Longtime Windows user överväger köp av Macbook

Permalänk
Inaktiv

Longtime Windows user överväger köp av Macbook

Hej. Jag överväger jag att köpa en Macbook Air och då den billigaste varianten med 8GB RAM. Har aldrig haft någon Apple produkt och har länge tänkt att jag heller inte ska ha en men känner att just Macbook Air M1 kryssar av många boxar.

Datorn kommer endast användas till Office program och slösurf så känner väl att där kan jag klara mig bra med Macbook och kommer ju ändå ha kvar min Windows maskin för användning hemma.

Finns några alternativ här i 12 000kr klassen eller kommer jag bli nöjd med Apple? Den bör vara liten/smidig, utan fläktar och med en bra skärm utan touch funktion.

Enda uppenbara nackdelen jag ser med Apple i nuläget är att den ser så gammaldags ut med sina breda skärmkanter (Och att det inte är Windows förståss )

Permalänk
Avstängd

Det enda problem som jag ser är att lära sig att använda MacOS, annars är det ju en trevlig maskin. Prestandamässigt är ju M1-processorn verkligen guld, å andra sidan är det kanske inte så viktigt för en surfdator, men att den är fläktlös är ju väldigt trevligt. Tangentborden har ju varit varierande på Macbooks men det nuvarande ska väl vara helt ok i alla fall.

Personligen har jag slutat köpa sånt nytt, laptops, om man väljer rätt, nådde liksom duglig nivå för några år sedan för surf och så och då köper jag hellre något begagnat mycket billigare. Var nära att köpa en Thinkpad X250 idag för 2100 exempelvis, med 16/256GB och i7 processor. Macbooken kan nog springa cirklar runt den i cpu-benchmarks förstås men det spelar ingen roll för slösurf och sånt.

Permalänk
Medlem

Samsungs nya Galaxy Book är ju typ samma byggkvalitet och definitivt ett vettigt alternativ att titta på. MacOS är väl annars egentligen ett bättre operativsystem än Windows på typ alla sätt men det är klart att det är en hel del som är väldigt annorlunda.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Det enda problem som jag ser är att lära sig att använda MacOS, annars är det ju en trevlig maskin. Prestandamässigt är ju M1-processorn verkligen guld, å andra sidan är det kanske inte så viktigt för en surfdator, men att den är fläktlös är ju väldigt trevligt. Tangentborden har ju varit varierande på Macbooks men det nuvarande ska väl vara helt ok i alla fall.

Personligen har jag slutat köpa sånt nytt, laptops, om man väljer rätt, nådde liksom duglig nivå för några år sedan för surf och så och då köper jag hellre något begagnat mycket billigare. Var nära att köpa en Thinkpad X250 idag för 2100 exempelvis, med 16/256GB och i7 processor. Macbooken kan nog springa cirklar runt den i cpu-benchmarks förstås men det spelar ingen roll för slösurf och sånt.

Jag hade en 14" Ideapad för ett år sen men den gillade jag inte alls, klumpig och fläktarna lät som jet motorer även i webbläsaren. Den laptoppen hade Ryzen 3700u. Har även en Legion 5 Pro idag med 5800h som jag är hyffsad nöjd med och kommer behålla men den är lite otymplig att ha med sig och man har tendens att se lite "gamer-aktig" ut beroende på vart man ska med den (Batteri tid är också usel)

Skrivet av firstofmay:

Samsungs nya Galaxy Book är ju typ samma byggkvalitet och definitivt ett vettigt alternativ att titta på. MacOS är väl annars egentligen ett bättre operativsystem än Windows på typ alla sätt men det är klart att det är en hel del som är väldigt annorlunda.

Byggkvaliten på den är fruktansvärd. Se 2:05 framåt i videon,

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag hade en 14" Ideapad för ett år sen men den gillade jag inte alls, klumpig och fläktarna lät som jet motorer även i webbläsaren. Den laptoppen hade Ryzen 3700u. Har även en Legion 5 Pro idag med 5800h som jag är hyffsad nöjd med och kommer behålla men den är lite otymplig att ha med sig och man har tendens att se lite "gamer-aktig" ut beroende på vart man ska med den (Batteri tid är också usel)

Byggkvaliten på den är fruktansvärd. Se 2:05 framåt i videon,

https://www.youtube.com/watch?v=5GBcMVwp0nY

Viktigt att beakta att jag syftar på 13" modellen som är en helt annan historia.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av firstofmay:

Viktigt att beakta att jag syftar på 13" modellen som är en helt annan historia.

Ursäkta mig jo den verkar trevlig, ska se fler reviews på den, Tack!

