Telia FWA Fast bredband via mobilnätet

Permalänk
Medlem

Telia FWA Fast bredband via mobilnätet

Hej,

Jag har fått erbjudande att beställa fast bredband via mobilnätet från Telia. Jag har tjänsten sedan i december men utan installation av tekniker, alltså endast router. 4800kr vill de ha för installationen, och jag betalar just nu 399kr/mån, i erbjudandet står det 499kr/mån. Att sätta upp en egen antenn känns ju helt klart som ett bättre alternativ.

Jag har kikat runt lite och sett att Telia hävdar att de ska uppgradera basstationer och prioritera kunder med denna lösning, ligger det någon sanning i det?

Hur tycker ni jag borde göra?

Permalänk
Medlem

Hej, jag hänger på här också då vi fått detta erbjudande.

Är själv fundersam på detta, söker man på nätet tycker jag inte att man får speciellt mycket information faktiskt.

Mina förutsättningar är att vi idag har mobilt bredband med router som i sin tur är trådad till nätverket i huset.
Vi har en bra dag mellan 25-35 MB ner och obegränsad internet. Som knorr på funderingarna har vi en fiberkabel lutad mot husväggen som man grävde ner i samband med att huset byggdes för ett år sedan. Men andra änden ligger ovanjord där flera fiberkablar ligger och väntar på att IP-Only ska komma förbi... Det är anmält att koppla in fiber samt för flera fastigheter i området men som sagt har inga större förhoppningar att IP-Only kommer att gräva här inom närmaste åren heller.

Den informationen jag fått fram gällande FWA är att man säger upp till 300 MB men garanterar 30 MB, om man anmäler sig så kommer sen en tekniker och mäter på plats, hittar man ingen mast som garanterar 30 MB så annullerar de förfrågan.

För 4800:- monterar de mottagaren på utsidan och routern på insidan, har inte riktigt fått kläm på vad de menar med routern heller förutom att den har fyra nätverksutgångar. Är det liknande som med riktig fiber?, att det först är en dosa innanför som i sin tur är kopplad med fiberkabel till mottagare som man sen kopplar till den router man vill ha?

Man binder sig sen på 12 månader till 499:-/mån och efter det blir det rullande med 1 månads uppsägningstid.

Hur skall man göra?
Är detta värt något?

jag är lite kluven faktiskt, ser dock inte engångskostnaden som ett problem och månadskostnaden skulle för vår del bli 50:- mer i månaden så ekonomiskt är inte problemet utan är mer fundersam för det tekniska.
Det som kan tala för detta är att vi tre fastigheter (snart ett 4:e) har samma internetleverantör just nu (Tre) och när alla är hemma och surfar/streamar samtidigt så tror jag att på sikt blir det kapacitetsproblem, eller tänker man fel?

Vad säger expertisen om detta?

Permalänk
Medlem

Håller inte måttet

Flera i vårt område har nappat på Telias FWA erbjudande, alla får inte installation flera får inte den utlovade hastigheten och några har fått annullera ordern och monterat ned utrustningen. När jag pratade med teknikern så gjorde man inga förstärkningar på basstationen och jag frågade varför man inte valde den närmsta basstationen, den var tydligen för hårt belastad.

Tekniken är ny i Sverige så vi får hoppas att Telia kan göra bättre och drar lärdom av sina misstag.

Radio är alltid radio dvs en best-effort tjänst som fungerar för de flesta.

Permalänk
Medlem

Routern du får med är en ZTE MF286D och det är väl den som blir kopplad direkt till antennen. Det ringde upp en från Telia och ville promote:a detta erbjudande, för det var ju SÅ himla bra enligt honom. "Som fiber fast trådlöst", nästan så man slängde på luren..

Hur som helst så har jag köpt en egen antenn som jag tänker testa nu i dagarna. Förhoppningsvis får jag bra resultat med den, och kan strunta helt i detta "erbjudande".

Dock så är jag orolig för hur grannarna tänker göra. Nappar de på detta och det visar sig fungera bra så är det väl ingen idé att ens försöka övertala någon att dra in fiber.

Permalänk
Medlem

Antennen som är monterad i vårt område är en Nokia antenn med en konverter till RJ45 som är kopplad till ett eluttag.

Permalänk

vad jag förstått så är denna mobila lösning helt ok och likvärdig VDSL för det mesta i prestanda och i många fall bättre beroende på hur belastad din mast är vid tillfället dvs.

för precis som all annan trådlös teknik så handlar det mycket om hur hårt belastad leverantörens utrustning är, väder och vind, andra störningskällor hur bra det fungerar såvida du gjort allt du kan i din ände för att förbättra situationen.

troligen kommer du få ut iaf minst vad ett VDSL skulle levererat då det är typ minimikraven för telias IPTV som de troligen vill kunna sälja till även de med denna lösning utan att deas support ska behöva arbeta häcken av sig.

Fiber är betydligt stabilare teknik och inte känslig för väder och vind eller externa störningar iom att du har en fysisk direktanslutning till din basstation och inga elektriska signaler passerar genom kabeln endast ljus.

det ända som möjligen kan hända med den är om fibern går av pga att den grävs av eller att ett tjälskott knäcker den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Blir också sugen på detta. Vi har väntat på fiber i 4 år nu (sedan vi flyttade in). "Vi kommer snart" låter det varje gång. Vi körde först på odugligt mobilt bredband. Värdelöst för det mesta.

Så vi fick bita i det sura och köra på ADSL. Teknikern fick sätta upp nytt telefonuttag. Han hade inte gjort det på väldigt länge sa han. Vi får kanske 15 Mbit men stabilare än mobilt helt klart.

Jag blir då väldigt sugen på detta nya erbjudande då jag inte tror fiber nånsin kommer bli av.

Tror vi att detta kommer övergå till 5g-nätet sen när det är utrullat? För nu går det på 4g va?

Själv bor vi i Skåne, inte ens en mil från storstadsregionerna Malmö och Lund. Platt som en pannkaka så störningar borde vara minimala. Tror ni det påverkar?

Nån som har erfarenhet?

Sysslar inte med online-gaming för tillfället men det går ju i perioder så det kan mycket väl vara så att man börjar igen. Och det är ju rätt drygt när det tar närmre ett dygn att tanka ner ett spel av den lite nyare sorten.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Jaha, då har man anmält sitt intresse för detta i alla fall. Skall bli spännande att se vad Telia kommer fram till för hastighet.
Installation mellan 1/3 till 30/11 lovade de, troligen hinner man väl glömma bort vad man gjort...

Permalänk

Jag ringde och pratade med en tekniker när vi fick detta erbjudande och frågade hur dom skulle leverera utlovade hastigheter med tanke på belastningen på masterna i närheten, jag fick svaret att antennen får ett unikt id och får en prioritet i nätet.
Jag nappade på detta i nov -20 då vi i ett antal år väntat på att bli inkopplat på stadsnätet (fibern som går just utanför tomten), erbjudandet här i vildmarken var något dyrare med 7900sek för inkoppling och då erbjöd dom 1 år utan avgift för abonnemang ordinarie 499/mån.
Jag har innan haft riktantenn och testat både tele2s och telias nät som på bra tider mitt i natten fått ut hastigheter kring 30-40Mbit/s men legat på 3-4 under högbelastade perioder (vardag/helg em)
Med "Bredband via mobilnätet" så ligger jag sällan eller aldrig under 30Mbit/s

Med den lösningen vi fick nu med med en adresserad nokia riktantenn så fungerar det helt ok i väntan få en fiberanslutning, dock är det ju synd för dom som ej har denna lösning då det innebär att dom får en än lägre prioritering mot masten för det är ju rätt säkert inte att dom förbättrat kapaciteten utan bara styrt om den.

Om jag ska klaga på något så är det att den levererade routen en Technicolor Telia X2 VBNT-7 tappar wifianslutningen tidvis, har ej testat med egen wifirouter men förutsätter routerproblem då det fungerade felfritt med tidigare routers.

/Henrik

Permalänk
Medlem

Erfarenheter FWA

Vi har FWA sedan någon månad så jag har lite erfarenheter att dela med mig av..
Vi betalade 7200:- för installationen.

Abbonemang:
100/60 för 499:- tycker jag är lite dyrt men å andra sidan är 10/1 för 49:- i månaden skamligt billigt.
Om Telia håller vad man lovat oss (och står i avtalet) att man skall kunna tillfälligt hoppa upp till
100/60 över helgen och sen återgå till 10/1 på Måndagen så är ju det otroligt fördelaktigt för oss som har en
sommarstuga som vi inte bor i permanent.

Teknik:
På 100/60 Abbonemanget garanterar Telia 30 ner och i vårt fall ligger vi någonstans mellan 40 och 90 Mbit ner och mellan 20-40ms i responstid
vilket är helt ok.

Det påstås lite varstans i marknadsföringssyfte från Telia att det är någon form av dedikerad kanal i FWA lösningen men det kan jag
säga att det är helt enkelt inte så. Vi i vårt sommarstugeområde genomförde ett test.
Vi var 3 hushåll som satt och testade en okristlig tid för att minimera påverkan från andra som går mot samma mast.
2 hushåll med FWA lösning och en med Telias vanliga 4G Abb men med riktantenn (FWA light då kanske), alla riktade mot samma mast.
Alla hushåll inom 100 meter från varandra men såklart lite olika höjd och säkert lite olika signalstyrka i grunden.
Vi har dock alla ungefär samma hastigheter ner.

Vi körde bredbandskollen i olika konfigurationer och vi skrev ner alla hastigheter.

* 2 med FWA samtidigt
* 1 med FWA och den med Telia 4G
* 1 Ensam med Telia 4G
* 1 Ensam med FWA.
* Alla 3 samtidigt
Körde 10 rundor med ovanstående.

Förväntningarna var ändå att vi med FWA skulle påverkas mindre av hushållet med Telia 4G körde samtidigt och
att vi till och med kanske skulle behålla hyfsad brandbredd även om någon annan med FWA körde samtidigt.

Efter ett ganska stort excelark och lite uträkningar så var slutsatsen att hushållet med 4G faktiskt hade
högst snitt hastighet och påverkades minst av att andra hushåll gick mot masten samtidigt.
Säkert har det hushållet lite bättre riktning mot masten eller något annan skillnad men det var ändå förvånande.

Sen verkar bandbredden delas rakt av mellan hushållen.
Om jag ensam hade 90Mbit ner i en bredbandskoll och om vi sedan körde 3 samtidigt hamnade vi på drygt 30Mbit var vilket ger en ungefärlig rak delning.
Nu kan det vara rent teoretiskt så den där dedikationen skulle slå in efter en viss tid men vi testade att köra bredbandskollen ett
gäng gånger efter varandra samtidigt bara för att se om det över tid blev skillnad men nej.

Vi har precis som är brukligt när det gäller bredband som går över 4G haft ett flertal lördagkvällar med erbarmlig hastighet ner och man kan glömma att slå på Netflix.
Å andra sidan har vi betydligt bättre internet nu än när vi körde 4G via Hallon så sådär jättemissnöjd är jag inte heller med hastigheten så där till vardags.

Så i korthet anser jag FWA vara ett 4G abbonemang med en hyfsad riktantenn (Dock dyr 7200:-) men med ett väldigt fördelaktigt 10/1 Abbonemang.

Kundtjänst:
Är helt värdelös. Ringer man vanliga kundtjänsten så får man bara helt felaktiga uppgifter.
Telia har många system och den vanliga kundtjänsten är extremt frustrerande att prata med för inget stämmer i deras system.
Flera i sommarstugeområde har enligt utsago beställt 10/1 men Telia påstår att de beställ 100/60 för 499 i månaden.
Så se till att få en kopia på de avtal man skriver på och skickar in om ni beställer.

Dessa är de nummer man skall ringa. Där har de bättre koll.
Telia FWA supporten 020-71 17 10
Telia FWA kundtjänst 020-40 24 00
//Conny

Permalänk
Medlem

Jaha, en liten bump på denna tråd...

Då har det efter många turer fram och tillbaka vart så att det var en tekniker på plats för att installera.
Först så säger teknikern att ordern de fått var i en riktning, skulle den inte fungera så hade man en annan riktning.
Kort sammanfattning, som mest fick man ihop 13 MB ner så det blev ingen installation

Så nu är man tillbaka på ruta ett...

Vårt största problem är att det nu börjar komma fler hus i närområdet där vi bor och alla har samma operatör för det mobila bredbandet så på kvällarna blir det seeegt när alla streamar TV.

Permalänk
Skrivet av Erxon:

Jaha, en liten bump på denna tråd...

Då har det efter många turer fram och tillbaka vart så att det var en tekniker på plats för att installera.
Först så säger teknikern att ordern de fått var i en riktning, skulle den inte fungera så hade man en annan riktning.
Kort sammanfattning, som mest fick man ihop 13 MB ner så det blev ingen installation

Så nu är man tillbaka på ruta ett...

Vårt största problem är att det nu börjar komma fler hus i närområdet där vi bor och alla har samma operatör för det mobila bredbandet så på kvällarna blir det seeegt när alla streamar TV.

Tolkar det som att du menar 13Mb/s (Mbit/s) inte 13MB/s (MByte/s) motsvarar ~105Mbit/s?

de e väl inte direkt nått att stoltsera med men bättre än vad ja får ut med min telefon över 4g här hemma i busken iaf är glad om youtube fungerar att se på över 480p med det, är jävligt glad att man har fiber men väldigt irriterande vid strömavbrott.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Erxon:

Så nu är man tillbaka på ruta ett...

Vårt största problem är att det nu börjar komma fler hus i närområdet där vi bor och alla har samma operatör för det mobila bredbandet så på kvällarna blir det seeegt när alla streamar TV.

Eller så är det dags att bilda en fiberförening (eller liknande) och lösa det själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vi har haft FWA i ett par veckor nu och än så länge är jag rätt imponerad. Notera att vi betalar lika mycket för FWA som vi gjorde för ADSL 30mbit (som aldrig gick över 15mbit och var väldigt instabil).

Hastigheten har aldrig gått under 40mbit och oftast när vi mäter så ligger den runt 80mbit ungefär. Däremot om vi laddar ner uppdateringar, drivers eller spel så får vi nästan alltid hastigheter på 12-14 mbyte/sek, vilket nästan skulle närma sig 150mbit om jag förstår det rätt.

Jag litar föga på speedtest eller bredbandskollen alltså.
Har spelat en del online och min ping ligger oftast runt 20-25ms, vilket igen är bättre än vad vi hade med ADSL.

Installationen gick bra men krävdes lite övertalande. I avtalet som installationsfirman skrivit med Telia så ingår det bara "5 meter kabeldragning", vilket när man satt antennen på fasaden 3 meter upp i princip bara blir in i rummet bakom antennen. Detta var ingenting Telia sa till oss utan när vi ställde frågan om man kunde påverka var routern hamnar inomhus så fick jag svaret "Det löser ni med installatören på plats". Nu fick jag dom att sätta routern i det rummet jag ville då det var enklare så och jag redan hade förberett men det är nåt att tänka på när man beställer.

Men summa summarum så har det hittills varit snabbt, stabilt och smärtfritt. Har inte märkt någon direkt påverkan av väder och vind än så länge men jag har ganska nära till masten (500m ungefär) och egentligen bara en björk på tomten som är i vägen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Skrivet av Raynstorm:

Men summa summarum så har det hittills varit snabbt, stabilt och smärtfritt. Har inte märkt någon direkt påverkan av väder och vind än så länge men jag har ganska nära till masten (500m ungefär) och egentligen bara en björk på tomten som är i vägen.

du kommer nog inte uppleva några större störningar med det korta avståndet till masten.

själv har jag ca 4 mil till närmsta 4g mast med både berg och skog imellan får väl sådär 2-5Mbit/s eller nått med telefonen över 4g och typ 1000+ svarstid med dippar upp mot 5000 imellanåt.

försökte köra lite hots en gång från min laptop under ett strömavbrott... gick sådär kan man minst sagt säga.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tolkar det som att du menar 13Mb/s (Mbit/s) inte 13MB/s (MByte/s) motsvarar ~105Mbit/s?

de e väl inte direkt nått att stoltsera med men bättre än vad ja får ut med min telefon över 4g här hemma i busken iaf är glad om youtube fungerar att se på över 480p med det, är jävligt glad att man har fiber men väldigt irriterande vid strömavbrott.

Korrekt

Skrivet av mrqaffe:

Eller så är det dags att bilda en fiberförening (eller liknande) och lösa det själv.

Det är anmält till IP-Only och i samband med att de gjorde grävningarna för husen så lade man ner en fiberkabel också som samlas ihop vid ett av elskåpen så när/om de gräver vidare längre upp på vägen så är det ingen match.
Det var i princip klart för dem för några år sedan att gräva vidare, men lite längre upp på vägen fanns det då 2 bönder som krävde miljontals kronor för att de skulle få gräva på deras mark. Då stannade det upp för överklagan mm och sen tog väl IP-Onlys statligt subventionerade pengar slut, så på den vägen är det.

Jag säger inte längre "när fibern kommer", "utan om fibern kommer"...

Permalänk

Jag har denna lösning sen några veckor tillbaka. Var sjukt nöjd i början - mellan 100 och 200 MBit/s ner, allt fungerade klockrent, kunde börja gejma igen. Tidigare körde jag med eget 4G-modem som gav som max 25 MBit / s - men mycket instabil ping som gjorde gejming omöjligt i princip.

Så, som sagt, supernöjd...

Tills hastigheten randomly dök ner till 1 MBit / s för en vecka sen. Ringde Telia, samtalet bröts, de ringde inte upp. De ska ringa mig idag för att hjälpa till med en felsökning, men, gaah, sånt vill inte jag hålla med på (för att starta om modem, göra fabriksåterställningar etc kan jag göra utan hjälp på telefon), det är nåt annat som "hänt" eller krånglar - så jag är lite sur. Återkommer, men just nu känner jag mig faktiskt lurad. Det här är inte halva, det är en hundradel av hastigheten.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av made_of_stars:

Jag har denna lösning sen några veckor tillbaka. Var sjukt nöjd i början - mellan 100 och 200 MBit/s ner, allt fungerade klockrent, kunde börja gejma igen. Tidigare körde jag med eget 4G-modem som gav som max 25 MBit / s - men mycket instabil ping som gjorde gejming omöjligt i princip.

Så, som sagt, supernöjd...

Tills hastigheten randomly dök ner till 1 MBit / s för en vecka sen. Ringde Telia, samtalet bröts, de ringde inte upp. De ska ringa mig idag för att hjälpa till med en felsökning, men, gaah, sånt vill inte jag hålla med på (för att starta om modem, göra fabriksåterställningar etc kan jag göra utan hjälp på telefon), det är nåt annat som "hänt" eller krånglar - så jag är lite sur. Återkommer, men just nu känner jag mig faktiskt lurad. Det här är inte halva, det är en hundradel av hastigheten.

Du får gärna berätta hur det går. Jag tror att det är ganska många ute i stugorna som kan tänka sig den här lösningen om det fungerar smärtfritt. Jag väntar själv på att höra om det är något jag kan få (samtidigt har Telia annonserat en förbättring av mobilnätet här i augusti, så det kanske är lika att vänta in den).

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Telia har startat en felsökning. Det är lite frustrerande att det fungerade KLOCKRENT i någon / några veckor, sen bara dog det, så att säga. Nåväl, att ringa dem är bläh, men chatten fungerade bra, idag. Att det tagit tid är mest att jag inte fått tummen ur (jag hatar support och helpdesk - jag har jobbat med det själv och det suger för alla inblandade...), så vi får se hur lång tid det tar från nu.

Permalänk
Medlem

FWA

FWA är en bra lösning om det fungerar som OP har lovat. Det finns två varianter gällande garantihastigheten. Bas, 2 MB/s och Bas+, 30 MB/s. När tekniker kommer testas allt löst för, dvs inget är fastskruvat eller kabel dragen. Detta görs för att se att man får det som är lovat. Även om det skulle finnas en mast i närheten, det betyder inte att masten har rätt utrustning. OP kollar att det gå att få tjänsten, samt vilken hastighetsgaranti de kan ge. Ibland fungerar inte det av olika orsaker. Samt att tekniker har dessa uppgifter gällande mast/ -er. Tar ut riktningen med kompass och testar med egen dator mot bredbandskollen. Är det ok, då fortsätter installationen i samförstånd med FÄ. Håltagning i fastigheten och det används svart cat 6 kabel som är till för utomhusbruk. Utrustning monteras inne och router. Detta är bara en kortfattad beskrivning.

Permalänk
Medlem

Jag försöker nu att hitta ett alternativ till Telia på FWA.

Har haft tjänsten sen i våras men 19 juni dog det helt.
Felanmäld 21 juni. Nu är det 8 augusti och felet är fortfarande inte åtgärdat!

Fick köpa ett 4G modem till 1200 kr för att använda deras surfgaranti. Har kablat nätverk så ett mini wifi modem går inte att ansluta.

Är bara strul med deras support och kundservice.
Dom ändrade datumet för felanmälan eftersom dom inte hade registrerad rätt. (Spelar ingen roll att jag har sms från dom med bekräftelse från 21 juni).
Eftersom deras tekniker på detta ligger 16 arbetsdagar efter med sina jobb tror dom möjligen att någon tar kontakt med mig på fredag eller nästa vecka.
Och eftersom det inte är hastigheten det är fel på så kan vi inte avsluta avtalet. Att dom inte har fixat felet på 6 veckor är tydligen irrelevant.

Är det någon som kan rekommendera någon annan än Telia?

Permalänk
Skrivet av made_of_stars:

Jag har denna lösning sen några veckor tillbaka. Var sjukt nöjd i början - mellan 100 och 200 MBit/s ner, allt fungerade klockrent, kunde börja gejma igen. Tidigare körde jag med eget 4G-modem som gav som max 25 MBit / s - men mycket instabil ping som gjorde gejming omöjligt i princip.

Så, som sagt, supernöjd...

Tills hastigheten randomly dök ner till 1 MBit / s för en vecka sen. Ringde Telia, samtalet bröts, de ringde inte upp. De ska ringa mig idag för att hjälpa till med en felsökning, men, gaah, sånt vill inte jag hålla med på (för att starta om modem, göra fabriksåterställningar etc kan jag göra utan hjälp på telefon), det är nåt annat som "hänt" eller krånglar - så jag är lite sur. Återkommer, men just nu känner jag mig faktiskt lurad. Det här är inte halva, det är en hundradel av hastigheten.

Hur gick/går det?

Själv fick vi erbjudandet i posten idag, "Fast Bredband Plus" 30-150 mbit/s. Har provat Telia 4G trådlöst modem vilket var i klass med 56K modem från 90-talet. Kör nu Telenor ADSL "upp till 24 mbit/s" men har ungefär 1-4 mbit/s och konstanta "server disconnect" i mina spel även om ping osv är bättre än 4G-modemet.

Servanet håller på och muppar sig och vill göra nån onödig grävning och låta oss stå för hela grävningen och vägrar lyssna på andra förslag så fiber lär det inte bli. Därav verkar ju FWA som ett ganska lockande alternativ på pappret. Det dryga är ju 12 månaders bindningstid ifall det skulle vara dåligt.

