AMD Fidelity FX Super Resolution till Radeon och Geforce den 22 juni

Permalänk
Melding Plague

AMD Fidelity FX Super Resolution till Radeon och Geforce den 22 juni

Uppskalningstekniken ökar bildfrekvensen oavsett om den äldre Nvidia-arkitekturen "Pascal" eller färska RDNA 2 används.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

vill inte va den men känns lite som att fidelity ändå ger sämre bild än native, halva grejen med DLSS är att det i flera fall presterar bättre och ser bättre ut än native =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vill inte va den men känns lite som att fidelity ändå ger sämre bild än native, halva grejen med DLSS är att det i flera fall presterar bättre och ser bättre ut än native =o

90% av kvaliteten som funkar på det mesta är nog rätt taget av de flesta, precis som med Freesync.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

DLSS 1.0 var kasst och det var först 2.0 som det blev användbart. Jag förväntar mig inget annat av Fidelity.

Fidelity 1.0 för att få ut något att jobba med (test på den stora massan, guld för AI machine learning), och sen om ett år kommer Fidelity 2.0 och då är det användbart.

Men kul att de släpper något så det börjar rulla! (sen hade en gemensam standard inte varit helt fel, men det kommer väl om fem år)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kan inte se att FXSR gör något i jämförelsen. Ser ut som 1440p mot 1080p med FXAA. Suddigt resultat!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Nu kommer det nog ta en stund innan AMD verkligen får snurr på FXSR, men det verkar inte börja så värst bra. Kikar man speciellt på träden är det sjukt suddigt jämfört med native. Men och andra sidan var det lite samma med DLSS 1.0 som sen fixades i 2.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

DLSS ser inte bättre ut än native. Bara för att Nvidia lagt på ett "loudness" försäljarfilter med extra skärpa.

Edit: Ska påpeka att jag har ett nytt Nvidia RTX kort, hade turen få tag på ett i höstas. Jag har en 4K bildskärm och föredrar native framför DLSS. Men använder DLSS i de fall då den lilla försämringen av bilden är värt det för prestandan. Det är en avvägningsfråga från spel till spel. Sen är man också beroende av att DLSS supportas, vilket rätt få spel gör än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nu kommer det nog ta en stund innan AMD verkligen får snurr på FXSR, men det verkar inte börja så värst bra. Kikar man speciellt på träden är det sjukt suddigt jämfört med native. Men och andra sidan var det lite samma med DLSS 1.0 som sen fixades i 2.0.

Jag tycker avslutet med teknologin med minne direkt på processorn var intressant hoppas ni frågar dom om mer detaljer på det .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Jag tycker avslutet med teknologin med minne direkt på processorn var intressant hoppas ni frågar dom om mer detaljer på det .

Jag tänkte i liknande banor, lustigt att uppskalning inte är något som definieras i DirectX.

Permalänk
Medlem

att SR funka på Nvidia kort är ju skoj sedan hört av spelutvecklare från media på Youtube ska de vara enklare att implantera än DLSS.
de får man se om det kommer komma i mera utsträckning än Nvidia DLSS med tanke att det förmodligen kommer till konsolspel även är ju inte dumt, de innebär säkert att flera kommer nog fixa det i sina spel än DLSS.

sen får vi nog se 22 juni hur bra det är.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Bättre än native? Njae... något som approximerar brukar inte bli bättre än att visa vad som faktiskt är korrekt (vilket är just native). Däremot kan det bli "bra nog".

Roligt att se att AMD återigen väljer en öppen väg där de släpper en öppen lösning. Att gå den vägen i sitt svar på en stängd lösning förtjänar kudos. Att det till och med kommer fungera på Nvidia kort där DLSS inte fungerar är ju en riktig bonus.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

att SR funka på Nvidia kort är ju skoj sedan hört av spelutvecklare från media på Youtube ska de vara enklare att implantera än DLSS.
de får man se om det kommer komma i mera utsträckning än Nvidia DLSS med tanke att det förmodligen kommer till konsolspel även är ju inte dumt, de innebär säkert att flera kommer nog fixa det i sina spel än DLSS.

sen får vi nog se 22 juni hur bra det är.

Jag kan tänka mig att detta hade varit suveränt på tex PS5 och Xbox series X där man kan få ut 60-120FPS i ett spel som ändå ser bra ut i 4K upplösning med VRR.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Frågan är om vi kommer se ännu bättre teknik om ett par år

Min gissning är att AMD ev släpper ännu bättre uppskalningsteknik om ett par år samtidigt som pro-modellerna av PS5 och Xbox släpps med ambitionen att nå 4K 120 FPS. De behöver ju ha nån anledning att sälja en pro-modell. Frågan blir om just den tekniken kommer kräva exklusiv AMD-teknik (vilket inte är något problem för en AMD-spelkonsoll, men kan innebära utmaning för PC).

Permalänk
Medlem

Har AMD just hittat ett sätt att sabba Nvidias produktsegmentering genom att framstå som schyssta mot deras konsumenter? Snyggt spelat isf!

Undrar lite hur det kommer att fungera dock. En separat programvara oberoende av drivrutinen? Kan Nvidia obstruera funktionen i sin drivare och komma undan med det? Blir spännande att se.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Sweet! Life support för mitt 1080TI.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Inaktiv

Låter ju bra, men om resultatet är i nivå med den exempelbild de visar för GTX 1060 i 1440p så är jag inte imponerad.
Väldigt suddigt jämfört med native!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av inquam:

Bättre än native? Njae... något som approximerar brukar inte bli bättre än att visa vad som faktiskt är korrekt (vilket är just native). Däremot kan det bli "bra nog".

Saker så som elledningar som är väldigt tunna där de i native kan brytas av helt och ha "glapp", renderas ut till fullo med DLSS ibland. Det är förstås bara en detalj av helheten så jag skulle inte påstå att det som helhet är bättre än native. Men vissa detaljer eller ibland hela scener kan vara det. (Oftast inte dock i min mening.)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Ska bli intressant att se hur det här står sig mot UE5s superresolution t.ex. Det (UE5) ser ju initialt lovande ut.

Av den stora bilden i artikeln att döma så är det ju en märkbar försämring i Quality-läget. Men de har ju även ett Ultra Quality-läge som fortfarande ökar prestandan rejält. Skulle vara intressant att se mer bilder från det läget.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Saker så som elledningar som är väldigt tunna där de i native kan brytas av helt och ha "glapp", renderas ut till fullo med DLSS ibland. Det är förstås bara en detalj av helheten så jag skulle inte påstå att det som helhet är bättre än native. Men vissa detaljer eller ibland hela scener kan vara det. (Oftast inte dock i min mening.)

Det är klart att det kan finnas enstaka fall där en bild subjektivt framstår som snyggare. Men objektivt om du renderar i 1440p och skalar upp till 4K kontra att rendera i 4K så är ju native 4K "sanningen" och om du återskapar den 100% så är du lika bra som native 4K. Då är det så att du i 1440p (eller lägre) fallet har mindre information och således endast når en approximation så kan du inte nå 100% utan en lossless metod, vilket uppskalning inte är.

Sedan kan en uppskalningsmetod som sagt fylla i information den gissar skulle finnas på ett ställe och det kan i vissa fall se bra ut. Men det är en gissning, det kan vara så att den gissar fel och visar information som den faktiska bilden egentligen inte skall ha.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti

Permalänk
Medlem

Är det här samma teknik som används i Cyberpunk? Eller är den här mer förfinad?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Ser ju lite suddugare ut i jämförelsen med 1060, ingen megaskillnad men tycker mig se detta ändå. Sen är det ju skillnad när spelet är i rörelse också visserligen men ändå.

Men visst, det lär ju bli bättre med tiden förstås och får säkert rätt så utbrett stöd i spel iom att det kan användas till konsolerna till skillnad fån DLSS. Där är det ju svårare att använda rå styrka för att övervinna problem med tiden.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Sweet! Life support för mitt 1080TI.

Hur stor är sannolikheten att detta slår igenom i någon meningsfull utsträckning innan GTX 10-serien blivit näst intill oanvändbara för moderna speltitlar?

Permalänk
Testpilot

Jag är super-positivt inställd till tekniker som dessa!

För mig har DLSS varit en "game changer" ärligt talat, det har gjort 1440p spelande gångbart även med fina inställningar för saker som ljus, skuggor och framförallt med "RTX ON". Med gångbart menar jag då att kunna spela i hög bilduppdatering (100FPS+).

Om AMD:s teknik nu är hårdvaruagnostisk och kan leverera 80%+ av bildkvalitén för 40%+ prestanda, då är det ett givet i min bok åtminstone. Konsolspelare lär ju även finna denna teknik väldigt givande för att kanske faktiskt kunna få dessa stabila 60FPS även i blockbuster-titlar.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Är det här samma teknik som används i Cyberpunk? Eller är den här mer förfinad?

Njae, Cyberpunk har väl resolution scaling där upplösningen sänks för att hålla fps uppe i tunga scener? Det är en lite annan teknik som resulterar i en bild ut som har "lägre" uppösning.
Uppskalning renderar istället internt i en lägre upplösning och skalar upp denna, vilket resulterar i en bild ut som har "högre" upplösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spatiala uppskalare som FSR behöver ju dock inte ha några problem med de problem som DLSS 1.9 och 2.x har (som är temporala uppskalare). NVIDIA själv menade att t.ex partiklar som skapade "svansar" och försvann i tomma intet var ett problem som de hoppades på att AI skulle lösa det (det gjorde det inte, så de har ignorerat det problemet sedan dess, ett av många exempel är t.ex nyligen släppta versionen av metro). Om vi utgår från NVIDIAs resonemang så är förmodligen FSR bättre ur den aspekten.

Sedan kanske bildkvalitén inte behöver bli lika bra som DLSS när man står still (sannolikt inte) , men 90% av alla skiter i kompromisserna, eller är inte ens medvetna om "felen". Jag kollade igenom drygt 1000 kommentarer på en video som bland annat sa något i stil med att "näää CAS är skräp och man ska aldrig använda det osv" , och kollade vilka kort de i kommentarerna som använde det och tyckte det var bra hade. Vega, pascal, pascal, pascal, polaris, pascal, pascal, 1600-serien, polaris, pascal, 1600-serien, pascal, .... Majoriteten var NVIDIA användare och de tyckte att den lägre bildkvalitén var ett så stort problem eftersom de var ute efter prestandan! Så vilka är vi att säga "Näää, ni får inte tycka att det är värt det" ? Känns ju heltokigt att säga åt folk att man inte får tycka om en inställning i ett spel, oavsett om det är raytracing, uppskalning eller motion blur. Lika lite som de som säger att det är dåligt. Det kommer ju bero från person till person hur känslig man är för vissa fel.

Preliminärt så kommer FSRs framgång att vila på följande aspekter:
+ Enkelheten att integrera och användarbas (AMD har ju redan integrerat fidelityfx i xbox devkit, och det nyligen annonserade partnerskapet med unreal engine ). Om det är t.ex svårare att integrera DLSS, kan FSR vara en "good enough" lösning som stödjer alla utvecklarnas kunder.
+ Prestandan (Återstår att se, vänta på tester)
+ Färre rörelseartefakter (som sagt, återstår att se. Kan vara så att DLSS kan funka mycket bättre i en viss typ av spel, medan FSR funkar bättre i en annan)
??? Går att integrera i drivers???
- Temporala artefakter (Återstår att se, t.ex instabila områden över tid när man inte är i rörelse)
- bildkvalité (som sagt, återstår att se).

Ny teknik är alltid kul att se, analyseras och dissekeras. Det ska bli kul att följa utvecklingen. Förhoppningsvis kan detta tvinga NVIDIA att skapa en lösning för även icke-RTX kort.

(Tycker ändå 3D-stacking biten var den bästa delen av presentationen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur stor är sannolikheten att detta slår igenom i någon meningsfull utsträckning innan GTX 10-serien blivit näst intill oanvändbara för moderna speltitlar?

Det är väl också en punkt som beror mycket på hur länge komponentbristen pågår?
Det finns ju inte direkt någon anledning att släppa moderna titlar som kräver hårdvara som man inte kan köpa.
Att det dessutom är en öppen variant av DLSS kan mycket väl göra att det får spridning utanför AAA-studios.
Men det handlar ju mycket om vad man är ute efter för typ av spel.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av inquam:

Det är klart att det kan finnas enstaka fall där en bild subjektivt framstår som snyggare. Men objektivt om du renderar i 1440p och skalar upp till 4K kontra att rendera i 4K så är ju native 4K "sanningen" och om du återskapar den 100% så är du lika bra som native 4K. Då är det så att du i 1440p (eller lägre) fallet har mindre information och således endast når en approximation så kan du inte nå 100% utan en lossless metod, vilket uppskalning inte är.

Sedan kan en uppskalningsmetod som sagt fylla i information den gissar skulle finnas på ett ställe och det kan i vissa fall se bra ut. Men det är en gissning, det kan vara så att den gissar fel och visar information som den faktiska bilden egentligen inte skall ha.

Ja och nej, en del är ju inte gissningar utan resultat av temporal information.
Så även om DLSS i viss mån har mindre tillgänglig information så har den mer information i andra aspekter. (Givetvis går det att använda t.ex. TAA för native-upplösningen istället för motsvarande effekt.)

Men som jag skrev: det här är inte ett argument för att DLSS som helhet skulle vara bättre än native.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ska bli intressant att se hur det här står sig mot UE5s superresolution t.ex. Det (UE5) ser ju initialt lovande ut.

Av den stora bilden i artikeln att döma så är det ju en märkbar försämring i Quality-läget. Men de har ju även ett Ultra Quality-läge som fortfarande ökar prestandan rejält. Skulle vara intressant att se mer bilder från det läget.

Min gissning innan de visade något (och även nu när de inte visade något i snabba scener) var och är att detta komma vara en sämre men mer tillgänglig version av DLSS 2- inte riktigt lika vasst men förhoppningsvis med mindre jobbiga begränsningar om vilka kort som kan använda vilka presets i vilka upplösningar, och givetvis just att utvecklare inte måste gå till nvidia för att få hjälp med något som bara främjar spelare som har nvidia.
Är nyfiken på om nvidia kommer ge någon respons till detta? Vem vet, kanske de till och med bidrar till den öppna tekniken

Skrivet av Sveklockarn:

Det är väl poängen- det kommer dröja längre innan de blir oanvändbara. Och på prestanda-toppen är det lätt att glömma hur väldigt användbara pascalkorten fortfarande är- en polare körde igenom cyberpunk på min gamla i7-950 rig med ett GTX 1070 och hade inga klagomål.

Som de nämnde i presentation är ju 1060 fortfarande det mesta populära kortet enligt steam charts, och skulle gissa att från utvecklarens synvinkel är det värt att implementera något som faktiskt fungerar på den mest utbredda hårdvarubasen och inte bara på de dyrare och väldigt otillgängliga nya korten.

Mest intressant tycker jag dock är stödet för APU- ytterligare ett steg mot göra spel utan dedikerad GPU mer möjligt och väldigt goda nyheter för laptops och handhelds.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Med grafikkortsmarknaden vi har i dagsläget och som framtiden ser ut med fortsatt stor brist och galna priser så känns det som speltillverkarna nästan får se det som att utvecklingen på grafikkorten står stilla i 2-3år. De måste ju sikta på att sälja spel som den breda massan kan spela och inte enstaka procent som lyckats eller har råd att köpa 3000/6000 seriens kort.

Så detta kan säkert hjälpa 1000 serien.