Permalänk
Medlem

Ni som använder Logitech powerplay

Tänkte kika med er ni som använder powerplay, är det värt det? Är de något man bör tänka på när man använder den? Och vad fick er att använda den istället för att ladda musen då och då?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag köpte powerplay till hemdatorn där jag kör en G pro. Det är så jäkla skönt att slippa ladda musen, liksom *aldrig*.

Värt varenda krona, kommer aldrig kunna vara utan det, för man får ju alltid låg batterinivå när man som minst vill ha det.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill börja med att jag INTE kör med powerplay men jag var väldigt nära på att köpa det.

Anledningar till att jag skulle köpa.
1. Slippa ladda oftare och ha bara en USB sladd upp till skrivbordet.

Anledningar till att jag inte köpte.
1. G903 musen har så pass lång batteritid att jag laddar varannan till var tredje månad.
2. Powerplay hade inte laddat tangentbordet ändå så behöver ändå en sladd upp.
3. Använder samma sladd (USB b micro) till att ladda både t-bord, hörlurar och musen. Med 40-200h, 160-190h samt 15-20h batteritid.
4. Priset.
5. Att inte bör ha mobil eller andra enheter liggandes på.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag köpte powerplay till hemdatorn där jag kör en G pro. Det är så jäkla skönt att slippa ladda musen, liksom *aldrig*.

Värt varenda krona, kommer aldrig kunna vara utan det, för man får ju alltid låg batterinivå när man som minst vill ha det.

Ja de är ju skönt att slippa tänka på laddning, men är det ekonomiskt försvarbart när man kanske behöver ladda var 4e-5e dag?

De kanske är en villhöver sak

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vill börja med att jag INTE kör med powerplay men jag var väldigt nära på att köpa det.

Anledningar till att jag skulle köpa.
1. Slippa ladda oftare och ha bara en USB sladd upp till skrivbordet.

Anledningar till att jag inte köpte.
1. G903 musen har så pass lång batteritid att jag laddar varannan till var tredje månad.
2. Powerplay hade inte laddat tangentbordet ändå så behöver ändå en sladd upp.
3. Använder samma sladd (USB b micro) till att ladda både t-bord, hörlurar och musen. Med 40-200h, 160-190h samt 15-20h batteritid.
4. Priset.
5. Att inte bör ha mobil eller andra enheter liggandes på.

Jag förstår resonemanget, de va lång batteritid på din mus

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av sINsen:

Ja de är ju skönt att slippa tänka på laddning, men är det ekonomiskt försvarbart när man kanske behöver ladda var 4e-5e dag?

De kanske är en villhöver sak

Jag kanske har lite för mycket disponibel inkomst, men den tusingen det kostade var absolut värt.

Mina hörlurar har också "oändligt" batteri eftersom Steelseries skickar med ett extrabatteri som man laddar i "DACen" som också agerar trådlös mottagare. Jag var så oändligt less på att behöva sitta med sladd mitt i spelsessionen. Kändes som att få sitta med dumstrut

Det är bara tangentbordet som inte kan laddas medans man spelar, men jag kan stå ut med att ha en sladd till det i en timme, det är ju sinnesskjuk batteritid på logitechs tangentbord.

Jag har gått och blivit fruktansvärt allergisk mot att sitta med sladd helt enkelt, ett problem man kan köpa sig loss ifrån, så jag gjorde det

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Inne på den tredje musen som jag aldrig ens packat upp sladden till pga powerplay, mer en bekvämlighet/lyx att ha en trådlös mus som bara finns där och fungerar än något man behöver. De enda två negativa sakerna i min värld som inte bryr sig om sladdar så länge man organiserar dom snyggt är att priset fortfarande är högt och laddplattan är relativ sett liten.
Löste det genom att bygga in den i en mycket större musmatta 90x40cm och det har fungerat klockrent i över ett år nu. länkar en bild lite skitigt menmen :P.

https://imgur.com/gallery/b5qpWnT

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk

Jag har också en Powerplay, tänkte också först att det va onödiga pengar att betala men efter jag tredje gången behövde ladda mitt i gameplay så beställde jag en. Och den är grym!
Folk undrar dessutom om man kan ha andra mattor ovanpå, och JA det kan man. Har förtillfället 4st deskmats ovanpå och den laddar fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainDrain56:

