Slippa gräva ner cat6, kan man skicka trådlöst?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Som flera är inne på så funkar det utmärkt med vanlig PEM-slang.
Lägger du ner en sådan så kan du ju dra i vad som helst, fiber eller koppar och har möjlighet att byta kabel vid behov.

Personligen så tycker jag det är att överarbeta att dra fiber den sträckan. Visst åskan... men det gäller ju isåfall allt som är indraget till huset.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det finns ju som sagt markeringsband för opto-/datakabel som jag föreslår ska användas och läggas på rätt höjd ovanför. Vatten-PEM är lättare att få tag på, men visst, det är väl lite tydligare med grön markering.

Absolut.
Problemet uppstår först om X år framåt i tiden när ägare nr Y står där med ett hål i marken och tänker, ”har tidigare ägare tagit fel markeringsband eller använt fel typ av slang/rör?”

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Absolut.
Problemet uppstår först om X år framåt i tiden när ägare nr Y står där med ett hål i marken och tänker, ”har tidigare ägare tagit fel markeringsband eller använt fel typ av slang/rör?”

Men egentligen, vad spelar det för roll?
Han kan ju dokumentera i huspärmen om det nu är jätteviktigt att ägare nr 8 ska veta vad det är som är inuti slangen

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Är båda byggnaderna anslutna till samma Elcentral?. Om inte så kan du med en koppar kabel mellan dessa husen introducera krypstömmar... Fiber då att rekomendera

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Är båda byggnaderna anslutna till samma Elcentral?. Om inte så kan du med en koppar kabel mellan dessa husen introducera krypstömmar... Fiber då att rekomendera

Kör man oskärmat (vilket man bör göra i alla normala fall då inkorrekt skärming bara ställer till mer problem än det är värt) så kan det inte introduceras några krypströmmar då ethernet är galvaniskt isolerat förutom skärmen. Med det sagt så skulle jag ändå rekommendera fiber över en sån sträcka för bättre säkerthet vid åska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Men egentligen, vad spelar det för roll?
Han kan ju dokumentera i huspärmen om det nu är jätteviktigt att ägare nr 8 ska veta vad det är som är inuti slangen

Är inte egentligen frågan vad som är bra argument för att inte göra det så bra som möjligt när man har chansen?

TS äger ingen slang/rör än, varför då argumentera för att köpa ”fel” sort när hen lika gärna kan välja rätt sort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebbe_ebbesson:

I var ända av den färdigkontakterade fibern kör du med (aktiva) adapters. Vanlig nätverkskabel in och fiber ut, tvärtom i andra ändan. En adapter kostar ca 600 kr.
T.ex. https://www.komplett.se/product/638625/datorutrustning/natver...
tog bara något som kom upp när jag sökte så la ingen tid på kontakter mm.

Undvik nätverkskabel i marken. Du riskerar att slå ut utrustning vid åska. 10 meter räcker för att det ska induceras tillräcklig strömstyrka i nätverkskabel som kan slå ut det som är anslutet till kabeln. Med fibern slipper du det problemet.

edit
du lägger naturligtvis en 32 mm PEM som skyddsrör så du inte gräver av fibern med en spade. Samtidigt så får du möjligheten att du kan dra om fibern om det skulle behövas i framtiden. Med fördel så lägger du ett varningsband ovanför slangen. Gärna 10 cm om det går.

Jag valde switch på båda sidor och då unifi med PoE, så att jag kunde driva accesspunkter med den. Dessutom handlar det om brorsan som inte direkt behöver fundera på kostnaden. Jag har genom åren använt fiberkonvertrar, men tycker att den där nätadaptern alltid verkar gå sönder och de brukar inte gå att övervaka lika lätt som en switch. Men, du har rätt. Det går utmärkt att köra en separat fiberkonverter per sida.

Sedan hade jag en kund med ett kopparnät mellan flera byggnader för inpassage. Åskan tog det nätet tre gånger på fyra år. Nu är det sinnessjukt otur, men jag undviker det ändå. Kopparkabeln är dessutom i regel lite mer känslig för fukt och sådana problem om man skulle ha otur.

Tar man fiber så kan man med lätthet öka hastigheten över 1Gbps. För 10 Gbps blir avståndet på koppar ibland ett problem och 40Gbps är inte att tänka på. Det verkar lite tillverkarberoende på hur lång kabel man kan ha för 10GBE, men 50 meter kan vara på gränsen eller rent av över gränsen.

Permalänk
Medlem

Om du väljer en trådlös lösning så är det bra att känna till att de sedvanliga trådlösa standarderna (.b, .g, .n & .ac) endast stödjer halv duplex - inte full duplex, likt kabel gör. Så det kan vara värt att lägga ett par slantar extra för att få en brygga med stöd för full duplex.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Som någon skriver, man får nog gräva iaf 50 cm och helst märka ut. Tänka på eventuell försäljning och om man kommer på sig med att vilja sätta något där.
Är det på samma elnät? Isåfall så slår jag för moderna ellinje-lösningar. Har själv ett hus 50m bort och orkade inte gräva och tyckte trådlöst blev onödigt dyrt. Körde ett tag en lösning med att använda elledningarna, var sådär nöjd men var inget som var kritiskt i det andra huset, mest streaming och internet.
För ett tag sedan satte jag en spelkonsoll där och kände att jag behövde få upp hastighet och ping lite. Bytte till modern lösning, sicken skillnad! Spelbart online plötsligt. (nu är jag inte någon super cs-spelare som måste ha en ping under 10 för att inte förlora och har ingen ambition på att bli, men att streama via xcloud funkar på samma sätt som i huvud-huset)

Vilka kör du på? Aldrig provat elnätnätverk, men behöver nätverk i uthuset på lantstället. Huvudcentral placerad i uthuset, med undercentral i boningshuset - kan det tänkas funka månntro?

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

Om man kör på en fiberlösning, så tänker jag att man köper fiberkabeln färdig med kontakter monterade, eller fixar man att göra sådan själv?

Då måste man i så fall se till att slangen är stor nog att rymma även kontakterna som ska igenom.

Och dra i fibern med försiktighet så att den inte går sönder.

Eller tänker ni att man bara gräver och lägger ner slangen och därefter låter någon annan komma dra och kontaktera själva fibern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Om man kör på en fiberlösning, så tänker jag att man köper fiberkabeln färdig med kontakter monterade, eller fixar man att göra sådan själv?

Då måste man i så fall se till att slangen är stor nog att rymma även kontakterna som ska igenom.

Eller tänker ni att man bara gräver och lägger ner slangen och därefter låter någon annan komma dra och kontaktera själva fibern?

Lär bli galet mycket billigare att köpa färdigkontakterade kablar.

Förutsatt att man kör vanliga rör så ska man vara bra klantig för att dra sönder kabeln, känner jag. Det bör gå närmast friktionsfritt att dra den.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Lär bli galet mycket billigare att köpa färdigkontakterade kablar.

Förutsatt att man kör vanliga rör så ska man vara bra klantig för att dra sönder kabeln, känner jag. Det bör gå närmast friktionsfritt att dra den.

För att minska eventuell friktion i slangen:
Lägg ut den så rakt det går tryck ner lite pinnar eller annat lämpligt runt den så den ligger kvar.
När den ligger rak så dra igenom fibern.
Nu kan du lägga ner slangen i ditt grävda spår.

Då går det lättare att dra igenom fibern utan att eventuella böjar fram och tillbaka påverkar.

Permalänk
Medlem

För att minska eventuell friktion i slangen:
Lägg ut den så rakt det går tryck ner lite pinnar eller annat lämpligt runt den så den ligger kvar.
När den ligger rak så dra igenom fibern.
Nu kan du lägga ner slangen i ditt grävda spår.

Då går det lättare att dra igenom fibern utan att eventuella böjar fram och tillbaka påverkar.

Finns öven slang med färdigdragen, kontakterad, fiber i, om man inte vill trä igenom den själv.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag har kört två riktantenner genom lite träd typ 150-200 meter. Lades på 1-2ms men fick ut samma fart på bredbandskollen 250/100 där som direkt i routern. Stod igång i 3-4 år vinter och sommar med högst 3-4 avstängningar. Minns inte vilka det var men i 900 kronors klassen.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av MickeBoy:

Det är därför vi är inne på lite grövre slang, gärna runt 32mm. Går du ner på 20mm så är risken större att det fastnar när du har kontakterad kabel.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Vill man inte gräva hade jag testat med powerlines innan jag köpte riktade antenner och dyl. Powerlines är inte perfekt men i min mångåriga erfarenhet är det i alla fall bättre än trådlöst i de allra flesta fall.

Skrivet av pandemon:

Vilka kör du på? Aldrig provat elnätnätverk, men behöver nätverk i uthuset på lantstället. Huvudcentral placerad i uthuset, med undercentral i boningshuset - kan det tänkas funka månntro?

Jag har haft en liknande lösning och det fungerade. Men då jag varken är elkunnig eller vet hur elen är kopplad i ditt hem vågar jag inte säga att det kommer fungera för dig. Jag rekommenderar starkt att köpa det på öppet köp.

Jag har haft olika märken men TP-Link hade jag senast och det fungerade bra.

En sak att tänka på är att de siffror som står på förpackningen är glädjesiffror som knappt uppnås under optimala förhållanden. Detta gäller alla tillverkare, i alla fall när jag undersökte det för ett par år sedan. Så vill du t.ex. ha 100/100 ute i stugan hade jag köpt en powerline som enligt specifikationen ska klara av 1000/1000. Minst. Med tanke på att det är olika centraler och långt avstånd kanske inte ens det räcker.

En annan sak att tänka på är att vissa powerlines har inbyggd wifi vilket kan vara trevligt. Vissa är också så stora och idiotiskt designade att de tar upp två eluttag. Det är mindre trevligt.

Permalänk
Medlem

Powerlines över elnätet fungerar förvånansvärt bra mellan byggnader på vårt lantställe också. Bäst fungerar det om alla enheter sitter på samma fasledare så man kan få testa lite olika uttag, man ska heller inte gärna ha dem i grenkontakter. Inga superhastigheter kanske men det är ändå en 4G-uppkoppling som flaskhalsar mest och det duger för att köra lite övervakningskameror och surfande/streamande över.

Permalänk
Skrivet av DerisMaster:

Hej,
Vi siktar in oss på att gräva ner en nätverkskabel cirka 50 meter mellan två hus. Men finns det några trådlösa alternativ? Tänker en ordentlig trådlös lösning med sändare och mottagare med ethernet in och ut. Det bästa vore om man kunde hitta något som inte delar upp i ytterligare subnät.

Fullt medveten om att kabel är bättre en trådlöst! Men sonderar terrängen!

Tacksam för tips!

Det finns tydliga regler för en elservis men här snackar vi klenspänning.
Man brukar ändock vilja närma sig vad regelverket säger så ta en gul flexslang (billigt på byggmax) och förlägg den minst 30 cm ner.

Du kan ju slarva och lägga ner ett par dec som nån tipsade om men du kommer tacka dig själv när kabeln inte grävdes av vid nästa blomplantering.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Distordera:

Det finns tydliga regler för en elservis men här snackar vi klenspänning.
Man brukar ändock vilja närma sig vad regelverket säger så ta en gul flexslang (billigt på byggmax) och förlägg den minst 30 cm ner.

Du kan ju slarva och lägga ner ett par dec som nån tipsade om men du kommer tacka dig själv när kabeln inte grävdes av vid nästa blomplantering.

Hur är det, flexslang för el är väl mindre lämplig för att dra fiber? PEM var till och med lite billigare än flexslangen från samma återförsäljare, så om det är fiber kan det vara värt att välja rätt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Hur är det, flexslang för el är väl mindre lämplig för att dra fiber? PEM var till och med lite billigare än flexslangen från samma återförsäljare, så om det är fiber kan det vara värt att välja rätt.

Nu var det tal om cat 6 vs trådlöst.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Distordera:

Nu var det tal om cat 6 vs trådlöst.

Det har väl inte sagts cat 6, bara "nätverkskabel". Och fiber har ju diskuterats flitigt i tråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det har väl inte sagts cat 6, bara "nätverkskabel". Och fiber har ju diskuterats flitigt i tråden.

Trådtiteln talar emot dig 🙄 😉

Visa signatur

---

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Gorian:

Trådtiteln talar emot dig 🙄 😉

Ja, där stod det ju faktiskt cat6 . Nå, det är ju klokt att låta eventuell kabellösning styra vilket kabelskyddsrör som används, det var grundtanken från min sida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I var ända av den färdigkontakterade fibern kör du med (aktiva) adapters. Vanlig nätverkskabel in och fiber ut, tvärtom i andra ändan. En adapter kostar ca 600 kr.
T.ex. https://www.komplett.se/product/638625/datorutrustning/natver...
tog bara något som kom upp när jag sökte så la ingen tid på kontakter mm.

Undvik nätverkskabel i marken. Du riskerar att slå ut utrustning vid åska. 10 meter räcker för att det ska induceras tillräcklig strömstyrka i nätverkskabel som kan slå ut det som är anslutet till kabeln. Med fibern slipper du det problemet.

edit
du lägger naturligtvis en 32 mm PEM som skyddsrör så du inte gräver av fibern med en spade. Samtidigt så får du möjligheten att du kan dra om fibern om det skulle behövas i framtiden. Med fördel så lägger du ett varningsband ovanför slangen. Gärna 10 cm om det går.

Jag rekommenderar en billigare adapter med sfp plats. Tex https://www.amazon.se/s?k=mc+220+tplink
Man måste sen köpa lösa sfp moduler (tex https://www.amazon.se/DIGITUS-Professionell-DN-81000-LWL-LC-m... men det blir rejält billigare ändå 216+190 vs 639 och man kan då gå på den mindre lc kontakten som går att dra i ett vp 25 rör (vp 20 kan gå om det är snällt draget)
50 meter fiber https://www.amazon.se/CONBIC%C2%AE-LWL-fiberkabel-LC-kontakt-... (finns billigare kablar på amazon de)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av pandemon:

Ursäkta sent svar.

Bra fråga om det funkar med flera centraler, vågar inte jag svara på.

Kör TP-Link AV2000 som verkar lite svår att få tag på. Hade även tp-link innan.
Techradar säger att Devolo Magic 2 WiFi ska vara bra också.

https://www.techradar.com/news/the-best-powerline-adaptors

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Jag kör med TP-Link TL-PA4010. En sändare och 4 mottagare. Vissa ställen är det bra fart och andra sämre. Men det räcker till. Jag har två stycken med WIFI. Dom är arkiverade i källaren för dom bara krånglade. De har två RJ45 portar och det passade vid en TV där en gick till TV:n och en till en dator vid TV:n. (Det finns mer play än vad TV:n klarar) Nu är det istället en switch vid TV:n.
Men TP-LINK utan WIFI fungerar utmärkt.