Permalänk
Medlem

Köpa bärbar för studier

Min fru skall studera ett tag nu och behöver köpa en bärbar dator. Den behöver ha webkamera, mik och högtalare vilket de flesta väl har nu för tiden. Den behöver också kunna klara av Office 2019 och vara någorlunda "framtidssäker".

Var inne på en Chromebook men de verkar endast hantera Office som app vilket verkar vara begränsande.

Sitter och funderar på följande. Hur skall man tänka gällande datorns Specs? Intel vs AMD? Funkar integrerad eller behövs det dedikerad grafik?

Det var länge sedan bärbart var på tapeten och vi behöver hjälp av er som har köpt en lite enklare/billigare dator.

Har ni några bra tips/länkar/tankar?

Visa signatur

jag gillar min dator!

Permalänk
Medlem

Integrerad grafik är en fördel men man kan vinna en del på att gå upp i pris för kvalite, vikt och speciellt skärm.
Numera har de flesta ips men de billigare modellerna 250 nits och 45% färgskala vilket är riktigt uselt.
Powerusers vill ha ryzen 4700 och uppåt eller minst intel 11xxx samt 16gb och 1 tb, men ni klarar er nog med mindre,

Mitt val,
https://www.komplett.se/product/1186293/dator-surfplatta/dato...
Vettigt budgetval,
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_huawei-matebook-d-14-53...
Huawei har blank skärm och en konstig bizarr webcam.

Permalänk

Beroende på budget kan jag rekommendera nya MacBook Air med M1-chippet. Himla trevlig dator, fint skärm, skönt tangentbord (skriver på en i denna stund). Ingen fläkt alls så helt knäpptyst men går svalt och utklassar alla lågpower cpus från Intel/AMD.

T.ex här som fyndvara i nyskick https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fy...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Intel 11xxx etc känns lite overkill ja

Hellre läggs pengarna på en lite bättre skärm samt att datorn blir lite smidigare.

Jag är inte riktigt med på vad som menas med 250 nits och 45% färgskala men jag antar att ju högre desto bättre. Det kanske räcker att sikta in sig på IPS?

Zenbooktipset ser trevlig ut och är väl precis uppe i pristaket på 8kkr som vi satt

Visa signatur

jag gillar min dator!

Permalänk
Medlem

Jag hade rekommenderat att kolla på begagnade enterprise-maskiner.
Lenovos X-serie eller en liten Dell Precision.
Exempel på butiker; Inrego, it-auktion, greenit, ...
I min erfarenhet är 15" det absolut största man vill behöva släpa med sig, 13" var perfekt när jag pluggade.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Beroende på budget kan jag rekommendera nya MacBook Air med M1-chippet.

Den ser nätt och smidig ut. Dock lite för dyr samt att vi verkligen inte är applemänniskor:(

Visa signatur

jag gillar min dator!

Permalänk
Sötast
Skrivet av pacc:

eller minst intel 11xxx

Baserat på vad?

Att man måste ha den absolut senaste datorn om man är poweruser?

Min arbetsdator kör: i7-8665U
Den kör 3xWindows10 på en gång.

Windows 10 installerat på metal och 2st vmware Windows10 maskiner.
De har 8 GB ram vardera och de virtuella maskinerna har 3 cores vardera.

Det är knappast så att det är ett vrålåk, men till 95% av tiden fullt brukbart.

Min privata laptop har en 7200U och den fungerar ypperligt som surfdator+annat.

Jag är själv för begagnade företagsdatorer, dell, hp, lenovo etc... det är grymma datorer med avsevärd livslängd.
De är oftast lite dyrare än konsumentsegmentet dock.

För en office/skol/surfburk så kan du köpa i princip vad som helst helt ärligt.
Hade hållt mig borta från det billigaste konsumentsegmentet dock, även om de erbjuder på papper hyfsad prestanda så är det oftast till en värdelös skärm, tangentbord, kylning och annat.

Permalänk
Skrivet av Solanum:

Den ser nätt och smidig ut. Dock lite för dyr samt att vi verkligen inte är applemänniskor:(

Ok. Isf skulle jag satsa på en bra formfaktor, bra byggkvalitet, bra 13-14" skärm, okej batteritid och ett skönt tangentbord. Allt annat är ganska irrelevant för studier, vilken modern cpu från Intel/AMD som helst klarar det som krävs.

