Slippa gräva ner cat6, kan man skicka trådlöst?

Permalänk

Slippa gräva ner cat6, kan man skicka trådlöst?

Hej,
Vi siktar in oss på att gräva ner en nätverkskabel cirka 50 meter mellan två hus. Men finns det några trådlösa alternativ? Tänker en ordentlig trådlös lösning med sändare och mottagare med ethernet in och ut. Det bästa vore om man kunde hitta något som inte delar upp i ytterligare subnät.

Fullt medveten om att kabel är bättre en trådlöst! Men sonderar terrängen!

Tacksam för tips!

Visa signatur

Varma hälsningar,
DerisMaster

Permalänk
Medlem

50 meter gräver du ner på 2 timmar

Jag har en gammal tråd där jag letade efter samma svar som du letar efter nu, summa summarum blev en kabel mellan tyvärr.

MEN, det finns förstås lösningar som fungerar, en repeater med riktad wifi-antenn skulle helt klart fungera. Men jag låter andra med mer kunskap svara för den delen.

Permalänk
Medlem

Är det fri sikt så är svaret ja. Är det saker i vägen så nej. Kolla på Ubiquiti nanobeam

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Vila i frid

För en trådlös brygga rekommenderas att använda frekvenser som normalt inte används av WiFi. Det finns hopers lösningar. Som alltid kostar det att ligga på topp. De dyrare kör på 60 GHz t.ex. https://www.wifi-stock.com/details/ubiquiti-unifi-building-br...

Permalänk
Medlem

Har 2x ubiquiti loco nanostation som fungerar bra, 70meter med ett träd ivägen. Kapacitet typ 100-200Mbps.
Smidig uppsättning, fungerar som en virituell kabel.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Dessa gör ju jobbet
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/a...

Går ju att köra repeater med riktade antenner också, blir billigare men också långsammare.
Allt beror på vilka krav du har.
Fan vet om det inte är värt besväret att lägga ner en slang och dra kabel i. Det gör du lätt på en dag om man tar det lugnt. Du behöver ju inte ha ner den särskilt djupt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ebackman:

Har 2x ubiquiti loco nanostation som fungerar bra, 70meter med ett träd ivägen. Kapacitet typ 100-200Mbps.
Smidig uppsättning, fungerar som en virituell kabel.

2st Loco M2 som du sätter i "Bridge mode". Löser det utmärkt för en dryg 1000-lapp.

https://www.dustin.se/product/5010517420/nanostation-loco-m2

Guide: https://www.youtube.com/watch?v=hrEEOV5oA8Y

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Samsung Sverige

50 meter med fri sikt fixar du med trådlös uplink med exempelvis Unifi:s vanliga accesspunkter. Jag skulle dock också rekommendera en mer dedikerad lösning, jag kör två Nanobeam M5 på cirka 120 meters avstånd och det fungerar klockrent. Men, stabilitets- och kostnadsmässigt är det förmodligen klokare att gräva ner en kabel. Om det känns för omständligt är trådlöst ett bra alternativ.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

När man gräver ner en kabel, är de då bara att ta typ en trädgårdsslang/vattenslang och gräva ner mellan husen där de sticker upp typ 0.5-1 meter från marken vid hussidan och dra ner en oskärmad cat6 kabel? Bara sticka ner en spade/kantskärare vikka lite och trycka ner den typ 5-10cm?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Extremaz:

När man gräver ner en kabel, är de då bara att ta typ en trädgårdsslang/vattenslang och gräva ner mellan husen där de sticker upp typ 0.5-1 meter från marken vid hussidan och dra ner en oskärmad cat6 kabel? Bara sticka ner en spade/kantskärare vikka lite och trycka ner den typ 5-10cm?

Det kan vara bra att ta en lite grövre slang, typ 32mm PEM-slang. Det blir mer framtidssäkrat om du vill byta vid något tillfälle, och lättare att dra. 5-10 centimeter låter lite väl grunt, jag skulle nog lägga den ett par decimeter djupare i vart fall, och gärna lägga datakabelmärkning i fall att någon gräver i framtiden.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Ja typ, fast lägg en rlktig PEM slang eller elrör. Trädgårdsslang kommer antagligen vara för mjuk och när du jorden ligger och trycker ihop den kan det vara svårt att få i kabeln. Samt att en PEM skyddar kabeln mycket bättre.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Med en 60GHz brygga så får du på det korta avståndet förmodligen 1Gbps.

Mikrotik eller Ubiquity spelar ingen större roll. Mera en smaksak. Men på 50 meter så blir nog kabel billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Ja typ, fast lägg en rlktig PEM slang eller elrör. Trädgårdsslang kommer antagligen vara för mjuk och när du jorden ligger och trycker ihop den kan det vara svårt att få i kabeln. Samt att en PEM skyddar kabeln mycket bättre.

Själv skulle jag vilja rekommendera att man kör fiber istället för CAT6. Om man vet avstånd så kan man köpa en färdigkontakterad fiber som inte är särskilt dyr. Det krävs förvisso lite dyrare switchar, men man slipper problem som man kan få med koppar. Jag köpte precis en fiber för precis det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

50 meter gräver du ner på 2 timmar

Jag har en gammal tråd där jag letade efter samma svar som du letar efter nu, summa summarum blev en kabel mellan tyvärr.

MEN, det finns förstås lösningar som fungerar, en repeater med riktad wifi-antenn skulle helt klart fungera. Men jag låter andra med mer kunskap svara för den delen.

Beror på marken. Packad singel tar ett tag..

Skrivet av Extremaz:

Jag grävde ner vår fiber på ca 70cm djup (låg några gigantiska stenar så på vissa ställen blev det lite grundare). La en ganska grov polytenslang för ändamålet.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Som någon skriver, man får nog gräva iaf 50 cm och helst märka ut. Tänka på eventuell försäljning och om man kommer på sig med att vilja sätta något där.
Är det på samma elnät? Isåfall så slår jag för moderna ellinje-lösningar. Har själv ett hus 50m bort och orkade inte gräva och tyckte trådlöst blev onödigt dyrt. Körde ett tag en lösning med att använda elledningarna, var sådär nöjd men var inget som var kritiskt i det andra huset, mest streaming och internet.
För ett tag sedan satte jag en spelkonsoll där och kände att jag behövde få upp hastighet och ping lite. Bytte till modern lösning, sicken skillnad! Spelbart online plötsligt. (nu är jag inte någon super cs-spelare som måste ha en ping under 10 för att inte förlora och har ingen ambition på att bli, men att streama via xcloud funkar på samma sätt som i huvud-huset)

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vill du köra trådlöst är Ubiquiti Nanobeam / Nanostation att rekommendera

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Några 50cm behöver ni inte gräva. Fiber indraget till hus ligger på 20cm ibland, om ens det. På lokalnät har vi täckning på 40-50cm.

25-30cm kommer räcka utmärkt för att gräva ner kabeln, köp en trippelisolerad/markgodkänd ethernetsladd så kan du gräva ner kabeln rakt av utan skyddsrör. Själv använde jag mig av en vattenslang i hårdplast med typ 15mm i diameter som skyddsrör och drog i en vanlig cat6 kabel av billigaste sorten jag kunde finna.

Permalänk
Medlem

Ska ni belasta det hårt eller spela på det så gräv ner sladd i ett pcb rör (inga pengar)..
Wifi är långt ifrån sladd även under optimala förhållande.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag säger gräv, så har du bra flexibilitet och mindre utrustning. Välj en lite grövre slang så du kan byta kabel i framtiden om behovet skulle uppstå. Är ju fint att dra fiber mellan men en cat kommer duga superfint.

Bara dra igång grillen och bjud över två polare så är ni nästan klara innan ni fått glöd på grillen

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Wasp:

Några 50cm behöver ni inte gräva. Fiber indraget till hus ligger på 20cm ibland, om ens det. På lokalnät har vi täckning på 40-50cm.

25-30cm kommer räcka utmärkt för att gräva ner kabeln, köp en trippelisolerad/markgodkänd ethernetsladd så kan du gräva ner kabeln rakt av utan skyddsrör. Själv använde jag mig av en vattenslang i hårdplast med typ 15mm i diameter som skyddsrör och drog i en vanlig cat6 kabel av billigaste sorten jag kunde finna.

Det tråkiga att köra utan skyddsrör är ju om man någon gång vill byta till fiber, eller om något händer med kabeln. Då blir det dubbla grävjobb.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För många år sedan delade jag med mej av internet till en granne. Petade ner en sladd några cm i marken under gräsmatta. Sedan in i en ventilationsventil. Inget större jobb och billigt. Så småningom hade vi fiber båda två och då var det bara att riva upp sladden.

Permalänk
Skrivet av Talisker00:

Själv skulle jag vilja rekommendera att man kör fiber istället för CAT6. Om man vet avstånd så kan man köpa en färdigkontakterad fiber som inte är särskilt dyr. Det krävs förvisso lite dyrare switchar, men man slipper problem som man kan få med koppar. Jag köpte precis en fiber för precis det här.

I var ända av den färdigkontakterade fibern kör du med (aktiva) adapters. Vanlig nätverkskabel in och fiber ut, tvärtom i andra ändan. En adapter kostar ca 600 kr.
T.ex. https://www.komplett.se/product/638625/datorutrustning/natver...
tog bara något som kom upp när jag sökte så la ingen tid på kontakter mm.

Undvik nätverkskabel i marken. Du riskerar att slå ut utrustning vid åska. 10 meter räcker för att det ska induceras tillräcklig strömstyrka i nätverkskabel som kan slå ut det som är anslutet till kabeln. Med fibern slipper du det problemet.

edit
du lägger naturligtvis en 32 mm PEM som skyddsrör så du inte gräver av fibern med en spade. Samtidigt så får du möjligheten att du kan dra om fibern om det skulle behövas i framtiden. Med fördel så lägger du ett varningsband ovanför slangen. Gärna 10 cm om det går.

lagt till information
Permalänk
Skrivet av Talisker00:

Vill påstå att det är onödigt krångligt och dyrt för det ändamålet. Vad menar du skulle vara fördelarna i ts fall?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Nja, trädgårdsslang är för mjuk och kan säcka ihop. Dessutom är den dyrare.

https://www.bauhaus.se/pem-slang-o20mm-50m-1

https://www.bauhaus.se/vattenslang-gardena-classic-1-2-50m

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Nja, trädgårdsslang är för mjuk och kan säcka ihop. Dessutom är den dyrare.

https://www.bauhaus.se/pem-slang-o20mm-50m-1

https://www.bauhaus.se/vattenslang-gardena-classic-1-2-50m

Ska vi ändå göra det lite noga så kanske kabelrör för tele/data är mer korrekt istället för diverse alternativ som indikerar vatten

Typ:
https://www.bauhaus.se/kabelror-evopipes-med-dragtrad-tele-50...

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Cerb:

Ska vi ändå göra det lite noga så kanske kabelrör för tele/data är mer korrekt istället för diverse alternativ som indikerar vatten

Typ:
https://www.bauhaus.se/kabelror-evopipes-med-dragtrad-tele-50...

PEM används ju faktiskt för fiber, men då med grön märkning. På egen tomt och med markeringsband för data är det ju inga tveksamheter om vad den innehåller, även om det är en blå PEM.

https://www.markvaruhuset.se/product/pem-slang-25x23-50m-gron...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Samsung:

PEM används ju faktiskt för fiber, men då med grön märkning. På egen tomt och med markeringsband för data är det ju inga tveksamheter om vad den innehåller, även om det är en blå PEM.

Blå PEM (för vatten) har även fördelen att den ska klara 10 bar. Det innebär att slangens väggar är tjockare än den gröna PEM som är avsedd för kommunikation. Det i sin tur gör skyddet för fibern är avsevärt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Inte för nuvarande ägare, men när ägare nr. 8 av fastigheten hittar slangen så kan de upplevas rätt förvirrande. Det är inget jätteproblem, men om man nu ändå ska välja så kan man ju välja slang som faktiskt är rätt markerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerisMaster:

Hej,
Vi siktar in oss på att gräva ner en nätverkskabel cirka 50 meter mellan två hus. Men finns det några trådlösa alternativ? Tänker en ordentlig trådlös lösning med sändare och mottagare med ethernet in och ut. Det bästa vore om man kunde hitta något som inte delar upp i ytterligare subnät.

Fullt medveten om att kabel är bättre en trådlöst! Men sonderar terrängen!

Tacksam för tips!

Skippa Cat 6, Cat 6A eller Cat 5E.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Cerb:

Inte för nuvarande ägare, men när ägare nr. 8 av fastigheten hittar slangen så kan de upplevas rätt förvirrande. Det är inget jätteproblem, men om man nu ändå ska välja så kan man ju välja slang som faktiskt är rätt markerad?

Det finns ju som sagt markeringsband för opto-/datakabel som jag föreslår ska användas och läggas på rätt höjd ovanför. Vatten-PEM är lättare att få tag på, men visst, det är väl lite tydligare med grön markering.

Visa signatur