Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du har nog svårt att hitta något som inte bygger på fabrikens modeller. Vem gör bäst plastbestick? Lägger de ner arbete är det främst på design.

Det är talande (för hela segmentet) att Electrolux bara ger 12 månaders garanti.

Tack för ditt hjälpsamma svar. Nu vet jag precis vilken AC jag ska köpa.

/s

Någon som vet vilka portabla AC som har två slangar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Blacksheep: Han syftar på det vi diskuterade för två år sedan i tråden – att man vid undertryck stör ventilationen och drar in luft från köksventilationen eller frånluften, möjligtvis också att vattenlåset inte fungerar bra så att luft dras in via avloppet också. Så diskussionen kring tvåslangs kom igång i tråden för ett par år sedan!

@scaleo86: Den övre delen är den kalla delen rent generellt. De brukar så gott som alltid vara uppdelade i två kammare där den nedre har kondensorn och kompressorn, slangen är utblåset och gallret bredvid slangen är tilluften, den övre kammaren är evaporatorn där den tar in luft baktill för att kyla ner och skjuta ut framtill/upptill. Den övre tilluften bidrar alltså inte till undertryck. Precis som de brukar rekommendera när du lagar mat, har du öppnat ett fönster samtidigt?

Det är alltså detta du vill göra –

https://cdn.thingiverse.com/assets/8f/a1/6e/21/70/featured_preview_IMG_4883.jpg

Det var typ sådär jag gjorde först. Fast jag gjorde det lite snyggare, se bild nedan (jag skojar förstås, min lösning är charmigt asful, har tyvärr inte tillgång till 3d-printer).

Men undertrycket är märkbart problematiskt. Jag testade hålla hushållspapper framför ventilen i köket och där blåser det på märkbart, medans det i princip står still när ac’n är av.

Är du säker på att det övre luftintaget inte bidrar till undertryck? Jag kunde se en tydlig skillnad nämligen på hushållspappret vid kökets ventil när jag hade satt på lådor för båda luftintagen, det ”blåste” mindre.

Kanske måste jag som du säger försöka hitta en lösning med att ha ett fönster öppet på glänt nånstans. Är bara lite knepigt, för har katter som gärna drar.

Jag funderade annars på att ställa ut ac’n på den inglasade balkongen utanför vardagsrummet, och tejpa på en låda på det kalla utblåset upptill och leda in kallluften via ventilationsslang in genom skivan i fönstret.

Oroad över om luftfuktigheten där ute kan bli ett problem. Den bör i övrigt kunna stå skyddad från väder o vind. Och kan öppna ett av fönstren längre bort så det inte blir växthuseffekt där ac’n står.............. suck, jag vet inte. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Installerade mitt fönsterkit igår, fick direkt känna av skumma lukter från köksventilen och badrummet. Får se om det hjälper att stänga dörren till badrummet och slå av spisventilen idag. Annars får jag skaffa något jag slänger över avloppsbrunnen när det är dags att kyla.

Det beror ju i så fall på att du har ett undertryck och luft behöver strömma till. Att stänga badrumsdörren tror jag hjälper föga, då en sådan dörr sällan är tät. Som nämndes av andra tror jag att du behöver öppna ett fönster på glänt, eller göra en tvåslangsmodd för att bli av med undertrycket helt.

Permalänk
Medlem

Som ventilationsentreprenör så är detta en underhållande tråd att läsa. Många kreativa lösningar och diskussioner

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Vänta nu, menar du att du har moddat om den till en tvåslangslösning och sedan har du tillsammans med din granne och en dB-mätare kommit fram till att det blev mer högljutt utanför lägenheten?

Jag tror inte för en sekund att det stämmer! Du har ju tidigare i tråden skrivit att du har funderat på en tvåslangsmodd, men inte tyckt det behövdes. Men nu har du alltså redan provat och konstaterat att det är sämre??

Ja jag skrev att det där skulle man kunna göra. Innan jag köpte AC.
Sen när jag fick hem min AC. Så kolla jag många olika sätt och platser man då göra och var den står bäst .
Jag satt bara 2 st 10 MM men lite silvertejp.

Har ju inga bilder på det .
Men jag har de tillfälliga slangarna kvar.

https://1drv.ms/u/s!An0FBzVUuO-ql0nocReuxL3Y7meG?e=7MUAZb

Sluta nu tänka så mycket. Håll er till ämnet.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack för ditt hjälpsamma svar. Nu vet jag precis vilken AC jag ska köpa.

/s

Någon som vet vilka portabla AC som har två slangar?

Svaret är ärligt, det finns ingen som är jättebra. Även de populära modellerna är inte några säkra kort då ingen här vet vad du förväntar dig när det gäller ljud och funktion.

Ingen i Sverige, du får ansluta slang själv.

Permalänk
Avstängd

Hej alla.

Köpte idag en ac från Biltema,
https://www.biltema.se/hem/stadning/luftavfuktare/portabel-lu...

Helt okej för priset.
Hade konstant 25-26 grader i mitt gästhus.

Fick ner det till 22c på 40 min, inställd på 20c
Låter som en ångmaskin.
Får ju räkna med de, 2490 kr.

Ingick fönster plast och slang
Helnöjd.

ac

Kommer installera snyggare om jag är nöjd med den.
30 dagars öppet köp.

Permalänk
Medlem

Ta i trä, jag tror jag lyckades fixa problemet med undertryck.

Det här gjorde jag (bilder nedan):
- Jag tog bort den övre lådan, från den övre tilluften.
- Jag silvertejpade den undre lådan (nedre tilluften) som om det inte fanns någon morgondag. Misstänker att min ursprungliga tejpning kan ha släppt lite.
- Jag silvertejpade misstänkta stank-källor i badrummet; utloppsrör som ligger vertikalt mot väggen för installation av tvättmaskin (den tror jag var boven för kloaklukten innan, verkar inte ha nåt vattenlås), tätningen ner mot golv från tvättstället.
- Jag tejpade upp toapapper framför ventil i kök och badrum, för att lätt kunna se åt vilket håll luften går åt.
- Sen testade jag hur mycket vädringsfönstret i köket (rummet bredvid där ac’n står) var tvunget att vara öppet för att luften ska gå in i ventilerna. Istället för att komma ut ur ventilerna, med äckeldoft som följd. Kollade på pappret som satt upptejpat hur det blåser. Har jag fönstret stängt så kommer det in luft från ventilen. Men med fönstret öppet till en viss grad försvinner luften ut genom ventilen istället.
- För katt-folk: jag köpte ”kasthake med spärr” på Biltema. En dörr-hasp med spärr som gör att den inte släpper ifall katt går emot. Skruvade fast i vädringsfönster i köket.

Tack @Petterk för att du visade mig i rätt riktning med att ett fönster kunde behöva vara öppet.

Samtidigt synd att det behöver vara ett fönster öppet, för då drar man in värme i köket. Hade hoppats dubbel-slang skulle lösa problemet med undertryck bättre. Men det här är mycket bättre än att inte ha ac alls 😃

Skrev fel: tvättmaskin, ej diskmaskin
Permalänk
Medlem

Var något år sen man skrev här, kreativiteten tar aldrig slut hos er alla
Testade något nytt i år för skojs skull, fixade en ca 3750btu mini AC.

Viktigast för mig är att kunna sova bekvämt (blir snabbt 27-29c inomhus när det är 22-24 ute) och det här har fungerat hur bra som helst i nästan två veckor hittills. Har 3D printat massa adaptrar:

Dagtid: sitter ganska bekvämt vid laptop med adapter i nedre delen på bilden när det blåser mot mig.

Nattetid: kopplar in så det blåser in till sovrummet (ca 10kvm), dock kör jag inte hela natten, utan har det automatiserat så det går lite innan larmet går, sen som det är nu så blir det lite för svalt att ha det igång för många timmar (även om det snabbt blir varmt igen utan den). MEN, så magiskt första gången man vaknade med nästan 27c i sovrummet, slog på ACn och bara sekunder efteråt sval luft som föll över en (lyckotårar)

Den här lösningen är för mig så mycket bättre just nu då det dels är tystare (!) men tar nästan ingen plats jämfört med den stora ACn jag har (12000btu) som klumpar till köket rejält, sen får vi se om det blir varmare än de 25 vi har haft hittills, då finns den som backup då den lilla mest är lämplig för just sovrummet samt spot-kylning när man är vid laptop:en och inget annat egentligen.

Direkt vid utblåset kyler den så här när det är strax över 26 där den sitter (högt upp i rummet med lite varmare luft än de 26 som visas i grafen)

Permalänk
Inaktiv

Huh. Har inte märkt av nåt undertryck i lägenheten mer än i rummet AC:n står (och då märkte det jag bara när jag skulle stänga dörren).

Permalänk
Medlem
Skrivet av scaleo86:

- Jag silvertejpade misstänkta stank-källor i badrummet; utloppsrör som ligger vertikalt mot väggen för installation av tvättmaskin (den tror jag var boven för kloaklukten innan, verkar inte ha nåt vattenlås), tätningen ner mot golv från tvättstället.

Ett tips är att det finns både färdiga lock till tvättmaskinsavloppet och gumminipplar som tätar mellan röret och stammen i golvet så ser det betydligt trevligare ut. Dåligt att det inte fanns på plats sedan installationen.

https://lundagrossisten.se/catalogue/i1930.html

https://www.rinkabyror.se/artiklar/inomhusavlopp/gumminipplar...

Visa signatur

Fractal Design Define Mini || EVGA SuperNOVA G2 550W || Asus Z170M-Plus || Core i5 6600K @ 3.5GHz || Be-Quiet Pure Rock || Asus GeForce GTX 970 Strix OC || Samsung 950 Pro M.2 256GB || Samsung 850 Evo 500GB || Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz CL16 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av folo:

Ett tips är att det finns både färdiga lock till tvättmaskinsavloppet och gumminipplar som tätar mellan röret och stammen i golvet så ser det betydligt trevligare ut. Dåligt att det inte fanns på plats sedan installationen.

https://lundagrossisten.se/catalogue/i1930.html

https://www.rinkabyror.se/artiklar/inomhusavlopp/gumminipplar...

Bra tips! Tack!

Skulle absolut ha köpt locket till tvättmaskinsavloppet om det inte var så att vi letar efter nytt boende (och det här är hyresrätt). Mycket snyggare 😂

Gumminipplar/muffar satt där mot golvet, men tyckte inte det såg 100% tätt ut och med kraftigt undertryck så slinker det ju ut doft, så ville inte chansa.

Grymma tips som sagt, tack

Permalänk
Medlem

Med hjälp av familjens händige är ventilationsintag och plywood skiva för fönstret förberett
Saknar bara en skarvnippel för att förlänga original ut-slangen (var slut i affärn)

Ska måla skivan ikväll, borra skruvhålen i intagsventilerna och imorrn kanske ACn slås upp om färgen torkar snabbt!

Har ett extra ventilintag för att snickra på slangen på ACn, hur har jag inte riktigt bestämt än, blir kanske kartong platt emot, och gaffatejpat. Kikar på en soptunna i plast att skära som passar radien, men lite för kort för att täcka hela luftintaget tror jag. Mmh! Det händer saker, får klura på resten

Permalänk
Medlem

Såja nu är ACn redan igång och rullar, bara efter 20 minuter i 16C läget var det svalt nog att kunna sova i sovrummet, ska hårdköra den på 16C resten av dagen och se vad lägenheten 2rok, 68kvm, ligger på för temp i andra änden. Ca 24C i skuggan utanför fönstrerna nu, var 25.7C i lägenheten vid start.

Tyvärr inga bilder då bilduppladdningsfunktionen på imgur verkar ligga nere dock

*edit*
Är tydligen någon anti-adblock funktion imgur har lagt till som stökar

Skivan i fönstret inifrån, tar en utifrån sen, vitmålad där. Fastkilad med plastbitar från ett gammat disk-ställ som pressar skivan mot en gummilist. Fastnitade i skivan så noll skada på fönster-ramen.

nästan klart, tog golv-papp från när man målar och skar ut en bit som precis passade över hela insuget, skar ett hål för inloppsventilen, gaffatejpade fast den på insidan, och sedan gaffatejpade runt hörnen. Sen... gaffatejpade över hela pappen , gaffatejp är skoj!

Färdiga ut/inloppet, tejpade runt gaffatejp runt 90 graders 125mm röret tills jag precis kunde klämma på 140mm slangen. Drog åt en slangklämma och gaffatejpade för extra tätning.

I slutändan ser det ut såhär i rummet, nästan kolsvart och numera även svalt och skönt

Permalänk
Medlem

Fick hem min EXP34 igår, körde en test timme idag. Klara temperatur skillnader blev det i hela lägenheten, men främst i vardagsrummet där den står. Läste i manualen att tappen längst ner ska va öppen också när man kör "cool" läget. Det hade jag inte idag. Jag tyckte den lät som en AC ska göra. Lägre än de för 9000kr som finns på kontoret. Skulle utan tvekan kunna sova med den i samma rum, även på högsta nivå. Sambon kändes tveksam till att ha den på medans hon sov.

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem

@LURKOVIC i min manual, och etiketten på den tappen, står det specifikt att den skall vara stängd i Cool läget, men öppnas och dräneras före längre period då ACn inte används (över vintern till exempel), kondensen som bildas evaporeras ut genom varmluften i Cool läget, i Dry läget måste man ansluta den medföljande slangen till den övre tappen ned i en hink eller så.

Permalänk
Skrivet av Sötpotatis:

Perfekt att jag fann denna tråd! Blir nämligen lite väl för varmt i min lilla lägenhet under somrarna. Undrar om ni kan hjälpa mig välja rätt? Vet verkligen inte vilken modell eller fabrikat jag ska gå mot.

Jag har inga problem med att gå mot något högre prissatt. Vill hellre ha något riktigt effektivt och hållbart (samt möjligtvis lite tystare) än ett budgetalternativ som ställer till med besvär. Så en budget uppemot cirka 7000kr bör väl göra susen? Det viktigaste är att den klarar av att kyla lägenheten väl samt snabbt. Storleken på bostaden är 35m² samt att det är högt i tak. Jag har väldigt stora fönster, så fönsterkittet till maskinen bör vara stort nog (eller kunna kompletteras) för att kunna fästas. Är inte heller så händig, så vore bra ifall installationen av fönsterfästet är åt det enklare hållet. Ett bonus vore möjligtvis adderad Wi-Fi-funktion så man kan aktivera AC:n innan man beger sig hemåt. Som nämnt så är lägenheten relativt liten, så en för stor apparat riskerar att ta mer plats än nödvändigt. Därmed behövs kanske inte en stor maskin som är till för att kyla ned en 100m²-lägga.

Vad rekommenderar ni? Vet att Electrolux erbjuder en del i sitt sortiment, annars har jag sett att AC:n från Wood's verkar få bra betyg i olika tester. Läste dock även att Wood's så kallade "silent-modeller" inte alls är så tysta utav sig.

Tack på förhand!

Ingen som kan hjälpa mig med mitt problem ovan? Läst igenom tråden lite, men ej blivit klokare.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@LARRYLUKE i min manual, och etiketten på den tappen, står det specifikt att den skall vara stängd i Cool läget, men öppnas och dräneras före längre period då ACn inte används (över vintern till exempel), kondensen som bildas evaporeras ut genom varmluften i Cool läget, i Dry läget måste man ansluta den medföljande slangen till den övre tappen ned i en hink eller så.

Det stycket om att dräneras innan vintern såg jag med. Ska dubbelkolla men det var ett par partier om att använda ett tömningskar under cool läget. Återkommer!

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Ingen som kan hjälpa mig med mitt problem ovan? Läst igenom tråden lite, men ej blivit klokare.

De flesta ACs låter ganska lika. Det är inget som du kommer runt, det kommer låta. Kör på någon Elektrolux eller Woods med minst 12000BTU. Ska du få en bra effektivitet så är det tvåslangsmodd som gäller.

Att få en med Wifi borde inte vara så svårt heller. Googla på tester på AC för 2020 och 2021 så hittar du några alternativ.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Kan säga att 9000 BTU kyler sovrummet till 19C och hallen intill litegrann, (runt 30kvm totalt) inget mer. Så definitivt vill man ha högre BTU värde om man vill kyla hela hemmet eller nå lägre temperaturer?, täcker mitt behov dock.

Samt att det blev precis som jag misstänkte, och planerade aldrig på att kyla något annat än just sovrummet. Pga att min lägenhet är ett fuskbygge saknas det ventiler vid fönstren trots att det är självdrag. Fanns en ventil i köket som pluggades igen vid renovering när en fullstor frys placerades framför den. Med alla fönster stängda är det bakdrag genom "självdraget" i badrummet, AC på eller av. Måste ha balkongdörren eller ett fönster öppet, helt enkelt för att det saknas ventiler i lägenheten.

Men jag nöjer mig, nu kan jag sänka tempen i sovrummet från 26C till 20C med ca en timmes körning, som sedan stiger till ca 22C efter två timmar avstängt. Precis vad jag behöver för att kunna somna i tid för att vakna 0400 för att gå till jobbet

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått nog och funderar på denna Electrolux ChillFlex Pro EXP34 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5099669

Verkar som ett par i denna tråden har den och är relativt nöjd. Rekommenderar ni något annat för ca 5000:- så hojta gärna till

Sen undrar jag vilket fönsterkitt man borde köpa, eller hur man borde täta.
Eventuellt kan jag sätta ihop 2 tunna träfiberskivor och täcka över hela fönstret och försöka fästa dom skivorna på något sätt.
Annars fönsterkit antar jag?
Rätt stora fönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Nu har jag fått nog och funderar på denna Electrolux ChillFlex Pro EXP34 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5099669

Verkar som ett par i denna tråden har den och är relativt nöjd. Rekommenderar ni något annat för ca 5000:- så hojta gärna till

Sen undrar jag vilket fönsterkitt man borde köpa, eller hur man borde täta.
Eventuellt kan jag sätta ihop 2 tunna träfiberskivor och täcka över hela fönstret och försöka fästa dom skivorna på något sätt.
Annars fönsterkit antar jag?
Rätt stora fönster.

https://i.imgur.com/Nn1seTH.jpeg

Smidigaste lösningen för sådan fönster är https://www.amazon.se/HOOMEE-Luftl%C3%A5s-f%C3%B6r-mobil-luft...

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Musikälskare

Då var den uppe igen, så jäkla skönt det är!

Bortse från dom otvättade fönsterna är ni snälla haha, kan bara ha mitt fönster öppet på det sättet pga katt också så detta är den bästa lösningen jag har kommit fram till.

Ingen annan som kör skumplast? Det blir ju så fint!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Då var den uppe igen, så jäkla skönt det är!

Bortse från dom otvättade fönsterna är ni snälla haha, kan bara ha mitt fönster öppet på det sättet pga katt också så detta är den bästa lösningen jag har kommit fram till.

Ingen annan som kör skumplast? Det blir ju så fint!

https://i.imgur.com/dg6WcB2.jpeg
https://i.imgur.com/F5ZoEJQ.jpg
https://i.imgur.com/sMBlDlV.jpg

Sådär gjorde jag när jag hade min splittmaskin, men problemet var att utomhusenheten stod ute på ballkongen och slangen gick ut genom dörren. Det funkade inte så jag sålde den och köpte två små istället.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Det stycket om att dräneras innan vintern såg jag med. Ska dubbelkolla men det var ett par partier om att använda ett tömningskar under cool läget. Återkommer!

Verkar som att den också används till andra modeller som har värme-funktion, i manualen kallas det "luftvärmepump" av någon anledning. Där ACn värmer istället för kyler, med ett spann på 5-27C? Väldigt förvirrande manual måste jag säga

Mätte väggarna i sovrummet, 11C ute och 23C i sovrummet med ACn avstängd över natten, (22C när man gick och lade sig). Väggarna är 24.9C vid ytan nu. Får köra ACn för att kyla väggarna som en annan sade tidigare i tråden. Innan extrem-hettan kommer.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av blade80:

Sådär gjorde jag när jag hade min splittmaskin, men problemet var att utomhusenheten stod ute på ballkongen och slangen gick ut genom dörren. Det funkade inte så jag sålde den och köpte två små istället.

Så länge man har något som fungerar i den miljön man använder ACn i
Jag har inget direkt alternativ just nu men planerar att flytta till något större inom kort framtid, då kommer det förmodligen att ändras

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scaleo86:

Det var typ sådär jag gjorde först. Fast jag gjorde det lite snyggare, se bild nedan (jag skojar förstås, min lösning är charmigt asful, har tyvärr inte tillgång till 3d-printer).

Men undertrycket är märkbart problematiskt. Jag testade hålla hushållspapper framför ventilen i köket och där blåser det på märkbart, medans det i princip står still när ac’n är av.

Är du säker på att det övre luftintaget inte bidrar till undertryck? Jag kunde se en tydlig skillnad nämligen på hushållspappret vid kökets ventil när jag hade satt på lådor för båda luftintagen, det ”blåste” mindre.

Kanske måste jag som du säger försöka hitta en lösning med att ha ett fönster öppet på glänt nånstans. Är bara lite knepigt, för har katter som gärna drar.

Jag funderade annars på att ställa ut ac’n på den inglasade balkongen utanför vardagsrummet, och tejpa på en låda på det kalla utblåset upptill och leda in kallluften via ventilationsslang in genom skivan i fönstret.

Oroad över om luftfuktigheten där ute kan bli ett problem. Den bör i övrigt kunna stå skyddad från väder o vind. Och kan öppna ett av fönstren längre bort så det inte blir växthuseffekt där ac’n står.............. suck, jag vet inte. Vad tror ni?

https://i.imgur.com/PkVOsTR.png

Suger den inte in luft från det övre tilluftsgallret också, med andra ord redan kyld luft? Sätter jag ett papper på min AC så tar den luft från nedre och övre. Jag har inte modifierat om min AC men reagerat på det när jag läst inlägg här i tråden.

Visa signatur

------------------------------------------------------
ASUS GeForce RTX 5090 TUF # MSI MPG 321URX QD-OLED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Suger den inte in luft från det övre tilluftsgallret också, med andra ord redan kyld luft? Sätter jag ett papper på min AC så tar den luft från nedre och övre. Jag har inte modifierat om min AC men reagerat på det när jag läst inlägg här i tråden.

Tänk dig såhär, en vanlig AC har två delar, en separat enhet med kompressor och Kondensatorn Kondensorn som placeras utomhus, denna släpper värme utomhus kyld av en fläkt för att förvandla kylmedlet till en vätska igen, och en del inomhus med en evaporator, som absorberar värme inomhus för att förvandla kylmedlet till gasform som flyttas till Kondensatorn Kondensorn via kylmedelsrören.

En portabel AC har alla delar i en enstaka enhet, isolerade från varandra. Kondensatorn Kondensorn suger in luft från det nedre luftintaget och ut genom default slangen. Den övre delen suger in luft från rummet genom det övre luftintaget till Evaporatorn och blåser ut kall luft i rummet.

Övre och nedre delen är helt separerade inombords (eller ska vara det hursom)

Problemet med undertryck ligger vanligtvis i vad som redan är dålig ventilation i huset, självdrag fungerar inte när det är varmt ute, endast när det är kallt.

Permalänk
Medlem

Det brukar väl heta kondensor i kylsammanhang, inte kondensator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Det brukar väl heta kondensor i kylsammanhang, inte kondensator.

jepp! Inte helt 100 på alla ord och termer men har ett hum om hur de fungerar iaf