Högtalare modell mindre för högst 3500 kr

Permalänk

Högtalare modell mindre för högst 3500 kr

Har börjat fundera på att byta ut mina icke välljudande högtalare, ett par Proson Twin 1000. Jag var en gång en basfantast och till halvskabbig trance fungerar de. Men nu när man lyssnar på alla sorters musik, undrar man vad man egentligen tänkte med när man köpte dessa besudlade åbäken.

*Nu har man fått skriva av sig angående dem.*

Har en gammal Technicsförstärkare på 2*60@8 ohm som jag tänker driva, de nya högtalarna med. Värt att tillägga är att många har imponerats av dess ovanligt explicita ljudbild och klarhet. Den är det inte på tal om att byta ut, är mycket nöjd med den.

Men har ni några konkreta tips att ge, angående vilka högtalare som bör provlyssnas i det angivna prisintervallet?

Visa signatur

**
*

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera två satteliter och en sub. Det blir snyggt, diskret och låter bra. Du får en skön bas, som nödvändigtvis inte behöver ta över. Jag rekommenderar Canton om du kan få något så billigt därifrån.

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk
Medlem

Bland golvhögtalare är och har alltid Dalis tusenserier varit ideella för folk som söker dynamik blandat med välljud i just den prisklassen du talar om. Dali 3003 är ingångsmodellen i den serien. En jättetrevlig högtalare som passar både din plånbok, ljudstil och förstärkare. 3700kr står det på prislappen.
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=47&product=DALI3003

Iväg till Skolgatan 15 och provlyssna! Glöm inte att ta med dig musik.

Visa signatur

P4 2.8GHz @ 3.5GHz C1 | 512MB Corsair XMS3500 DDR | Abit IT7 Max2 V.2 | Hightech Radeon 9700 Pro @ 415/362 | Dual 19" TFT | 0.8TB S-ATA-converted 8MB cache | Addtronics 7896A | 600W PSU [2*300W] | Eheim 1048 | Maze 3 | AC Twinplex | DD Heatercore | 3dmark 03 - ~6000p and climbing | 3dmark 2001 SE - ~20000p and climbing

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa ett Logitech z-560 eller z-680 ?

Har ett sånt själv... Mycket fint ljud och kvalité, defenitivt ett bra köp

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk
Medlem

gecko har mitt fulla stöd har själv ett par 560 bra ljud, gott om styrka och fin bas, har inte hört 680 men de måste ju vara ännu bättre och de kostar ju strax under din pris gräns, 560 ligger väl runt 2000kr och då har du ju 1500kr till något annat kul....

Permalänk
Avstängd

Jag tycker inte Z-560 låter speciellt bra, på låga volymer så känns balansen i ljudet helt fel.

Visa signatur

[font="arial"][size="1"]| "Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience." |[/size][/font]

Permalänk
Medlem

det är lätt hänt att basen tar över vid låg volym men det går ju att ställa in, du kan ju gärna beskriva vad du menar med balsen fel, har ju mycket med att göra hur man ställer in ljudet på ljudkortet med...

Permalänk
Medlem

Precis... är på Naims sida

Basen tar lätt över, men det kan man justera..

Och vadå obalans ??

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk
Medlem

Varför inte dessa:

http://www.hemmabiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=105460

Canton Movie 6-CX

Funderar själv på att köpa dessa när pengar finns för det...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte vad vissa är ute och cyklar i för djupa djungler i yttersta kongos krigsfält, han frågar efter högtalare till ett stationärt system. Dvs. "stora" högtalare, sådana som ni kanske har till eran "stora" stereo, inte några datorhögtalare a´la´ Logitech. Nu när det är utrett så kanske vi kan gå tillbaka till topic

Jag tycker att du ska kika på ett par begagnade högtalare, du får otroligt mycket mer och om de är välskötta så är det inte heller något som talar emot, ett bra tips är www.hifimagasinet.com och www.hififorum.nu . För 3500 får du ett par fina golvare eller fina stativare.

Jag slänger in några annonser som kanske kan vara av intresse, och kom ihåg det är ditt öra som avgör.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=8784
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=9116
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=8979

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt Dali 450 om jag var i din sitts. Dali är ett mycket bra köp för dem pengarna. Var sugen på ett par jag med men det fick bli ett par Celestion F30, som jag iofs är mycket nöjd med. Att köpa begagnat är nog det bästa man kan göra, man kan göra riktiga kap på www.hifimagasinet.com som Olit länkade till.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -