Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

All in GME!

Har inte utvärderat marknaden, vad jag tror om marknaden och vilka förändringar jag vill göra i mitt investerande. Senaste veckorna har jag spenderat mycket tid på övertid och har knappt hunnit/orkat följa vad som händer.

Dold text
Skrivet av Hipshot:

Vad kan detta betyda?

"Om citadel faller är jag på, även om jag förlorar lite pengar"

Har detta något med aktier/biz att göra, eller kan det ha lika mycket med world of warcraft-guld att göra? Har typ ingen att fråga, så jag frågar er, gamers och investerare.

Citadel är en hedgefond kopplad till GameStops blankning och volatilitet (GME).

Men, mina vänner, detta innefattar ju så kallade meme-aktier, så vi kanske ska köra den diskussionen i rätt tråd? Den är av typen som kommer helt ta över här. Det krävs inte mycket för en urspårning.

Permalänk
Medlem

Ok, så det citatet var en sak jag _just_ hörde, det var en person som gick förbi mig på en bro någonstans i Stockholm nu på förmiddagen och pratade i en mobiltelefon.

Om detta nu hade med en aktie att göra, varför skulle någon vilja vara med när den faller även om personen förlorar lite pengar på det? Som någon sorts hämnd eller för att skada någon annan?
Det är därför jag mins det så väl, hade personen sagt "jag är med även om jag kommer tjäna lite på det" så hade jag nog inte brytt mig, man hör biz-snack hela tiden i stan om man bara lyssnar lite.

Kanske inget värt att spekulera i...

(edit: Nu spekulerar jag ändå bara för det, jag kom på att även om man förlorar lite pengar på en aktie om något faller så kanske något annat går upp som en direkt följd, där man tjänar mera.)

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Ok, så det citatet var en sak jag _just_ hörde, det var en person som gick förbi mig på en bro någonstans i Stockholm nu på förmiddagen och pratade i en mobiltelefon.

Om detta nu hade med en aktie att göra, varför skulle någon vilja vara med när den faller även om personen förlorar lite pengar på det? Som någon sorts hämnd eller för att skada någon annan?
Det är därför jag mins det så väl, hade personen sagt "jag är med även om jag kommer tjäna lite på det" så hade jag nog inte brytt mig, man hör biz-snack hela tiden i stan om man bara lyssnar lite.

Kanske inget värt att spekulera i...

(edit: Nu spekulerar jag ändå bara för det, jag kom på att även om man förlorar lite pengar på en aktie om något faller så kanske något annat går upp som en direkt följd, där man tjänar mera.)

Du kan se det som en slags protest mot hedgefunds/banker. Jag vet inte om Citadel specifikt var djupt inblandade, men hedgefunds orsakade finanskrashen 2008 för att sedan bli räddade av staten. 'Too big to fail'. Det gällde tyvärr inte för alla människor som blev av med alla sina tillgångar..

Jag rekommenderar denna video om du vill få en överblick och lära dig mer.

Jag vet inte om det är möjligt, men jag hade älskat ett open source projekt dedikerat till att trolla stora investerare

Permalänk
Medlem

Någon som fick tilldelning av Modelon idag? Jag fick runt 10% av antalet som jag hade ansökt om. Jag valde att sälja direkt vid börsens öppning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Någon som fick tilldelning av Modelon idag? Jag fick runt 10% av antalet som jag hade ansökt om. Jag valde att sälja direkt vid börsens öppning.

Fick 50st av 350st jag ansökt.
Sålde 40st, behöll 10st.

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/271108/umida-b
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/745911/europcar-m...

Dessa lägger jag all in på, tror Umida är bra långsiktigt och Europcar kommer återhämta sig till sommaren.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Dessa lägger jag all in på, tror Umida är bra långsiktigt och Europcar kommer återhämta sig till sommaren.

Tack för tips om Europcar blir att kolla imorgon. Umida äger jag sen innan, ser bra ut snart rapport.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

2 aktier jag har kollat in och skulle gärna höra era åsikter. Jag tänker långsiktigt i alla 3 +10 år!

Evolution- ingen har missat denna raket, och gamling världen har inte nått sin peak ännu(vad jag tror).
Är det försent att köpa in sig nu eller kommer den att börja tanka neråt snart när hypen har lagt sig?

Sivers - En som det inte snackas så mycket om, men som tydligen är något som kan bli väldigt stort om den går igenom som tänkt?! Någon här som har koll om de och har åsikter ?? 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Du har två aktier som du har lagt alla dina pengar i? Ett biluthyrningsföretag och ett litet spritföretag? Finns det någon särskild anledning till att du kör en så pass koncentrerad portfölj? Det är lite ovanligt. Hur ser fördelningen ut, är det 50/50 eller någon annan fördelning?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pine-orange:

Du har två aktier som du har lagt alla dina pengar i? Ett biluthyrningsföretag och ett litet spritföretag? Finns det någon särskild anledning till att du kör en så pass koncentrerad portfölj? Det är lite ovanligt. Hur ser fördelningen ut, är det 50/50 eller någon annan fördelning?

Det är snarare ganska vanligt

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

-96.6% till -99.8% har aktierna tappat sen start, båda verkar gå med förlust.
Får jag fråga varför du gillar just dom här aktierna, och hur mycket pengar du köpt aktier för?

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

https://i.imgur.com/fWLLYaT.png
https://i.imgur.com/lr7roBk.png

Får jag fråga varför du gillar just dom här aktierna, och hur mycket pengar du köpt aktier för?

Det är ju perfekt, då kan de ju bara gå ner några få procent till!

OBS! Jag är ironisk!

Dold text
Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att säga eftersom Euroclearstatistiken (den du visar) inkluderar folk som får aktier via jobbet och det kan leda till många människor med 1 aktie. Siffror för enbart Avanza är nog mer representativt för aktiva sparare. Det går att hitta statistik för Avanzas definition av aktiva sparare men det är inte riktigt vad vi är ute efter. "kunder som loggar in minst varannan vecka och som har minst 10 aktier och/eller fonder i portföljen."
Vi hade behövt en annan definition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är svårt att säga eftersom Euroclearstatistiken (den du visar) inkluderar folk som får aktier via jobbet och det kan leda till många människor med 1 aktie. Siffror för enbart Avanza är nog mer representativt för aktiva sparare. Det går att hitta statistik för Avanzas definition av aktiva sparare men det är inte riktigt vad vi är ute efter. "kunder som loggar in minst varannan vecka och som har minst 10 aktier och/eller fonder i portföljen."
Vi hade behövt en annan definition.

Det lär väl även vara så att många äger aktier via fonder och då inte lär synas i statistiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

https://i.imgur.com/fWLLYaT.png
https://i.imgur.com/lr7roBk.png

Umida har jag cirka 50-70k aktier hos.
Umida har bytt namn från Cefour som gjorde världens scam. Nu är de tillbaka med ny ledning och vinner tävling på tävling, senaste månaderna har de startat egen webshop och utökat kraftigt. Läs gärna VD-brevet som kom ut nyss.
https://umidagroup.com/umida-vd-brev-april-2021/

Europcar har jag cirka 20-40k aktier
Europcar tror jag kommer återhämta sig kraftigt då de vet hur man hyr ut bilar, de har startat samarbeten för att enkelt kunna hyra ut bilar med en app. Tror att när vaccinationen är igång i fas4 världen över så kommer de komma tillbaka. Tror även att de kan hyra ut dyrare bilar då folk är ressugna.

Edit: vill lägga till att jag går på vad jag tror och känner för, säger inte att jag har rätt i något men jag tror ändå starkt på dessa bolag.

Förtydliga att jag inte ger ekonomisk rådgivning.
Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem

Europcar är väldigt trötta, Avis/Sixt/Hertz ligger före och har mångahanda företagsavtal samt Europcar kan ej konkurrera med t.ex Kinto och M. Skulle aldrig köpa

Permalänk
Medlem

Impulsshoppade 6000 aktier i Goobit i morse. Ska bli spännande att se hur det gått efter första dagen på börsen 😃

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Har gått in tungt i Roblox nu inför deras första redovisning efter notering (10:e Maj). Goldman Sachs sätter riktkurs på $85 jämfört med nuvarande på $70.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Trevlig:

Europcar har jag cirka 20-40k aktier
Europcar tror jag kommer återhämta sig kraftigt då de vet hur man hyr ut bilar, de har startat samarbeten för att enkelt kunna hyra ut bilar med en app. Tror att när vaccinationen är igång i fas4 världen över så kommer de komma tillbaka. Tror även att de kan hyra ut dyrare bilar då folk är ressugna.

Edit: vill lägga till att jag går på vad jag tror och känner för, säger inte att jag har rätt i något men jag tror ändå starkt på dessa bolag.

Ang. att komma tillbaka efter COVID:
Om du kollar hur börsen i allmänhet har gått senaste året så ser du att investerare kallt räknar med att alla bolag "redan" (egentligen investerar man ju för framtiden) befinner sig i efter COVID. När du ser värderingen på Europcar är alltså detta redan med i beräkningarna. En stigande värdering kommer alltså inte ske bara genom att fler kommer hyra bilar, Europcar måste överraska på något sätt, t.ex. genom att överprestera sina konkurrenter.

Bara en fundering som jag hade, hör ofta argumentet "de kommer tillbaka efter COVID" men det är liksom redan inprisat.

Permalänk
Medlem

Köpte lite Europcar för 2000kr. Känns som en lottoaktie och skulle inte gå in med för mycket pengar. Men det är jag

Umida hmm har de något speciellt att komma med?

