Forskare ökar hårddiskars lagringsdensitet tiofaldigt med grafen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Banan 🏎
Banan 🍌

Fil (bilväg)
Fil (verktyg)
Fil (mjölk)

Du glömde den viktigaste filen!

Finner även att ordet "cykel" har en bra plats i din lista.

Permalänk
Skrivet av Drenmi:

Något relaterat: hur kommer det sig att grafen är den korrekta stavningen, och inte "grafén"? Jämför ex. armén. 🤔 Det är ju samma risk för sammanblandning mellan grafen (graf i bestämd form) och grafen (materialet) som det skulle vara mellan armen (arm i bestämd form) och armen (armé i bestämd form) om armén hade stavats armen.

Armé är ett lånord från franska, där man har en tradition av att sätta ut apostrofer på de vokaler som ska betonas. Den traditionen finns i flera andra språk, isländska t ex, men inte i svenska. Så är det bara, kulturella skillnader. Det är ju sällan ett problem i praktiken, utan det framgår ju oftast av sammanhanget vilket som menas. I de flesta fall tänker vi inte ens på vad vi tar för givet i språket. För en spanjor t ex så kan det ju verka väldigt förvirrande att vi bara sätter ut frågetecken efter en fråga, och inte före också så man vet när den börjar (helst ska det vara uppochnedvänt också så att det absolut inte kan bli några missförstånd...) Men det är ju sällan något vi reflekterar över här. På andra sidan av skalan har vi t ex estniska som saknar pluskvamperfekt, dvs det finns inget ord för "ska/skall", utan man använder presens/nutid oavsett vilket man menar. Oftast framgår även det av sammanhanget, esterna lyckas iaf förstå varandra

Grafen är ett ord som kommer av något slags internationaliserat kemispråk, där man använder det latinska grundalfabetet utan apostrofer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Någonstans måste det finnas en gräns för hur praktiskt det är att ha kolossala datamängder bakom en fysisk I/O-begränsning på några få hundratal MB/sekund.

”There is no cloud, it’s just someone else’s computer” är väl hårddiskarnas räddning tills vidare, antar jag.

Jag kan nog ändå tänka mig att datacentren har våta drömmar om denna teknologin

Skrivet av Drenmi:

Något relaterat: hur kommer det sig att grafen är den korrekta stavningen, och inte "grafén"? Jämför ex. armén. 🤔 Det är ju samma risk för sammanblandning mellan grafen (graf i bestämd form) och grafen (materialet) som det skulle vara mellan armen (arm i bestämd form) och armen (armé i bestämd form) om armén hade stavats armen.

Det är nog ett låneord från det engelska namnet "graphene"

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

100 TB 2025 var det med eller utan grafen?
Om utan innebär ju det att med grafen så har vi hårddiskar om 1000TB=1PB.
Undrar hur lång tid det tar innan den är full?

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Det har ju pratats om större disk under precis hur lång tid som helst och vi sitter fortf fast med modeller under 20TB.
Med tanke på att man alltid villhöver mer disk så får det gärna ta fart

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av DerpMcDerp:

Lägligt nu när folk börjar jobba på Chia. Kanske läggs mer pengar på den här typen av forskning pga det?

Just den här studien verkar ha slutförts någon gång 2019 (det är åtminstone då den påbörjade processen att publiceras) så det känns otroligt att den skulle ha påverkats av Chia redan då. Men fortsätter det växa är det ju inte omöjligt att man allokerar mer pengar till den typen av forskning, det ska nog inte uteslutas åtminstone

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Banan 🏎
Banan 🍌

Fil (bilväg)
Fil (verktyg)
Fil (mjölk)

Fil (på datorn)

Permalänk
Medlem

Låter bra, även om grafen är mer fantasi än verklighet i dagsläget pga tillverkningsproblematiken.

Skrivet av Krakkan:

Tänk å ha en 100TB hårddisk krasha

Köp aldrig mer lagringsmedia än du har möjlighet att ha backup på, så exempelvis två 100 TB-diskar av olika märke eller modell, varav den ena t.ex. förvaras i brandskåp.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Du glömde den viktigaste filen!

Finner även att ordet "cykel" har en bra plats i din lista.

Skrivet av DerpMcDerp:

Fil (på datorn)

Ber ödmjukast om ursäkt! Hjärnan var lite på halv gas idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men trots att de har liknande uppbyggnad så har grafen helt annorlunda egenskaper än grafit. T.ex. 200 ggr starkare än stål, transparent, böjbart och en utmärkt ledare av el och värme. Kan inte jämföras med grafit.

Edit: För att förklara ytterligare så ja, grafens uppbyggnad är ett lager av flera stycken i grafit. Men det betyder inte att grafit innehåller grafen.

Grafit innehåller grafen. Att grafit inte har samma egenskaper som grafen betyder inte att det inte innehåller mikroskopiskt små skikt. En påse sand har inte samma egenskaper som ett sandkorn, för att ge en analogi.

Permalänk
Medlem

Dom här diskarna kommer huggas direkt av chia sekteristerna, så är bara att glömma att få tag på en. Man får hålla sig till floppydiskar, fram tills att någon kommer på att bygga en kryptovaluta på det också, då är det kassett eller hålkort som gäller. Låt oss kryptera oss tillbaka till stenåldern!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

då är det kassett eller hålkort som gäller.

Jag har redan gått från RAM till kulram bara för att gardera mig.

Permalänk
Viking
Skrivet av Mikael07:

Grafit innehåller grafen. Att grafit inte har samma egenskaper som grafen betyder inte att det inte innehåller mikroskopiskt små skikt. En påse sand har inte samma egenskaper som ett sandkorn, för att ge en analogi.

Jag förstår hur ni tänker.

Men jag står nog fast vid att det blir fel att säga att sin penna innehåller grafen.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag förstår hur ni tänker.

Men jag står nog fast vid att det blir fel att säga att sin penna innehåller grafen.

Jag vet inte varför jag fortsätter här, men nåja. Rätt ska vara rätt En penna innehåller kol i en herrans massa olika konfigurationer. Det ligger i skikt (grafit), olika tjocka, olika stora, olika former, i olika riktingar. Skikten är bundna med väldigt svaga bindningar, så svaga att lagren kan glida mot varandra. Är skiktet tjockare än en atom så är det inte grafen, är skiktet en atom tjockt ÄR det grafen, även om det bara är några atomer långt. Det är definitivt och otvivelaktigt bevisat att man kan extrahera (framställa) grafen ur en penna. Det var så Geim och Novoselov vann nobelpriset. Som nämndes innan, the scotch tape method. Så frågan som kvarstår är, innehåller en penna grafitskikt som är ett atomlager tjockt (grafen)? Varför inte? Det är uppskattningsvis biljoner av kolatomer i en penna, varför skulle precis alla konfigurationer av grafit finnas (olika tjocklekar, riktningar), utom just den med ett atomlager finnas? Det är sjukt osannolikt.

Permalänk
Viking
Skrivet av Mikael07:

Jag vet inte varför jag fortsätter här, men nåja. Rätt ska vara rätt En penna innehåller kol i en herrans massa olika konfigurationer. Det ligger i skikt (grafit), olika tjocka, olika stora, olika former, i olika riktingar. Skikten är bundna med väldigt svaga bindningar, så svaga att lagren kan glida mot varandra. Är skiktet tjockare än en atom så är det inte grafen, är skiktet en atom tjockt ÄR det grafen, även om det bara är några atomer långt. Det är definitivt och otvivelaktigt bevisat att man kan extrahera (framställa) grafen ur en penna. Det var så Geim och Novoselov vann nobelpriset. Som nämndes innan, the scotch tape method. Så frågan som kvarstår är, innehåller en penna grafitskikt som är ett atomlager tjockt (grafen)? Varför inte? Det är uppskattningsvis biljoner av kolatomer i en penna, varför skulle precis alla konfigurationer av grafit finnas (olika tjocklekar, riktningar), utom just den med ett atomlager finnas? Det är sjukt osannolikt.

Det var väl inte så att han faktiskt skapade grafen med sin tejpbit? Har hört att han endast fick idén om att det faktiskt gick att göra. Spelar dock ändå ingen roll.

Men om jag ändrar mitt påstående lite då? Vi kan aldrig veta säkert att en penna innehåller grafen, och om den gör det så gör det ingen nytta. Alltså spelar det ingen roll, och därför helt oviktigt då det egentliga materialet heter grafit.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det var väl inte så att han faktiskt skapade grafen med sin tejpbit? Har hört att han endast fick idén om att det faktiskt gick att göra. Spelar dock ändå ingen roll.