Edit: Tyvärr tycks den ha kylfläkt

Permalänk

Vad är vitsen lägga 12k på en surfdator med 13" skärm , som dessutom inte har någon speciell hårdvara bli
upphetsad över.

8Gb ram och en 256Gb SSD, löjligt ju

Permalänk
Medlem

M1 Air är väldigt prisvärd. Du kommer få prestanda som är riktigt bra, minnesmängden är inte ett så stort problem.
Enda skilladen mellan AIR och PRO, förutom prislappen, är Skärmen och kylningen - kanske maxmängd SSD du kan få.
Men alla m1or är lika.

Att man måste ha 16gb i en dator är inte sant men givetvis, ska du ha den 3, 5 eller 8 år (som är fullt realistiskt med en mac, då dom åldras betydligt bättre än en PC) så är det kanske värt och köra på 16gb.

256 gb SSD är ju inte heller ett problem, du kan alltid köra på nån tjänst typ dropbox eller extern disk men eftersom du inte ska spela så kommer inte heller du ha några program/spel som tar 50gb plats.

Vill du ha en mac, köp en mac. Du kommer inte bli besviken. Är du rädd om den så kan du sälja den till 90% nypris första året och säkert över 50% efter 3 år. En PC är ju typ värdelös när du tar den ur lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Vad är vitsen lägga 12k på en surfdator med 13" skärm , som dessutom inte har någon speciell hårdvara bli
upphetsad över.

8Gb ram och en 256Gb SSD, löjligt ju

Speciell hårdvara? Du får nog en av marknadens bästa mobila processorer.. Givetvis gör macos lite magi för att få den o verka mer responsiv än vad den faktiskt är men den klår ju samtliga laptops på marknaden med undantag för extra workstations.

Permalänk
Medlem

Även om Air med M1 verkar vara en riktigt sweet maskin så lyfter jag ett litet varningens finger för Office till Mac. Det fungerar mycket sämre än till Windows. Så om du främst ska använda datorn till Office så kan det vara klokt att ta med i beräkningen att just Office inte fungerar lika bra.

Det är inga stora saker, men en del smågrejer som gör det trevligare till Windows. Typ att fonter/textformat förhandsvisas innan du bestämmer dig för ett; att du kan ”fälla ihop” rubriker; att mer eller mindre all form av hantering av grafik är mer användarvänlig... osv.

Därmed inte sagt att Office till Mac är oanvändbar. Jag använder det själv dagligen, samt har skrivit tre högskoleuppsatser i det, så det är liksom ingen större fara. Mest bara att det känns gammalt om man är van vid Windows-varianten.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Var också sugen på en Macbook med M1. Men kände motstånd när apple skulle ha så mycket mer för mer RAM och SSD.

Tycker det är spännande att se vad de har att komma med i nästa generation.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boibo:

M1 Air är väldigt prisvärd. Du kommer få prestanda som är riktigt bra, minnesmängden är inte ett så stort problem.
Enda skilladen mellan AIR och PRO, förutom prislappen, är Skärmen och kylningen - kanske maxmängd SSD du kan få.
Men alla m1or är lika.

Att man måste ha 16gb i en dator är inte sant men givetvis, ska du ha den 3, 5 eller 8 år (som är fullt realistiskt med en mac, då dom åldras betydligt bättre än en PC) så är det kanske värt och köra på 16gb.

256 gb SSD är ju inte heller ett problem, du kan alltid köra på nån tjänst typ dropbox eller extern disk men eftersom du inte ska spela så kommer inte heller du ha några program/spel som tar 50gb plats.

Vill du ha en mac, köp en mac. Du kommer inte bli besviken. Är du rädd om den så kan du sälja den till 90% nypris första året och säkert över 50% efter 3 år. En PC är ju typ värdelös när du tar den ur lådan.

Nja, som sagt är m1 rätt imponerande, men samtidigt är det ju en komponent som inte spelar så stor roll för de flesta. Min sju år gamla laptop med en i7 4800MQ har CPU-prestanda så det räcker och blir över, inte bara för Office och surfning utan för tyngre utveckling med en massa containers, CAD, spel (grafikkortet däremot är en begränsning där) och så vidare, och en i3 från idag hade också räckt liksom.

Däremot hjälper det med batteritiden förstås. M1 är sjukt strömsnål, inte bara för prestandanivån utan nästan oavsett vad man jämför med. Samtidigt är ju inte batteritiden för en Air så extrem, runt 14-15 timmar i verkliga test jämfört med exempelvis en Thinkpad X1 eller XPS 13 som klarar 11-12 timmar i verkliga tester.

Angående begagnatpriset så håller Macbooks värdet väldigt bra men inte heller där är skillnaden så stor som du gör gällande. Köper man inte billig skit utan en dator i samma prisklass som en Macbook så håller den värdet rätt hyfsat. En tre år gammal XPS 13 eller X1 ligger runt 8-10 tusen och de kostade nya typ 15-25 beroende på specifikation, så inte så långt från hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, som sagt är m1 rätt imponerande, men samtidigt är det ju en komponent som inte spelar så stor roll för de flesta. Min sju år gamla laptop med en i7 4800MQ har CPU-prestanda så det räcker och blir över, inte bara för Office och surfning utan för tyngre utveckling med en massa containers, CAD, spel (grafikkortet däremot är en begränsning där) och så vidare, och en i3 från idag hade också räckt liksom.

Däremot hjälper det med batteritiden förstås. M1 är sjukt strömsnål, inte bara för prestandanivån utan nästan oavsett vad man jämför med. Samtidigt är ju inte batteritiden för en Air så extrem, runt 14-15 timmar i verkliga test jämfört med exempelvis en Thinkpad X1 eller XPS 13 som klarar 11-12 timmar i verkliga tester.

Angående begagnatpriset så håller Macbooks värdet väldigt bra men inte heller där är skillnaden så stor som du gör gällande. Köper man inte billig skit utan en dator i samma prisklass som en Macbook så håller den värdet rätt hyfsat. En tre år gammal XPS 13 eller X1 ligger runt 8-10 tusen och de kostade nya typ 15-25 beroende på specifikation, så inte så långt från hälften.

Men en mac säljer sig själv, sålde min gamla macbook pro 13 (den med cd-rom osv) och fick bra betalt. Får nog inte många kronor för min x1 carbon från 2015, trots att det är en i7 med 16gb ram o 256 gb ssd, knappt värt att lägga ut annonsen mtp alla däcksparkare.

Håller med om Office, det är väl som det är. Alltid varit 2nd citizen för Microsoft om än dom blivit bättre. Jobbar som itkonsult och har mac på jobbet och många kunder som kör mac och är väl medveten om Mac's brister men folk inom mediabranchen är så insnöade. Men o andra sidan så är det väldigt lite support-tid per klient vs Win10, oavsett dom har dyra eller billiga datorer - MS har en förkärlek att fucka upp sina obligatoriska uppdateringar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boibo:

Men en mac säljer sig själv, sålde min gamla macbook pro 13 (den med cd-rom osv) och fick bra betalt. Får nog inte många kronor för min x1 carbon från 2015, trots att det är en i7 med 16gb ram o 256 gb ssd, knappt värt att lägga ut annonsen mtp alla däcksparkare.

Du kan nog få runt 4000 för den, vilket är ganska bra för en sju år gammal dator i mina ögon, men om det är värt att lägga ut en annons på för dig vet jag inte. Men det är väl inte så stor skillnad mot en Macbook från samma tid, dock var ju nypriset sannolikt högre på din X1 så värdeminskningen har ju varit större, men ingen jätteskillnad ändå.

Citat:

Håller med om Office, det är väl som det är. Alltid varit 2nd citizen för Microsoft om än dom blivit bättre. Jobbar som itkonsult och har mac på jobbet och många kunder som kör mac och är väl medveten om Mac's brister men folk inom mediabranchen är så insnöade. Men o andra sidan så är det väldigt lite support-tid per klient vs Win10, oavsett dom har dyra eller billiga datorer - MS har en förkärlek att fucka upp sina obligatoriska uppdateringar.

Jo man hör detta ganska ofta. Att Macbooks innebär mindre support på företag. Och det stämmer säkert men jag tror att det till ganska stor del handlar om att IT-avdelningen inte riktigt har samma möjligheter att fucka upp en Macbook som de har med en Windows-maskin. Min förra jobbdator (som jag inte har lämnat tillbaka än) är ungefär på samma nivå som min personliga laptop, en generation nyare processor och nVME SSD istället för SATA som jag har, men ungefär samma nivå på processorn och så. Men min dator är ju sjukt mycket snabbare på alla sätt och vis då den inte är nedtyngd med en massa corporate bullshit, en omstart är nog tio gånger snabbare exempelvis men allt går fortare trots aningen sämre komponenter. Och det är inte bara prestanda som blir lidande utan alla dessa kontrollprogram och liknande skapar ju också problem, jobbdatorn fryser och beter sig illa ganska ofta exempelvis, program kraschar som funkar utmärkt på min maskin och så.