AMD: "Zen 3 med 3D V-Cache redo att möta Intel Alder Lake"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

@SwedenVirre @ottoblom det är inte mainstream iaf som jag snackar om

R9 är inte mainstream heller ......Finns 6 och 8 kärnor för mainstream .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

@ottoblom, det är mainstream segmentet som jag skrev förut.... Ska jag behöva skriva samma sak 10 gånger

Permalänk
Medlem

Kan det vara en ny generation Threadripper på gång?
- Finns ännu inte med Zen3, och har inte aviserats.
- Befintliga TR saknar ännu konkurrens, men kan ändras med Alder Lake?
- TR med Zen4 lär dröja, om de alls kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Det som gör Zen3 till Zen3 finns i compute-chipleten. De kan mycket väl kombineras med en ny IO die (efter att samma används i två generationer) som använder sig av DDR5 och är designad för AM5.

Jo, jag har också följt vissa spekulationer. "Mycket väl" indikerar inte total avsaknad av precedent dock. Kan förstås bli något annat än "Ryzen 5000"-serien men ändå, "Zen 3" på AM4 oc "Zen 3" på AM5 saknar motstycke i historien*

*Har inte hittat nåt än iaf

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

@ottoblom, det är mainstream segmentet som jag skrev förut.... Ska jag behöva skriva samma sak 10 gånger

Bara för att intel max erbjuder 8 kärnor av senaste snitt på deras plattform och AMD erbjuder det dubbla säger väl hur mycket de ligger efter. Båda lagen tar ju ungefär lika mycket för dessa 8 kärnor. Skillnaden är att AMD har processorer med 12/16 som inte har avsevärda nackdelar. Inga överpriser alls. Däremot finns ingen konkurrens från det blåa laget. AMD skulle kunna sälja 12/16 cores ännu dyrare om de ville eftersom de är ohotade i det segmentet. Man får ju mer prestanda per krona med båda dessa modeller, låter inte som ett överpris i min värld, dock är de såklart nischade produkter som inte alla behöver.

Det Intel brukade göra var processorer med EE på slutet av namnet, dessa brukade erbjuda några hundra megahertz för tusentals kronor (se bara 11900K). Då kan du snacka överpriser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jo, jag har också följt vissa spekulationer. "Mycket väl" indikerar inte total avsaknad av precedent dock. Kan förstås bli något annat än "Ryzen 5000"-serien men ändå, "Zen 3" på AM4 oc "Zen 3" på AM5 saknar motstycke i historien*

*Har inte hittat nåt än iaf

Phenom 2 släpptes i specialversioner till gamla sockeln med DDR2, men de snabbaste varianterna blev exklusiva till nya sockeln med DDR3. Det är väl det närmaste jag kan komma på

Permalänk
Skrivet av Daemon85:

@SwedenVirre @ottoblom det är inte mainstream iaf som jag snackar om

Hedt var mainstream iaf då, idag är det väldigt nischad marknad, men var man tvungen att gå hedt för att ha fler än 4 kärnor, det var också med sånna plattformar man fick gå för att köra multigpu vilket också var det heta förr.

Man hade två realistiska val förr, 4 kärnor och ett grafikkort alternativt två i x8-x8

Men ville man köra crossfire samt köra ett physx kort så var det bl.a x58 som gällde, det var hedt.

Grejen är den att amd erbjuder fler möjligheter för sin plattform än vad intel gör. Am4 är deras "mainstream" och upp till 16 kärnor finns att tillgå, intel erbjuder bara 8 för socket 1200

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Phenom 2 släpptes i specialversioner till gamla sockeln med DDR2, men de snabbaste varianterna blev exklusiva till nya sockeln med DDR3. Det är väl det närmaste jag kan komma på

Hej, haha, visstja, dock blev de ej exklusiva för AM3 eftersom AM3 och AM2+ var pin-kompatibla , man kunde köra de nyare Phenom II i den tidigare sockeln.

Samma kommer ej vara fallet med AM4. Så jag håller tummarna för en till release för AM3 : )

Citat:

Today’s Phenom II parts are designed for Socket-AM2+ motherboards. AMD doesn’t qualify any of them for use on Socket-AM2 motherboards, but there’s nothing stopping a motherboard maker from enabling support on a standard AM2 motherboard. You will need a BIOS update.

Next month, AMD will launch the first Socket-AM3 Phenom II processors. The main difference here is that these parts will support DDR3 memory. Oh no, another socket, right? Wrong.

Socket-AM3 Phenom II parts will also work in Socket-AM2+ motherboards, the two are pin-compatible. When in an AM2+ board, these upcoming Phenom II processors will work in DDR2 mode, but when in an AM3 board they will work in DDR3 mode. How cool is that?

https://www.anandtech.com/show/2702/8

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Hej, haha, visstja, dock blev de ej exklusiva för AM3 eftersom AM3 och AM2+ var pin-kompatibla , man kunde köra de nyare Phenom II i den tidigare sockeln.

Samma kommer ej vara fallet med AM4. Så jag håller tummarna för en till release för AM3 : )

https://www.anandtech.com/show/2702/8

Gissar att du menar AM4 vs AM5 i andra paragrafen?

Permalänk
Inaktiv

Jag var redo att uppgradera från 3900X till 5900X vid lanseringen, men detta kan vara ett intressant alternativ med. Eller allmänt invänta vad som kommer till AM5 och Zen 4.

Så pass nöjd men min CPU i dagsläget, men prestandaförbättringarna är lockande. Man är ju entusiast trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara för att intel max erbjuder 8 kärnor av senaste snitt på deras plattform och AMD erbjuder det dubbla säger väl hur mycket de ligger efter. Båda lagen tar ju ungefär lika mycket för dessa 8 kärnor. Skillnaden är att AMD har processorer med 12/16 som inte har avsevärda nackdelar. Inga överpriser alls. Däremot finns ingen konkurrens från det blåa laget. AMD skulle kunna sälja 12/16 cores ännu dyrare om de ville eftersom de är ohotade i det segmentet. Man får ju mer prestanda per krona med båda dessa modeller, låter inte som ett överpris i min värld, dock är de såklart nischade produkter som inte alla behöver.

Det Intel brukade göra var processorer med EE på slutet av namnet, dessa brukade erbjuda några hundra megahertz för tusentals kronor (se bara 11900K). Då kan du snacka överpriser...

Om du inte tycker det är överpris sä är det väl bra för dig, men de flesta mainstream konsumenter kan nyttja Intels singelcore kraft otroligt mycket oftare än mainstream konsumenter nyttjar alla cores amd har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Om du inte tycker det är överpris sä är det väl bra för dig, men de flesta mainstream konsumenter kan nyttja Intels singelcore kraft otroligt mycket oftare än mainstream konsumenter nyttjar alla cores amd har

Senast jag kollade var dom väldigt nära varandra i singeltrådat dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gissar att du menar AM4 vs AM5 i andra paragrafen?

Jo. "Samma kommer ej vara fallet med AM5. Så jag håller tummarna för en till release för AM4 : )"
Behöver inget bättre än Ryzen 5 3600 för stunden men det vore trevligt att förlänga nuvarande moderkortets liv en del.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Kommer bli ökad prestanda i spel, speciellt där det är väldigt CPU-bound. Även filkomprimeringsprogram lär se en decent boost samt vissa vetenskapliga applikationer 👌 Zen3 kommer va stark nog i övriga applikationer vilket gör denna refresh lagom innan Zen4.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Något nytt om när detta kommer vara tillgängligt i butiker?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Något nytt om när detta kommer vara tillgängligt i butiker?

Om det presenteras på CES kanske det kommer i mars?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S