Men om jag ändrar mitt påstående lite då? Vi kan aldrig veta säkert att en penna innehåller grafen, och om den gör det så gör det ingen nytta. Alltså spelar det ingen roll, och därför helt oviktigt då det egentliga materialet heter grafit.

De separerade grafitlagrena med tejp med flera iterationer tills små bitar med ensamma lager syndes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det var väl inte så att han faktiskt skapade grafen med sin tejpbit? Har hört att han endast fick idén om att det faktiskt gick att göra. Spelar dock ändå ingen roll.

Men om jag ändrar mitt påstående lite då? Vi kan aldrig veta säkert att en penna innehåller grafen, och om den gör det så gör det ingen nytta. Alltså spelar det ingen roll, och därför helt oviktigt då det egentliga materialet heter grafit.

Som postats innan, tejpen underlättar att separera grafitskikt tills det bara är ett atomlager tjockt - grafen. Och det gjordes verkligen, med tejp! Grafit är bara flera lager av grafen staplade på varandra. Bara för att vi inte kan använda det på ett bra sätt ur en penna kan man inte säga att det inte finns! Den där lamborghinin jag vill ha finns även fast jag inte har råd att köpa den! Typiskt om man använder grafen till en applikation vill man kunna skapa den under kontrollerade former, på rätt plats, i rätt form, i rätt storlek, och helt utan defekter. Därför har vi ingen nytta av grafenet i en penna. Men pappret du skriver på *kommer* ha grafenflak på sig.

Och det där med att grafen är si och så många ggr starkare än stål måste man verkligen ta i rätt kontext. Grafen kan per definition bara vara ett atomlager tjockt. Så vi kan alltså bara jämföra med ett stålskikt som är en atom tjockt. Att det är flera hundra ggr starkare än stål betyder ändå inte att jag inte kan smula sönder det med fingrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Bara för att den atomiska uppbyggnaden är likt betyder det inte att ett material innehåller det andra. I det här fallet innehåller inte grafit grafen. På samma sätt som att diamant inte innehåller grafit.

detta verkar vara en marklig "hill to die on" men i nanofysik-labbet jag jobbade i skulle vi absolut sagt att grafit innehaller eller bestar av manga lager grafen. liknelsen med diamant haltar da diamant, som andra tidigare namnt, har en annan atomar struktur an grafen, grafit och grafen har samma atomar struktur, ena ar bara flera lager. manga ganger kallas t.ex. flera lager av grafen "multilayer graphene" och du kan ofta hora forskare retsamt saga: "du menar grafit?" i reaktion till sadana publikationer. att saga att grafit innehaller grafen ar snarare som att saga att plywood (eller valfritt laminerat material) innehaller tunna lager av tra.

Skrivet av Donnerstal:

Det var väl inte så att han faktiskt skapade grafen med sin tejpbit? Har hört att han endast fick idén om att det faktiskt gick att göra. Spelar dock ändå ingen roll.

na, det var faktiskt gjort med tejp (dock fran grafit och inte blyerts). det gors fortfarande ofta med tejp i forskning, bade med grafen och med manga andra 2d-material, framst for att 2d material som ar framstallda med tejp (mechanical exfoliation kallas det) ofta har battre kvalitet an andra metoder (an sa lange).

Skrivet av Donnerstal:

[...]Vi kan aldrig veta säkert att en penna innehåller grafen, och om den gör det så gör det ingen nytta. Alltså spelar det ingen roll, och därför helt oviktigt då det egentliga materialet heter grafit.

pastandet att vi aldrig kan veta om en penna innahaller grafen ar felaktigt, forskare har producerat grafen fran blyertspennor, se t.ex. har: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S000862...

menar inte att single you out, men ser ofta massa felaktigheter om grafen pa sweclockers. svarar garna pa fragor om det ar nagot annat nagon undrar om.

EDIT: grammatik + fortydligande av tejp upptackten + stavning

+nagon undrar om
Permalänk
Medlem

Det där med att göra skivorna tunnare för att få plats med fler måste vara en missuppfattning. Vad man talar om är att minska avståndet mellan läshuvudet och det magnetiska lagret i skivan; halvera det och lagringstätheten ökar med en faktor 4.

Därtill så har dagens beläggningar på skivorna av DLC, Diamond-Like-Carbon, temperaturbegränsningar som det är möjligt att överskrida med HAMR.