Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Tjena!

Har idag en Skoda Octavia 2016. Älskar bagageutrymmet, men är sugen på en elbil.

Vilken bil ska man satsa på idag? Tesla Model S/Y? ID:4 eller Skodas motsvarighet?

Model S kommer vara den trevligaste av dem men den är verkligen gigantisk. Inget man uppskattar om man gillar att parkera i garage inne i städer direkt. Den sväljer däremot bekvämt 3 vuxna där bak och massa packning.

Kolla på en Model 3 så kommer Y vara typ likadan fast större, halvkombilucka och med fällbart mittenbaksäte. Gillar du inte interiören hos nya 3an lär du inte gilla den i en Y.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Oj, oj, oj! Det är långt under deklarerad förbrukning för landsväg om jag minns rätt!

Förra året i juli/augusti låg jag på mellan 170-190Wh/km, på samma körsträcka.
Kör samma sträcka minst en gång i veckan.
Så något måste ha hänt mjukvarumässigt...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Förra året i juli/augusti låg jag på mellan 170-190Wh/km, på samma körsträcka.
Kör samma sträcka minst en gång i veckan.
Så något måste ha hänt mjukvarumässigt...

Otroligt imponerande om det stämmer. Det kan ju också vara så att den nya programvaran har en bugg så den inte tar hänsyn till allt som förbrukas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Förra året i juli/augusti låg jag på mellan 170-190Wh/km, på samma körsträcka.
Kör samma sträcka minst en gång i veckan.
Så något måste ha hänt mjukvarumässigt...

Skrivet av Dunde:

Otroligt imponerande om det stämmer. Det kan ju också vara så att den nya programvaran har en bugg så den inte tar hänsyn till allt som förbrukas?

Riktigt imponerande! Vad för Model S har du?

Den tror att den är en Model 3

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Riktigt imponerande! Vad för Model S har du?

Den tror att den är en Model 3

MS 90D -2016

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Otroligt imponerande om det stämmer. Det kan ju också vara så att den nya programvaran har en bugg så den inte tar hänsyn till allt som förbrukas?

Stämmer gör det.. Har ju till och med bildbevis.

Det var efter den senaste mjukvaru-uppdateringen, som jag började märka skillnad. Så bugg eller inte, men den drar nog mindre i dessa farter nu. Ligger man på motorväg, så är det nog mer normal/som tidigare eller bara något mindre förbrukning.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det finns få saker som äter mer räckvidd än nära nollan och blöt väg. Jag är ganska säker på att min Model 3 Long Range hade lägre förbrukning vid -5 och torr snö än det du körde i.

Får se vad hemresan ger. Tänker gå över Skövde hem istället. En längre lunch-laddpaus där på en gratis 11kW borde göra att jag kommer hem. Vädret verkar ju mer lovande i alla fall.

Skrivet av sinclairhacker:

Det drog rätt så mycket för mig just ifrån Skara till Götene när jag körde Leafen, allt över 100 km/h var inte så bra. Och hade då största batteriet, så tyngden gjorde att den drog lite mer, låg på c.a 1,6-1,7 kWh per mil.

Hoppas att den laddning för Tesla via projektet med solceller o lagring i vätgas på andra sidan donken i Mariestad, även kommer ha ickeTesla laddning. Vet om IONITY vid Cirkel-K, mellersta avfarten till Mariestad, men förstod det som att de skulle bli dyra, men iofs bra att ha lite alternativ.

(Inget fel på Tesla o laddstationer, men en bil mer som Leaf, gärna en SAAB ZE 9-3 efterföljare hint hint Nevs folk, räcker för mig.)

Absolut trevligt med snabbladdare, men med vissa av priserna ionity tar så kan man köra billigare på diesel.
Kan hålla med om att 9-3 är en lagom bil på många sätt, men de kan nog inte vänta med släpp länge till innan kineserna sprungit om. Nu föll MGn på avsaknad av ställbar ratt, men annars kunde den säkert varit ett alternativ.

Permalänk
Skrivet av Argammon:

Får se vad hemresan ger. Tänker gå över Skövde hem istället. En längre lunch-laddpaus där på en gratis 11kW borde göra att jag kommer hem. Vädret verkar ju mer lovande i alla fall.

Absolut trevligt med snabbladdare, men med vissa av priserna ionity tar så kan man köra billigare på diesel.
Kan hålla med om att 9-3 är en lagom bil på många sätt, men de kan nog inte vänta med släpp länge till innan kineserna sprungit om. Nu föll MGn på avsaknad av ställbar ratt, men annars kunde den säkert varit ett alternativ.

Släpp av en 9-3 i elutförande av NEVS är en diskussion man kunde ha 2014-2016, då det fanns prototyper, men den tiden är förbi.

Och kineserna sprungit om? Tja NEVS ägs ju sedan en tid bakåt helt av Evergrande, och jag har läst en spekulationer om deras planer, men officiellt har ju inte mycket hänt. Man får se. Nyteknik hade f.ö en mkt bra artikel om man vill dyka ned just i kinesiska marknaden kring elbilar och djupare analys, bla NEVS förra vd har mkt bra koll (förstås) , de djupt intresserade av området vet nog redan.

Utan för min del är det mest att jag hoppas att det kommer elbilar mer liknande SAAB 9-3, med prislappar kring 300 000 gärna. Vilka som lyckas får vi se, och att de kan bli kinesiskt tillverkad förvånad mig noll isåfall Men hoppas på något mer intressant.
Synd att Sono o något mer är något av de få gräsrotsprojekt som överlevt än så länge, annars är det mesta ifrån dagens tillverkare som VW koncernen osv. Men det krävs mkt pengar att få igång och hålla igång en produktion där man tjänar på det hela så man kan överleva.

Ser fram emot framtiden!

Permalänk
Medlem

Björn Nyland har gjort ett range test av Skoda Enyaq IV 80.. Ser bra ut.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Björn Nyland har gjort ett range test av Skoda Enyaq IV 80.. Ser bra ut.

Ja det stämmer rätt väl överens med våra provkörningar av ID4 och Enyaq.
Kommer lätt att räcka till vårat bruk då vi kör 98% inom 5mil och resterande udda resmål sträcker sig väl till 25mil.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Börjat spana lite på en model 3, tror den skulle passa mina behov och inte vansinnigt dyr.. blir beggat för mig som det verkar. Ni som har koll, vettig affär på denna?

https://www.blocket.se/vi/95917672.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Börjat spana lite på en model 3, tror den skulle passa mina behov och inte vansinnigt dyr.. blir beggat för mig som det verkar. Ni som har koll, vettig affär på denna?

https://www.blocket.se/vi/95917672.htm

En helt ny Model 3 Standard Range, efter avdragen bonus, kostar 70k mer än den där begagnade.

Då får du en helt ny bil, med alla fördelar det innebär.
De nya bilarna kommer har även lite längre räckvidd, elektrisk bagagelucka och värmepump som standard.

Det kan iallafall vara värt att fundera på

Ananra är väl priset på den där som det är med tesla. Lite "dyr" för att vara begagnad. Men andrahandsvärde har varit väldigt högt så är inget konstigt.

Oavsett vad du väljer så är jag övertygad om att du kommer bli nöjd

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Börjat spana lite på en model 3, tror den skulle passa mina behov och inte vansinnigt dyr.. blir beggat för mig som det verkar. Ni som har koll, vettig affär på denna?

https://www.blocket.se/vi/95917672.htm

Som begpriserna ligger nu finns det ingen anledning att köpa begagnat, snarare finns det anledning att byta ut en relativt ny Tesla mot en helt ny. Byter själv ut min 16 mån gamla mot en helt ny och Teslas inbytespris är ca 60-70k under vad en ny kostar när man drar miljöbilspremien.

Permalänk
Medlem

Jag såg att Tesla Model Y går att beställa nu. Från 719900 kr, leverans i slutet av året.
https://www.tesla.com/sv_se/modely/design

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Jag såg att Tesla Model Y går att beställa nu. Från 719900 kr, leverans i slutet av året.
https://www.tesla.com/sv_se/modely/design

Har gått att beställa sen i höstas, leverans i slutet av året lär nog skjutas på igen under sommaren också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Börjat spana lite på en model 3, tror den skulle passa mina behov och inte vansinnigt dyr.. blir beggat för mig som det verkar. Ni som har koll, vettig affär på denna?

https://www.blocket.se/vi/95917672.htm

Jag gjorde just det här valet för ett par veckor sedan. Jättefin begagnad M3 som jag provkörde och blev förälskad i, men ny variant kostade 60 tkr mer och då fick jag värmepump och det större batteriet (samt rattvärmare, elektrisk baklucka, chrome delete, nya mittenkonsollen, ljuddämpade framrutor, ett år mer garantitid osv).

Till slut valde jag att köpa en ny. Dvs vansinnigt mycket pengar + lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Har gått att beställa sen i höstas, leverans i slutet av året lär nog skjutas på igen under sommaren också.

Aha, tyckte inte jag sett att Y gått att konfigurera förrän nyss. Ganska dyr ändå tycker jag, men jag är nog inte målgruppen. För oss skulle en 3 räcka (eller t.o.m. en VW ID3)

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av doomas:

Aha, tyckte inte jag sett att Y gått att konfigurera förrän nyss. Ganska dyr ändå tycker jag, men jag är nog inte målgruppen. För oss skulle en 3 räcka (eller t.o.m. en VW ID3)

Det blir intressant att se om Tesla gör någon justering när konfiguratorn och beställningen för Ioniq 5 öppnar nu senare i veckan. De känns ju ganska likvärdiga, men Ioniqen verkar hamna ungefär en hundratusing lägre i pris?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det blir intressant att se om Tesla gör någon justering när konfiguratorn och beställningen för Ioniq 5 öppnar nu senare i veckan. De känns ju ganska likvärdiga, men Ioniqen verkar hamna ungefär en hundratusing lägre i pris?

Tror inte de kommer justera priserna på Y i EU förens de fått igång produktionen här och det är väl sent 2021 som de nu hoppas på att första bilen skall rulla ut ur fabriken.

Permalänk
Medlem

Hämtade ut min ID.4 1st Max Edition idag och jag är såååååå nöjd. Allt känns kanon!

Lite småbuggig mjukvara men utöver det full pott. Rekommenderas starkt.

Hade väl lite flyt att få den levererad efter första april (70 tkr i bidrag) och före första juli (ev försämrat förmånsvärde) så månadskostnaden blev inte hutlös.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av cheddar_bob5:

Hämtade ut min ID.4 1st Max Edition idag och jag är såååååå nöjd. Allt känns kanon!

Lite småbuggig mjukvara men utöver det full pott. Rekommenderas starkt.

Hade väl lite flyt att få den levererad efter första april (70 tkr i bidrag) och före första juli (ev försämrat förmånsvärde) så månadskostnaden blev inte hutlös.

Jag fick bilden att förändringen från första juli skulle gälla även befintliga bilar? Men jag kanske missuppfattade det.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Hämtade ut min ID.4 1st Max Edition idag och jag är såååååå nöjd. Allt känns kanon!

Lite småbuggig mjukvara men utöver det full pott. Rekommenderas starkt.

Hade väl lite flyt att få den levererad efter första april (70 tkr i bidrag) och före första juli (ev försämrat förmånsvärde) så månadskostnaden blev inte hutlös.

Vad kul!
Ska hämta min imorgon, och är sjukt taggad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag fick bilden att förändringen från första juli skulle gälla även befintliga bilar? Men jag kanske missuppfattade det.

Enligt informationen jag fått gäller det endast bilar uttagna efter första juli men jag kan ha fel.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av cheddar_bob5:

Enligt informationen jag fått gäller det endast bilar uttagna efter första juli men jag kan ha fel.

Du verkar ha rätt, det ser ut att gälla bilar som är fordonsskattepliktiga från 1 juli, inte när de var det före.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd

Har hyrt ett tillfälligt kontor i 2 månader med laddplats.
2.3kW i laddning ger cirka 10 mil extra efter en arbetsdag, har cirka 1.5 mil till kontoret, så nu går jag på plus i laddningen då jag slipper åka 4 mil ToR till södertälje och ladda på ionity.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vad kul!
Ska hämta min imorgon, och är sjukt taggad.

Förstår det! 😆 som jag längtat.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Hämtade ut min ID.4 1st Max Edition idag och jag är såååååå nöjd. Allt känns kanon!

Lite småbuggig mjukvara men utöver det full pott. Rekommenderas starkt.

Hade väl lite flyt att få den levererad efter första april (70 tkr i bidrag) och före första juli (ev försämrat förmånsvärde) så månadskostnaden blev inte hutlös.

Så kul! Är det bara jag som inte har problem med mjukvaran, vilka buggar har du upplevt?

Permalänk
Medlem

Skoda Enyaq 1000 Km Challenge

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vad kul!
Ska hämta min imorgon, och är sjukt taggad.

Grattis! Jag får väl ut min ID.försenad någon gång i juli (Vilket betyder väl augusti i praktiken).

Någon som vet hur det fungerar med fordonsår? Om den blir inregistrerad efter 2021-06-30 så kommer den räknas som en 2022 som årsmodell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Någon som vet hur det fungerar med fordonsår? Om den blir inregistrerad efter 2021-06-30 så kommer den räknas som en 2022 som årsmodell?

Tror att fordonsår endast har med tillverkningsdatum att göra.och inte när den registreras. Så byggs den före brytdatumet så blir fordonsåret 2021.