Permalänk
Medlem

Lagg vid trådlös anslutning

Hej, som titeln angav laggar jag när jag spelar via trådlöst kontra tp kabel. Jag har ett nätverkskort i datorn med externa antenner till. Asus fabrikat minns ej model, kan kolla upp om det är av betydelse. Min router är en asus router som kostade mig 2500 vid köp för två år sedan, den ska vara ev värsting modell, kan kolla vad den heter om det behövs också. Nu till min fråga, jag har aldrig laggat tidigare när jag spelat cs trådlöst. Min dator är 5-6 meter från routern. Har stabila 10-16 ping med trådlös uppkoppling, men jag kan spela, det är bara det att jag liksom ibland teleporteras fram eller bak. Svårt att förklara, men det är inte ett konstant lagg. Utan det händer några games då och då, vissa värre än andra. Men byter jag till kabel så försvinner det helt. Fortf samma ping, men jag hackar inte. Har inte märkt av nå packet loss eller liknande. Någon som vet vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

Det är väldigt många yttre faktorer som kan påverka en trådlös anslutning så vill du alltid kunna lite på anslutningen så kör trådat.

Permalänk
Rekordmedlem

Wifi använder ett delat medium för signalöverföringen så det är inte bara dina egna prylar som påverkar utan även dina grannars, om du vill ha stabilitet så ska du använda kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du köpt någon ny elektronik eller grannen kanske har...

Jag hade konstiga problem med liknande förut när jag var tvungen att köra trådlöst, visade sig vara en mikrovågsugn som grannen körde vid dessa tillfällen.

Det kan t.om visa sig vara att du rullat ihop kablar i närheten som fungerar som så att de gärna skapar störningar i vägen, då det kan skapa ett så kallat magnetfält. Tänk på vad som har ändrats eller bytts ut eller dylikt sen det började så kanske du hittar problemet.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Inaktiv

Låter som du får massa packet loss, brukar hända när grannen skaffar sig en router som kör på samma band. Det går att ändra vilket band routern använder, det brukar stå på auto, men prova byta mellan olika och se om det löser problemet.