Thermalright gör rejäl kylare för SSD-enheter

Permalänk
Medlem

men 150 kr lät ändå lite billigt. De skulle säkert kunnat ta 399 kr för den

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Vad gäller kyleffekten så är det få kylartillverkare som kan mäta sig med Thermalright vad gäller kylardesign (TRUE, HR/Macho, etc) så jag vill nog ge dem lite tillit ändå, trots att det onekligen ser skumt ut. Fast det är klart, de har ju lierat sig med TUF nu tydligen, så saker är kanske på väg att hända hos dem också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Överlag så känns målgruppen för eftermarknadskylare ytterst smal. Jag ser egentligen tre scenarier:
Köper en lågpresterande SSD, behövs inte någon större mängd kylning.
Har ett moderkort som har kylare inkluderat.
Köper en högrepresterande modell och vill inte tumma på prestandan, köper modellen med tillhörande kylare förmonterad.

Eller har jag missat något uppenbart scenario? Jag har då aldrig funderat på att köpa en eftermarknadskylare.

Det finns tre anledningar till att jag kör med Be quiet MC1 (Pro):

  1. Moderkort med inkluderade kylflänsar som jag inte vill använda pga att jag då måste byta ut "kylningstuggummit" (vad är ett bra svenskt ord för thermal pad?) på dem när jag senare säljer eller på annat sätt lämnar moderkortet vidare till nästa brukare.

  2. Moderkort med inkluderade kylflänsar kan normalt inte kyla/värmeutjämna undersidan på dubbelsidiga stickor.

  3. Enklare och smidigare att ha kylningen fastmonterad på själva stickan, både för allmän hantering och när den ska flyttas till annat moderkort.

Jag har i dagsläget en högpresterande varm rackare men även en som sitter dåligt till ventilationsmässigt.

Personligen skulle jag föredra att alla stickor såldes med en välanpassad kylare/värmespridare förmonterad, som t.ex. Corsair och WD gör med åtminstone vissa av deras. Samsungs kopparetikett är inte verkningslös, men den gör inte direkt något superjobb med att hålla nere tempen på kontrollerkretsen.

Men ännu hellre skulle jag föredra att M.2 skrotades för konsument-PC-bruk och ersattes med U.2.

Visa signatur

5950X, 3090