Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Helgsnack: Tipsa om böcker till semestern

Permalänk
Avstängd
Skrivet av erixon87:

Storytel har hela serien inläst. Åtminstone på engelska. Håller för tillfället på och lyssnar på den sjätte boken.

Jag lyssnar gärna på svenska så hoppas att de även ska göra den inläsningen. Problemet är väl att någon Läckbergbok eller annat skit ligger högre upp på priolistan

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Helt förståeligt! Ibland ångrar jag att jag köpte en Kindle, för jag föredrar också öppna standarder.

Du kan ju konvertera filerna enkelt i Calibre. Till vilket format du vill, fram och tillbaka.
Du kan även köpa Svenska E-PUB filer (Adlibris osv) och göra om till Mobi filer som funkar i Kindle.
Som sagt, ett par musklick bara.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

Ett sommartips är annars Dag Öhrlunds böcker om Kommissarie Truuth och även serien om Silverbjälke som han skrivit tillsammans med Dan Buthler är ok, tyvärr tappar dessa böcker rejält i slutet av serien.

Lyssnar just nu på Eragon av Christopher Paolini och kommit halvvägs in i serien. Den är väl ok men perfekt att ha i öronen när man snickrar och målar här hemma.

Vill man ha med poliser och mord så kan man lyssna på Jussi Adler-Olsen och serien om Carl Mørck, dans författare som är både rätt roliga och spännande.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

King har en del bra böcker, läser just nu om The Stand (vad annars passar under en pandemi? Ett litet virus som smiter ut från ett labb och… ), den håller fortfarande så här halvvägs in i den och jag gillade The Dark Tower böckerna (men det var länge sen jag läste dom)

Quote Stephen King: ”People want to know why I do this, why I write such gross stuff. I like to tell them I have the heart of a small boy... and I keep it in a jar on my desk.”

Jag håller helt klart med om The Stand, en riktigt bra bok! Dark Tower tyckte jag också om, även om det kändes som om den röda tråden glömdes bort emellanåt. Några andra King-favoriter är Bag of Bones (en ganska lågmäld historia som av någon anledning krossar mitt hjärta, trots att det är en skräckis), The girl who loved Tom Gordon (om en flicka som går vilse i skogen och måste försöka överleva) samt Duma Key (också en ganska långsam historia, men den skrämde skiten ur mig).

Och eftersom jag klagade lite på King i mitt förra meddelande får jag väl avråda från Under the Dome, Signal och Christine. Väldigt oinspirerade, tyckte jag

Underbart King-citat för övrigt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Ulf Lundell: Vardagar.

"Vardagar. Gårdagar. Nu. Sen. Zen. Livet. Levandet. Åldrandet. Döden. Livet. Livet och döden och livet igen. Minnena. Vägen. Åldrandet. Stannandet. Kropp och själ. Hus och hem. …"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Darrow (Red Rising trilogin) serien av Pierce Brown är överjävligt bra. Science fiction från sin bästa sida.

https://red-rising.fandom.com/wiki/Red_Rising_Wiki

Kan inte annat än instämma!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Jag läser eller rättare sagt lyssnar bara på böcker. Just nu lyssnar jag enbart på Michael Connelly s böcker.

Kan varmt rekommendera Harry Bosch serien.
Uppläsaren Magnus Roosman är perfekt.

Connelly har även skrivit serier om Journalisten Jack Mcevoy och advokaten Mickey Haller.
Magnus Roosman läser även upp dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Läser väldigt blandat, men den bästa boken jag läst på senaste tiden var "vad hjärtat aldrig glömmer".

"Trzebinia, Polen, 1939. Alina Dziak har vetat att hon kommer att gifta sig med sin bästa vän Tomasz sedan hon var 9 år gammal. Som förlovad 15-åring oroas hon inte av ryktena om att nazisoldater närmar sig den polska gränsen. Hon litar på sin familjs lugnande ord och drömmer i stället om dagen då Tomasz återvänder från universitetet i Warszawa. Sakta men säkert kryper ockupationen framåt. Snart slits Alinas lilla by sönder av rädsla och hat. Och just då, när hela deras liv är på väg att falla samman, försvinner hennes älskade Tomaz.

Florida, USA, 2019. När Alices älskade mormor läggs in på sjukhus hittar hennes familj en låda innehållande en liten lädersko, ett brev och ett foto på en ung man. Stroken som drabbat Alice mormor har påverkat hennes språkcentrum, men med hjälp av bilder och enstaka ord vädjar hon till sitt barnbarn att uppfylla hennes sista önskan: att resa till hennes barndoms Polen och hitta sanningen. Men vågar Alice lämna sin autistiske 7-årige son och sin högpresterande 10-åriga dotter med deras pappa, som har en helt annan syn på barnens behov, för att resa till Polen och nysta i familjens dunkla förflutna?"

Satt nästan och grät på bussen.

Läste du på svenska eller engelska? Och hur är översättningen om du läste på svenska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Du kan ju konvertera filerna enkelt i Calibre. Till vilket format du vill, fram och tillbaka.
Du kan även köpa Svenska E-PUB filer (Adlibris osv) och göra om till Mobi filer som funkar i Kindle.
Som sagt, ett par musklick bara.

Absolut. Men inte om det är med kopieringsskydd, vilket Amazons böcker ofta har. De som inte har det har jag som standard att ha i både EPUB och MOBI då min dotter har Kobo-platta.

Permalänk
Medlem

Ni som lyssnar på böcker: vilka uppläsare kan ni rekommendera? Jag har testat att lyssna på böcker, men blir ofta trött på berättaren.

Och vilka tjänster har möjlighet att snabba upp uppspelningen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klarspråkarn:

Ni som lyssnar på böcker: vilka uppläsare kan ni rekommendera? Jag har testat att lyssna på böcker, men blir ofta trött på berättaren.

Och vilka tjänster har möjlighet att snabba upp uppspelningen?

Storytel har möjligheten att snabba på uppspelningen.

Jag lyssnar gärna på
Thomas Bolme
Stefan Sauk
Krister Henriksson
Reine Brynolfsson
Jonas Malmsjö
Katarina Everlöf ska tydligen vara väldigt bra men jag har själv aldrig hört någon av böckerna som är inlästa av henne.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Surely You're Joking Mr. Feynman - Nedskrivna minnen och tankar av Richard Feynman

The Master Algorithm av Pedtro Domingos - Läsvärd bok för den som är intresserad av maskininlärning

Superintelligence - Paths, Dangers, Strategies av Nick Boström - Som ovan...

Code av Charles Petzold - Förmodligen den bästa bok som skrivit om programmering på en grundläggande och övergripande nivå.

The Blank Slate - The Modern Denial of Human Nature av Steven Pinker - Intressant bok där Steven Pinker argumenterar mot iden om människan som ett oskrivet blad.

Faraday, Maxwell and the Electromagnetic Field av Nancy Forbes - Historia om hur Faraday och Maxwell lade grunden för teknologiska och teoretiska genombrott i den moderna vetenskapen.

What If - Serious Scientific Answers to Absurd Hypothetical Questions av Randall Munroe - Skaparen av XKCD. Behöver väl inte sägas mer än så?

Ps. En bonus: Leonardo da Vinci av Walter Isaacson - en utmärkt biografi väl värd att läsa.

Pps. Glömde Origin Story av David Christian. En helt fantastisk bok om världens historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Storytel har möjligheten att snabba på uppspelningen.

Jag lyssnar gärna på
Thomas Bolme
Stefan Sauk
Krister Henriksson
Reine Brynolfsson
Jonas Malmsjö
Katarina Everlöf ska tydligen vara väldigt bra men jag har själv aldrig hört någon av böckerna som är inlästa av henne.

Tack! Ska spara den listan och se om någon erbjuder gratis prova-på i sommar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klarspråkarn:

Tack! Ska spara den listan och se om någon erbjuder gratis prova-på i sommar.

Storytel har just nu 30 dagar gratis prova på. Kör du uppspelningen i högsta fart så borde du hinna med det mesta som är lyssningsbart😂

X5 är max, blir nog lite Kalle Anka känsla då och uppläsaren kommer få mindre betydelse.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Finns jättemånga läsvärda böcker men jag kan tipsa om en facklitterär och en skönlitterär.

Facklitterär: Lying, Sam Harris.
Denna väldigt korta och lättlästa bok handlar liksom titeln antyder om lögner, och om hur de enligt författaren i princip aldrig är varken moraliskt försvarbara eller ens nödvändiga. Många vill gärna tro att man stundom bör använda sig av så kallade vita lögner men Harris tar upp flera konkreta exempel där många intuitivt hade valt att ljuga där han hittar väldigt finurliga lösningar att ändå tala sanning. Verkligen en skitintressant bok som ändrade mitt sätt att se på interaktioner och kommunikation med andra människor.

Skönlitterär: Skråninga, Carl Frode Tiller
Denna nynorska råhet finns även tillgänglig på svenska vid namnet "Slänt". I boken får man följa en psykiskt sjuk man som sitter inlåst hos en institution, dömd för brott som han inte själv förstår att han har begått. Boken hoppar mellan hans barndom, ungdom, och nutid. Man får följa hur en människa kan förstöras psykiskt och mentalt av vanvårdande och missöden till den graden att sinnesuppfattningen helt förvrängs. Hela boken är skrivet på ett väldigt fängslande och inlevande sätt och man kan verkligen leva in sig i den missär som huvudkaraktären upplever själv men även framför allt det obehag denne oavsiklitgt utsätter folk i sin omgivning för. Fastän den hoppar mellan olika tider så blir berättandet aldrig riktigt förrvirrande. Ett rent brutalt j*vla mästerverk skrivet utan eufemismer, som enligt mig även skapar förståelse och medlidande för folk med mentala problem.

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Medlem
Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk

Flyga drake samt Tusen strålande solar är två böcker av samma författare som jag kan rekommendera.
Författare är Khaled Hosseini

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Jag har läst den på både engelska och svenska, men jag får ändå ge den svenska översättningen en stor eloge för att hitta egna och lysande översättningar som roande mitt tonårs-jag extremt mycket. Så låt inte ev språkhinder för orginalversionen hindra dig att ta del av denna (och efterföljande) lysande böcker. Extremt lättlästa är dom dessutom.

Absolut, den svenska översättningen är jättebra och det är helt klart inget fel att läsa den på svenska, jag ville bara flagga för att jag fick ut ytterligare nöje av att läsa böckerna på engelska också.

Av nån anledning så kan jag tyvärr inte redigera min originalpost så vi får hoppas att intresserade läser ända hit. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Storytel har just nu 30 dagar gratis prova på. Kör du uppspelningen i högsta fart så borde du hinna med det mesta som är lyssningsbart😂

X5 är max, blir nog lite Kalle Anka känsla då och uppläsaren kommer få mindre betydelse.

Hahaha! 😄 Då får jag nog enbart hålla mig till komedier...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Läste du på svenska eller engelska? Och hur är översättningen om du läste på svenska?

På svenska och det funkade hur bra som helst. Reflekterade aldrig över att översättningen skulle vara dålig.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Ni som lyssnar på böcker: vilka uppläsare kan ni rekommendera? Jag har testat att lyssna på böcker, men blir ofta trött på berättaren.

Och vilka tjänster har möjlighet att snabba upp uppspelningen?

Lyssnar endast på engelska böcker så rekommenderar endast engelskspråkiga nedan
Tim Gerard Reynolds
John Lee
Stephen Fry

Även Audible har möjlighet att justera hastigheten

Gällande andra boktips så rekommenderar jag även det mesta av Peter F. Hamilton
https://en.wikipedia.org/wiki/Peter_F._Hamilton_bibliography
Men framförallt allt inom både Commonwealth och Confederation universumen samt Greg Mandel Trilogy

Permalänk
Medlem

Tack för tips från alla i tråden. Jag har nu köpt första delen i Red Rising, första I Malazan och även The things we cannot say. Har börjat läsa Red Rising.

Ingen av författarna kände jag till sedan innan, så det ska bli kul att se om jag hittar någon ny favorit.

Även tack till tips på inläsare av ljudböcker på både svenska och engelska.