Inne på den tredje musen som jag aldrig ens packat upp sladden till pga powerplay, mer en bekvämlighet/lyx att ha en trådlös mus som bara finns där och fungerar än något man behöver. De enda två negativa sakerna i min värld som inte bryr sig om sladdar så länge man organiserar dom snyggt är att priset fortfarande är högt och laddplattan är relativ sett liten.
Löste det genom att bygga in den i en mycket större musmatta 90x40cm och det har fungerat klockrent i snart ett år nu. länkar en bild lite skitigt menmen :P.

https://imgur.com/gallery/b5qpWnT

Ja de var sådär jag tänkte göra också, jag kör en 90x40 musmatta jag också.
Det är ju frågan om man ska vara av den "bekväma" arten Men ja blir ju sugen, det skall ju erkännas ;P

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag har också en Powerplay, tänkte också först att det va onödiga pengar att betala men efter jag tredje gången behövde ladda mitt i gameplay så beställde jag en. Och den är grym!
Folk undrar dessutom om man kan ha andra mattor ovanpå, och JA det kan man. Har förtillfället 4st deskmats ovanpå och den laddar fortfarande.

Ja, att sätta i kabeln mitt i game är ju inte skithäftig upplevelse, man blir ju irriterad varenda gång det händer

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Funderade på PowerPlay när jag köpte min första mus med stöd för det men pga priset tänkte jag skulle vänta och se hur det funkade utan.

Har i dagsläget en G903 och en G Pro Wireless som jag alternerar mellan beroende på vad jag gör/spelar och har inte ångrat att jag avvaktade med att skaffa powerplay. Laddar mössen max en gång i månaden (oftast varannan månad) när jag ser att de börjar närma sig 25% batteri. Har svårt att se hur det ska vara värt pengarna att slippa kolla batteristatusen på 10 sekunder någon gång i månaden.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Funderade på PowerPlay när jag köpte min första mus med stöd för det men pga priset tänkte jag skulle vänta och se hur det funkade utan.

Har i dagsläget en G903 och en G Pro Wireless som jag alternerar mellan beroende på vad jag gör/spelar och har inte ångrat att jag avvaktade med att skaffa powerplay. Laddar mössen max en gång i månaden (oftast varannan månad) när jag ser att de börjar närma sig 25% batteri. Har svårt att se hur det ska vara värt pengarna att slippa kolla batteristatusen på 10 sekunder någon gång i månaden.

Förstår hur du tänker, det är så jag tänker också. Och det är väl därför jag skrev ovan att jag inte ser det som ekonomiskt försvarbart att köpa en för 1000+ kr när man kan stoppa i laddkabeln medan är iväg från datorn, eller bara sitter och surfar kanske, så är den fulladdad, eller iaf tillräckligt laddad för att inte dö i gamesession
Jag kommer avvakta med den och lever med att köra "the old way" med kabeln i ibland.
Jag tror hela grejen med mattan är en "villhöver" effekt, visst hade mattan varit 90x40cm då hade ja kunnat förstå priset på ett annat sätt, men inte som den är nu.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag har haft 2 eller 3 st minns inte riktigt.

Men har för mig att de första två dog och slutade ladda musen. (troligtvis för att jag lagt nånting på den som E-cigg/mobil)
Den sista började bugga ur så att om jag lyfte på musen så sensorn var någon MM ovanför mattan så började muspekaren leva sitt egna liv.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Har haft trådad mus i många år, de senaste fem, sex åren har det varit en Logitech G502, men nu till Black Friday förra året blev det en trådlös version av G502. Strax därefter införskaffade jag mig en Powerplay-musmatta, och är riktigt nöjd.

Jag förstår fullt de som skriver att det inte är så farligt att ladda musen då och då egentligen.
Men så skaffade jag ett G915 tangentbord också - trådlöst det också.

Om man plötsligt har 3-5 olika trådlösa enheter som alla "bara ska laddas då och då", ja, då blir det plötsligt mycket att hålla koll på.
Med Powerplay-musmattan kan jag bara glömma bort musen. Den sköter sig själv.

Och så kan jag bara önska att det fanns en "wide" version, som kunde ladda även tangentbordet.
Jag kör samma stil som BrainDamage56 ovan, med en bred musmatta som ligger över Powerplay-mattan. Och skulle jag använda musen utanför mattan så spelar det inte så stor roll, jag menar, du har ju ändå ett batteri som varar ett bra tag.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Jag har haft 2 eller 3 st minns inte riktigt.

Men har för mig att de första två dog och slutade ladda musen. (troligtvis för att jag lagt nånting på den som E-cigg/mobil)
Den sista började bugga ur så att om jag lyfte på musen så sensorn var någon MM ovanför mattan så började muspekaren leva sitt egna liv.

Haha ja, men då är de ju lite självförvållat i så fall

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Har haft trådad mus i många år, de senaste fem, sex åren har det varit en Logitech G502, men nu till Black Friday förra året blev det en trådlös version av G502. Strax därefter införskaffade jag mig en Powerplay-musmatta, och är riktigt nöjd.

Jag förstår fullt de som skriver att det inte är så farligt att ladda musen då och då egentligen.
Men så skaffade jag ett G915 tangentbord också - trådlöst det också.

Om man plötsligt har 3-5 olika trådlösa enheter som alla "bara ska laddas då och då", ja, då blir det plötsligt mycket att hålla koll på.
Med Powerplay-musmattan kan jag bara glömma bort musen. Den sköter sig själv.

Och så kan jag bara önska att det fanns en "wide" version, som kunde ladda även tangentbordet.
Jag kör samma stil som BrainDamage56 ovan, med en bred musmatta som ligger över Powerplay-mattan. Och skulle jag använda musen utanför mattan så spelar det inte så stor roll, jag menar, du har ju ändå ett batteri som varar ett bra tag.

Så är de ju, jag kör trådlösa lurar och mus, de är det man behöver ha koll på, men musen klarar ju sig dagar innan jag behöver ladda den dock ;P om man har musmattan under en stor musmatta, är de inte jobbigt med "kanterna" att de blir en "bump" när du drar musen utanför mattan? om det händer dvs.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Haha ja, men då är de ju lite självförvållat i så fall

Första 2 ja det kan jag väl hålla med om men inte 3e

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Har förtillfället 4st deskmats ovanpå och den laddar fortfarande.

Det låter intressant, har avfärdat powerplay pga storleken.
Hur tjock är powerplaymattan? Blir det inte ojämnt?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Så är de ju, jag kör trådlösa lurar och mus, de är det man behöver ha koll på, men musen klarar ju sig dagar innan jag behöver ladda den dock ;P om man har musmattan under en stor musmatta, är de inte jobbigt med "kanterna" att de blir en "bump" när du drar musen utanför mattan? om det händer dvs.

Skrivet av Json_81:

Det låter intressant, har avfärdat powerplay pga storleken.
Hur tjock är powerplaymattan? Blir det inte ojämnt?

Skrev en tråd om det för ett par månader sen.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1608610-logitech-power...

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Så är de ju, jag kör trådlösa lurar och mus, de är det man behöver ha koll på, men musen klarar ju sig dagar innan jag behöver ladda den dock ;P om man har musmattan under en stor musmatta, är de inte jobbigt med "kanterna" att de blir en "bump" när du drar musen utanför mattan? om det händer dvs.

Jag tyckte att kanterna var ett problem, så la till ett mellanlager av hobbyglas i rätt storlek. Blev perfekt resultat tycker jag. Känns inte som det blir för tjockt för min del heller.
https://www.bauhaus.se/plexiglas-klar-2x500x500-mm

Visa signatur

5900X | Gigabyte 4090 Gaming OC | 2x16GB 3800 MHz | Asus Crosshair VIII Dark Hero
Define R5 | SN850 1TB / KC3000 2TB | EVGA G2 850W | NH-D15
LG 38GN950 | Logitech G502X Plus + G910

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Det låter intressant, har avfärdat powerplay pga storleken.
Hur tjock är powerplaymattan? Blir det inte ojämnt?

Ok, 4st va nog förmycket så har nu gått tillbaka till 3st, men har använt 3st i flera månader utan problem.

Permalänk
Medlem

En mycket billigare lösning som dessutom inte begränsar val av mussmatta är att bara köpa en kabel med magnetisk kontakt och ha den vid sidan av musmattan. Då kan du ladda musen enkelt varje gång du lämnar datorn bara genom att flytta den till magnetkabeln och koppla ut den lika lätt.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB