Permalänk
Medlem

Mining med 3080ti

Hej,
Hur tror ni kring mining med nya 3080ti som kommer nästa månad?
Är det ens värt att ”försöka köpa”?

Tydligen ska det hårdvarulåsas så att det inte ska gå.

Samt att framtida gpuer 3060ti, 3070, 3080 samt 3090 ska också låsas 😂😂😂

Permalänk
Medlem

Antar att det kommer "läcka" drivrutiner som kringgår det. Hoppas dock inte det förstås men 3080Ti lär ju ändå kosta 16k+kr i butik så inte så jätteintressant för mig.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Ja alltså personligen så hoppas jag det blir totalt kasst att mina med 3080 Ti.
Att hela mining scenen dör en hård död och aldrig får se dagens ljus igen.
Totalt slöseri av resurser. För att inte tala om miljöns påverkan.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Citerar ett av de bästa inläggen jag läst i år:

Skrivet av aggrocult:

Kommer må som en liten prinskorv när kryptokraschen kommer nästa gång. Begagnade grafikkort i drivor, och med lite tur en rejäl näsbränna åt alla självutnämnda kryptogrevar som svassar omkring.

Det kommer troligtvis finnas så liten kvantitet att typ 80% går till bottar/miners. Hoppas clownvidia lyckas implementera en spärr som faktiskt fungerar den här gången, det skulle gynna riktigt konsumenter även om det är en fundamentalt dålig lösning.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Citerar ett av de bästa inläggen jag läst i år:

Det kommer troligtvis finnas så liten kvantitet att typ 80% går till bottar/miners. Hoppas clownvidia lyckas implementera en spärr som faktiskt fungerar den här gången, det skulle gynna riktigt konsumenter även om det är en fundamentalt dålig lösning.

Hahahahahhahahaha fy fan det var bra 😂😂
Det kommer säkert bli så också! Då ska jag köper fler kort 😂😂😂
Jag räknar med ROI fram till Juli och sedan kan den bara stå och rulla på som vanligt då jag har solceller så stör inte elkostnaderna mig så mycket.

Permalänk
Medlem

Den dagen internet coins blir värda 0 så får vi billiga grafikkort på marknaden

Permalänk
Skrivet av Ravnit:

Hahahahahhahahaha fy fan det var bra 😂😂
Det kommer säkert bli så också! Då ska jag köper fler kort 😂😂😂
Jag räknar med ROI fram till Juli och sedan kan den bara stå och rulla på som vanligt då jag har solceller så stör inte elkostnaderna mig så mycket.

kan nästan garantera att du inte kommer ha roi på dina kort till juli. och efter juli kommer det ta längre tid, bara för att roi ligger nu på ca 5 månader betyder inte det att det gör de nästa månad. har gått ner väldigt mycket på en (1) månad bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbzor133:

kan nästan garantera att du inte kommer ha roi på dina kort till juli. och efter juli kommer det ta längre tid, bara för att roi ligger nu på ca 5 månader betyder inte det att det gör de nästa månad. har gått ner väldigt mycket på en (1) månad bara.

Och ingen av oss vanliga dödliga gråter några tårar för det...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbzor133:

kan nästan garantera att du inte kommer ha roi på dina kort till juli. och efter juli kommer det ta längre tid, bara för att roi ligger nu på ca 5 månader betyder inte det att det gör de nästa månad. har gått ner väldigt mycket på en (1) månad bara.

Jag räknar med ett värde på ETH motsvarande 17.000 fram till juli och fram tills dess har jag då tjänat tillbaka pengarna som jag har lagg ut.

Har köpt fler kort under tiden som jag har sålt så därför räknar jag med 5-6 veckors ROI.

Permalänk
Medlem

Jag tror det kommer visa sig att det inte går att minea på korten som säkert kommer kosta norr om 15k.

Första veckorna kommer det vara omöjligt att få tag på ett, men vid andra eller tredje leveransen så kommer marknaden vara mättad då miners inte intresserar sig för korten. Troligtvis kommer vanliga gamers också få svårt att rättfärdiga köpen för sig själva för så stora pengar, när den psykologiska aspekten av att det inte är så svårt att köpa korten infunnit sig.

Tror många underskattar den psykologiska aspekten av fomo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Jag räknar med ett värde på ETH motsvarande 17.000 fram till juli och fram tills dess har jag då tjänat tillbaka pengarna som jag har lagg ut.

Har köpt fler kort under tiden som jag har sålt så därför räknar jag med 5-6 veckors ROI.

Finns inte på kartan att du skulle ha 5-6 veckors ROI. Då lär du ha fått kort i princip gratis!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Jag räknar med ett värde på ETH motsvarande 17.000 fram till juli och fram tills dess har jag då tjänat tillbaka pengarna som jag har lagg ut.

Har köpt fler kort under tiden som jag har sålt så därför räknar jag med 5-6 veckors ROI.

Gör nått nyttigt för pengarna. Gå skola tex.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Varför verkar så många tro att folk som minear inte har annat för sig?

För egen del är mining enbart en hobby som genererar extra inkomster utöver mina övriga investeringar.
Största inkomstkälla är mitt ordinarie arbete.

Mining om något är ju en relativt enkel extra investeringsmöjlighet.

Fortsätt minea på mina vänner och se till att investera i annat också för att säkra er framtid.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ja alltså personligen så hoppas jag det blir totalt kasst att mina med 3080 Ti.
Att hela mining scenen dör en hård död och aldrig får se dagens ljus igen.
Totalt slöseri av resurser. För att inte tala om miljöns påverkan.

Om jag får önska hoppas jag att alla miners hårddiskar och SSD:er blir korrupta för all framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Om jag får önska hoppas jag att alla miners hårddiskar och SSD:er blir korrupta för all framtid.

Nej, det skulle ju döda mitt CHIA-projekt! :'(

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem

Mm, så fint med alla goda människor fyllda av hat och missunnsamhet.

Permalänk
Medlem

Värt en läsning innan man ser all mining som av ondo, fick medhåll av t.ex Elon Musk som inte är en total dumskalle iaf:

https://assets.ctfassets.net/2d5q1td6cyxq/5mRjc9X5LTXFFihIlTt...

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Förstår att folk ogillar hela mininggrejen, tycker själv inte att det är så värst bra.. men nu är det ju som det är och varför skulle man då avstå från att minea? Visst det drar massa ström och tråkigt för den som blir utan grafikkort att spela på men man måste ju komma ihåg att utebliven vinst egentligen är det samma som en kostnad när allt kommer omkring och varför skulle jag då "betala" för att nån annan ska kunna sitta och spela? Ska man tänka så är det väl bättre att minea och se till att coinsen går till välgörenhet eller nåt ist..
Nu är jag dock ingen riktig miner utan har bara just börjat minea med ett 3080 som sitter i min speldator men jag hade ju lätt skaffat en rig om jag hade haft råd och trodde att det skulle löna sig bättre än att investera pengarna i annat.

Permalänk
Medlem

Blir det inte svårare och svårare att få mining coins ? . Annars borde ju marknaden fortsätta och svälla i all evighet ? Vilket är en bubbla i så fall . Hoppas maskinen som är som 32 st 3080 i mining och drar mycket mindre ström får folk att skifta focus ifrån Grafikkort då det som händer kan ta död på spelmarknaden på PC . https://videocardz.com/newz/bitmain-antminer-e9-ethereum-asic...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Jag är skitpiss på situationen, men det är leverantörernas fel att de inte har säkerställt tillgång mot efterfrågan. Visst, skit händer, men av erfarenhet som produktchef inom ett F50 techbolag så anser jag att det gjorts bristfälliga riskanalyser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PunkFstr:

Jag är skitpiss på situationen, men det är leverantörernas fel att de inte har säkerställt tillgång mot efterfrågan. Visst, skit händer, men av erfarenhet som produktchef inom ett F50 techbolag så anser jag att det gjorts bristfälliga riskanalyser.

Hela världsdelar har gjort bristfälliga riskanalyser som lägger all produktion i Kina och Taiwan, finns ingen redundans

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Hela världsdelar har gjort bristfälliga riskanalyser som lägger all produktion i Kina och Taiwan, finns ingen redundans

Sant. Vi kan dock se vissa företag som även dem sourcar därifrån och ändå klarat sig bra genom en solid supply chain, till exempel Ericsson.

Permalänk
Skrivet av Gizmo_8:

Förstår att folk ogillar hela mininggrejen, tycker själv inte att det är så värst bra.. men nu är det ju som det är och varför skulle man då avstå från att minea? Visst det drar massa ström och tråkigt för den som blir utan grafikkort att spela på men man måste ju komma ihåg att utebliven vinst egentligen är det samma som en kostnad när allt kommer omkring och varför skulle jag då "betala" för att nån annan ska kunna sitta och spela? Ska man tänka så är det väl bättre att minea och se till att coinsen går till välgörenhet eller nåt ist..
Nu är jag dock ingen riktig miner utan har bara just börjat minea med ett 3080 som sitter i min speldator men jag hade ju lätt skaffat en rig om jag hade haft råd och trodde att det skulle löna sig bättre än att investera pengarna i annat.

Tänk på att du behöver betala inkomstskatt + egenavgifter på det du minear fram. Så räkna bort cirkus 50% give-or-take på allt du minear. Om du inte säljer av lite krypto för att betala kostnaderna, så får du själv hosta upp 50% av värdet när det är dags för deklaration. (Tänk då också på att det är 30% kapitalinkomstskatt om det skett någon värdeökning från vad värdet var när du mineade fram coinsen, så du får sälja av lite extra för att ha med det i beaktning).

glömde notera angående inkomstskatt!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Förstår att folk ogillar hela mininggrejen, tycker själv inte att det är så värst bra.. men nu är det ju som det är och varför skulle man då avstå från att minea? Visst det drar massa ström och tråkigt för den som blir utan grafikkort att spela på men man måste ju komma ihåg att utebliven vinst egentligen är det samma som en kostnad när allt kommer omkring och varför skulle jag då "betala" för att nån annan ska kunna sitta och spela? Ska man tänka så är det väl bättre att minea och se till att coinsen går till välgörenhet eller nåt ist..
Nu är jag dock ingen riktig miner utan har bara just börjat minea med ett 3080 som sitter i min speldator men jag hade ju lätt skaffat en rig om jag hade haft råd och trodde att det skulle löna sig bättre än att investera pengarna i annat.

Förmodligen för att mining i allmänhet är destruktivt för miljön, hårdvaran och tillgången av elektronik. För min egen del är det en principsak.

Det är också nästan garanterat så att många inte kommer vara ärliga i annonserna om huruvida kortet använts till mining när de i framtiden säljer grafikkorten, med resultatet att folk riskerar att få grafikkort där kortens minne lägger av förr eller senare. Problemet med att minneskretsarna försämras av mining har vi sett med tidigare generationer och jag skulle bli väldigt förvånad om de mer komplexa och varmare GDDR6X-minnena inte skulle vara minst lika känsliga för detta.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Förmodligen för att mining i allmänhet är destruktivt för miljön, hårdvaran och tillgången av elektronik. För min egen del är det en principsak.

Det är också nästan garanterat så att många inte kommer vara ärliga i annonserna om huruvida kortet använts till mining när de i framtiden säljer grafikkorten, med resultatet att folk riskerar att få grafikkort där kortens minne lägger av förr eller senare. Problemet med att minneskretsarna försämras av mining har vi sett med tidigare generationer och jag skulle bli väldigt förvånad om de mer komplexa och varmare GDDR6X-minnena inte skulle vara minst lika känsliga för detta.

Jo jo..
Jag planerar att ha mitt grafikkort i några år och tänker låta mitt grafikkort minea på så länge det är någorlunda lönsamt. Tempen på minnena ligger på ca 96 grader just nu fastän jag kör på 60 % energi men jag ska skaffa nya thermal pads så fort jag mineat ihop första tusingen (gift card på Amazon).
Inte dumt att låta grafikkortet jobba åt en, synd bara att jag kommer att tänka på hur mycket jag förlorar när jag spelar nu haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Jo jo..
Jag planerar att ha mitt grafikkort i några år och tänker låta mitt grafikkort minea på så länge det är någorlunda lönsamt. Tempen på minnena ligger på ca 96 grader just nu fastän jag kör på 60 % energi men jag ska skaffa nya thermal pads så fort jag mineat ihop första tusingen (gift card på Amazon).
Inte dumt att låta grafikkortet jobba åt en, synd bara att jag kommer att tänka på hur mycket jag förlorar när jag spelar nu haha.

Gissar på att du har ett 3080?

Permalänk
Medlem

Väldigt lustigt detta hat mot miners. Varför är gamers mer värda att få grafikkort än miners?
Jag minear inte själv men jag har inte på något sätt samma förakt mot miners som många verkar ha. Vad du ska använda grafikkortet till spelar väl ingen som helst roll i slutändan?

Nej jag tycker det är dags att ta ett steg tillbaka och ta det lugnt. Det blir blodad tand från båda sidor där det bråkas om grafikkort. Det är nästan som om att livskvalitén utan ett 3080 är att likställa med att gå utan mat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Väldigt lustigt detta hat mot miners. Varför är gamers mer värda att få grafikkort än miners?
Jag minear inte själv men jag har inte på något sätt samma förakt mot miners som många verkar ha. Vad du ska använda grafikkortet till spelar väl ingen som helst roll i slutändan?

Nej jag tycker det är dags att ta ett steg tillbaka och ta det lugnt. Det blir blodad tand från båda sidor där det bråkas om grafikkort. Det är nästan som om att livskvalitén utan ett 3080 är att likställa med att gå utan mat.

Tror det handlar om hording, om miners bara hade nöjt sig med ett kort och inte 10, 20, 100 kort så hade nog inte hatet varit lika utbrett hos de gamers som inte ens lyckats fånga ett kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Gissar på att du har ett 3080?

Ja. Köpt för 14k via Marknaden.

Skrivet av Wasp:

Det är nästan som om att livskvalitén utan ett 3080 är att likställa med att gå utan mat.

Fast det är det ju nästan!
Dataspel är mitt största intresse och om jag ska köra min CX55 i 4K behöver jag ett 3080 för att inte få usel FPS i många spel. Så efter mat vatten och tak över huvudet är nog att bli av med mitt 3080 det som skulle påverka min livskvalitet allra mest negativt.. haha låter nästan lite sjukt men så är det.

Permalänk
Medlem

Såg en leak där någon har lyckats mina med en 3080ti...
Närmare 120 MH/s...

https://www.google.com/amp/s/www.tomshardware.com/amp/news/nv...
Edit: https://www.sweclockers.com/nyhet/31822-nvidia-geforce-rtx-30... // MOD