Permalänk
Medlem

Hyreshöjning Fritidshus

Hej

Någon som har lite koll på vad en hyresvärd för ett fritidshus får höja hyran med?

Förutsättning.
Det vi hyr är egentligen är det en lgh i ett ett hus med 4 lgh. Men det är ett fritidsboende som vi hyrt i generationer. Senaste bytet på kontraktet är att min far tog över från min farmor för ca 9 år sedan. Så samma person har stått på kontraktet i 9 år.

Vi har också haft ett muntligt kontrakt, tills nu. Nu vill han ha ett skrivet kontrakt samt att han vill höja hyran med 9000:- vilket blir en ca 56% hyreshöjning från ett år till ett annat. Finns sommarvatten, finns ingen värme, dock finns ju el, så är bara beboligt sommarmånader. Elen står vi för.

I mina ögon har han inte rätt till en sådan höjning.
Dessutom så blir då våran lgh mint 9000:- dyrare än de två lgh som ligger på övervåningen.

I kontraktet så står han heller inte för någonting egentligen, vitvaror mm ska vi stå för, vilket vi alltid har gjort.

Det jag lyckas läsa mig till är att en skälig hyra skalla motsvara kostnaderna som hyresvärden har. i min värd så är hans kostnader minimala. Ingen renovering har gjorts någonsin i ett hus från säker tidigt 1900 talet, det som gjort är av av oss.
Vist han kanske har målat om huset någon gång, men det är inte mycket. Vi har tex gjort alla fönster.
Anledningen är ju just att hyran varit låg, men nu vill han höja den samt inte stå för något.

Tror han skulle få väldigt svårt i en hyresnämnd? Men vore kul att höra någon som har lite erfarenhet och kan ge mig bra råd.
Vad har jag eller han rätt till?
Någon som kan länka till någon bra text som som visar vad man har rätt till. har försökt att googla mer svårt att få tydliga svar. Därför jag frågar här.

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

Hej

Någon som har lite koll på vad en hyresvärd för ett fritidshus får höja hyran med?

Förutsättning.
Det vi hyr är egentligen är det en lgh i ett ett hus med 4 lgh. Men det är ett fritidsboende som vi hyrt i generationer. Senaste bytet på kontraktet är att min far tog över från min farmor för ca 9 år sedan. Så samma person har stått på kontraktet i 9 år.

Vi har också haft ett muntligt kontrakt, tills nu. Nu vill han ha ett skrivet kontrakt samt att han vill höja hyran med 9000:- vilket blir en ca 56% hyreshöjning från ett år till ett annat. Finns sommarvatten, finns ingen värme, dock finns ju el, så är bara beboligt sommarmånader. Elen står vi för.

I mina ögon har han inte rätt till en sådan höjning.
Dessutom så blir då våran lgh mint 9000:- dyrare än de två lgh som ligger på övervåningen.

I kontraktet så står han heller inte för någonting egentligen, vitvaror mm ska vi stå för, vilket vi alltid har gjort.

Det jag lyckas läsa mig till är att en skälig hyra skalla motsvara kostnaderna som hyresvärden har. i min värd så är hans kostnader minimala. Ingen renovering har gjorts någonsin i ett hus från säker tidigt 1900 talet, det som gjort är av av oss.
Vist han kanske har målat om huset någon gång, men det är inte mycket. Vi har tex gjort alla fönster.
Anledningen är ju just att hyran varit låg, men nu vill han höja den samt inte stå för något.

Tror han skulle få väldigt svårt i en hyresnämnd? Men vore kul att höra någon som har lite erfarenhet och kan ge mig bra råd.
Vad har jag eller han rätt till?
Någon som kan länka till någon bra text som som visar vad man har rätt till. har försökt att googla mer svårt att få tydliga svar. Därför jag frågar här.

Eftersom det inte finns något kontrakt så är detta en högst osäker situation... I din text så framgår de inte om ni bara hyr denna lägenhet på sommaren eller betalar året runt eller när ni hyr denna. Det är helt annat lagstiftning som gäller för "semesterboende" och en ordinare bostad. Om du hyr ut din sommarstuga får du i stort sett ta vilket pris du vill, och ändra hur du vill från år till år. Även om du haft samma hyresgäst under lång tid. För en ordinare lägenhet har du helt andra rättigheter just för att skydda ditt hem, vilket är något helt annat än en semesterbostad.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Inaktiv

När du hyr ett fritidshus, alltså kortare tid än 9 månader i följd, har du inget besittningsskydd. Fri hyressättning, som vilken icke-bostad som helst. Det som kan spela roll är mest uppsägningstiden men har ni inget avtal så finns det antagligen inget av betydelse där.

