Behöver köra Linux + Windows 10; vilken lösning är bäst för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Jag testade att ta bort 3D Acceleration nu (körde dock vidare på VMSVGA) och det är en stoooor skillnad. Nu laggar det inte längre, skulle jag säga, men det är fortfarande inte helt OK eftersom jag nu kör på den interna Intel-GPUn (rätta mig om jag har fel). Så det laggar inte, men är fortfarande ganska slött och hackigt på ett annat sätt. Antar att jag också kör 60 hz vilket nog spelar in när man är van vid 144.

Hur kan jag nyttja mitt jädrans 3090 i VMen? Eller jag behöver inte ens nyttja det, men huvudsaken det känns snappy och pallar 144hz. Hur ändrar jag ens till 144hz? Och vilken grafikhanterare ska man köra? Just nu är det x11 som gäller. Bör man ändra det? Hur då?

Är ju inte helt obekant med att googla men jag har svårt att hitta rätt eftersom nätet dels är floodat av trådar med olika felkällor, och dels att jag inte riktigt har koll på exakt vad jag letar efter.

Jag tror inte att 60 hz i ditt vm betyder att din skärm kör i det. Kolla i din skärms info vad den kör i för hz. Jag kan ha fel...

Såhär var det för mig:
En del här tänker att du kanske skulle köra dual boot. Problemet är att om det du gör på datorn funkar att göra i både Windows och Linux (förutom spel då) kommer du nästan garanterat att stanna på Windows i slutändan eftersom det är bök att boota fram och tillbaka hela tiden.

Ett alternativ kunde vara att bara ha Linux istället och rätta dig efter de spel som funkar i Linux via exempelvis Proton. Problemet med detta kan ju vara att det finns något Windowsprogram som du behöver som endast funkar i Windows. Då faller det ju bort helt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Njaa, det var väl fel ordval av mig eftersom det finns ett läge som heter Seamless. Menade bara att jag vill kunna köra igång VMen det första jag gör när jag startar Windows, och sen bara köra vidare i Ubuntu och känna att det i princip inte är nån skillnad på prestanda (förutom djupare gamingprestanda då) jämfört med host-OSet.

VMware Workstation är mer kraftfullt än Virtualbox och har ett "kvm"-mode där det i princip blir som du beskriver ovan, om du skapar din VM och sedan startar den med några parametrar.
Features:

  • VMs can be run in full-screen without launching the Workstation 10 interface (so no toolbars)

  • VM’s can manage their power state via CLI (command line interface).

  • Seamlessly switch between the host operating systems and guest by using the defined hotkey.

Går att göra lätt enkelt: https://www.blackmoreops.com/2017/12/19/vmware-kvm-mode-with-...
Sen kan du växla från Windows och VM med "Pause"-knappen per default.

Dock kostar VMware Workstation, men du kanske kan få det från ditt jobb?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Har pillat lite mer och jag tycker nog att det funkar rätt acceptabelt utan 3D acceleration påslaget. Nackdelen är att t.ex Youtube funkar skit. Det laggar järnet om man t.ex ska försöka sig på ett 4K-klipp. Men det är väl också väntat med 2D-grafik... Får däremot inte 144hz att fungera alls. Den verkar köra i 60 hz som default och det är eventuellt en hård begränsning i Virtualbox. Är det en mjukvarubegränsning på 60hz så spelar det ju ingen roll vad skärmen klarar heller. Vet inte om andra alternativ klarar mer.

Skrivet av Cloudstone:

VMware Workstation är mer kraftfullt än Virtualbox och har ett "kvm"-mode där det i princip blir som du beskriver ovan, om du skapar din VM och sedan startar den med några parametrar.
Features:

  • VMs can be run in full-screen without launching the Workstation 10 interface (so no toolbars)

  • VM’s can manage their power state via CLI (command line interface).

  • Seamlessly switch between the host operating systems and guest by using the defined hotkey.

Går att göra lätt enkelt: https://www.blackmoreops.com/2017/12/19/vmware-kvm-mode-with-...
Sen kan du växla från Windows och VM med "Pause"-knappen per default.

Dock kostar VMware Workstation, men du kanske kan få det från ditt jobb?

Tack för tipset! Det verkar dock finnas både Workstation Player och Workstation Pro; är det den senare du menar? För Player ser ut att vara gratis för eget bruk medan Pro kostar 199 dollar. Vet inte om jobbet vill sponsra allt för mycket; har ändå fått en laptop av dem som jag kör Ubuntu på (men pallar inte jobba hemifrån på 13 tum längre och orkar inte hålla på och byta input på skärmarna i ett kör heller). Men 199 dollar kan jag lätt lägga om det är en engångssumma och om det är värt det.

Permalänk
Medlem

Update:

Jag testade VMware Workstation Pro, och JÄVLAR vilken skillnad! Nu funkar Ubuntu klockrent (med 3D-acceleration); jag märker nästan ingen skillnad på VMen och native i laptopen. Kanske tillstymmelse till skillnad när man drar runt ett fönster eller maximerar/minimerar men det är inget jag stör mig på.

Vet inte om det är att VMWare kör mycket mer videominne eller om de bara har bättre optimerade drivrutiner, men som natt och dag.