Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Microsoft: "Säkerhetsuppdateringar till Windows 10 upphör tidigast år 2025"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad gör du inne i BIOS/UEFI 20-30 gånger på en dag?

Intressant fråga, faktiskt. Men anledningen är oviktig.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

DirectStorage, så länge du har en NVMe SSD. I stället för att gå från SSD till RAM och vidare till CPU:n för att bearbetas och sedan tillbaka till RAM för att slutligen skickas vidare till VRAM på grafikkortet så kommer det gå SSD > RAM > VRAM. Att inte behöva involvera CPU:n, som har fullt upp med annat, i detta är guld värt, och kommer vara ett krav i framtida titlar.

DirectStorage skippar t.o.m. RAM:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Utan så är det bara hamra delete eller F2 när datorn startar så är maj inne. Med så månste man först starta Windows,. sen välja någon jävla meny med startalternativ och typ 10 steg senare är man inne. För folk som aldrig är inne i UEFI känns detta kanske OK men för mig som är inne kanske 20-30 gånger på en dag emellanåt när något skall finliras så känns det inte värt det.

Vad har du för märklig bräda då, mina datorer gör ingen skillnad på om Secure boot är aktiverat eller inte - det är bara knappa F2 oavsett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Vad jag förstår så har inte Haswell/Broadwell PTT-stöd annat än i U/Y-serierna.

Jo det ska de ha, det är Intel TXT-stöd de inte har. Någon här på forumet påstod att det var synonymt, vilket jag konstaterade att det inte är så sent som igår när jag aktiverade Intel PTT på en CPU utan TXT-stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har bara Googlekonto till Android för att det är i princip krav om du vill kunna använda mer än bara medföljande appar till mobilen.

Går utmärkt att installera vilka appar som helst från Google utan konto. Frun klickar bara bort meddelandet om att hon inte har konto och kan ändå installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

ja vad fan det nu är secure boot gör

Det ser till att skadlig programvara inte kan komma åt din dator genom att laddas in före ditt OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Som Teddis skrev så är min CPU för gammal. Har en I7 5775C som lanserades hösten 2014. Finns moduler att köpa till moderkortet men de tillverkas inte längre och säljs begagnade för mer än 2000 kr nu på nätet iom Windows 11.

Problemet med ditt system är att du har ett Z97-moderkort som sannolikt saknar stöd i BIOS för att aktivera Intel PTT, inte att CPUn saknar det stödet, för jag antar att du har kollat igenom ditt BIOS för att se att du inte har någon option som är t.ex. "Firmware TPM"? Annars är moderkortet tyvärr så gammalt att man inte kan hoppas på någon BIOS-uppdatering som fixar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Kostade 150kr på inet häromdagen...det är sopslut nu ser jag

Jo, anledningen till att de är slut och priserna kommer gå i taket är för att det sitter folk och gör som dig, panikköper TPM-moduler trots att de inte behöver någon. Lägg den på hyllan ett tag så kan du säkert sälja den dyrt under hösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Har sökt efter en TPM modul att köpa löst till mitt moderkort men ingen butik har en sådan hemma och vet ej när dom får in. Inet webhallen med flera.

Det går att aktivera Intel PTT i ditt BIOS, så slipper du köpa en modul.

@Cooling23 har redan gjort det, och kan säkert förklara under vilka menyalternativ det ligger.

Edit:
Du går in i BIOS, se till att du är i Advanced Mode (visas en knapp på startsidan i BIOS för det).

Gå till fliken Advanced > alternativet PCH-FW Configuration > gå till TPM Device Selection > ändra till Firmware TPM, och sen kan du trycka F10 för att spara och avsluta.

Du kommer antagligen få upp en varning för att du håller på att deaktivera din fysiska TPM (som du inte har), så den rutan kan du bara trycka OK i om den kommer upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo det ska de ha, det är Intel TXT-stöd de inte har. Någon här på forumet påstod att det var synonymt, vilket jag konstaterade att det inte är så sent som igår när jag aktiverade Intel PTT på en CPU utan TXT-stöd.

Var det en haswell/broadwell du testade på då?

https://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/...
Notera att Intel Platform Trust bara kommer in i tabellen först i U/Y-serien som är en annorlunda SKU.

Kan dessvärre inte hitta papper på 5th gen men det var ju lite av en svep-under-mattan generation så det kanske producerades/bevarades mindre dokumentation.
Var så lätt som att ändra en siffra i URL
https://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/...
Samma här, bara U-serien.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

DirectStorage skippar t.o.m. RAM:
https://i.imgur.com/yZdVNhb.png

Hade fått för mig att RAM fortfarande var involverat, men ju färre komponenter som är involverade desto bättre

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Utan så är det bara hamra delete eller F2 när datorn startar så är maj inne. Med så månste man först starta Windows,. sen välja någon jävla meny med startalternativ och typ 10 steg senare är man inne. För folk som aldrig är inne i UEFI känns detta kanske OK men för mig som är inne kanske 20-30 gånger på en dag emellanåt när något skall finliras så känns det inte värt det.

Du kan ju prova hålla in shift medan du startar om datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det går att aktivera Intel PTT i ditt BIOS, så slipper du köpa en modul.

@Cooling23 har redan gjort det, och kan säkert förklara under vilka menyalternativ det ligger.

Edit:
Du går in i BIOS, se till att du är i Advanced Mode (visas en knapp på startsidan i BIOS för det).

Gå till fliken Advanced > alternativet PCH-FW Configuration > gå till TPM Device Selection > ändra till Firmware TPM, och sen kan du trycka F10 för att spara och avsluta.

Du kommer antagligen få upp en varning för att du håller på att deaktivera din fysiska TPM (som du inte har), så den rutan kan du bara trycka OK i om den kommer upp.

Min dator startar inte när jag väljer Firmware TPM längre.

Måste ändra tillbaka till discrete.

Windows går ej ett reparera med Firmware TPM på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Min dator startar inte när jag väljer Firmware TPM längre.

Måste ändra tillbaka till discrete.

Windows går ej ett reparera med Firmware TPM på

Ok, det låter ju skumt. Det kan ju vara så att du behöver installera om Windows 10 för att det ska fungera p.g.a. anledningar. Antar att du kör UEFI Secure Boot med GPT-partition på C: redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

DirectStorage skippar t.o.m. RAM:
https://i.imgur.com/yZdVNhb.png

Nej det där var från Nvidias slides där de tänkte långt i framtiden. DirectStorage i sin första iteration kommer inte skippa RAM.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nej det där var från Nvidias slides där de tänkte långt i framtiden. DirectStorage i sin första iteration kommer inte skippa RAM.

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/WUY6GvxavrqWRvL5294tBh-970-80.png.webp

Just det, när du säger det så minns jag att jag hört det innan.

Jag gissar att det helt enkelt handlar om plattformsbegränsningar för dagens system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, det låter ju skumt. Det kan ju vara så att du behöver installera om Windows 10 för att det ska fungera p.g.a. anledningar. Antar att du kör UEFI Secure Boot med GPT-partition på C: redan?

Kör secure boot UEFI

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du kan sideloada alla appar på Android, så Google Play är inget krav.

Sedan går det även fint att använda iOS utan koppling till iCloud.

Kommer aldrig att köra Windows med Microsoft-konto här.

Grymt att du slipper skapa ett peronlgit Apple-ID som motsvarare ett Microsoftkonto för att använda appar och dylikt.
Att du inte använder iCloud-delen är irrelevant i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Man kan side-loada alla appar, inte svårare än att ladda ned .apk filerna, föra över till mobilen, och dubbelklicka på dem i mobilens filhanterare. Man kan även snabbt skapa ett blankt gmail konto utan någon identitet bundet till det och köra med det utan några betalmetoder tillagda.

MS konto, nej tack. Det är bara en till attackvektor för identitets-stöld utan några som helst fördelar för slutanvändaren. Om man inte älskar Windows Store och kör allt genom det.

Icke insatt person kommer spontant surfa på nätet att mixtra med APK-filer och hålla dessa uppdaterade. Lätt för dig, inte självklart för alla.

Permalänk
Medlem

Jag tycker som många andra att det är helkasst att man inte kan använda en dator som är lite äldre, och då pratar vi inte om så gammal. Sen kan man även fråga sig vad som kommer framöver.

Kanske det kommer Windows 12 2027 som kräver TPM3.0, eller något annat jäkelskap som ställer till det. Brukar inte ha något direkt illa att säga om MS, men här är man tvungen att markera.

PS: Vad är ens TPM2.0 bra för? Alltså jag har läst så gott jag kunnat, men fattar fortfarande inte varför man måste ha det....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Grymt att du slipper skapa ett personligt Apple-ID som motsvarande ett Microsoftkonto för att använda appar och dylikt.

Gjorde lite rättstavningar i din text

Så här sätter du upp en iPhone utan Apple ID:
https://www.macworld.co.uk/how-to/use-iphone-without-apple-id...

Har exempelvis inget Apple ID på en gammal iPhone 5S, då jag främst använder telefonen som wifi-hotspot.

Ontopic:
Hoppas vi får Windows 11 som Technical Preview imorgon! https://insider.windows.com/en-us/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Varför bölar folk på MS konto när det inte krävs på PRO enligt folk? Sluta köra Home om det är ett problem lol.
Och använda en Android mobil utan google konto, varför?

Hur nojiga är Sweclockers folk egentligen, tror ni alla att ni är Snowden och sitter med rikets säkerhet eller vad.

Jesus.

Skrivet av norrby89:

Lite foliehattsvarning här ^^

Skrivet av RVX:

Bästa jag läst på länge 👍

Yes, vi besvarar sunt förnuft med ignorans! Verkar som samtliga av er missat att ni är produkten i den här typen av affärsmodeller?

Skrivet av NoNamesWayne:

This. Förstår inte varför folk är så anti att använda ett Microsoft-konto när dom använder en produkt ifrån Microsoft.
Foliehatten är på.

För att Microsoft är parasiter, skulle du vilja att din granne följde med ett steg bakom genom din vardag? Egentligen är det ju ett hyfsat dåligt exempel för det är ännu värre i verkligheten, du har inte en aning om av vem eller till vad din data används. Ska Microsoft samla in data om mig bör det rimligen ske på mina villkor och mot ersättning, så ser det inte ut idag och det kommer det inte göra om de får som de vill med Windows 11 heller.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

PS: Vad är ens TPM2.0 bra för? Alltså jag har läst så gott jag kunnat, men fattar fortfarande inte varför man måste ha det....

https://www.theverge.com/2021/6/25/22550376/microsoft-windows...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad gör du inne i BIOS/UEFI 20-30 gånger på en dag?

Det är inte 20-30 gånger om dagen varje dag, men har jag skaffat ny processor, nya minnen etc så kan det bli en hel dag med att finjustera olika värden, starta om, testa, rinse and repeat, så då behövs smidig åtkomsr utan tjafs.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Märkligt, min ThinkPad dator med 6:e generationens Intel CPU har TPM 2.0

Har du kollat om ThinkPad datorn är "Windows 11 ready" ?
Aktiverat fw TPM 2.0 är inte det enda kriteriet för att Windows 11 ska kunna köras enligt Microsofts spec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Har du kollat om ThinkPad datorn är "Windows 11 ready" ?
Aktiverat fw TPM 2.0 är inte det enda kriteriet för att Windows 11 ska kunna köras enligt Microsofts spec.

Hur menar du? Den uppfyller alla krav, förutom att processorn är 6300u istället för en 8XXX CPU, allt annat uppfyller den

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Yes, vi besvarar sunt förnuft med ignorans! Verkar som samtliga av er missat att ni är produkten i den här typen av affärsmodeller?

För att Microsoft är parasiter, skulle du vilja att din granne följde med ett steg bakom genom din vardag? Egentligen är det ju ett hyfsat dåligt exempel för det är ännu värre i verkligheten, du har inte en aning om av vem eller till vad din data används. Ska Microsoft samla in data om mig bör det rimligen ske på mina villkor och mot ersättning, så ser det inte ut idag och det kommer det inte göra om de får som de vill med Windows 11 heller.

Sure är nog produkten i det hela, men är nog sämsta produkten någonsin i sånt fall då jag kan räkna hur många gånger jag fallit för riktad reklam och den infon dom tar sen använder eller säljer lär inte vara något dom kommer långt med.

Liksom hur svårt är det att bara göra en email för sin android mobil eller nu sin windows dator, är bara att ta vara på tillfället och se det som en möjlighet att ha en extra mail man kan använda på sidor där man löper risk att få en massa oönskat spam. Då slipper man det på sin primära email

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, anledningen till att de är slut och priserna kommer gå i taket är för att det sitter folk och gör som dig, panikköper TPM-moduler trots att de inte behöver någon. Lägg den på hyllan ett tag så kan du säkert sälja den dyrt under hösten.

Vem har sagt att jag köpt en? Jag har TPM på min cpu

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT