ibland tycker jag det är ett vackert "läte" om franska och ibland inte.

Jag pratar Engelska och Svenska.

Hade gärna kunnat Spanska (för att kunna kommunicera i latinamerika) och Japanska (för att jag gillar anime).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Kan:
Svenska
Engelska
Bosniska/Serbokroatiska

Vill gärna lära mig Ryska (eftersom jag redan vet ett slaviskt språk).

Permalänk
Medlem

Förutom modersmålet svenska, så är det bara engelska jag behärskar på hög nivå.
Norska och danska är förstås inget problem i kommunikation, men jag kan inte aktivt använda språken.
Tyska kan jag förstå bra både talat och skrivet.
Nederländska förstår jag hyfsat i skrift, men inte mycket i tal.
Färöiska är hyfsat begripligt i skrift, men svårt i tal.
Franska kan jag fatta grovt om talaren är väldigt tydlig, eller ännu hellre inte modersmålstalare, men skriven franska är knepigare.
Spanska och italienska är förhållandevis avkodningsbara i skrift, men lite svårare i tal.

Språk med andra skriftsystem har jag problem med. Min hjärna gillar inte att läsa andra skriftsystem, men jag kan bokstavera mig igenom kyrilliska och grekiska tecken om det kniper.

Jag skulle vilja kunna spanska riktigt bra. Finska skulle också vara kul. Och persiska.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Svenska och engelska är jag bra på.

Håller på att lära mig Ryska, har dock lärt mig kyrilliska tecken och kan tyda alla sen 10 år tillbaka när man strosade omkring i Sankt Petersburg.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Kan: Svenska, Engelska och Japanska.

Vill lära mig: Kinesiska.

Permalänk
Medlem

Skulle anse mig flytande i svenska och engelska.

Vill lära mig japanska och kinesiska.
Men tiden som krävs och viljan att göra det är i total osynk, tråkigt nog.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Kan: Svenska, Engelska, Tyska.

Vill lära mig: Isländska

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

kan engelska, kinesiska något bra iaf, spanska, italienska, par ord på vietnamesiska, japanska. lite tyska etc, jugoslaviska

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

kan: svenska, göteborska, pitemål, engelska.

vill kunna: klingon 😋

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Skulle vilja kunna c, c+, C++, Assembler, python mm...

Permalänk
Medlem

Känner igen bilden från Disneyland haha - det är de där skyltarna från en av attraktionerna där man åker i en liten båt.

Kan flytande: Eng, Ryska, Spanska
Kan sådär bra: Franska, Kinesiska (mandarin), Kroatiska, Arabiska
Har lärt mig alla språken förutom eng, spanska och franska i vuxen ålder.

Vill lära mig: Så många som möjligt haha... Men i prioritet - bättre kinesiska, arabiska och sen kanske italienska för att det är ett favoritresemål. Persiska/farsi för det låter vackert. Japanska för skojs skull. Livet är ett livslångt lärande så finns tid för det mesta. Även de mest hektiska perioderna i livet har jag fortfarande hittat 10 min på kvällen till min Anki deck för glosor haha...

Skrivet av Mightybjorn:

Svenska och engelska är jag bra på.

Håller på att lära mig Ryska, har dock lärt mig kyrilliska tecken och kan tyda alla sen 10 år tillbaka när man strosade omkring i Sankt Petersburg.

Lycka till! Ryska är det svåraste av alla språk jag har försökt lära mig hittills. Hade min frus familj inte hade varit 100% rysktalande (alltså inte ett ord engelska) vet jag inte om jag hade haft motivationen haha... Det tar år att vänja sig vid grammatiken men det är ett så oerhört rikt språk att det är mödan värt. Bara ryskt slang är sjukt kul.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Hedersmedlem

Arabiska hade vart bra att kunna känner jag.

Permalänk
Medlem

Flytande: Svenska, Engelska och Mandarin
Gymnasienivå: Tyska

Vill kunna: Taiwanesiska, Japanska, Koreanska, Spanska, Arabiska m.fl.

Permalänk
Lego Master

Kan

  • Svenska

  • Engelska

  • Tyska (hjälpligt)

  • Spanska (kan stolpa mig genom text)

  • Latin (konceptuellt, åtminstone)

Skulle vilja kunna

  • Mandarin

  • Japanska

  • Franska

  • Arabiska

  • Holländska/Nederländska?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kan; engelska och någorlunda tyska
Vill kunna; ryska och japanska

Vill inte kunna; svenska, avskyr skiten

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Kan: Svenska Engelska
Kan förstå en del tyska.

Kinesiska (Mandarin) hade varit sjyst att kunna faktiskt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kan: Svenska, Engelska
Vill kunna: Japanska, Mandarin, Ryska

Är bättre på Engelska än Svenska trots att Svenska är mitt modersmål, pratat lite för mycket Engelska i spel genom åren. Glömmer lite skrämmande ofta bort Svenska ord och behöver översätta dem från Engelska.

Permalänk
Datavetare

C++, JavaScript samt Python räcker >90 % av tiden för min del.

Ser man till människor är det egentligen bara svenska och engelska jag riktigt behärskar. Hjälplig tyska...

Rest ett antal gånger till Kina, hade varit väldigt bra att kunna mandarin! Spanska känns också väldigt användbart.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Flytande: Svenska, Engelska, Farsi/Persiska,
Klarar mig: Danska, Norska (bokmål), python, bash
Hade velat kunna flytande: Spanska, Italienska, Portugisiska, Franska, Ryska, Afrikaans, Japanska, Kinesiska (Mandarin), python, bash

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Musikälskare

Har pluggat Japanska 🇯🇵 några år och tar privatlektioner nu också, det är riktigt skoj att ha som hobby.
Redigt gemytligt att sitta på söndagar och skriva Kanji-tecken med en kopp kaffe till exempel, målet är att kunna skriva och prata hjälpligt då det är ett väldigt komplicerat språk.

Annars ja Svenska och Engelska flytande som så många andra.

EDIT: Rekommenderar starkt Duolingo appen om ni vill lära er något språk eller bara testa på!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Behärskar flytande: svenska (modersmål), norska, franska och engelska, skaunska

Klarar mig någorlunda på italienska och tyska.

Skulle vilja lära: Spanska och kinesiska

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Avstängd

Finska hade jag gärna kunnat, det är ett vackert språk.

Permalänk
Medlem

Kan: C#, Assembler, Python, Javascript (och några legacyspråk som BASIC och Pascal)
Vill lära mig: C++ (KANSKE)

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Kan: svenska, engelska

Ik kan neit meer spreeken dutch, så det hade jag gärna velat få in i systemet igen

Samt finska!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gnarf:

Behärskar flytande: Svenska, Norska, franska och engelska
Klarar mig på hövlig italienska.

Skulle vilja lära: Spanska och kinesiska

Påminner om en bekant jag hade; han pratade engelska, spanska, franska, portugisiska, italienska och ryska flytande och säkert en handfull till hjälpligt, och kunde växla mellan dem. Ett tag (på 70-80/talet någongång skulle jag gissa) arbetade han i Sao Paulo med att leta rätt på sjömän som träffat lokala kvinnor och försöka övertala dem att komma tillbaks till båten. En mycket intressant man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tyska. Gick på tyskalektioner en månad i högstadiet. Enda vi gjorde var att räkna till 30 varenda gång. Bytte till Teknik efter ett tag, dumhuvud som jag var!

Jag läste tyska på högstadiet, har inte pratat tyska sedan högstadiet :/
Hade hellre haft teknik eftersom det påverkar min vardag betydligt mer än tyska oregelbundna verb...

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Svenska, finska och engelska behärskar jag flytande (lite rostig finska dock). Tyska klarar jag hjälpligt. Jobbar på att lära mig ryska.

Ps. Jag var nära att glömma italienska.

Permalänk
Testpilot

Språk jag kan:

  • Svenska

  • Engelska

Språk jag vill kunna:

  • Tyska

  • Latin

  • Japanska

  • Mandarin

Språk jag kastat in handduken på:

  • Spanska

  • Finska

Framförallt Japanska och Tyska är språk jag vill lära mig, har dabbat i någon enstaka kurs här och var, samt suttit med Duelingo lite - Men känner inte att jag kommer någon vart, trots att jag har relativt lätt för språk... För dålig självdisciplin för att föra studier på egen hand tror jag

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Hade det handlat om programmeringsspråk så hade det känts mer relevant, men det verkar råda nyhetstorka på sweclockers redaktion.