Visa signatur

| MB: Asus ROG Strix B550-F | CPU: AMD Ryzen 9 5900x | CPU-Kylare: Corsair H100i
| GPU: GeForce RTX 3080 | RAM: Crucial Ballistix 32GB 3600 MHz
|SSD:
WB Black SN850X 1TB
| Chassi: Corsair Obsidian 450D | PSU: Corsair RM850 | OS: Windows 11 Pro 64bit

Permalänk
Medlem

Verkar som många ha bekymmer med det vilket är riktigt synd. Är ett mycket bättre alternativ än ADSL om man inte kan få fiber. Vi har haft det ett par månader nu och funkar fortfarande klockrent. Inget nätavbrott än och hastighet ligger mellan 70-150mbit i princip alltid.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Verkar som många ha bekymmer med det vilket är riktigt synd. Är ett mycket bättre alternativ än ADSL om man inte kan få fiber. Vi har haft det ett par månader nu och funkar fortfarande klockrent. Inget nätavbrott än och hastighet ligger mellan 70-150mbit i princip alltid.

Det KAN vara ett bättre alternativ än adsl. Men det är det oftast inte. Alla har olika förutsättningar p.g.a. avståndet till masten och belastningen på den. Oftast är det så att om ADSL blir avvecklad i området kommer alla växla till t.ex. FWA eller andra lte tjänster, vilket leder till att alla får sämre hastigheter för att man delar masten. Därför är detta inget riktigt alternativ till fiber. Radiolänk är kanske det men inte FWA tycker jag. Men som sagt den kan också funka bra beroende på förutsättningarna som hos dig. Tycker det väldigt dåligt av Telia att avveckla DSL och erbjuda detta som alternativ. Klart man kan inte alltid lägga fiber men man kan ju i alla fall erbjuda ngn sorts radiolänk så att man får en minst lika stabil upkoppling som ADSL...

Permalänk

Farsgubben kör 8/1 ADSL idag för 399:-/mån

Fick detta erbj:
FWA 30-150 för 449:-/mån + 3499:- för installation.

Ser ju bra ut när det med störst font står [k]medelhastighet 100mb/s[/k] men bor i en dal och det finns skäl att tro att det inte kommer funka riktigt så bra.

Tredje alternativet som han dissat i herrans massa år: kommunfiber 100/100 och TV för 300:-/mån samt 10000:- för anslutning+gräv nån meter ut till tomtgränsen.

Tycks?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kelly007x:

Farsgubben kör 8/1 ADSL idag för 399:-/mån

Fick detta erbj:
FWA 30-150 för 449:-/mån + 3499:- för installation.

Ser ju bra ut när det med störst font står [k]medelhastighet 100mb/s[/k] men bor i en dal och det finns skäl att tro att det inte kommer funka riktigt så bra.

Tredje alternativet som han dissat i herrans massa år: kommunfiber 100/100 och TV för 300:-/mån samt 10000:- för anslutning+gräv nån meter ut till tomtgränsen.

Tycks?

Anslut fiber, allt annat är idiotiskt och speciellt när det är så billigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Farsgubben kör 8/1 ADSL idag för 399:-/mån

Fick detta erbj:
FWA 30-150 för 449:-/mån + 3499:- för installation.

Ser ju bra ut när det med störst font står [k]medelhastighet 100mb/s[/k] men bor i en dal och det finns skäl att tro att det inte kommer funka riktigt så bra.

Tredje alternativet som han dissat i herrans massa år: kommunfiber 100/100 och TV för 300:-/mån samt 10000:- för anslutning+gräv nån meter ut till tomtgränsen.

Tycks?

Vi gick från ADSL till FWA och det är miljoner gånger bättre, för oss. Det varierar väldigt.

Men nu har dom kommit med erbjudande för fiber och det hoppar vi på. Bättre än ADSL betyder inte lika bra som fiber och ju tidigare man kan hoppa på fiber desto bättre.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, fick själv erbjudande om Telia FWA och sitter just nu med deras Fast mobilt bredband. Fick först papper och blev sedan uppringd. Skulle få 50kr längre månadsavgift men betala 3500 i installation. Har dock bestämt mig för att tacka ner i dagsläget. Finns fortfarande en chans för fiber här ute i byn, beslut kommer i slutet av detta år och om det blir ett Ja så senast 2024 ska det vara inkopplat. Men ändå nyfiken på denna teknik då det kan bli aktuellt om det inte blir något fiber. Säljaren pratade om fiberdosa från antennen precis som "vanligt" fiber. Men det skulle ju betyda att Signalerna antennen tar emot ska omvandlas till ljus för att sedan omvandlas till elektriska signaler i routern. Känns inte fördelaktigt för svarstiderna som redan är långsamma.

Om FWA skulle ge mig en bättre uppkoppling skulle jag väl vara beredd att betala för det men inser nu att jag har rätt bra 4G uppkoppling. Routern i fönstret fri sikt och 2,85km till länets högsta mast på +300m men rätt låg belastning då medelåldern i byarna runt omkring är väldigt hög. Så får ut 150-250Mbit ner och 20-60Mbit upp, vet inte om nå riktantenner skulle göra någon som helst skillnad.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Segge:

Intressant tråd, fick själv erbjudande om Telia FWA och sitter just nu med deras Fast mobilt bredband. Fick först papper och blev sedan uppringd. Skulle få 50kr längre månadsavgift men betala 3500 i installation. Har dock bestämt mig för att tacka ner i dagsläget. Finns fortfarande en chans för fiber här ute i byn, beslut kommer i slutet av detta år och om det blir ett Ja så senast 2024 ska det vara inkopplat. Men ändå nyfiken på denna teknik då det kan bli aktuellt om det inte blir något fiber. Säljaren pratade om fiberdosa från antennen precis som "vanligt" fiber. Men det skulle ju betyda att Signalerna antennen tar emot ska omvandlas till ljus för att sedan omvandlas till elektriska signaler i routern. Känns inte fördelaktigt för svarstiderna som redan är långsamma.

Om FWA skulle ge mig en bättre uppkoppling skulle jag väl vara beredd att betala för det men inser nu att jag har rätt bra 4G uppkoppling. Routern i fönstret fri sikt och 2,85km till länets högsta mast på +300m men rätt låg belastning då medelåldern i byarna runt omkring är väldigt hög. Så får ut 150-250Mbit ner och 20-60Mbit upp, vet inte om nå riktantenner skulle göra någon som helst skillnad.

Jag gissar att de menar nätverksuttag med fiberdosa, du pluggar alltså inte in ditt lan direkt i modemet utan det blir mer likt en vanlig bredbandsinstallation där du har ett nätverksuttag med inkommande anslutning

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vi kände oss tvungna att skaffa Telias fasta bredband via mobilnätet till nya stugan, kändes lite trist med tanke på att fiber ska finnas i gatan utanför men kommunen har lagt oss i någon form av kö för "projektering".

Hur som helst så blev installationen halft OK tycker jag. Trodde att de skulle installera ett fast RJ45-uttag på väggen där kabeln och nätverk från antennen kommer in men de gjorde de inte. Resultatet är en svart nätverkskabel som hänger rakt in genom ett hål i ytterväggen, den går sedan in i en PoE injektor där man kan koppla in sin eller Telias router.
Tur att jag proppsade på installatören att dra in kabeln vid elcentralen där det ändå inte är så vackert - han fick dra kabeln runt hela huset utomhus för att hamna på rätt sida som vätter mot Telias mast. Kan vara värt för er andra att tänka på, om de vill installera detta i "finrummet" så säg nej.

Uppkopplingen lovas leverera mellan 30-150 mbit och jag får ca 40-70mbit ner och 30 upp under Netflixtid (kvällen). Pingen 35-50ms och jitter melan 5-10ms. Får se hur det håller i längden. Jämfört med min mobiltelefon (Samsung S20) så får jag inte speciellt mycket bättre nedladdningshastighet jämfört med om jag står utomhus, dock ökar uppladdningshastigheten från knappt 10mbit.

Antennen vi fick är en Nokia FastMile 4G05-B, det går att ansluta sig över BT till ett admingränssnitt men jag lyckas inte logga in. Är det någon som vet användarnamn och lösenord till den? Har provat alla standard jag kan komma på.