I princip är det då från sommar till sommar med omstart från noll varje sommar. Tror inte du har några rättigheter alls, å andra sidan har du inga skyldigheter heller.

Vill du jävlas kan du alltid tipsa skattemyndigheten om värdens inkomster från uthyrningen.

Permalänk
Inaktiv

För att vara helt tydlig, lagen har alltså särskilda skydd för folks permanentboende. Alltså PERMANENT boende. Det är för att folk inte bara skall kunna slängas ut på gatan lite hur som helst. Det får sociala konsekvenser som inte ser bra ut. Man måste ju ha någonstans att bo. Det är också ett stort besvär att flytta runt sitt permanentboende med avstånd till jobb och skola etc. Detta beroendet kan utnyttjas av värden. Därav sådant som besittningsskydd och skälig hyra.

Inget av detta är relevant när man hyr en stuga några sommarveckor. Det är inget permanent boende. Ingen större katastrof om du inte får hyra en stuga några veckor (frånsett att du kanske blir ledsen). Finns ingen anledning att lagen skall ge dig något särskilt skydd. Nu är det i princip som ett hyrande av vilken pryl som helst, typ båt eller husvagn eller någon annan mojäng.

Permalänk
Medlem

Vi hyr ju löpande årsvis. Som sagt avtalet har ju varit muntligt. Jag anser ju att vi har besittningsrätt då vi hyr som sagt löpande i 9år.
Den vill han att vi ska avsäga nu i och med skrivet avtal. Men säker på att vi har besittningskydd är jag ju inte

Men som sagt det är ju detta jag behöver hjälp med. Vad har jag för rättigheter. I första skedet vill jag ju inte jävlas med honom.
utan bara kunna påvisa. "I lagboken i kapitel blabla" står det att läsa... om ni förstår.

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ljunki:

Vi hyr ju löpande årsvis. Som sagt avtalet har ju varit muntligt. Jag anser ju att vi har besittningsrätt då vi hyr som sagt löpande i 9år.
Den vill han att vi ska avsäga nu i och med skrivet avtal. Men säker på att vi har besittningskydd är jag ju inte

Men som sagt det är ju detta jag behöver hjälp med. Vad har jag för rättigheter. I första skedet vill jag ju inte jävlas med honom.
utan bara kunna påvisa. "I lagboken i kapitel blabla" står det att läsa... om ni förstår.

Vad noga med vad hur du uttrycker dig här nu. Antingen så bor du permanent, alltså minst nio månader i följd eller så är det inte permanentboende. Uppfyller du villlkoret med nio månader i följd så har du besittningsskydd, annars inte. Punkt. Du skall alltså under minst nio månader ha tillbringat i princip varje dygnsvila i fritidshuset. Att ha hyrt någon månad varje sommar (="löpande årsvis"?) sedan Gustav Vasa räknas inte.

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Börja med att läs nedan för lite info:
Behöver ni mer hjälp så vänd er till en advokat inom fastigheter.
https://lawline.se/answers/besittningsskydd-fritidshus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

Om det är juridisk rådgivning du är ute efter så är det bästa tipset att kontakta en juristfirma som hanterar just det rättsområdet, alltså Fastighet- och Hyresrätt. Du kommer inte få några fullgoda svar här som kommer utgöra en gedigen grund för ditt ärende.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Vad noga med vad hur du uttrycker dig här nu. Antingen så bor du permanent, alltså minst nio månader i följd eller så är det inte permanentboende. Uppfyller du villlkoret med nio månader i följd så har du besittningsskydd, annars inte. Punkt. Du skall alltså under minst nio månader ha tillbringat i princip varje dygnsvila i fritidshuset. Att ha hyrt någon månad varje sommar (="löpande årsvis"?) sedan Gustav Vasa räknas inte.

Jag tolkade det som de faktiskt hyrt hela året, men kanske i praktiken bara bor där över sommarhalvåret.
Var går gränsen för permanentboende då? Är det strikt kopplat mot var man faktiskt vistas?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

Är du verkligen intresserad så kontakta en jurist. Kan ingå rådgivning i din hemförsäkring. Alternativt kontakta hyresgästförening om du är medlem.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag tolkade det som de faktiskt hyrt hela året, men kanske i praktiken bara bor där över sommarhalvåret.
Var går gränsen för permanentboende då? Är det strikt kopplat mot var man faktiskt vistas?

