Hjälp med publikt IP för Bahnhof fibernät via IP-Only

Permalänk
Medlem

Hjälp med publikt IP för Bahnhof fibernät via IP-Only

Hej,

Flyttat till hus med IPonly fibernät. Ville givetvis ha Bahnhof då de respekterar den personliga integriteten, viktig ståndpunkt för mig.
Men nu märker jag att det är lite problem med Bahnhof.

Jag behöver öppna en port ut för min VPN server. Men lyckades inte allt.. googlade runt och ser att Bahnhof har nån form av privata IP eller nåt..

Min router: en PfSense sevrer virtualiserad på egen hårdvara via VMware.

När jag ringer Bahnhof support idag säger de att de inte är några problem, han ska lösa publikt IP för mig. Men kräver en MAC adress på en enhet som ska få det publika IPt och sen dela ut då i mitt hem. Normalt är detta routern..

Jag har ingen aning vilken MAC adress det är i detta läget så jag ger MAC adressen för det ethernet uttag på min supermicro bräda som går rätt in i WAN för min PfSense (samma setup jag körde med mitt tidigare Telia fiber). Men detta verkar inte funka då jag fortfarande plockar upp något internt 100.x.x.x IP i PfSense på WAN.

Någon som vet hur man löser denna situationen med Bahnhof?

Tack!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag ger ingen konkret hjälp men värt ett försök. tryck på windows+S och sen cmd och högerklicka till att köra som adminstratör. Sen skriv in ipconfig /all så borde du se din mac-adress (DELA INTE DIN MED NÅGON FÖRUTOM BAHNHOF)

Jag gissar på att physical adress är din mac adress.

Permalänk
Inaktiv

Hejsan @Nima2001
Det stämmer att den adressen är en intern adress.. du behöver aktivera mac adressen
surfa in på https://dhcp.bahnhof.se och logga in med dina kunduppgifter så kan du aktivera den.
spara den länken inför framtida mac adressbyten så slipper du kundtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Nu kanske jag ger ingen konkret hjälp men värt ett försök. tryck på windows+S och sen cmd och högerklicka till att köra som adminstratör. Sen skriv in ipconfig /all så borde du se din mac-adress (DELA INTE DIN MED NÅGON FÖRUTOM BAHNHOF)

Jag gissar på att physical adress är din mac adress.

Det där gäller ju inte hans pfsense setup

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superthug:

Det där gäller ju inte hans pfsense setup

vaa!! funkar inte windowskommandon i pfSence. hihi
Nu måste vi skapa rubriker i aftonbladet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hej,

Flyttat till hus med IPonly fibernät. Ville givetvis ha Bahnhof då de respekterar den personliga integriteten, viktig ståndpunkt för mig.
Men nu märker jag att det är lite problem med Bahnhof.

Jag behöver öppna en port ut för min VPN server. Men lyckades inte allt.. googlade runt och ser att Bahnhof har nån form av privata IP eller nåt..

Min router: en PfSense sevrer virtualiserad på egen hårdvara via VMware.

När jag ringer Bahnhof support idag säger de att de inte är några problem, han ska lösa publikt IP för mig. Men kräver en MAC adress på en enhet som ska få det publika IPt och sen dela ut då i mitt hem. Normalt är detta routern..

Jag har ingen aning vilken MAC adress det är i detta läget så jag ger MAC adressen för det ethernet uttag på min supermicro bräda som går rätt in i WAN för min PfSense (samma setup jag körde med mitt tidigare Telia fiber). Men detta verkar inte funka då jag fortfarande plockar upp något internt 100.x.x.x IP i PfSense på WAN.

Någon som vet hur man löser denna situationen med Bahnhof?

Tack!

Du får kolla vilken MAC-adress som Vmware tilldelat WAN-interfacet på din Pfsense-VM.
Dvs, kika antingen i Vmware-gränssnittet eller i Pfsense-gränssnittet vad det står får MAC-adress på WAN-interfacet.

Vad hårdvaran har för MAC-adress spelar ingen direkt roll eftersom Vmware hittar på nya MAC-adresser till alla de virtuella interfacen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Superthug:

Det där gäller ju inte hans pfsense setup

Fast det går ju att säga åt pfsense att använda godtycklig mac på wan - bara man kommer ihåg att välja "Relinquish Lease" när man lämnar tillbaks det gamla IP't man fått mha gamla mac-adressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Hejsan @Nima2001
Det stämmer att den adressen är en intern adress.. du behöver aktivera mac adressen
surfa in på https://dhcp.bahnhof.se och logga in med dina kunduppgifter så kan du aktivera den.
spara den länken inför framtida mac adressbyten så slipper du kundtjänst.

Alltså den där länken såg jag när jag googlade runt tidigare. När jag försöker komma in på den klagar den på att den itne känner igen min IP (jag kör VPN). Ok fine, tog av VPn och försökte men då kom jag inte ens åt sidan.
Nämde detta för kundtjänst och de sa att de inte ska ställas in något där för de med IP-Only fiber. Gäller inte mig enligt honom... Märkligt personen på kundservice sa "jag vet inte vad de pratar om riktigt där på sweclockers men det ska inte ställas in något där för ditt fiber" - när jag nämde instruktionerna från sweclockers tidigare...

Skrivet av evil penguin:

Du får kolla vilken MAC-adress som Vmware tilldelat WAN-interfacet på din Pfsense-VM.
Dvs, kika antingen i Vmware-gränssnittet eller i Pfsense-gränssnittet vad det står får MAC-adress på WAN-interfacet.

Vad hårdvaran har för MAC-adress spelar ingen direkt roll eftersom Vmware hittar på nya MAC-adresser till alla de virtuella interfacen.

Ok jag tror jag förstår.. Så alltså om jag kollar på min pfsense VM i Esxi (VCSA) så ser jag 2 NIC. Ena är WAN som är kopplad till fiberdosan och andra är LAN. Det är alltså den WAN jag ger som pfsense gett till min WAN connection..?

Skrivet av hasenfrasen:

Fast det går ju att säga åt pfsense att använda godtycklig mac på wan - bara man kommer ihåg att välja "Relinquish Lease" när man lämnar tillbaks det gamla IP't man fått mha gamla mac-adressen.

Skulle du kunna utveckla, hänger inte med..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Nima2001:

Skulle du kunna utveckla, hänger inte med..

Under Status -> Interfaces hittar du att man kan "återlämna" aktuell IP-adress. Gå sen in på Interfaces -> WAN och ställ den MAC-adress du vill få publikt IP för.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nima2001:

Alltså den där länken såg jag när jag googlade runt tidigare. När jag försöker komma in på den klagar den på att den itne känner igen min IP (jag kör VPN). Ok fine, tog av VPn och försökte men då kom jag inte ens åt sidan.
Nämde detta för kundtjänst och de sa att de inte ska ställas in något där för de med IP-Only fiber. Gäller inte mig enligt honom... Märkligt personen på kundservice sa "jag vet inte vad de pratar om riktigt där på sweclockers men det ska inte ställas in något där för ditt fiber" - när jag nämde instruktionerna från sweclockers tidigare...

Okej.. Jag har ingen erfarenhet av Ip-only, då jag själv har Utsikt.. Jag kände igen 100.xx adressen då jag får den när jag byter mac+ip adress utåt.. så då får jag gå in via den länken för att aktivera nya mac adressen... och då bahnhofs sida där känner av vilken som är min yttersta Mac så kan jag vara superlat att jag inte ens behöver logga in o kika i mina brandväggar.. Jag har en primär och en fallback,
Jag tänkte du hade det lika simpelt som mig så slapp du kika i din pfSens-VM som @evil penguin skrev

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Fast det går ju att säga åt pfsense att använda godtycklig mac på wan - bara man kommer ihåg att välja "Relinquish Lease" när man lämnar tillbaks det gamla IP't man fått mha gamla mac-adressen.

Ja, nu skrev jag ju INTE att det inte går...