Personligen skulle jag kollat närmare på:
Microsoft Surface 3 8000:-
Huawei Mate book D 14 5500:-
Lenovo IdeaPad varierande modeller/priser
Asus Vivobook 14 6500:-

Och sett vilka som uppfyller kraven.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Det beror på vad man ska läsa. Ju längre utbildning ju mer vill man kanske spendera på att få en bra dator.

Men en ren generell längre utbildning som inte har något med datorteknik och göra, så kan en macbook idag i princip inte bli ett felköp om man bara har råd.

Jag själv tillhör skara som kolla in olika butiker vad som är rea. Förenklat tycker jag man kan säga 8GB ram, 256GB ssd ingen superkass cpu(typ celerion) och datorn duger fint åt de flesta studenter. Går man upp till 16GB ram och 500GB så en helt problemfri dator rent prestandamässigt för de flesta. Undantagen är de som läser något med datorteknik, filmproduktion, cad etc.

Sedan vill folk lägga olika mycket pengar på kvalite.

*edit*
Ta denna för 5000kr:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da... Sedan extern skärm och tangentbord. Den duger rent prestandamässigt garanterat för det de i sjuksköterska, lärarprogrammet och liknande läser.

Att gå ifrån en liten liten 14" skärm och ha en extern 24 eller 27" skärm + extern tangentbord + mus när man är hemma tycker jag är det som gör det allra mesta, mycket mer om cpun är lite snabbare eller slöare.

Permalänk
Medlem

Nice. Nu har jag lite olika tankar och sidor att forska vidare i. Tack för hjälpen

Visa signatur

jag gillar min dator!

Permalänk
Medlem

Komplettera också med ett vettigt headset om zoom-möten är aktuellt vilket jag förmodar. Efter 1,5år av hemarbete och teams/zoom-möten så finns det inget värre än folk som sitter med kassa inbyggda mikrofoner och utan hörlurar. Förvånansvärt många som har det så, gärna bortglömt att muta mikrofonen när dom inte pratar och massor av bakgrundsbrus

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

För en studiedator utan särskilda krav på prestanda så skulle jag säga att man vill prioritera tre saker: vikt, batteritid och byggkvalitet.
En tung dator kommer inte att släpas på.
En dator som inte klarar åtminstone ett par föreläsningar och ett par timmar därutöver utan att laddas kommer i värsta fall att vara ett hinder. Det kan säkerligen skilja mellan olika lärosäten, men när jag pluggade på LiU var det ofta det saknades vägguttag i föreläsningssalar, och än oftare i klassrum (särskilt om man inte var först på plats), och utanför klassrummen var de i det närmaste obefintliga relativt hur många som var ute efter dem.
En studiedator kommer att ta mycket stryk, även om man är rädd om den. Upp och ner ur väskan flera gånger om dagen, plus fram och tillbaka till campus, det tär på maskinen. Således bör den om möjligt vara en mindre stridsvagn i konstruktionen, men fortfarande utan att vara för tung.

Jag skulle rekommendera Lenovos Thinkpads, då dessa är odödliga utan att väga orimligt mycket. De äldre modellerna kan brista på batteritiden dock, så köper du begagnat skulle jag rekommendera en modell som kan laddas över USB-C och sedan köpa till en större powerbank som klarar att ladda den.

Skärm och tangentbord är alltid trevligt, men jag skulle snarast rekommendera att skaffa en extern skärm och tangentbord att ha hemmavid. Räknar man dock med att göra allt med usel ergonomi, så fine, lägg eventuellt ner lite tid på att hitta laptop med en skärm som pallar med lite ljus, och ett tangentbord man trivs med, men det är inte en arbetsmiljö jag kan rekommendera helhjärtat.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Som återkoppling kan jag skriva att det blev en Asus Zenbook 14 UX425 Pure 2 för 7 991 kronor.

Tack för er tid, hjälp och tips. Cheers.

Visa signatur

jag gillar min dator!