Till och börja med bör du nog vara skriven på adressen för det ens ska kunna försöka hävda permanentboende.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Bra fråga. I dagligt tal säger man ju typ "får vi hyra nästa år också?" osv men det underförstådda är att det bara är sommaren, samt kanske några helger, som är intressant. Om stället bara är beboeligt på sommaren så är det nog svårt att hävda att det är permanentboende i lagens mening. Om hyran betalas varje månad, inklusive driftskostnader, så kanske man skulle kunna hävda något men jag har väldigt svårt att se att en hyresnämnd skulle se det som något annat än säsongsvis hyra av fritidshus.

Edit:
Vi hade en kille i föreningen som hyrde ett förråd som han sedan tog sig för att inreda som kombinerat kontor, festlokal och övernattningslägenhet. Han hävdade besittningsskydd men när det inte var hans egentliga bostad så åkte han ut.

Permalänk
Medlem

Det är inte en hyreslägenhet. Vid uthyrning av helt egendom som privatperson är det helt andra regler.
Jag tror helt enkelt att här är det bara bita i det sura äpplet och betala eller gå vidare. Ett muntligt kontrakt är också helt värdelöst.

Permalänk
Inaktiv

En liten allmän fundering här. Det är alltid lurigt med muntliga avtal, i synnerhet om det finns mer eller mindre uttalade förväntningar och antagen om vad som gäller, typ som här med underhåll och vitvaror. Det blir gärna fel och ledsna miner.

Jag tycker det är mycket sundare med ett riktigt skriftligt avtal, som värden nu vill ha det. Är hyran marknadsmässig så ser jag inga problem med hyreshöjningen. Utan besittningsskydd så skulle jag dock inte gå med på någon skrivning om vitvaror eller underhåll.

Kanske är det rätt ok med den nya hyran och att värden själv står för vitvaror och underhåll, som brukligt är.

Edit:
Bästa besittningskyddet kanske är en hög hyra. Betala lite över det marknadsmässiga och du kommer att bli omhuldad som kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Hej!

Börja med att läs nedan för lite info:
Behöver ni mer hjälp så vänd er till en advokat inom fastigheter.
https://lawline.se/answers/besittningsskydd-fritidshus

Då anser ju jag att vi har besittningskydd. Måste läsa på mer vad det betyder bara.
Tvärt emot va vissa skriver här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror inte du har några särskilda rättigheter för fritidshus, han kan fritt höja hyran när löptiden gått ut. Känns säkert surt som tusan, men det är ju hans hus och han vill ha mer pengar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ljunki:

Då anser ju jag att vi har besittningskydd. Måste läsa på mer vad det betyder bara.
Tvärt emot va vissa skriver här.

Det är inte alls ovanligt att man hyr ett fritidshus för användning som permanentbostad. Är det bara vinterbonat så går ju det hur bra som helst. I frågan som Lawline besvarar så framgår det inte om fritidshuset är en permanentbostad eller sommarbostad. Lawline svarar på bägge fallen. I ditt fall har det framgått att det bara handlar om boende på sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Det är inte alls ovanligt att man hyr ett fritidshus för användning som permanentbostad. Är det bara vinterbonat så går ju det hur bra som helst. I frågan som Lawline besvarar så framgår det inte om fritidshuset är en permanentbostad eller sommarbostad. Lawline svarar på bägge fallen. I ditt fall har det framgått att det bara handlar om boende på sommaren.

Okej, men mitt fritidsboendet är ju inte mitt permanent boende. Försöker inte hävda det varken för er eller hyresvärd. Som sagt vill bara veta vad man har rätt till.

Kan knappt hävda att det är sommarboende då vi är där några veckor på sommaren vid semester.

Så med detta sagt så har jag då inte besittningskydd anser du? Jag kan tycka, hävdar man fritidshus så borde det ju vara underförstått att det ej är permanentboende och att de har besittningsrätt i alla fall.

Det jag vill komma fram till är, har jag besittningsrätt så kan han ju inte höja hyran som han vill antar jag?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ljunki:

Okej, men mitt fritidsboendet är ju inte mitt permanent boende. Försöker inte hävda det varken för er eller hyresvärd. Som sagt vill bara veta vad man har rätt till.

Kan knappt hävda att det är sommarboende då vi är där några veckor på sommaren vid semester.

Så med detta sagt så har jag då inte besittningskydd anser du? Jag kan tycka, hävdar man fritidshus så borde det ju vara underförstått att det ej är permanentboende och att de har besittningsrätt i alla fall.

Det jag vill komma fram till är, har jag besittningsrätt så kan han ju inte höja hyran som han vill antar jag?

Vad är det för fel på att komma överens med värden om en marknadsmässig hyra?

Som jag berättade ovan, lagstiftningen är i grunden till för att skydda folks permanentboende, inte fritidsboende, och skall inte användas som slagträ för att få hyra fritidshus till något som är mindre än marknadsmässigt.

Skippa vad du "har rätt till", kolla upp vad som är marknadsmässigt för objektet och området, se sedan om ni kan komma överens.

Det kanske visar sig att du inte betalt marknadsmässigt senaste åren och att värden inte hade koll på det förrän nu och det är därför hyran höjs rejält. Värden kanske sitter och känner sig utnyttjad på sin kant.

Permalänk
Medlem

Det kommer förstås bli väldigt svårt att hävda besittningsrätt eller permanentboende om man inte är skriven på adressen.

Permalänk
Medlem

Lite länkar

https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/hyr...
https://lagen.nu/1970:994#K12P46
https://lagen.nu/1970:994#K12
Du som hyr fritidshus får besittningsskydd först när uthyrningen har pågått längre än nio månader i följd, samt lite länkar till jordbalken om du vill grotta.

https://www.boupplysningen.se/hyra-ut/skalig-hyra
Antar att det är tillämpligt på fritidshus vet inte om den tillämpar markandshyra eller hur det spelar in

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det kommer förstås bli väldigt svårt att hävda besittningsrätt eller permanentboende om man inte är skriven på adressen.

Eftersom jag inte orkar läsa hela Jordabalken kapitel 12 ("hyreslagen") så tänker jag vara lat och fråga varför?

Hyreslagen verkar inte göra skillnad på permanentboende och icke-permanentboende? Begreppen som spelar roll verkar vara "bostadslägenhet" och "lokal".

Man kan givetvis resonera om att ett icke-permanentboende skulle vara något annat än en bostadslägenhet, men då borde det enligt kommentarerna på lagen.nu till 12:1 3st vara en lokal i stället, och det kan vi väl vara överens om att det inte handlar om i det här fallet?

12:45p2 (som specifikt nämner "lägenhet för fritidsändamål") bör som sagt kunna läsas motsatsvis och innebära att man även kan ha besittningsskydd i TS situation. domstol.se verkar hävda att man kan ha besittningsrätt efter 9 månader, för fritidshus. 12:46 säger ju att besittningsskydd är huvudregel, förutom i vissa specifikt utpekade situationer.

Det avgörande blir ju då hur avtalet ser ut. Om familjen har egna vitvaror stående i lägenheten året runt så tycker jag det lutar åt att hyresavtalet har gällt under längre tid än 9 månader.

Familjen kommer bli tvungen att skriva på ett avtal eftersom hyresvärden begär det (12:2), men det avtalet bör ju rimligen avspegla befintliga villkor om man inte kommer överens om något annat. En stor hyresökning utan någon motsvarande förbättring för hyresgästen känns ju lite märklig, om det inte går att peka på att hyran är orimligt låg, till exempel att den inte höjts senaste decenniet eller så. Det finns säkert relevanta lagtrum att läsa för det också.

Jag tycker det här är en rätt intressant fråga och jag blir lite förvånad över påståendena i tråden som helt saknar källor i form av lagrum. Varför tror ni som ni tror?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KAD:

Eftersom jag inte orkar läsa hela Jordabalken kapitel 12 ("hyreslagen") så tänker jag vara lat och fråga varför?

Hyreslagen verkar inte göra skillnad på permanentboende och icke-permanentboende? Begreppen som spelar roll verkar vara "bostadslägenhet" och "lokal".

Man kan givetvis resonera om att ett icke-permanentboende skulle vara något annat än en bostadslägenhet, men då borde det enligt kommentarerna på lagen.nu till 12:1 3st vara en lokal i stället, och det kan vi väl vara överens om att det inte handlar om i det här fallet?

12:45p2 (som specifikt nämner "lägenhet för fritidsändamål") bör som sagt kunna läsas motsatsvis och innebära att man även kan ha besittningsskydd i TS situation. domstol.se verkar hävda att man kan ha besittningsrätt efter 9 månader, för fritidshus. 12:46 säger ju att besittningsskydd är huvudregel, förutom i vissa specifikt utpekade situationer.

Det avgörande blir ju då hur avtalet ser ut. Om familjen har egna vitvaror stående i lägenheten året runt så tycker jag det lutar åt att hyresavtalet har gällt under längre tid än 9 månader.

Familjen kommer bli tvungen att skriva på ett avtal eftersom hyresvärden begär det (12:2), men det avtalet bör ju rimligen avspegla befintliga villkor om man inte kommer överens om något annat. En stor hyresökning utan någon motsvarande förbättring för hyresgästen känns ju lite märklig, om det inte går att peka på att hyran är orimligt låg, till exempel att den inte höjts senaste decenniet eller så. Det finns säkert relevanta lagtrum att läsa för det också.

Jag tycker det här är en rätt intressant fråga och jag blir lite förvånad över påståendena i tråden som helt saknar källor i form av lagrum. Varför tror ni som ni tror?

Som jag fattat det är terminologin att med "bostad" menas permanentboende ("där en eller flera personer stadigvarande bor"). Allt annat är "lokal". Att hyra ett fritidshus några veckor på sommaren är alltså att hyra en lokal, inte en bostad.

Permalänk
Inaktiv

Låter som att stackaren har tagit alldeles för lite betalt av dig fram tills nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

Kan vi göra klart grundfrågan som det fortfarande verkar gissas kring: Kan du förtydliga till 100% hur du hyr fritidshuset?
Hyr ni huset året runt till en viss månadsavgift? (det låter väl som det då ni har eget möblemang?)
Eller hyr ni bara nån månad i stöten över sommaren men regelbundet varje år?

Om ni hyr året runt så låter det ju på länken du hittade (och som även KAD och lappen81 är inne på) att du borde kunna ha besittningsrätt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kan vi göra klart grundfrågan som det fortfarande verkar gissas kring: Kan du förtydliga till 100% hur du hyr fritidshuset?
Hyr ni huset året runt till en viss månadsavgift? (det låter väl som det då ni har eget möblemang?)
Eller hyr ni bara nån månad i stöten över sommaren men regelbundet varje år?

Om ni hyr året runt så låter det ju på länken du hittade (och som även KAD och lappen81 är inne på) att du borde kunna ha besittningsrätt?

Vi betalar i förskott per år för hela året. Vi har därför tillgång till boendet hela året. Vi har eget möblemang och rubbet.

Som sagt då låter det som jag har besittningsrätt och därför borde hyresvärd ej kunna höja hyran med 56% från ett år till ett annat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Tack för din kommentar. Du gör rätt i dina antaganden. De andra boende i huset, hyr på samma villkor som oss. Dock har ej de fått samma hyreshöjning (läs ingen alls). Som jag skrev kommer vi betala minst 9000:- mer i månaden än de. Argumentet är att vi bor på nedre botten. De andra en våning upp.
Så tycker inte hyreshöjningen från ett år till ett annat skulle vara skälig för den sakens skull. Vi har lagt förslag om hyreshöjning på 4000 för att mötas, men det har inte gått hem hos värden.

Men egentligen så är ena lägenheten på övervåningen större.
Skall ju tilläggas att han hotar med att han kan få den hyran via Airbnb.
Men det har vi svårt att tro. Då lägenheten egentligen är i väldigt dåligt skick och har svårt att se någon betala den summan om man inte har det sentimentala och nostalgin som vi har efter ha hyrt där i generationer.

Håller med om att många slänger ur sig väldigt onödiga kommentarer och löjliga argument.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ljunki:

Som sagt då låter det som jag har besittningsrätt och därför borde hyresvärd ej kunna höja hyran med 56% från ett år till ett annat?

Även om din far skulle ha besittningsrätt så innebär denna inte att hyresvärden inte kan höja hyran.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Vad är det för fel på att komma överens med värden om en marknadsmässig hyra?

Som jag berättade ovan, lagstiftningen är i grunden till för att skydda folks permanentboende, inte fritidsboende, och skall inte användas som slagträ för att få hyra fritidshus till något som är mindre än marknadsmässigt.

Skippa vad du "har rätt till", kolla upp vad som är marknadsmässigt för objektet och området, se sedan om ni kan komma överens.

Det kanske visar sig att du inte betalt marknadsmässigt senaste åren och att värden inte hade koll på det förrän nu och det är därför hyran höjs rejält. Värden kanske sitter och känner sig utnyttjad på sin kant.

Varför skulle jag skippa vad jag har rätt till? Om inte hyresvärden begär en skälig höjning årsvis. Utan bara helst plötsligt slänger ur sig en siffra. Varför skulle jag accepterar den? Som jag också har skrivit så är det enklaste att gemföra en skälig hyra med de andra lgh i samma hus, som då skulle betala 9000 mindre.

Visa signatur