Köpte lite Roblox också, hade missat att de har en aktie

Goobit kan gå bra för att krypto är hett just nu. Men sker ett förbud m.m. kommer det slå hårt mot valutorna och den branchen.

Sivers tror jag som en långtida investering. Köpte lite och ska köpa mer när jag får lön.

Tack för tipsen!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Köpte lite Europcar för 2000kr. Känns som en lottoaktie och skulle inte gå in med för mycket pengar. Men det är jag

Umida hmm har de något speciellt att komma med?

Köpte lite Roblox också, hade missat att de har en aktie

Goobit kan gå bra för att krypto är hett just nu. Men sker ett förbud m.m. kommer det slå hårt mot valutorna och den branchen.

Sivers tror jag som en långtida investering. Köpte lite och ska köpa mer när jag får lön.

Tack för tipsen!

Umida äger bland annat Brands For Fans som har samarbete med flertalet rock grupper bland annat Kiss och Motörhead. Du har kanske sett deras olika Whisky och Rom på Systembolaget.

De har precis startat sin egna webbshop i alpha där dom i framtiden planerar för att skeppa till länder i hela världen. Just nu testas det för Tyskland och något mer land.

Deras olika whisky och Rom har vunnit flertalet priser.

Umida tog över gamla Cefour och har därför så dålig historik men det är ett helt nytt bolag. De gamla hajarna i Cefour fick skaka galler.

Rapport 20 maj, blir intressant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Impulsshoppade 6000 aktier i Goobit i morse. Ska bli spännande att se hur det gått efter första dagen på börsen 😃

Bara för att skryta lite.. upp 40% sedan köp 😁

Får se om det går lika bra för Safello på onsdag.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Bara för att skryta lite.. upp 40% sedan köp 😁

Får se om det går lika bra för Safello på onsdag.

Snyggt. Fick du tilldelning i Safello? Jag fick inget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Snyggt. Fick du tilldelning i Safello? Jag fick inget.

Tyvärr inte. Men det blir att hålla koll på den. Det lär bli en galen omsättning. Frågan är om man ska gå in direkt eller vänta in en dipp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hej lite nybörjare på aktier undrar bara lite allmänt om det är värt att satsa på olika flygbolags aktier som sas finnair norwegian air
mm

Permalänk
Medlem

Om du tycker att flygbolagen blivit värda dubbelt så mycket pga pandemin sure.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

hej lite nybörjare på aktier undrar bara lite allmänt om det är värt att satsa på olika flygbolags aktier som sas finnair norwegian air
mm

Skulle inte röra flygbolag med tång. Det har varit så många nyemissioner och har svårt att se att de skulle göra vinst de kommande åren.
Om du är nybörjare skulle jag tipsa om att investmentbolag som investor, industrivärden, svolder etc.

Eller det bästa - månadsspara i global indexfond ex: länsförsäkringar indexnära.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Om du tycker att flygbolagen blivit värda dubbelt så mycket pga pandemin sure.

Riskaktier absolut, de kan mycket väl gå i konkurs vilken dag som helst...,

...men det kan finnas en uppsida när pandemin lättar. Folk har pengar i kistorna, är ressugna och flygskammen har kommit på skam och istället kommer YOLO vara det nya svarta en period.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Riskaktier absolut, de kan mycket väl gå i konkurs vilken dag som helst...,

...men det kan finnas en uppsida när pandemin lättar. Folk har pengar i kistorna, är ressugna och flygskammen har kommit på skam och istället kommer YOLO vara det nya svarta en period.

SAS börsvärde har gått från drygt 5 miljarder till 15 miljarder nu efter pandemin. Aktien är så utspädd så även om den ser riktigt billig ut nu så är den faktiskt klart dyrare. Man spelar på folks idioti. Privatresor är inte vad SAS gör sig pengar på heller, det är affärsresande och signalerna jag får är att vi kommer resa mindre i tjänsten efter pandemin.

Nedanstående citat är bra att ha med sig i bakhuvudet.
"Det man lätt glömmer bort i ekvationen är att antalet utestående aktier har ökat från knappt 400 miljoner till 7,3 miljarder efter räddningsmissionen där bland annat svenska staten var med. Det motsvarar en ökning på 1 800 procent."

Permalänk
Medlem

@stenis72 @Mindfighter

Om ens approach till aktier är det samma som gambling är flygaktier måhända ett bra val.

Vill man maximera chansen att få en bra avkastning är det mer rimligt att hålla samma inställning till dylika aktier som @griid har, rör det inte ens med tång, speciellt när man redan vet att man är nybörjare och inte vet vad man håller på med. Bättre då att köra ett par fonder, alternativt om man vill ha fonder något investmentbolag där man via deras historik vet att de åtminstone vet vad de håller på med.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz