Permalänk
Medlem

Tystare dator via isolering

Vilken matta ska man inhandla för att få ner ljudet ordentligt?
finns det inte nån matte från classe eller Biltema som ska duga?
skulle gärna vilja få ner ljudnivån markant.
någon som har nån idé?

Jag vet att detta ämne varit uppe tidigare. men där säger de bara massa olika saker + att länkarna till produkterna inte fungerar längre. så nu skulle jag vilja veta vad ni tycker funkar bra och hur man ska göra på bästa sätt

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk
Medlem

Olika ljud har olika frekvens, det vill säga, du kommer nog inte undan med enbart en typ av isolering.
För att få bort vibrationer bör du ha en styv låda; tjock plåt eller asfaltmatta på plåten.
För att få bort andra typer av ljud, från tex hårddiskar o cd-romspelare så kan du använda typ Biltemas "gummimatta" (vet inte vad det är gjort av egentligen) med aluminiumfolie på ena sidan, elle så kan du använda den typ av skumplastmatta som tex. Clas Ohlson säljer, sådan som man använmder i tex. fotoväskor. Dessa olika typer av isolering lägger man i lager, dvs man börjar med asfaltsmattan o sen sätter på skumplasten ovan på.
OBS! Tänk på att när du gör detta isolerar du också mot bättre kylning, dvs du stänger inne värmen bättre... Så tysta fläktar är att föredra till chassiekylningen.
Se över om du kanske kan byta kylflänsen också, så du kan ha en tystare fläkt på, kanske kan ha passiv kylning på grafikkortet? Antar att din IBM disk är ganska gammal, den lär väl låta en del kan jag tro...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Ok, tackar jag ska se mig för om jag inte kan få tag på biltemas gummimatta i sånna fall. Jo Ibm disken låter högst av alla mina diskar och den kommer jag också att slänga ur burken snart och ersätta med en seagate.

Men tack för svaret. det var precis vad jag ville höra.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Bara en sådan matta kommer nog inte ge så mkt om du inte har en tyst dator i övrigt.

Lite tips:

* Byt processorkylaren mot en tyst
* Byt nordbryggekylaren mot en passiv (jag tror den på NF7 låter som _fan_)
* Byt kylningen på grafikkortet till en passiv, ex. Zalman HP80a (nått sånt heter den)
* Bytt chassifläktar mot tysta, eller sätt dem på 5 eller 7V.
* Montera hårddisken i någon slags gummiupphängning, NoVibes eller InnoVibes. Har du en kall (5400 rpm exempelvis) kan du köra med en Molex Silentdrive.
* Tyst nätagg, eller byt ut fläktarna mot tysta

Detta ^ kommer jag göra i sinom tid.

Jag skulle nog kastat den gamla 10 gigarn, gamla diskar brukar låta + att 10Gb är inte så mkt om du redan har 120Gb annars.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

jag har en redan påbörjat projektet lite så jag har införskaffat en passiv kylare på Nb (Nb32J) och passiv gf4 kylning (Zalman) har även inskaffat reglerbara fläktar (även cpu). så nu är det Hdd, mattor, och nytt chassi + Antec 480w som gäller. och inom sin tid även vatten.
tror ni det skulle duga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad tror ni om den här mattan för att dämpa ljud från hdd ? http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=20053

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapaved
vad tror ni om den här mattan för att dämpa ljud från hdd ? http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=20053

Köp 20mm matta MED aluminiumfolie, sen drar du bort aluminiumfoliet, då blir det en skrovlig yta som tar bort ljudet ännu mera, så har jag gjort, fungerar väldigt bra!

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk

Sök! finns massor med trådar om ämnet redan.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Re: Tystare dator via isolering

Delarium.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapaved
Jag vet att detta ämne varit uppe tidigare. men där säger de bara massa olika saker + att länkarna till produkterna inte fungerar längre. så nu skulle jag vilja veta vad ni tycker funkar bra och hur man ska göra på bästa sätt

Visa signatur

[size="1"]För fri sprit och bredare trottoarer.[/size]

amd tb 1,40@1,52 Ghz (11x138) | asus a7v266 | asus Gf2 Gts 220/458 | 256mb pc2100

Permalänk
Medlem

Nätagget kommer ändå låta mest
Sitter med nätagget som följer med Antec Sonata och jag tycker att det är alldeles för högt

Har dämpat hela lådan med AkustiPak v.2 deluxe o bara tysta komponenter
Nätagget stör mig som tusan...

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs http://forum.sweclockers.com/regler.html#6 (6 rader i singaturen är ej tillåtet)

Permalänk

Re: Re: Tystare dator via isolering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av effe
Delarium.

Men om man vet att det finns dämpmatta på Biltema är det inte så himla svårt att ta reda på hemsidan var de finns.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blabar
Nätagget kommer ändå låta mest
Sitter med nätagget som följer med Antec Sonata och jag tycker att det är alldeles för högt

Har dämpat hela lådan med AkustiPak v.2 deluxe o bara tysta komponenter
Nätagget stör mig som tusan...

Mitt agg som följde med mitt chiftech fulltower 360W låter ingenting. Låter minsta av det som sitter i datorn. Känner man med handen bakom så flyttas det inte mycket luft igenom det heller och luften är inte varm. Pröva och dra på cassifläktarna något så nätagets fläkt(ar) inte behöver jobba så mycket så kan ljudnivån bli lägre. För nätaggets fläktar är ju som sagt oftast (nu mer) tempstyrda..

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Kan ju påpeka att jag har blivit väldigt känslig för datorljud senaste tiden
polarna hör knappt datorn...

Nätaggs fläkten ligger på 5v hela tiden...
Det låter inte högt men den låter mest i burken

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs http://forum.sweclockers.com/regler.html#6 (6 rader i singaturen är ej tillåtet)

Permalänk
Medlem

skaffa passiv kylt nätagg, dvs utan fläkt

håller på modda mitt, får se hur det går.

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chille
skaffa passiv kylt nätagg, dvs utan fläkt

håller på modda mitt, får se hur det går.

Det är ingen dum idé! Hoppas att man får se lite bilder på det, i så fall skulle mitt eget monster bli helt passiv utan fläktar, mums!

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk

Jag är rätt ny på detta så detta kanske är en knasig fråga:
Hur är det med statisk el när det gäller sånna här ljuddämpningsmattor? kan man lägga in en ullmatta som dämpning?
Vart sätter ni mattorna? på insidan av chassits plåtlucka?

Visa signatur

(Don't) Pay attention to the parenthesis.

Permalänk
Medlem

Jag tror att nätaggregatsfläktar dämpas effektivast genom att bygga en ljuddämpad "låda" med en massa räta vinklar som luften får gå igenom. Enligt teorin ska då ljudvågorna inte komma ut ur denna låda, utan dämpas fullständigt.

Jag är övertygad om att det går. På Whynoi.se kan man köpa såna, men de är alldeles för dyra.

Visa signatur

...