Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Ja du får väl köpa hem och jämföra när den väl blir tillgänglig. Det måste vara en liten kostnad i jämförelse med ditt projekt.

Hursomhelst. Hur många grader kan stolen flyttas fram/tillbaka/sidledes? Hur blir det när man använder VR samtidigt? Man måste väl kompensera för stolens förflyttning på något vis, går det? Har du koll på hur mycket fördröjning det handlar om i stolrörelser? Antar att det måste ner på ganska låga latenser för att man inte ska bli åksjuk?

(Jag har testat en simulator med ganska långsam latens - mådde illa efter fem minuter)

Ganska nöjd som det är så passar på den

Jag är lagom känslig och blir ganska lätt vr sjuk om det är dålig fps eller kass tracking men har spenderat många timmar utan paus i AC och PC2 i VR med motion på utan några som helst obehag.

Motion compensation görs annars enkelt med en Vive puck eller en kontroll fastspänd på ryggstödet.

SFX-100 har cylindrar på just 100mm så rörelserna blir inte jättestora men skulle absolut inte vilja ha mer, har den på ca 70% nu och det räcker gott för bra inlevelse.

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naicro:

Ganska nöjd som det är så passar på den

Jag är lagom känslig och blir ganska lätt vr sjuk om det är dålig fps eller kass tracking men har spenderat många timmar utan paus i AC och PC2 i VR med motion på utan några som helst obehag.

Motion compensation görs annars enkelt med en Vive puck eller en kontroll fastspänd på ryggstödet.

SFX-100 har cylindrar på just 100mm så rörelserna blir inte jättestora men skulle absolut inte vilja ha mer, har den på ca 70% nu och det räcker gott för bra inlevelse.

Saken är väl den att om man får till det här med motion så borde det väl nästan motverka effekten av att man kan bli åksjuk i simulatorer. Det som orsakar problemen är ju just avsaknad av motion.

Om du bromsar bilen, och stolen samtidigt lutar stolen framåt, så borde ju upplevelsen bli mycket mycket bättre än om att du sitter på en helt statisk stol och krafterna utlämnas. Enligt mina experiment så behöver det inte vara så exakt heller. Det kan räcka med att gunga till på stolen lite.

Någon form av rörelse är ju bättre än ingen rörelse alls!

Permalänk
Medlem

Vågar man fråga va allting gick lös på? PC + precis allting annat sammanlagt?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Sjukt coolt

Satt och tänkte på detta idag faktiskt, bygga egna ställdon så bara kontrar du med https://opensfx.com/

Detta löser så sjukt mycket av mina tankar

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Djupt, djupt imponerande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Saken är väl den att om man får till det här med motion så borde det väl nästan motverka effekten av att man kan bli åksjuk i simulatorer. Det som orsakar problemen är ju just avsaknad av motion.

Om du bromsar bilen, och stolen samtidigt lutar stolen framåt, så borde ju upplevelsen bli mycket mycket bättre än om att du sitter på en helt statisk stol och krafterna utlämnas. Enligt mina experiment så behöver det inte vara så exakt heller. Det kan räcka med att gunga till på stolen lite.

Någon form av rörelse är ju bättre än ingen rörelse alls!

Ja helt klart, inte ens vanlig lokomotion i VR funkar ju och det är just på grund av utebliven känsla av rörelse.

Skrivet av BadNewsBrod:

Vågar man fråga va allting gick lös på? PC + precis allting annat sammanlagt?

Usch nej det vill jag inte räkna på, då kan man ju få ångest

Skrivet av ODDNAME:

Sjukt coolt

Satt och tänkte på detta idag faktiskt, bygga egna ställdon så bara kontrar du med https://opensfx.com/

Detta löser så sjukt mycket av mina tankar

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naicro:

Inga planer just nu, denna används främst med VR (se headsetet på datorn i första bilden)

Tills du provat denna ihop med Pimax 8KX 170FOV

G2an är grym, men det är bra svårt att gå tillbaka när man vant sig med 170 grader FOV.

VR i kombination med motion sim där man dessutom känner när man växlar, bromsar eller svänger är ganska insane.

Haha, stirrade mig blind på stolen så att jag missade det, klockrent ändå!

Permalänk
Medlem

Jag kan väl inte vara den första att efterfråga en film på när underverket är "in action" och pneumatiken är igång? Vansinnigt imponerande ivf.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Jag kan väl inte vara den första att efterfråga en film på när underverket är "in action" och pneumatiken är igång? Vansinnigt imponerande ivf.

Ska ordna det

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

Hatten av! Helt otroligt på så många plan att jag blir lite åksjuk. 😅 Hoppas ni får mycket kvalitetstid du och riggen.

Permalänk
Medlem

Imponerade hur du kunde kombinera en fullständig racing rig med alla kontrollers för flygsim samt keyboard/mus. Är inte throttle lite för långt ifrån till vänster? Var hittade du armen till tangentbordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Hatten av! Helt otroligt på så många plan att jag blir lite åksjuk. 😅 Hoppas ni får mycket kvalitetstid du och riggen.

Tack

Skrivet av kusk0r:

Imponerade hur du kunde kombinera en fullständig racing rig med alla kontrollers för flygsim samt keyboard/mus. Är inte throttle lite för långt ifrån till vänster? Var hittade du armen till tangentbordet?

Ja det tog ett bra tag att lista ut hur man skulle få plats med allt och samtidigt vara användbart, krångligast var helt klart höger sida med joystick, växelspak, handbroms, armstöd, tangentbord och ipad. Här är en filmsnutt där man ser bättre hur det sitter monterat https://i.imgur.com/jODPctc.mp4

Kan inte hitta exakt det jag köpte men detta är snarlikt, bort med plattan och fäst tangentbordet direkt på leden
https://www.amazon.se/Maclean-tangentbord-mushållare-tillbehö...

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

- Vad kostade det?
- Ja

Extremt imponerande och ser sjukt skoj ut att spela på

Lite beroende på vika servo man väljer och framförallt var man köper ifrån så bör man landa en bit under 30K.
Den stora fördelen med att bygga själv är att det blir det busenkelt att lägga till traction loss eller surge.
En annan sak med Sfx-100 är att den klarar av ganska många kilo, över 200kg om jag minns rätt.

Där finns ett par aktörer på marknaden som har överkomliga priser, om man inte vill bygga själv.
Det är halva tjusningen

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!

Är 200kg max för vad hela bygget får väga, inklusive aluminiumram, skärmar, fästen, användare och kontrollerhårdvara?

Inte riktigt marginal för front/sidokonsoller då, även om man drar ner på skärmarna?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Riktigt snyggt!

Är 200kg max för vad hela bygget får väga, inklusive aluminiumram, skärmar, fästen, användare och kontrollerhårdvara?

Inte riktigt marginal för front/sidokonsoller då, även om man drar ner på skärmarna?

Nej nej, per motor

Fast det betyder tyvärr inte att man kan lassa på en cockpit som väger 800kg men har sett sfx-100 riggar som väger 300kg+ och presterar bra, min väger in totalt med förare ca 260kg.

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naicro:

Nej nej, per motor

Fast det betyder tyvärr inte att man kan lassa på en cockpit som väger 800kg men har sett sfx-100 riggar som väger 300kg+ och presterar bra, min väger in totalt med förare ca 260kg.

Aha, då har man ju lite mer utrymme. Verkar ju också som att rörelsen inte är för extrem för att använda stationära skärmar utifrån några av de exempel jag sett.

Jag är dock lite nyfiken på hur man kan uppgradera systemet med surge-/sway-axlar som du beskriver?

Tycker mig inte finna utrymme för det i geometrin med fyra motoriserade fötter om man inte gör om det hela till en stewart-plattform.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Aha, då har man ju lite mer utrymme. Verkar ju också som att rörelsen inte är för extrem för att använda stationära skärmar utifrån några av de exempel jag sett.

Jag är dock lite nyfiken på hur man kan uppgradera systemet med surge-/sway-axlar som du beskriver?

Tycker mig inte finna utrymme för det i geometrin med fyra motoriserade fötter om man inte gör om det hela till en stewart-plattform.

Mycket ligger tyvärr i olika discordkanaler som jag inte kan läka till men man ställer sfx-100 på en bas som kan röra sig framåt/bakåt och i sidled med ytterligare 2-3 ställdon, här är ett exempel på hur det ser ut:

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Aha, då har man ju lite mer utrymme. Verkar ju också som att rörelsen inte är för extrem för att använda stationära skärmar utifrån några av de exempel jag sett.

Jag är dock lite nyfiken på hur man kan uppgradera systemet med surge-/sway-axlar som du beskriver?

Tycker mig inte finna utrymme för det i geometrin med fyra motoriserade fötter om man inte gör om det hela till en stewart-plattform.

Det kan bli ganska våldsamt ibland och tusan vet om Vesa fästen överlever i längden.
Även om min SR1:a hade klarat vikten så hade jag inte vågat.
På youtube, sök på SFX-100 traction loss så hittar du ett gäng diy lösningar.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??