Vad skall man Prestera för att kallas "GURU" osv

Permalänk
Medlem

Vad skall man Prestera för att kallas "GURU" osv

Lär bli rätt sågad nu för mina åsikter:rolleyes: ,men som alla vet så är det mesta fritt:D , o tur är väl det:cool: .Så.....

Först vill jag bara säga att jag ser mig som en i mängden,inget proffs men ändå ingen 0á.Ni får gärna skriva in hur ni tycker om den/han/hon/ det skall ha presterat i OC.Bench tester osv för att få kallas....Tex Guru osv.Eftersom det finns vissa "favoriseringar" på olika forum,även detta ang,för att Tex,"MR" xxx gör si o så resultat i de o de testet, så "reffererar" många till den/han/hon lr tycker att hans/hennes/dennes resultat är bäst,duktigast.

För när man granskar,närmare Han/hon/den så visar det sig att det egentligen e en fråga om "Tur" "rätt tidpunkt" och sist men det viktigaste "pengar".För hur svårt är det egentligen att inst all hårdvara,mjukvara?Trycka på "on" har man rätt saker,så är det bara att justera staplarna,Ratio FSB multipler.?Eftersom det står löpmeter på olika forum hur man gör så är det inte svårt,har man ett uns av tekniskt kunnande så klarar ALLA att OC.

Men....när Han/hon/den har gjort som skiljer sig från mängden(nej inte ett Monster resultat) utan en tex spänings modd för GPU,gfxMEM,Vagp osv ett ingrepp för att kunna nå högre,det tycker jag e "värt" att kallas "Guru" "duktig" lr "mästare" om man så vill.Det är då det krävs mod,kunskap o framför allt självdiciplin

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än hålla med, det har blivit lite mycket sånt som du nämner i ditt inlägg här på sistone. Att följa tweakguider och dra i sliders gör ju knappast nån till "Guru" dock har den benämning följt en del människor här på forumet (nämner inga namn så är inga namn nämnda). Dock ska inte jag vara den trångsynte så jag får gratulera dessa personer (inga namn som sagt) för deras läskunnighet, pengastinnighet och "dra-i-slider" -förmåga; Grattis!

För att kallas "Guru" som jag anser vara en ganska seriös och hedervärd "utmärkelse" så ska man ha gjort betydligt mer än det jag i ovan textstycke beskrivit. Jag (och många andra) vet iaf vad det innebär och denna "n00b-avgudning" är inte svår att känna igen, så dessa personer som kronat sig själva som härskare över n00bsen har iaf inte min respekt. Tyvärr är de kunnigaste personerna här på forumet ofta tysta om detta problem, eller det är väl inget problem direkt, det är ju inte så att jag drömmer mardrömmer, men det är lite småstörande. Jaja, jag babblar säkert gojja här men det var en bra sak att ta upp iaf gabbax. Ser fram emot och se vad andra anser, tack för mig.

Permalänk
Medlem

En guru är en snubbe som kan "allt" inom ett visst område...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

typ bengan

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

Jo ,jag håller med er båda två (Gabbax och Marquzz), det finns ytterst få här på forumet som jag skulle kalla Gurus, men de finns (inga namn).

Kanske borde be en moderator flytta denna tråd till en kategori under övrigt?

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem

Jag bara undrar varför det krävs självdiciplin för att göra en voltmod?

Permalänk
Medlem

Jag har inga direkta problem med det ni beskriver. Jag tror att det är en naturlig följd av att detta forum har blivit så stort.

Man kan göra många olika mer eller mindre svårutförda ingrepp på sin hårdvara som jag inte är bevandrad i och det finns duktiga personer som gör detta på ett berömvärt sätt även på detta forum. De är dock inga förebilder eller gurus för mig. Mer basic OC som fler sysslar med handlar ju bara om att ta reda på vilka komponenter som är bra och sedan ha pengarna att införskaffa dem för och ha lite tur. Inte svårt, men roligt.

Min känsla under den tid jag har läst detta forum är att nivån har sänkts, men det kan ju vara så att min nivå har höjts också.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Våran käre Mårten här på Sweclockers.com tycker jag man kan kalla en riktig Guru. Bara som ett exempel.

Permalänk
Medlem

Finns personer på detta forum som vet en hel jävla fel faktiskt.
Om just OC tycker iaf jag inte man kan bli någon 'guru', men inom hårdvara absolut, det är dom som jag imponeras mest av, inte dom som fått si och så mycket poäng i 3DMark

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller med gagg, att ha kunskaper och att bemöta folk på ett trevligt sätt tycker jag gör mer att man blir en guru än att lyckas överklocka sin dator på ett bra sätt.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

guru...det e väl inte direkt vad man skulle vilja kalla de som kör klockat mest här på forumet, möjligtvis att man skulle kunna säga som så, att tex nämner inga namn körde me högst noterade fsb kontra en inte allt för låg multipel, det handlar alltså enligt min mening lite om seriösa inlägg, och troliga resultat...tror folk inte på detta, så kan ju denna person känna sej lycklig, då den 1, slipper leva med en lögn som alla tror på, 2, kan återkomma om några månader då nivån höjts...:)

men, visst, som den prylgalne person ja e, så kan ja ju säg att jag inte är alltför förtjust i ghettolösningar, det ska vara snyggt och snabbt...:D

DVS det ska fungera att flytta burken utan att man behöver bära på några dunkar , och 100kg extra grejer....;)

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Inaktiv

Guru, betyder det ine nått i stil med "med gudars gåva", "med gudarnas kunskap", "med gudomlig insikt"? Dvs att någon som är mycket bra på nått kallas för gurus men även de som har bra insikter och kan ge goda råd?
Tycker du att du besitter några utav dessa egenskaper är det väll okay om du kallar dig för guru. Men jag tror du kan göra det ändå då det bara är ett koolt ord nu förtiden

Permalänk
Medlem

Jag tycker de som e GURUS på detta forum är de som orkar med att svara på alla mindre kunnigas inlägg utan att själv behöva glänsa eller skryta om hur bra dom är. För att höja upp dom lite så tänkte jag nämna i alla fall några namn så att dom får veta att dom faktiskt är väldigt betydelsefulla för detta forum - hoppas nu inte ni som jag glömmer tar allt för illa upp!

Gabbax
Hentai-San
Tweetow
Vicotnic

Det finns säkerligen ett gäng till, men dessa e de som hjälpt mig mest

Hoppas detta kan bli lite bränsle för er som är nämda att forsätta med det som ni håller på med!

Permalänk
Medlem

Jag tackar och bockar, men jag skulle aldrig kunna kalla mig för en Guru, det är snarare bara roligt att kunna hjälpa till där det behövs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
Jag tackar och bockar, men jag skulle aldrig kunna kalla mig för en Guru, det är snarare bara roligt att kunna hjälpa till där det behövs.

Det e just det jag menar - har du goda råd så ger du dom - om inte så låter du nån annan svara Ingen kan allt om OC/hårdvara bäst på detta forum, utan det är NI/VI tillsammans som har kunnandet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san

Säger EXAKT samma lika som Mr H-S säger,kul att man kan hjälpa till

Visa signatur

Permalänk
Medlem

guru

guru (sanskrit, 'tung', 'vördad'), andlig ledare inom hinduismen. Gurun fungerar som en lärare som tar lärjungen hem till sig och som genom att undervisa i mantras (heliga ord) och shastras (lärotexter) leder honom fram till initieringen. Han vidareför inte bara sin skriftliga lärdom utan även sin religiösa syn och upplevelse och framför allt det socialt och religiöst rätta förhållningssättet. Han betraktas i många fall som en direkt representant för guden, han uppfattas t.o.m. som guden själv. Inom sikhismen kom "Guru" att ges som titel till de första tio ledarna under 1500- och 1600-talen (t.ex. Nanak och Gobind Singh). Via de nyreligiösa rörelser med indiskt ursprung som efter andra världskriget vunnit insteg i USA och Västeuropa har termen blivit en vanlig och numera (ofta ironisk) benämning på andliga vägledare.

Tagits i från www.ne.se

Visa signatur

A-bit IC7 Max-3 | Intel 3,2c | A-Data PC4000 4x265MB | ATi Radeon X800XT PE | WD Raptor 2x36 i raid0 | Audigy 2 Platinum ex | Waterchill | Lian-li V-2000

Permalänk
Medlem

Gabbax

Visa signatur

A-bit IC7 Max-3 | Intel 3,2c | A-Data PC4000 4x265MB | ATi Radeon X800XT PE | WD Raptor 2x36 i raid0 | Audigy 2 Platinum ex | Waterchill | Lian-li V-2000

Permalänk
Medlem

ZyBeR-], med den där beskrivningen passar nog ingen på forumet in som guru, finns inget religöst eller andligt med hårdvara och överklockning (även om man kanske tackar någon imaginär högre makt om klockningen går extra bra )

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Gurus då kanske

Slog bara upp det i www.ne.se

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fullständigt OT men är bara helt tvungen att säga; Sajtam jag älskar din avatar!

Visa signatur

Acer 3820TG | i5 480m @ 3.4Ghz | 6550M @ 800/1100 | 3DMark11 @ 1469
LG Optimus 2X

Permalänk
Medlem

Namnet Guru har ju hamnat inom "It-branschen" eftersom vissa personer då är otroligt duktiga inom ett visst område på datorer och dess hårdvara / mjukvara, t ex "Nätverks-Guru".

Jag vet att på min Styv-Fars jobb så har han iaf en skylt på sin dörr där det står "Nätverks-Guru" eller något liknande, det är väl mest på skoj, säkert någon jobbar kompis som klistrat upp den men ändå.

Jag vet ju att han är riktigt duktig på det han håller på med, han bygger b la upp nätverken inom militären och håller på med LIFT tjänster och sådant. (OBS, jag försöker inte skryta eller säga att min Styv Farsa är bäst eller så...försöker bara förklara)

Jag tycker själv att det finns några stycken på forumet och OBS #sweclockers också, som har "Kunnighet och är riktigt duktig på dator relaterade problem och sådant" som förtjänar namnet Guru, en av dom är t ex "noxious" som hänger på #sweclockers hela dagarna, vet dock inte vad han heter här på forumet, han kanske heter noxious vet inte riktigt.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

OPPAINTER, macci, JCViggen och umekami kan kalla sig gurus
Dom har kunskapen, viljan och turen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w1per
OPPAINTER, macci, JCViggen och umekami kan kalla sig gurus
Dom har kunskapen, viljan och turen.

Japp,kan åxå hålla med dig,dessa har juh gjort något utöver detvanliga,o då menar jag inte bara bra "P".....ni vet säkert vad.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tagg
Fullständigt OT men är bara helt tvungen att säga; Sajtam jag älskar din avatar!

Ja e man vacker så e man

Permalänk
Medlem

Inte för att jag tror att jag kan så mycket men jag försöker iaf lära ut det lilla jag kan om någon har problem. Hur kan man lära sig något om man aldrig frågar??

Arne Anka, Gabbax och H-San har ju nästan övertygat mig om att börja volmodda vilket jag knappast trodde för..... ehh 12 timmar sedan

Permalänk
Medlem

Rätta takter,men gör det noggrant,läs om det,kolla bilder osv,fråga flera....Det blir lätt fel annars...Lycka till

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Turbobird kanske kan vara bäst att nämna, det finns många fina överklockningar som han varit delaktig i.

QazTaz och HMB får man inte glömma heller, deras duron@alldeles för mycket är inte dåligt.

Kan väl passa på att berömma alla som tar sig tid och ork att svara på allehanda mer eller mindre intelligenta frågor om de mest varierande ämnen. Alla som kan ge ett vettigt svar till någon stackars ovetande stackare (ibland jag) håller sweclockers levande.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

arne-anka skulle vara en guru

Permalänk
Medlem

Jag tycker vi glömmer Saint25 som alltid har en trevlig attityd samt att han hjälper både erfarna samt nybörjare.

Sedan så har vi den galnaste gubben i världen, Holicho.

Visa signatur