Mediamarkt skär i personalstyrkan och stänger butiker i jakt på lönsamhet

Permalänk
Melding Plague

Mediamarkt skär i personalstyrkan och stänger butiker i jakt på lönsamhet

Enligt företagets VD är de på god väg mot ett nollresultat, men har aldrig varit lönsamma i Sverige hittills.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ingen egentlig förlust då butikerna och i synnerhet webbsidan, känns ofokuserad och oprofessionell.
De jag tycker synd om är arbetarna som mister jobbet p.g.a. nedskärningarna.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Inaktiv

Deras val till etablering i Sverige är ett affärsbeslut jag aldrig kommer förstå.

Permalänk
Medlem

Varje gång jag tänker på Mediamarkt tänker jag på tysk-svensken med solglasögon och krulligt hår som var med i deras tidiga TV-reklam. Han var också gästtränare för mitt fotbollslag som barn.. 🤔

Hittade reklamklipp nu: https://youtu.be/Ci03xf1Jo64

Var han ens tysk? Sorry för OT, men jag har aldrig ventilerat detta med någon tidigare 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ingen egentlig förlust då butikerna och i synnerhet webbsidan, känns ofokuserad och oprofessionell.
De jag tycker synd om är arbetarna som mister jobbet p.g.a. nedskärningarna.

Håller lite med här. Mediamarkt har för mig alltid varit en omogen återförsäljare (i mina ögon alltså). Det är givetvis inte så, men beror säkert på deras "look", typsnitt och hur de visar upp sig.

Permalänk
Medlem

Alltid föredragit Media framför Elschimpansen här i Norrköping, nu har vi NetOnNet med!

Permalänk
Medlem

Handlar mycket sällan på media markt.
Stora delar av hemsidan fungerar inte ens i bra mobilen. Så detta blir ingen förlust.

Men scheissebilligt är ju kul.

Permalänk

Gillar Media Markt. Tycker deras affärer är stora och trevlig att strosa runt i och kolla på allt möjligt. Deras säljare har jag sällan upplevt "för på" utan man kan lugnt och stilla gå i sin egna värld där inne och kika på grejer. Elgiganten däremot...

Sen att satsa stort med enorma nybyggda affärslokaler i en era då man handlar i princip allt på internet går ju att ifrågasätta.

Permalänk
Avstängd

För mig har det alltid vart en butik för att testa saker men inte köpa.

Har väl hänt att jag har köpte vitvaror.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Endast handlat där en gång tidigare. Köpte en kabelkanal. Tyckte en anställd (tydligt att det var en överordnad) behandlade en annan anställd så pass dåligt att jag aldrig handlat något mer därifrån igen.

Man tillrättavisar aldrig någon offentligt för sina kunder...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Bara haft sjukt dåliga erfarenheter med Garantier och deras öppetköp, deras förklarningar var otroligt oklara i början, aldrig vågat ge dem andra chanser, har väl köpt kanske Melitta Kaffefilter när de va rabatt men då vet jag att jag inte behöver garanti eller öppetköp...
Deras säljare vet sällan heller mer än det man själv läst på produktsidan på en hemsida. (ja flesta butiker är 'likadana' men mediamarkt är värre, hellre återgår till gamla OnOff eller Power...)

edit:
Ps. de kom ut ÅR FÖRSENT Med en "funktionell" hemsida - de tvingade in folk i butikerna första åren vilket gjort att de föll mellan stolarna för de flesta personer.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Inaktiv

Vill jag ha något direkt köper jag på MediaMarkt dom är super bra 30 dagars retur policy.
Te.x min MacBook Pro visade sig vara defekt i gångjärnet efter ca 14 dagar den gnisslade och hade sig. Bytte den mot en ny över disk bara - inga frågor inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Varje gång jag tänker på Mediamarkt tänker jag på tysk-svensken med solglasögon och krulligt hår som var med i deras tidiga TV-reklam. Han var också gästtränare för mitt fotbollslag som barn.. 🤔

Hittade reklamklipp nu: https://youtu.be/Ci03xf1Jo64

Var han ens tysk? Sorry för OT, men jag har aldrig ventilerat detta med någon tidigare 😄

Peter Antoine är eller i alla fall var väl Sveriges mest kända tysk?
Gick just under smeknamnet "Tysken" i alla år när han var aktiv inom fotbollen och tv.

OnT så förstår jag att Mediamarkt behöver bättra på sin ehandel, den har varit katastrofalt dålig.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Alltid föredragit Media framför Elschimpansen här i Norrköping, nu har vi NetOnNet med!

Netonnet är att föredra mot alla andra stora drakar pga deras grymma service.
Har bara haft dåliga erfarnheter av Mediamarkt och Elgiganten.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Peter Antoine är eller i alla fall var väl Sveriges mest kända tysk?
Gick just under smeknamnet "Tysken" i alla år när han var aktiv inom fotbollen och tv.

Jag sökte upp om honom, och ja, klart han är tysk! Förstår bara inte varför han tränade laget jag var med i 😂 Vi behövde visserligen all hjälp vi kunde få, och inte minst jag själv. Tacka vet jag mitt intresse för elektronik som fick blomma istället (och mer individuell sport som badminton) 👍

Permalänk
Medlem

Köpt ett par filmer på blu-ray när de varit billiga men det var väldigt länge sedan. Köpte även en Canon EOS 60D på MM i Västerås mellandagsrean 2010, på den tiden försökte de gärna köpa lite marknadsandelar och hade 20% på hela sortimentet. Mycket mer har det nog inte blivit...

Butiken i Uppsala har krympts i två omgångar sedan öppningen och var gång jag tittar in i den känns den lite rörigare och lite mer öde. Kanske blir det en av de butiker som stängs?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

MediaMarkt är helt ok som fysisk butik, men deras hemsida är värdelös. Lagerstatusen är dock inget vidare, men att köpa kablar per meter tycker jag känts bra. Det blir såklart svårt att konkurrera med netonnet & elgiganten som i princip lagt ned försäljning över disk, då deras butiker bara är montrar och möjlighet att beställa saker mellan 4 ögon.Ccorona, lär ha slagit tungt mot MediaMarkt också.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem

Bara dåliga erfarenheter med Mediamarkt. Hemsidans priser inte matchat med butiken. Ville ställa frågor om en produkt i butik men fanns ingen tillgänglig även om man väntar 5+ minuter. Svårt att minnas att jag någonsin handlat något där.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog aldrig glömma det ögonblicket som fick mig att aldrig mer handla från Media Markt. Det var när jag skulle köpa en PSP strax innan jul och såg att de hade en för 1499:-.
Då det var några veckor till mellandagsrean så avvaktade jag tills dess. När jag kom tillbaka så hade de ändrat priset till
REA: 1599:- och satt en "ordinarie pris: 1999:-" för att det skulle se ut som en bra deal.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när Media Markt öppnade i min stad. De hade typ 10 kassor, den enda gången jag sett mer än en kassa öppen var julhandeln/mellandagarna. Sen dess har de minskat butiksytan med typ 30% och byggt om kassan till något helt galet, man kan inte längre gå direkt till kassan utan behöver gå runt en labyrint av hyllor med blandade grejer som de antagligen inte säljer tillräckligt mycket av.

Länge sen jag köpte något i en fysisk elektronikbutik nu då det är så mycket lättare att bara klicka hem på nätet få det hemskickat för samma pris eller i vissa fall billigare.

Permalänk
Medlem

Mediamarkt hade en jättefin avdelning med film och musik när de va nya i Barkarby, jag gick ofta dit och handlade. Otroligt bra utbud. Sen la de typ ner den avdelningen och jag har inte handlat där igen tror jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har aldrig handlat där eller varit i deras butiker. De gjorde så dåligt intryck på mig vid etableringen att jag aldrig ens tänkt tanken.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Trist med folk som förlorar jobb

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Birdperson:

Gillar Media Markt. Tycker deras affärer är stora och trevlig att strosa runt i och kolla på allt möjligt. Deras säljare har jag sällan upplevt "för på" utan man kan lugnt och stilla gå i sin egna värld där inne och kika på grejer. Elgiganten däremot...

Sen att satsa stort med enorma nybyggda affärslokaler i en era då man handlar i princip allt på internet går ju att ifrågasätta.

MM säljare är alltid trevliga, dom frågar om man vill ha hjälp sen är det bra med det.

Elgigantens säljare utger sig vara proffs, men har i verkligheten noll koll, vet inte hur många gånger
dom har börjat googla ex specifikationer, sånt som dom ska kunna delge utantill på deras egna produkter, direkt det blir en lite mer invecklad fråga springer dom och googlar , faan man har ju själv sett till att googla på produkten hemifrån.

Permalänk
Medlem

Gillar affären i sig, föredrar att spatsera runt där före elgiganten här i Lund om jag vet vad jag letar efter. Dock så går jag hellre till elgiganten om jag behöver råd, för det känns nästan som att personalen springer och gömmer sig om de märker att man behöver hjälp hos mediamarkt.

Och sedan för att slänga in lite gubbgnäll, vem f*n tyckte att det var en bra idé att ha försäljare av postkodlotteriet som vaktar utgången?

"Hej! Vill du ha ett gratis presentkort på 300kr?" - personen som nästan hugger en i armen när man går förbi

"Nej tack, jag är inte intresserad" - jag som vet att det kräver att man skriver upp sig som prenumerant för att få presentkortet

"Men va, är du dum i huvudet eller? Det är ju gratis pengar?!" - ungefär svaret som man får tillbaka då

Som andra nämnt dock, trist för alla som förlorar sitt jobb för det här.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av peckapecan:

MM säljare är alltid trevliga, dom frågar om man vill ha hjälp sen är det bra med det.

Elgigantens säljare utger sig vara proffs, men har i verkligheten noll koll, vet inte hur många gånger
dom har börjat googla ex specifikationer, sånt som dom ska kunna delge utantill på deras egna produkter, direkt det blir en lite mer invecklad fråga springer dom och googlar , faan man har ju själv sett till att googla på produkten hemifrån.

Det är inte möjligt att minnas massa speccar på tusentals produkter.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Mediamarkt hade nog tjänat på att finnas på fler orter men i mindre lokaler. För mig, som inte bor i en stad som har Mediamarkt, så tänker jag aldrig på dem, trots att de har ehandel. Handlar jag från en stor kedja så är det från Netonnet eller Elgiganten, då dessa finns i stan, och det är smidigt att boka online och sen bara åka och hämta upp varorna. Och skulle man behöva öppna ett serviceärende så finns butikerna nära till hands, så man slipper skicka iväg prylarna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av cyklonen:

Har aldrig handlat där eller varit i deras butiker. De gjorde så dåligt intryck på mig vid etableringen att jag aldrig ens tänkt tanken.

Det dåliga intrycket var samma för mig när de först etablerade sig i Sverige! Det tog rätt många år innan jag gav Mediamarkt en ny chans igen och nu är jag återkommande kund i deras fysiska butik en bit utanför Gävle.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv

MediaMarkt i min stad är rätt sunkig. Stor rotation på personal, trasiga och smutsiga (smuts från fingrar) demoprodukter, överivriga säljare som pushar info om produkter som inte stämmer för fem öre.

I början var de bra, nu liknar de Elgiganten.

Köper uteslutande på nätet sedan Covid-19 och blivit bekväm med det.

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Det är inte möjligt att minnas massa speccar på tusentals produkter.

Dom jobbar ju på olika avdelningar, inte fan går man väl till datoravdelningen och frågar angående en dammsugare